EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americký konvertoplán Bell V-280 Valor pokořil rychlost 556 km/h

 17. 04. 2019      kategorie: Vojenská technika      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

Americká společnost Bell Helicopter se pochlubila novou dosaženou rychlostí vyvíjeného konvertoplánu V-280 Valor. Stroj při zkouškách pokořil rychlost 300 uzlů, tedy cca 556 km/h.

konvert_03Foto: Americký konvertoplán Bell V-280 Valor | printscreen z YouTube

Dosažená rychlost V-280 Valor je v tomto okamžiku asi o 55 % vyšší než rychlostní limit vrtulníku UH-60L Black Hawk, který má V-280 Valor nahradit, pokud tedy zvítězí ve vypsaném armádním tendru. Vývojáři společnosti Bell Helicopter uvádějí, že jejich nový výtvor je teoreticky schopen vyvinout rychlosti až 345 uzlů, což výrazně převyšuje požadavky americké armády.

Konvertoplán V-280 Valor je vyvíjen společností Bell Helicopter ve spolupráci s firmou Lockheed Martin. Hlavní výhodou V-280 Valor oproti jeho předchůdci V-22 Osprey mají být nižší provozní náklady a lepší letové výkony. V-280 Valor má disponovat doletem až 3900 km a být schopen přepravovat až dvanáctičlenný výsadek s výzbrojí.

konvert_02Foto: Bell Boeing V-22 Osprey | Wikimedia Commons

Přestože může Valor na první pohled působit jen jako vylepšený V-22 Osprey, který v americkém letectvu, námořnictvu a u jednotek námořní pěchoty slouží již přes 10 let, jedná se o diametrálně odlišné stroje sdílející jen podobnou koncepci. Pro Valor jakožto bojový vrtulník je přitom nejdůležitějším rozdílem mechanismus sklápění nosných rotorů - ty se nyní pohybují pouze za doprovodu převodovky, samotné turbohřídelové motory pak zůstávají na rozdíl od V-22, kde se pohybuje celá motorová gondola, pevně na místě. Takový rozdíl v konstrukci přitom kromě méně náročné konstrukce umožňuje i lepší možnosti pohybu osob kolem vrtulníku. Kromě nových ocasních ploch motýlkového typu je pak možno nový stroj poznat i podle záďové konfigurace tříbodového podvozku.

konvert_01
Foto: Americký konvertoplán Bell V-280 Valor | printscreen z YouTube

Avionika řízení letu V-280 pochází z dopravního letadla C-130K Hercules společnosti Lockheed Martin s velkými plochými obrazovkami zabudovanými do palubní desky. V budoucnu V-280 získá avioniku nejnovější generace. Uvažuje se například o jednolitém LCD displeji, který může zabírat celou šířku přístrojové desky.

Konstruktéři rovněž u V-280 nahradili klasickou páku cyklického ovládání joystickem u pravé ruky. Důvodem takového řešení je především omezit únavu pilotů.

Technická data:

Posádka: 4
Kapacita: 14 osob
Délka: 15,4 m
Šířka: 24,93 m
Výška: 7 m
Hmotnost - prázdný: 15,000 kg
Hmotnost - maximální:  26,000 kg
Pohon: 2 × General Electric T64 turbodmychadlo
Vrtule: průměr 11 m

Video: Americký konvertoplán Bell V-280 Valor v akci / YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, aeroweb.cz, YouTube

Komentáře

MasoxCZ

10. 03. 2024, 23:53

turbodmychadlové motory? to asi ne. jsou to turbohřídelové, ono se to překvapivě rozlišuje.