EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Armia Krajowa a varšavské povstání – hrdinský vzdor a tragický osud polského hlavního města

 19. 04. 2024      kategorie: Vojenská historie      24 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na začátku druhé světové války se Polsko ocitlo v kleštích mezi nacistickým Německem a odvěkým nepřítelem – Rusy, resp. stalinistickým SSSR. Skončilo rozdělené a následně v souvislosti s válkou mezi oběma totalitními režimy okupované Německem. Vyhlídky na svobodu se v roce 1944 zdály být velmi chmurné. Polsku hrozila buď nadvláda nacistů, nebo komunistů.

Rudá armáda se rychle blížila z východu a po katyňském masakru (kdy SSSR popravil tisíce polských důstojníků), bojích mezi polskými partyzány v rámci polské Zemské armády (Armia Krajowa, AK) a sovětskými partyzány v Polsku a touze Josifa Stalina vtáhnout do sovětského bloku další země se mnoho Poláků obávalo, že jednoho dobyvatele jednoduše nahradí jiný.

Warsaw_1944Foto: Hořící Varšava během povstání v roce 1944 | Ewa Faryaszewska / Varšavské muzeum / Public domain

S touto chmurnou vyhlídkou, která se rýsovala na obzoru stále neutěšené situace, vymyslel velitel Zemské armády Tadeusz Bór-Komorowski operaci Bouře: obrovské, koordinované úsilí podzemního odboje povstat v celém Polsku se zaměřením na Varšavu a odstranit nacisty dříve, než Rusové vtrhnou do velkých měst na západní straně Visly. Jednalo se o největší vojenskou operaci hnutí odporu v okupované zemi za druhé světové války.

Ačkoli se Armia Krajowa chovala vůči Sovětům obezřetně a s nedůvěrou, načasovala své povstání na příchod Rudé armády přes východní Polsko v naději, že jim nabídne pomoc nebo alespoň odvede Němce od Varšavy. Ve skutečnosti se stal téměř pravý opak. Přímá svědectví lidí žijících v té době ve Varšavě tvrdí, že sovětská letadla, která byla v týdnech předcházejících operaci Bouře slyšet, jak neustále létají na mise proti Němcům, náhle po jejím zahájení veškerou činnost zastavila. Stalin nařídil svým vojskům, aby zastavila svůj postup směrem k Německu. Vydal dokonce přímý rozkaz, aby byla přerušena veškerá podpora snah Zemské armády a aby byly zadrženy a odzbrojeny všechny její jednotky v oblastech kontrolovaných Rudou armádou.

Přesto čtyři dny po zahájení operace Bouře 1. srpna 1944 kontrolovala Zemská armáda rozsáhlé oblasti ve Varšavě a boj o osvobození města byl v plném proudu. Mnohé polské odbojové jednotky se v rámci příprav po léta cvičily v boji ve městě, ale nebyly připraveny na dlouhotrvající boje proti zkušené německé armádě a krutým jednotkám SS. Německá reakce na povstání byla rychlá a brutální. Hitler nařídil Heinrichu Himmlerovi, říšskému vedoucímu SS, bezohlednost. Probíhaly masové a nevybíravé popravy občanů polského hlavního města.

Jen na západním předměstí Wola zavraždily jednotky SS 5. srpna desítky tisíc civilistů všech věkových kategorií a pohlaví, přičemž odhady se pohybují od 20 do 100 tisíc zabitých. Do konce povstání bylo ve Varšavě a jejím okolí zabito až 200 tisíc občanů. Nacisté si však rychle všimli, že masové zabíjení zřejmě jen posílilo odhodlání polských odbojářů, a změnili svou strategii a zaměřili se na vojenskou operaci s cílem dobýt město zpět, ulici po ulici, dům po domu. Armáda Krajowa měla 20 až 50 tisíc aktivních bojovníků. Němci začali s přibližně 25 tisíci vojáky, které brzy posílily o další jednotky,  včetně obrněných, aby město získali zpět.

Bitva záhy v městském prostředí velmi zpomalila, což jí v ničem neubralo na brutalitě a krvavosti. Němci používali vše od nepřetržitého, rozsáhlého bombardování až po tanky s lidskými štíty zajatých Poláků. Zemská armáda však postavila mnoho barikád a příkopů, takže postup německých obrněnců byl velmi pomalý. V průběhu srpna Němci pomalu a vytrvale při dobývání města postupovali. Odpor padal úsek po úseku. Začátkem září Tadeusz Bór-Komorowski, velitel Zemské armády, souhlasil s jednáním s Němci, které na několik dní pokročilo a dosáhlo například evakuace 20 tisíc civilistů.

Jednání však byla přerušena 11. září, kdy se Rudá armáda, opět postupující proti Němcům, dostala na předměstí Praga, ležící východně přes Vislu od centra Varšavy. Do 13. září Němci ustoupili přes Vislu a zničili mosty. To přineslo Zemské armádě a varšavským Polákům novou naději. Bohužel veškerá pomoc, které se jim nakonec dostalo, byla buď příliš malá, nebo příliš pozdní, nebo obojí. Protože si nechtěli Stalina rozhněvat, trvalo Velké Británii a Americe, než do Varšavy dopravily zásoby ze vzduchu, příliš dlouho. Těchto shozů obsahujících potraviny, zbraně, munici, zdravotnický materiál atd. bylo příliš málo a často přistávaly v oblastech kontrolovaných Němci.

Snad největší povzbuzení morálky Zemské armády přišlo, když generál Zygmunt Berling ze sovětské 1. polské armády přislíbil vyslání jednotek přes Vislu, aby své krajany podpořil. Kdyby tento krok přišel o několik týdnů dříve, mohl být velkou pomocí. Po týdnech bojů však Němci znovu získali kontrolu nad prakticky všemi částmi západního břehu Visly. Dokonce i s dělostřeleckou a leteckou podporou Rudé armády se Berlingovy jednotky pokoušející se překročit Vislu setkaly s velmi malým úspěchem. Asi 900 mužům se podařilo dostat na druhou stranu a přidat se o obráncům. To však bylo vyváženo velmi těžkými ztrátami – přibližně 5 600 padlých.

Po mnoha prosbách k Sovětům o intervenci a bez odpovědi či výrazné pomoci ukončila Zemská armáda 2. října svůj boj. Poláci složili zbraně a město opět ovládli Němci. Veškeré zbývající obyvatelstvo Varšavy, až 550 tisíc lidí, bylo odvezeno z města a přesunuto do zajateckých, koncentračních a pracovních táborů nebo přemístěno do jiných oblastí Polska, které zůstávaly v německých rukou. Němci poté pokračovali ve srovnávání velké části města se zemí; mezi zkázou způsobenou válkou, dřívějšími povstáními ve Varšavě a nyní reakcí na operaci Bouře bylo zcela zničeno asi 85 % města. Němci se zaměřili zejména na ničení památek, muzeí, akademických institucí, knihoven a archivů. Fyzická přítomnost, historie a kultura Varšavy byly vymazány z mapy, času i paměti.

Poté, co Sověti Varšavu a zbytek Polska „osvobodili“, nastolili komunistickou vládu a připomínání Varšavského povstání bylo aktivně potlačováno. Mnozí vůdci Zemské armády a dalších polských odbojářů byli očerňováni jako nacističtí kolaboranti, podrobeni zinscenovaným procesům a posláni do gulagů. Trvalo mnoho desetiletí, než se bojovníci za svobodu Varšavy dočkali alespoň malého památníku na svou památku a hrdinství. A teprve po pádu komunistického režimu v roce 1989 se statečnost Zemské armády při povstání dočkala v celé zemi plného uznání.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

20. 04. 2024, 00:17

Jenom jeste jedno doplneni : V clanku se uvadi, ze "...generál Zygmunt Berling ze sovětské 1. polské armády přislíbil vyslání jednotek přes Vislu, aby své krajany podpořil....". To zni sice hezky, ale ve skutecnosti byla pres Vislu na jeji levy breh vyslana pouze jedna neuplna polska strelecka divize, presneji tri neuplne strelecke pluky. Mely sice velmi tezke ztraty, jak uvadi clanek, nicmene se nelze ubranit dojmu, ze slo bud o pruzkum bojem, nebo nejaky symbolicky utok, ktery mel vyjadrit snahu Rude armady pomoci povstalcum. Ovsem realny zajem pomoci bojujicim jednotkam Armiji Krajowej ze strany sovetskeho veleni zjevne chybel. Vahavy sovetsky postup pritom vyplyval z rozkazu, pochazejicich primo od Stalina. Sam marsal Rokossovskij, velitel 1. beloruskeho frontu, stojiciho primo pred Varsavou, zde prozil sve mladi a jiste trpel pri pohledu na zkazu mesta, odehravajici se pred jeho ocima...

Pepík Knedlík

20. 04. 2024, 20:15

Vaclav Flek
Už Německa armada tvořena SS Totenkof nebo Fallschirm-Panzer-Division 1 Hermann Göring či 5. SS-Panzer Division „Wiking“, Fallschirm-Panzer-Division 1 Hermann Göring či 5. SS-Panzer Division „Wiking“ nebo 29. divize zbraní SS RONA vytvořená z ruských přeběhlíků představovala ohromnou sílu.
Pro představu jaký byl ve Varšavě teror.
"Když jsem byl v Praze, viděl jsem všude rozvěšené plakáty oznamující popravu sedmi Čechů. Říkám: Kdybych měl nechat vyvěsit plakáty pokaždé, když je popraveno sedm Poláků, všechny polské lesy by nestačily k výrobě papíru pro tato oznámení.“
Hans Frank.

Vaclav Flek

20. 04. 2024, 23:44

Pepík Knedlík

Myslim, ze to nepisete presne. Uvedene nemecke tankove divize se neucastnily potlaceni varsavskeho povstani, ale bojovaly s predvoji pronikajici Rude armady napr. u Wolominu, Pragy nebo Magnuszewa. Potlaceni povstani ve Varsave bylo svereno druhoradym pesim formacim, typu brigady Kaminskeho nebo brigady Dirlewanger. Ty se vyznacovaly mimoradnou krutosti, a snad i odvahou, ale jejich bojove kvality byly velmi nizke.

Pepík Knedlík

21. 04. 2024, 10:26

Vaclav Flek
K velké smule už v počátku Varsavskyho povstání vedel velitel SS a policie P. O. Geibel o dni i hodině kdy to vypukne.
Na vychodnim brehu Visly byly dočasně nasazeny jednotky SS Totenkof a Hermann G.

Vaclav Flek

19. 04. 2024, 23:38

Je zrejme, ze zastaveni Rude armady pred Varsavu bylo umyslne, Stalin veril, ze za nej nemecke jednotky udelaji "cernou praci", tj. zdecimuji jednotky Armiji Krajowej. Ta tim zmizi jako vyznamna sila, schopna prevzit moc po nemeckych okupantech, a o deni v Polsku budou rozhodovat vyhradne sovetske organy. Byla v tom bezesporu notna davka cynismu, jakkoliv lze jiste uznat, ze jednotky Rude armady byly po predchozich bojich v Belorusku proridle a vycerpane - nicmene cil, tedy Varsava, ospravedlnoval jeste jednou mohutne nasazeni sil na Visle. Polsky narod na tuto negativni zkusenost nezapomnel. Nevzpominam si na jedineho Polaka, ktery by mel Rusy rad, nebo k nim mel alespon takovy vztah, jaky meli nasi rodice a prarodice k vojakum Rude armady na uzemi Cech a Moravy...

Šebesta

20. 04. 2024, 09:19

Souhlasímzcela pane Fleku

Pepík Knedlík

20. 04. 2024, 23:02

Vaclav Flek
Bylo nebylo ...
Po 14. září se na křídle povstalců u Visly objevilo postupně 5 praporů 1. polské armády (Pierwsza Armia Wojska Polskiego) generála Berlinga, jediné jednotky Rudé armády, která dosáhla fyzického dotyku s povstalci, a u níž nelze pochybovat o tom, že se o pomoc povstání skutečně vší mocí snažila. Na pomoc povstalcům se přes Vislu přeplavilo necelých 1 500 „Berlingovců“. Rudá armáda je podporovala letecky i dělostřeleckou palbou, ale ne intenzivně jak byo zvykem. Všichni "Berlingovci" měli smůlu ..

Vaclav Flek

20. 04. 2024, 23:49

Pepík Knedlík

Dekuji za pripominku, ale myslim, ze jsem vcera napsal neco hodne podobneho . "...ve skutecnosti byla pres Vislu na jeji levy breh vyslana pouze jedna neuplna polska strelecka divize, presneji tri neuplne strelecke pluky. Mely sice velmi tezke ztraty, jak uvadi clanek, nicmene se nelze ubranit dojmu, ze slo bud o pruzkum bojem, nebo nejaky symbolicky utok, ktery mel vyjadrit snahu Rude armady pomoci povstalcum..."

Co jste mi chtel sdelit noveho ?

Pepík Knedlík

21. 04. 2024, 19:02

Vaclav Flek
Promiňte, nevšiml jsem si

Vaclav Flek

21. 04. 2024, 19:39

Pepík Knedlík

Dekuji za upresneni.

Czertik

19. 04. 2024, 23:13

krasny doklad toho jak polaci meli pater.
na jednu stranu se musi priznat ze soveti byly po ofenzive vycerpani a jejich pozemni jednotky nutne potrebovaly doplnit a odych.
ale na druhe strane nic jim nebranilo podporovat polaky ze vzduchu bombardovanim a shozem zasob. to ze stalin nechtel nikde nezavisle rezimy je jasne, chtel loutky.
velmi znamy je priklad tita, ktereho chtel nahradit vernejsim komunistou (moskve), ale diky titove reputaci to bylo nemozne.

Yarco

19. 04. 2024, 12:41

Polský diletatntký přístup, kdy chtěli město obsadit a osvobodit bez pomocí Rudé armády, přičemž ale Poláci Němce značně podcenili. Ale jak jim začalo téct do bot, najednou jim Rudá armády byla dobrá. Ta však po operaci Bagration neměla na pomoc městu dostatek sil, Němcům se povedlo u Varšavy celou ofenzívu zastavit a po zničení mostů byla pomoc městu vyloučena - Visla není potok k přebrodění a tanky opravdu neuměly létat ani v roce 1944. Dostatek sil na další ofenzívu se povedlo shromáždit až k lednu 1945, kdy byla Varšava osvobozena. Vinit Rudou armádu z toho, že Němci !!! povraždili desetitísíce Poláků, může jen ubožák a lhář.

Šebesta

19. 04. 2024, 14:12

To obviňování RA je na místě a v souladu s fakty. Polští povstalci na pomoc RA spolehali. Ale Stalin to zakázal. Zřejmě patříte ke komunistickým falšovatelům dějin jako třeba soudruh Skála. V Katynu taky vraždili Němci že ? Soudruh Skála má o tom mnoho důkazů. Jenže u souddu to nějak neuměl doložit.

Czertik

19. 04. 2024, 23:21

yarco
mas pravdu v tom, ze pozemni sily byly vycerpane, ale to nijak neysvetluje pproc soveti nepokracovali v leteckych utocich proti nemcum a neshazovaly zasoby polakum.
nebo nerekly kratce po povstani zapadu, nase letecke sily sou na dne, potrebuji udrzbu a doplnit, mate nase pozehnani shazovat polakum zasoby.
ani to nudelali.
ne stalinovym zamerem bylo nechat odboj ktery nepodlehl jeho komunistum nechat znicit, aby pak v polsku vladl jak by chtel.

vzpominas na prazske povstani ? tak tomu soveti taky nevenovaly pozornost (dulezitejsi se bylo dostat do nemecka).ke zmene reakce a uspiseni tazeni sovetu na prahu o 4 dny doslo teprve tehdy az se k prazskemu povstani pridaly vlaovci a byla realna sance ze prahu osvobodi cesi a vlasovci bez sovetske ucasti. a to stalin nemohl pripustit.

Jumpman

20. 04. 2024, 10:49

Czertik
U pražského povstání stalin neměl na výběr, protože pokud by se nepohnul, tak američani by druhou waršavu nedopustili.
U waršavského povstání hrála hlavní roli stalinova arogance, kdy povstání organizoval odboj z anglie, který pouze tiše očekával, že rusáci jim pomůžou, ale přepočítali se. Stalin nařídil nechat waršavu vykrvácet a samozřejmě se mu hodilo, že padla většina prozápadně smýšlejích odbojářů a zbytek polska nakrmil pohádkou o nepřekročitelnosti visly a vyšťavené rudé armádě po operaci bagration.
A celkově stalin poláky neměl rád, stejně jako hitler. Jen u nás se zapomělo, jak se přiživili na mnichově, bezprecedentně napadli Ostravsko, jak zavírali naše prchající vojáky do lágrů... takže já osobně poláky moc jako oběti nevnímám, ale uznávám, že na rozdíl od naší generality měli odvahu za sebe bojovat

Šebesta

20. 04. 2024, 13:23

Pro Jumpman .Pocházím sám z Těšinska. Takže problematika roku 1938 a polského záboru u mé rodiny byla živa dlouho.Jen drobna korektura Poláci obsadili Těšinsko tedy dnešní celý okres Karviná a část okresu F-M nikoli Ostravu. Jinak souhlasím s tím,že Poláci se paktovali s Hitlerem zejména co byl ministrem zahraničí Josef Beck (1932-1939). Ale na jejich obranu nutno dodat,že byli v horším postavení než naše republika.Z východu Rusové ze západu Německo dva odvěci nepřátele takže museli nějak lavírovat a Beck se rozhodl a s ním celá vláda že se raději domluví s Němci než se Stalinem.To že se přepočítali je jiná věc. Koneckonců náš Beneš taky když uvěřil zcela Stalinovi. K záboru Těšinska se ale Poláci rozhodli až po Mnichovu,kdy si právem mysleli,že Československo časem zanikne.

Czertik

20. 04. 2024, 13:39

jumpman
tak to je hodne diskutabilni jestli by americani dopustily druhou varsavu nebo ne. z ceho bere jistotu ze by ji nedopustiy ?
vzdyt americani se dostaly do plzne takrikajic americkemu veleni navzdory. jediny kdo byl ochoten jit praze americanum navzdory pomoci byl general patton, a to s datem planovanym po datumu kdy do prahy dorazily realne rusove.byt by tam dorazil pred puvodne planovanym sovetskym datumem.
a ze patton mel reputaci hodne vzpurneho rebela, ktery delal to co bylo spravne, navzdory pranim a rozkazum vrchniho veleni. to ho taky kolikrat stalo planovane povysseni.

a jak sem vysvetlil, aby se osvobodila varsava sama, se sovetkou pomoci nebylo ve stalinove zajmu.
to, jak sem psal ze polaci meli pater, em myyslel i do budoucna. jen si najdi jak dlouho a jake probemy nam delals sudetonemecky landmansaft v cele evrope. proti polakum si tak nevyskakovalii, byt jich z poslka odeslo daleko vic nez z csr.
ale taky v jednu dobu zkusily svuj trik, ze chtely vysidleni nemci penize za majetek co nechali v polsku, a ukazali jim pozadovanou castku, polaci odpovedeli okamzite a razantne - predlozily nemckemu statu ucet za valecne skody nejen ve warsave, ktere nekolikanasobne prekracovaly vystehovanymy nemci pozadovanou castku s tim, ze budou vyplceni pomerove z toho, co polsku zaplati nemecky stat.
a expedovani nemci okaamzite zmlkli a prestaly delat polakum potize.
v cesku nikdo takove koule po 89 nemel. a dodnes mezi politiky nema.

ano, polaci se na mnichove prizivily, proz nepocitaly s tim ze budou dlaasi hitlerovou obeti. vesmes pocitaly s tim, ze nemci jim pomzou proti sssr.

ano polaci zaviraly nase lidi do lagru, uplne stejne jako to delali francouzi. cili v cem je rozdil ?

Vaclav Flek

21. 04. 2024, 19:38

Yarco

S vasim tvrzenim, ze Ruda armada "... nemela na pomoc mestu dostatek sil..." nesouhlasim, jakkoliv vim, ze jde o rozsireny nazor, trvale ziveny sovetskou propagandou. Shodou okolnosti jsem k tomu jiz nedavno vyjadroval, tak svuj nazor pouze zopakuji: "Jeste tri dny pred vypuknutim varsavskeho povstani dostal Rokossovskeho 1. belorusky front prikaz prekrocit Vislu a pokracovat v utocne operaci na linii asi 150 km na zapad od Varsavy (unava a vycerpani vojsk najednou nic neznamenaly). Ovsem po vypuknuti povstani se nahle veskere aktivity Rude armady pred Varsavou na vice nez mesic zastavily..."

Pepík Knedlík

19. 04. 2024, 11:08

Nemyslim si, že Poláci chteli pomoc od Rudý armady. 1. Nezapomneli jim rok 1939. 2. Verili si. 3. Verili "Londýnský" vládě. 4. Nechtěli se stát další Sovětskou gudernii.
Jestli se jim to vyplatilo? Určitě ne.
Už tento rozkaz vypovídá za vše: "Warschau wird glattersiert.“

Vaclav Flek

20. 04. 2024, 00:33

pro Pepík Knedlík

Myslim, ze to nepisete uplne presne. Polaci se bezesporu chteli osvobodit sami, nicmene k tomu pomoc Rude armady potrebovali. Veleni Armiji Krajowej predpokladalo, ze Ruda armada spouta nemecke jednotky na uzemi Polska alespon se stejnou intenzitou, jako v cervenci 1944, coz jednotkam povstale AK umozni ovladnout Varsavu a stat se tak jejimi osvoboditeli jeste pred prichodem Rude armady. Neco hodne podobneho probehlo v srpnu 1944 ve Francii pri osvobozovani Parize, zasadni rozdil byl samozrejme v tom, ze se zapadni Spojenci pred Parizi zachovali jinak nez Ruda armada pred Varsavou. Ta zaujala pozici "mrtveho brouka" a nechala nemecke jednotky udusit povstani v krvi. Ze strany Armiji Krajowej slo o chybny politicky kalkul, na jejich obranu je nicmene treba uvest, ze s takovym politickym cynismem, jaky predvedl Stalin, nemohli pocitat...

Pepík Knedlík

20. 04. 2024, 09:31

Vaclav Flek
Jenže Stalin dal dost najevo Churchillovi, že to je vec Londýna a nehodlá se angažovat

Vaclav Flek

20. 04. 2024, 23:55

Pepík Knedlík

To asi neni presne tvrzeni. Jeste tri dny pred vypuknutim varsavskeho povstani dostal Rokossovskeho 1. belorusky front prikaz prekrocit Vislu a pokracovat v utocne operaci na linii asi 150 km na zapad od Varsavy (unava a vycerpani vojsk najednou nic neznamenaly). Ovsem po vypuknuti povstani se nahle veskere aktivity Rude armady pred Varsavou na vice nez mesic zastavily...

Czertik

22. 04. 2024, 15:34

pokud rokossovsky dostal 3 dny pred povstanim prekrocit vislu, proc se behem onech 3 dni nijak nepohl ?

Vaclav Flek

22. 04. 2024, 20:35

pro Czertik

Ocenuji vasi urputost v diskusi, zaroven mne od ni ponekud odrazuje vase neschopnost videt veci v sirsich souvislotech, vyplyvajici zrejme z vasi neznalosti vojenstvi. Pokud jsem napsal, ze 1. belorusky front s vice nez milionem muzu v sestave (slo o nejmohutnejsi ze vsech sovetskych frontu) dostal rozkaz prekrocit Vislu a zahajit utocnou operaci, znamenalo to pro Rokossovskeho stab rozkaz k okamzitemu zahajeni priprav k provedeni frontove operace. Vlastni ofenziva frontu ovsem mela probehnout az po ukonceni vsech priprav a schvaleni planu vrchnim velenim (Stalinem), tedy zpravidla asi 10 - 14 dnu po vydani vyse zmineneho rozkazu. Po zahajeni varsavskeho povstani byly na sovetske strane vsechny pripravy na frontovou operaci zastaveny. Jasneji uz to napsat neumim...