EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americkým speciálním silám se podařilo zabít vůdce Islámského státu

 06. 02. 2022      kategorie: Události      25 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Americký prezident Joe Biden 3. února 2022 potvrdil úmrtí vůdce Islámského státu. Abú Ibrahím al-Hášimí al-Kurajší zemřel během útoku amerických speciálních sil na jeho tajné sídlo v Idlibu na severozápadě Sýrie. Terorista, známý také jako Amir Muhammad Sa’id Abdal-Rahman al-Mawla, převzal vedení organizace Islámský stát po smrti jeho předchůdce Abú Bakra al-Bagdádího, který zemřel při operaci jednotek Delta Force v Sýrii  roce 2019. 

„Včera v noci, na můj pokyn vykonaly speciální síly úspěšnou protiteroristickou operaci. Díky statečnosti našich ozbrojených sil jsme odstranili z bojiště Abú Ibrahíma al-Hášimí al-Kurajšího – vůdce IS,“ stojí doslova ve stanovisku Bílého domu.

shutterstock_1420959899Foto: Americkým speciálním silám se podařilo zabít vůdce Islámského státu (ilustrační foto) | Shutterstock

Zpráva o smrti Kurajšího přichází krátce po té, co se téměř poražený Islámský stát pokusil znovu postavit na nohy. V lednu zaútočil na věznici v severovýchodní Sýrii ve snaze propustit přes 3 000 vězněných členů ISIS, včetně vysoce postavených úředníků. Během deseti dní bojů mezi stoupenci Islámského státu a kurdských bojovníků s podporou Spojených států se útočníky podařilo nakonec porazit. Během bojů zemřelo 120 kurdských bojovníků a 374 stoupenců Islámského státu. Kurdům se věznici podařilo uhájit.

Několik amerických vrtulníků v rámci operace přistálo nedaleko komplexu budov a zhruba dvě desítky amerických speciálů se okamžitě střetly s ozbrojenci Islámského státu. Před samotným útokem na budovu americké síly vyzvaly civilní obyvatelstvo v budově k evakuaci, načež z komplexu utekla rodina bydlící v přízemí. Ve třípatrové budově bydlel Kurajší se svou ženou a dětmi v posledním patře. Ostatní obyvatelé domu s největší pravděpodobností vůbec nevěděli, kdo nad nimi bydlí.

Během samotného útoku pak Kurajší spáchal sebevraždu, když ve svém bytě odpálil bombu, která kromě Kurajšího usmrtila i jeho blízké. Bombu Kurajší odpálil v době, když byli ozbrojenci Islámského státu poraženi a američtí speciálové se blížili k budově. Ve druhém patře se zabarikádoval jeden z Kurajšího poručíků i se svou ženou a střelbou oba útočili na americké síly. Poručíka i jeho ženu Američané zneškodnili, avšak děti, které zůstaly v zabarikádované místnosti se však již nepodařilo vysvobodit, neboť Kurajší odpálil bombu. Civilní ztráty činily 13 mrtvých, včetně čtyř dětí a dvou žen. Američané neutrpěli žádné ztráty, během útoku ovšem přišli o jeden z vrtulníků, který kvůli technické závadě vyhodili do povětří. Identita zabitého vůdce Islámského státu byla později potvrzena kontrolou otisků prstů a DNA, jak uvedl mluvčí amerického ministerstva obrany John Kirby.

Samotná akce byla plánována několik měsíců. Americkému prezidentu Bidenovi byla akce prezentována zhruba před měsícem. Biden dal konečný souhlas s náletem v úterý 1. 2. 2022 ráno během setkání v Oválné pracovně s ministrem obrany Lloydem Austinem a generálem Markem Milleym, předsedou sboru náčelníků štábů USA.

Zdroj: SOFREPUSA Today

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Czert

11. 02. 2022, 09:11

Flek
A co by ty obeti onech krvavych diktatoru nam rekly jineho, nez obeti krvavych rezimu po nich, jejich obeti bylo daleko vice?

Skutecne vas nechapu, pokud vam jde o lidske utroeni a obeti, proc vam nevadi daleko vetsi pocty obeti po jejich svrzeni?

Vy proste berete, svrhl je zapad a zapad nemuze konat spatne.
Coz z vas dela dokonaleho pokrytce.

Vaclav Flek

10. 02. 2022, 01:02

po Bono :

Diky za vas nazor : "Vzhledem k době uplynuvší od sesazení diktátorů bych taky řekl, že pro většinu lidí v těch zemích asi bylo lepší spíš "nechat vše při starým... "

Vasemu nazoru rozumim, a nejsem zasadne v opozici, i kdyz se s nim neztotoznuji. Pred lety mne prekvapili mi pratele z tehdejsiho Sovetskeho svazu, kteri byli drive velmi kriticti k sovetskym poradkum, ovsem po rozpadu tohoto imperia zjistili, ze se jejich zivotni situace po vsech strankach zhorsila. Ja jsem je v te dobe plne nechapal, zde jsme stale byli plni te euforie po listopadu 1989, ale dnes vnimam, ze se z jejich pohledu veci skutecne zmenily spise k horsimu, byt v zemi jiz nevladla vsemocne komunisticka strana. Ovsem vetsina "soudruhu" na vedoucich mistech zustala...

Aktualni situaci v Libyii po padu Kadaffiho neznam, ale rozhodne si nedelam zadne iluze---

Bono

08. 02. 2022, 21:22

pan Flek
Právě že v zásadě souhlasim, uvozovky byly jen k použití vašich slov.:slight_smile:

Víc sporná mi přijde váše reakce na Czerta.
Vzhledem k době uplynuvší od sesazení diktátorů bych taky řekl, že pro většinu lidí v těch zemích asi bylo lepší spíš "nechat vše při starým". Aspoň dva Lybijci mi to tak řekli... Sice bordel, ale aspoň o lidi bylo "nějak" postaráno. Ten bordel co maj teď je větší bída. Ani jeden z nich zpátky už nechce.

Veritas vincit

08. 02. 2022, 21:09

Mí-chajle Vladimiroviči Ra-plove
"A jestliže je známkou okupace to, že v ČSSR byla vojenská základna vojsk Varšavské smlouvy kam ČSSR patřila, pak USA svými základnami NATO okupují většinu světa."
*
Vezmu jenom ten konec. protože zbytek je ztráta času.
Já si v Československu nepamatuji vojenské základny Varšavské smlouvy, ale posádky Sovětské okupační armády.
Vojáci všech ostatních okupačních armád VS, které vtrhly do Československa 21.srpna 1968 na příkaz Moskvy, opustili území Československa do 31.října 1968. Kromě té sovětské, která se rozlezla po celé zemi jako rakovina.

Vtipné na tom je, že vojáci USarmy jsou vítáni. Do svých základen jezdí na pozvání za deního světla...
Jenom sovětská rakovina, která mimo jiné porušila text VS musela "přijet" v noci, pod příkrovem noci, tak jak to dělají zloději, lupiči a vrazi.

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 21:06

pro Czert :

K vasemu prispevku : "Kdyz se podivame jaky ze to bordel dodnes je v onech zemi po sadamovi a kadadim, tak se vtira otazka zdali by nebylo lepsi je nechat u moci..." pouze sdeluji, ze by bylo asi nejlepsi zeptat se tech pozustalych po krvavych represich rezimu obou diktatoru, co si o tom mysli. Ja osobne vas nazor rozhodne nesdilim.

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 21:00

pro Bono : Dekuji za reakci. Z vaseho prispevku " Vzhledem k tomu, že vyjma těch pár desítek lidí popravených před útokem vojáků, byla střelba a úmrtí po zahájení útoku, prakticky se to dá všechno připsat jako "důsledek akcí" specnaz..." chapu, ze se mnou asi nesouhlasite.

Problem je asi v tom, ze o akci v Beslanu existuji ruzne informace, velmi casto ucelove zkreslene, a mnoho informaci z ruske strany chybi. Jiste chybi take z cecenske, ale tam se to da pochopit. Proto bych se nechtel poustet do definitivnich soudu o teto protiteroristicke akci. Ti mrtvi se po akci pripsali ruskou stranou Cecencum, asi podle zname zasady "vojna vsjo spiset...". Asi si kazdy ponechame svuj nazor.

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 20:47

pro Mira : K vasemu prispevku "Podstatné sdělení článku, který jste nepochopil, je ten, že za vším terorismem stojí v pozadí USA. Nebýt jejich podvratné činnosti byl by na světě klid a mír." sdeluji, ze takto jsem ten clanek skutecne nepochopil, ba naopak je mozno rici, ze jsem jej pochopil uplne opacne. Ale z predchozi zkusenosti vim, ze s vami nema cenu diskutovat, tak se o to ani nebudu pokouset.

Jinak se domnivam, ze vam odpovedel celkem fundovane diskutujici pod prezdivkou Veritas Vincit, kteremu timto dekuji. Pokud bych se (prece jenom) rozhodl odpovedet, asi by to bylo ve velmi podobnem duchu, jak to ucinil on, proto se o to ani nebudu pokouset, at se neopakujeme.

Bono

08. 02. 2022, 20:29

Míra
typický pozvání rusů ....
https://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Bouře_333

Bono

08. 02. 2022, 20:23

pan Flek
"....Nicmene skutecnost, ze vetsina (mozna temer vsechna) rukojmi zemrela v dusledku akci ruskych specialnich sil, se da asi tezko poprit..."¨
Vzhledem k tomu, že vyjma těch pár desítek lidí popravených před útokem vojáků, byla střelba a úmrtí po zahájení útoku, prakticky se to dá všechno připsat jako "důsledek akcí" specnaz. Pravda, na areál plnej rukojmí to byly dosti nevybíravý akce..
Ruský specnaz jsou pořád jako kladivo, nebo spíš jako palice, narozdíl od západních SF, který většinou úspěšně fungujou jako skalpel.

Zdaleka to nevypadalo tak akčně knižně, že "z každého otvoru pálily automatické zbraně.." Po tom co tam naběhly tři oddíly SN se rozdělily do různých částí areálu, aby začali vytlačovat **** někam do kouta(obrazně). Během toho se někteří vojáci dostali do situace, kdy mohli pomoct rukojmím oknem ven, nebo je krýt vlastním tělem. Myslim že jsem v jedné knize četl, že někteří vojáci venku šli i bez(proti?) rozkazu proti palbě z budovy jen proto, aby pomohli lidem utéct pryč.

Veritas vincit

08. 02. 2022, 11:40

Míra
"Podstatné sdělení článku, který jste nepochopil, je ten, že za vším terorismem stojí v pozadí USA. Nebýt jejich podvratné činnosti byl by na světě klid a mír."
*
Můžeš nám tady vypíchnout nějaké věty z článku,
které hovoří o tom, že za vším terorismem stojí USA a nebýt jejich podvratné činnosti, byl by na světě klid a mír?

Pokud vím, tak například válka Soivětského svazu v Afgánistánu 25. prosinec 1979 – 15. únor 1989 začala bez USA, když tam napochodovala armáda Soivětského svazu...

Ve Vietnamu také zaútočil komunistický severní Vietnam na ten jižní, bez USA...

2. světovou válku začalo nacistické Německo a komunistický Sovětský svaz přepadením Polska bez USA. Nebo okupace Československa 21.srpna 1968 - 21. června 1991 také proběhla bez USA ...
1. sv. válka také začala bez USA, ...
:-)

Czert

08. 02. 2022, 00:28

Flek
Kdyz se podivame jaky ze to bordel dodnes je v onech zemi po sadamovi a kadadim, tak se vtira otazka zdali by nebylo lepsi je nechat u moci.

Vaclav Flek

08. 02. 2022, 00:25

pro Bono:

"V roce 2004 to sovětský speciální jednotky asi nebyly.."Mate samozrejme pravdu, za tu nepresnost ve vyjadreni se omlouvam.


Nebyly to sovetske jednotky, jakkoliv vetsinu jejich dustojnickeho i poddustojnickeho sboru tvorili byvali prislusnici sovetskych sil, kteri vytvorili pater pro nove specialni sily Ruske federace, budovane na pudorysu jiz existujicich formaci.

Posledni vete vaseho clanku ovsem nerozumim - jak mohli prislusnici ruskych specnaz kryt svymi tely nestastna rukojmi v situaci, kdy sami utocili na budovu, kde z kazdeho otvoru palily automaticke zbrane ? Nechci zachazet do detailu, myslim, ze o tom, co se odehralo v Beslanu, je tolik ruznych informaci, ze z nich muzeme tezko delat validni zavery. Nicmene skutecnost, ze vetsina (mozna temer vsechna) rukojmi zemrela v dusledku akci ruskych specialnich sil, se da asi tezko poprit...

Bono

07. 02. 2022, 22:47

pan Flek
Dnes nějak narychlo napsaný, nemam pravdu..?:slight_smile:
V roce 2004 to sovětský speciální jednotky asi nebyly..:slight_smile:
Ale způsob provedení je pořád stejnej. S poměrně velkou technickou přesilou překvapivej útok na nepřítele, nehledě na ztráty vlastní a nehledě na ztráty rukojmích... Velký množství operací provedených specnaz (o kterých se mi podařilo něco najít) má stejný parametry - brutální útok, poměrně velký množství nasazených vojáků, žádný servítky s nepřítelem a na západní poměry celkem velký ztráty... ..až se divim, že se jim tam lidi pořád hlasí..
Ikdyž nutno podotknout, že asi polovina padlých vojáků účastnících se útoku na Beslan zemřela v době, kdy se vlastním tělem snažili krýt rukojmí, nebo jim pomáhali ven. Že šlo o děti asi trochu obměkčilo i ocelový medvědy ze specnaz.

Vaclav Flek

07. 02. 2022, 20:26

Tesi mne skvele vitezstvi Americanu a blahopreji jim. Zde v diskusi trochu zazniva nota marnosti podobneho boje (slovy Antonina Zapotockeho "Vstanou novi bojovnici"), ale ja se domnivam, ze se to navleka jako koralky, a jiz je z toho hezky privesek - Saddam Husajn, Usama bin Ladin, Muammar Kadaffi a velmi mnoho dalsich...

V boji demokracie proti terorismu si muzeme pouze prat : "jen houst a vetsi kapky".

Vaclav Flek

07. 02. 2022, 20:18

pro Mira

Napsal jste to dlouze, ale z meho pohledu zcela nepresvedcive. Neznam vsechny detaly, ani vsechna mena, ktera uvadite, ale znam celkem podrobne historii obou cecenskych valek a treba i tragedi Beslanu, tedy veci, o kterych pisete. Me informace se naprosto lisi od toho, co zde uvadite, napr. :

1) Cecensko se chtelo odtrhnout od Ruske federace, na coz melo podle ustavy plne pravo, tomu chtel Putin za kazdou cenu zabranit.

2) Tezke ruske (strategicke) bombardery shazovaly bombove koberce na cecenske sidla, predevsim na Groznyj, ktery po naletu vypadal jako Drazdany v unoru 1945. Pri tom zemrelo i mnoho etnickych Rusu, kteri zde v te dobe zili. Opravdu skvely priklad pouziti armady proti vlastnim obyvatelum. Dramaticke zlepseni od dob, kdy Sovetska armada v roce 1962 brutalne potlacila lidove povstani v Novocerkassku, tam padlo asi 70 osob...

3) Samil Basajev ztratil v dusledku ruskych akci manzelku i deti. Smysl sveho zivota pote videl v boji za nezavislost Cecenska. Nebyl to klasicky terorista, a uz vubec ne islamsky fanatik.

4) Vetsinu rukojmich v Beslanu zabili prislusnici sovetskych zvlastnich jednotek (Alfa, Specnaz a dalsi), kteri se domnivali, ze vse vyresi nepretrzitou palbou. Nepocitali ovsem s pevnymi nervy (ci spise s odhodlanim) unoscu. Ti nakonec dosahli castecne sveho, z Beslanu se stahli a ukazali celemu svetu, o co v rusko-cecenskem konfliktu jde.

A tak dale, argumentu je mnoho. Jinymi slovy, mne jste vubec nepresvedcil.

Bono

07. 02. 2022, 17:50

Czert
:man_shrugging:

Czert

07. 02. 2022, 13:39

Bono
Nechapu s cim mas problem. To ze usa vycvicilo usamu a jeho partu je historicky dokazane a uznane samotnymy amiky.
Holt amici tehdy nedokazaly videt dal nez jen za vyhnani rusu z afg a jejich potupu.

Czert

07. 02. 2022, 13:35

Tomu se rika jistota prace az do smrti. Vzdy kdyz zastreli vudce isis tak za 5 min je tam novy ktereho budou hledat par let a pak ho s naprosto stejnou slavou odstreli a rozjede se to znova.
Mozna by to mili amici chtelo odstranit duvidy podory isis a jit po jejich sponzorech, odstrelovani vudcu je jen mrhani prostredky.
Skvele pro televizi, byt efekt nulovy.

Bono

07. 02. 2022, 08:43

Míra
Tak už to vem od podlahy, nee...
Kde jsme mohli bejt, kdyby předchůdci američanů nevycvičily mozky ostatních Australopitheců a pak je neodvedli do kolíbky terorismu, do afriky, kde naprosto brutálně přemysleli a povraždili nebohý a Mírumilovný neandrtálce, předchůdce lomunistů...

Babu

06. 02. 2022, 15:58

Tak on se odpálí sám a ještě si Amíci rozbijou helikoptéru:D Nestačilo mu jen zavolat??

Parlamentní

06. 02. 2022, 15:36

Stale se divim, ze to ty Kurdy baví. Turci, Iracani i dalsi narody je chteji vyhubit. Oni slouzi jako zive stity uz i pro Us army.

devon

06. 02. 2022, 14:54

V článku jaksi chybí kolika stům věznům se povedl útěk při útoku na vězení:sunglasses:

Veritas vincit

06. 02. 2022, 14:40

Parlamentní
Ve tvém dojemném prostinkém projevu chybí snad jenom jediné.
Důkaz, že v USA vycvičili konkrétně Abú Ibrahím al-Hášimí al-Kurajšího.
Jedna paní u marketu povídala.... :-)

Parlamentní

06. 02. 2022, 13:52

Tak to je normalni postup politiky Usa. Vycvicit a vyzbrojit odpurce rezimu a pak je vrazdit. Velka podobnost s Usamou Ladinem. Kdy to  prestane? Dokud bude Usa podporovat teroristy, tak nikdy.

Veritas vincit

06. 02. 2022, 12:24

Dobrá práce. :thumbsup::flag_us:
*
Škoda, že se Rusové od svého příchodu do Sýrie 30. září 2015 angažují pouze v zabíjení nepřátel Bašára Asada.