EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Bitva o Vasylkiv aneb jak Rusové zavítali do špatného sousedství

 06. 02. 2023      kategorie: Události      13 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Boje o město Vasylkiv, ležící asi 30 km jižně od Kyjeva, již nepochybně vstoupily do ukrajinské historie. A není divu! Brzy ráno 26. února 2022 proběhl nedaleko Vasylkivu vzdušný výsadek ruských jednotek, které měly za cíl eliminovat zdejší vojenská zařízení. Ruští výsadkáři byli s největší pravděpodobností podpořeni “spícími agenty”, kteří se do města přesunuli několik týdnů před invazí. O město se následně strhla krvavá bitva, ve které byly nakonec ruské invazní jednotky na hlavu poraženy.

Destroyed_building_of_house_No.42_on_Dekabrystiv_Street_in_Vasylkiv_(05)Foto: Boje o město Vasylkiv, ležící asi 30 km jižně od Kyjeva, již nepochybně vstoupily do ukrajinské historie. | Wikimedia Commons / Public domain

Vasylkiv s třiceti šesti tisíci obyvateli má mezi ostatními ukrajinskými městy zvláštní postavení. Jeho součástí je totiž nejen vojenská letecká základna, ale i ústředí ukrajinské protivzdušné obrany a sídlí zde protiteroristická jednotka. Právě proto se stalo jedním z primárních cílů po zahájení útoku na Ukrajinu. Úkolem ruských výsadkářů bylo obsadit letiště, zneškodnit ukrajinskou PVO a po přísunu posil podpořit útok na Kyjev z jihu.

Okamžitě po vypuknutí otevřeného nepřátelství se začala ve městě formovat domobrana, na samotném letišti pak byli připraveni příslušníci 40. brigády taktického letectva, a vzhledem k tomu, že ve městě se také nachází základna speciálních sil ukrajinské armády, lze předpokládat, že ve městě bojovali i jejich příslušníci. Zbraně byly rozdány prakticky každému, kdo o to projevil zájem, což například starostka města Natalia Balasynovyčová neviděla zrovna ráda, neboť se domnívala, že to později povede k dalším problémům. Odražení ruského útoku podle ní ale bylo v tu chvíli přednější. Z výpovědí obyvatel i vojáků se pak podařilo složit obrázek událostí toho kritického dne. Je však třeba mít na paměti, že některé části příběhu možná podlehly ukrajinské propagandě, která potřebovala vytvořit hrdinský příběh, podobně jako v případě Ducha Kyjeva. Domníváme se, že se dosud nikdo nezabýval jejich ověřením a proto na se sporné momenty budeme snažit upozornit.

Jednou z prvních informací, která se týkala Vasylkivu v úvodní fázi ruské ofenzívy na Kyjev byla zpráva velitelství letectva ukrajinských ozbrojených sil, která tvrdila, že se protiletadlovému systému S-300 podařilo sestřelit dva vzdušné cíle - konkrétně jednu helikoptéru a podpůrný proudový letoun Su-25. Později mělo dojít k útoku ukrajinské stíhačky Su-27 na ruské transportní letadlo Il-76D, které mělo být zničeno, včetně výsadku na palubě. Některé zdroje se pak zmiňují o sestřelení ještě jednoho výsadkového letounu. Tyto ukrajinské úspěchy se nicméně nepodařilo potvrdit a i samotní obyvatelé, kteří se vydali pátrat po troskách do okolních lesů přiznávají, že nic nenašli. Dnes již víme, že k sestřelení žádného vojenského dopravního letounu nad Ukrajinou nedošlo. Připomeneme, že tyto informace se šířily i během bojů o hostomelské letiště. Starostka města ve svém projevu uvedla, že od pěti hodin ráno 26. února 2022 dochází k těžkým bojům na hlavní ulici, kam směřují ruští vojáci, kteří byli vysazeni v okolí. Město bylo rovněž terčem raketových úderů, které zřejmě směřovaly na zdejší vojenskou infrastrukturu, ale zasáhly i školu a další civilní budovy.

Ukrajinské vojenské zdroje uvádějí, že Rusové provedli vzdušné výsadky pomocí vrtulníků v okolních vesnicích a lesích, a pod rouškou leteckého poplachu, který zahnal obránce do krytů, se začali přesouvat ke svým cílům ve Vasylkivu. Ruští výsadkáři pak útočili po zemi na vojenské objekty a trvalo celé čtyři dny než se je obráncům konečně podařilo zlikvidovat. Útočníkům dle vyjádření představitelů města pomáhali “spící agenti”, kteří se do něj přestěhovali v utajení i se svými rodinami a pobývali zde dlouhé měsíce. Někteří z nich si podle starostky dokonce koupili nemovitosti, ve kterých "normálně" žili. To naznačuje, jak dlouho dopředu byla celá invaze plánovaná, a že nešlo o impulzivní jednání ruských politických a vojenských špiček v reakci na nějakou ukrajinskou provokaci. A ještě doplníme, že Jurij Ihnat, mluvčí ukrajinského letectva, v jednom z rozhovorů uvedl, že “ukrajinské nebe bylo toho dne plné ruských helikoptér. Nemyslíme si, že přišli v transportních letounech. Na mnoha místech ale nepochybně operovala celá řada nepřátelských záškodnických skupin.”

Čtvrtého dne invaze, tedy 27. února zasáhla ruská raketa sklad ropy v městské části Krjačky, čímž došlo k požáru a podle ukrajinských zdrojů se Rusové přeskupili a vybaveni výstrojí pro noční boj plnou silou zaútočili v noci na jeden z vojenských komplexů ve městě. Přestože žádný z dostupných zdrojů neuvádí, o který mělo jít, lze do značné míry předpokládat, že mohlo jít o budovy ústředí protivzdušné obrany, které se jevily jako naprosto stěžejní pro úspěch operace. Ukrajinci v boji ztratili asi desítku mužů, z toho šest až osm mrtvých, ale díky odhodlanému protiútoku pomocí palby a granátů se podařilo útočící Rusy zahnat na ústup. Ruské ztráty známy nejsou, podle Ukrajinců si své mrtvé a raněné Rusové odtáhli. Jeden z ukrajinských důstojníků se domnívá, že na ně zaútočila ruská speciální jednotka Alfa, neboť se na silnicích objevovaly symboly “A” jako alfa a “Z”, coby invazní znak ruských jednotek. Písmena dle něj měla být viditelná ze vzduchu a fungovat tedy jako jakýsi navigační prvek pro ruské piloty. Nicméně žádný důkaz jsme nezaznamenali a vzhledem k tomu, že ruská Alfa (celým jménem Kancelář “A” centra zvláštního určení) stejně jako její ukrajinská obdoba, patří mezi elitní jednotky spadající pod ruskou Federální bezpečnostní službu, zdá se nám nepravděpodobné, že by se tato skupina prozradila podobným způsobem. Na druhou stranu, pozorováno dnešní optikou, v této válce se může stát všelicos.

Po tomto neúspěšném útoku se kolem perimetru města ještě sem tam objevovaly průzkumné jednotky, ale k žádnému dalšímu pokusu o dobytí letiště ani jiných vojenských zařízení již nedošlo. Začátkem března se pak Rusové vypařili. Celá oblast byla prohlášena za “vetřelcůprostou” druhého dubna, kdy došlo k úplnému stažení ruských vojsk z Kyjevské oblasti, v rámci legendárního “gesta dobré vůle”.

Starostka Balasynovyčová později prohlásila, že ztráty Ukrajinců činily za čtyři dny bojů přes dvě stovky raněných, celkový počet mrtvých uveden nebyl. Z ruské strany žádné informace nemáme.

Zdroj: Válka. Válka se nikdy nemění

Komentáře

Šebesta

08. 02. 2023, 07:58

Vážení váleční štváči a NATOHUJEŘI zastánci jediné pravdy. Diskutovat s vámi už nehodlám. Postráda to smysl. Diskuse má být plodná a konstruktivní. Vy máte svoji pravdu a já zase svoji.Jen dám do placu jednu úvahu. Čím delé bude válka trvat tím je větší riziko že se ten konflikt stane celosvětovým (NATO versus Rusko eventueleně další země Bělorusko atd). A my jako narázniková země jsme mezi prvními kteří to mohou pak schytat naplno. Pak bude úplně jedno kdo válku začal a kdo je vinen až budeme mezi mrtvými a z našich domů budou trosky. Proto si myslím,že je lepé nějak dojít k dohodě než stále válčit bez šance zvítězit pro Ukrajinu. Kdyby tu ta šance byla tak není co řešit ale válka se zdá na dělší dobu. a vo to gou !

Bombero

08. 02. 2023, 10:24

"Postráda to smysl. Diskuse má být plodná a konstruktivní"
nejsem zastánce té "jediné pravdy" jak píšete, ale bohužel nikdy jste nebyl schopen ty vaše názory doložit, povětšinou přímo lži(ty ani doložit nejdou, tak se tichu z vaší strany ani nedivím)
Takže dle vás by se měly ukrajině přestat dodávat zbraně, měla by se vzdát a podřídit russku. A hned by jsme měli posíleného russa o vědomí, že mu vše projde nějakých 400km od našich hranic
Vy tomu říkáte váleční štváči, já tomu říkám historická zkušenost s náckama, kdy ustupování jejich požadavkům rozpoutalo 2 světovou. A dnes je to jak přes kopírák. Velká chyba, že russ nedostal přes prsty už po krymu

Martin23 .

08. 02. 2023, 18:17

Šebesta: vy jste ale pro pokračování války, v momentě kdy objetujeme Ukrajinu, tak jak navrhujete, tak Rusové začnou ovlivňovat Slováky s mýšlením blízko Vašemu, začnou ohrožovat demokratický režim, pokusí se o rozvrat a jedeme zase dál.

Vážně si myslíte že my všichni jsme tu idioti a vy jediný máte pravdu? I kdyby to nakrásně byla pravda, jste sám a máme tu demokracii, takže vládu většiny.

Jsem pro, aby Rusové uměle neprodlužovali konflikt, a aby na Ukrajinu neposílali další zbraně.

PS off topic: všem ostatním se omlouvám že jsem přispěl k vyhlazení proRuských uživatelů na tomto serveru, ale už se tu na to nedalo nezaujatě koukat. Názory typu že Sovětský Svaz byl slušný a byl donucen vyhladit X milionů lidí, že USA má základny všude na světě a Rusové tak můžou zabírat koho chtějí, že Ukrajina nemá právo na svobodu, to byl vážně vrchol.

Lidé jako Šebesta, Standa, Martin23 a další jsou schopni bez mrknutí oka odsoudit 44 000 000 lidí k područí Ruska o které nikdo nestojí. Je mi z Vás fyzicky zle.

Mark

07. 02. 2023, 10:16

Šebesta
"Jen připomínám Putin chtěl jediné aby Ukrajina nebyla v NATO.A co NATO NATO ? Nic vůbec nebyli ochotni o tom jednat."


NATO NATO....to vše to jsou jen výmluvy. Už při první Ruské agresi tj. v 2014 když Rusové obsadili Ukrajinský Krym, tak nešlo Rusku o nic jiného než obsadit cizí území a tím získat i jeho zdroje. Boje na Donbase v 2014-15 měly stejný důvod, obsadit cizí území. Nějaký vstup, nevstup Ukrajiny do NATO v tom nehrálo žádnou roli, už i z toho důvodů, že vstup do NATO ani nebyl na pořadu dne. Nikdy by se všichni členové NATO neshodli, aby Ukrajina, po jejím požádání o vstupu do této organizace, vstoupila do NATO. Následná invaze do zbytku Ukrajiny 2022-23... je jen a jen pokračovací válka, konflikt s jasným cílem od roku 2014 obsadit Ukrajinu a začlenit ji jako nedělitelnou součást Ruské federace. Denacifikace, demilitarizace, deNATOnizace a podobné nesmysly jsou jen výmluvy ruské propagandy na jediný Putinův cíl a to je deukrajinizace Ukrajiny jako států, národů.
Nemůže být většího důkazů pro ruské agresivní jednání co je jejích jasným cílem a to ani možná ne tak uznání pseudorepublik, ale zanesení těchto území a to i dalších dvou i když je vůbec nekontrolují do ruské ústavy jako nedělitelnou součást Ruské federace. Určitě chápete vážnost situace z ruské strany když si to ti hlupáci i zanesou do ústavy. Sami si tím svázali ruce k jakémukoli jednání o mírů, nezbývá jim nic jiného než za každou cenu bojovat. I smrtí Putina to bude pro jeho následovníka dost komplikované, ne-li neřešitelné, pokud nebude chtít si vyzkoušet let z okna.

Mark

06. 02. 2023, 16:52

"To naznačuje, jak dlouho dopředu byla celá invaze plánovaná, a že nešlo o impulzivní jednání ruských politických a vojenských špiček v reakci na nějakou ukrajinskou provokaci."


Samozřejmě, tak rozsáhlá vojenská operace se nedá uskutečnit po týdenní přípravě. Je jasné, že minimálně mnoho měsíců, spíš rok a více se Rusové připravovali na tuto invazi. Všichni si musíme moc dobře pamatovat na lživé ujišťování Putina, Lavrova a ostatních gangstrů z Kremlu o jen pouhým cvičení víc než sto tisícové armády u ukrajinských hranic.

Bombero

06. 02. 2023, 17:33

velmi zajimavý článek o rusském smýšlení o ukrajině. Z letopočtu dnes až mrzí....
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-ukrajinci-nejsou-narod-a-vrati-se-k-rusku-prohlasil-putin-202264

Šebesta

07. 02. 2023, 09:00

Pro Mark.To je objevení Ameriky. Jistě že se ta akce dlouho dopředu připravila to je logické. Kdyby ale NATO a Ukrajina byly pro dialog a dohodu tak by se zřejmě neuskutečnila. Jen připomínám Putin chtěl jediné aby Ukrajina nebyla v NATO.A co NATO NATO ? Nic vůbec nebyli ochotni o tom jednat.

Bombero

07. 02. 2023, 09:16

šebesta- lež. UA žádala o vstup do nato někdy 2010 a bylo jí to zamítnuto, vidle do toho hodili frantíci a DDR.Pak už chtěli jen do EU. Je zajimavé, že problémy s russkou menšinou vznikly jen tam, kde je veliké nerostné bohatství a russku hrozilo, UA je částečně vytlačí z evropského trhu, když vstoupí do EU

Šebesta

07. 02. 2023, 09:43

Uznavám jedině že vina je jednoznačně na NATO . Ukrajince z té války neviním. Vše zaviselo na tom jak se rozhdnou šefové NATO a ti chtěli konfrontaci s Ruskem za každou cenu. O dohodu či kompromisní jednání nebyl vůbec zájem. Kdo chce psa bít hůl si vždy najde !

Šebesta

07. 02. 2023, 09:46

Bla bla kecy v kleci. Bombero lež jak věž. Máš špatnou paměť. Macron několkrát jednal s Putinem 2022 i 2021 a nejen on téma : vstup Ukrajiny do NATO.

Zdeněk

07. 02. 2023, 10:28

Šebesta, to dá práci obhájit tu tvoji konstrukci, co?

Ukrajinci za nic nemohou - výborně, plně souhlasím.

Tak proč mají Ukrajinci na svém území černé mužiky od února 2014 a proč na Donbase do února 2022 zemřelo až 14000 tisíc lidí, především tedy ukrajinských vojáků, ale i civilistů? To povstání snad provedlo NATO? Že je pak putler vyznamenával v Kremlu ...

Co bys tak řekl, chtěla Ukrajina do NATO a EU, aby společně napadli ruSSko, nebo se chtěla ochránit, co myslíš?

p s. že ti nesedí data a posloupnost událostí nevadí, hlavně, že to sedí "šebestove logice"

Bombero

07. 02. 2023, 10:53

šebesta-"bla,bla,bla"- tak mohl jste aspon přijít s vlastní myšlenkou a nekopírovat reakce na vás.
Omlouvám se,nebylo to v roce 2010, ale už 2008, kdy do toho F+D hodili vidle
https://www.amo.cz/summit-v-bukuresti-a-budoucnost-nato/
naopak v roce 2010 se jednalo o úzké spolupráci s russkem
https://www.natoaktual.cz/analyzy-a-komentare/rusko-a-nato-jsou-jiz-spojenci-a-co-ukrajina.A101122_132507_na_analyzy_m02
kdy naopak ukrajina přestala usilovat o vstup
https://www.natoaktual.cz/v-mediich/ukrajina-se-definitivne-odvraci-od-nato.A100603_145813_na_media_m02
samozřejmě vše se změnilo po napadení russkem v 2014. Ale to si podělal russákm sám. Nebýt jeho agrese, tak by nejspíš ukrajina zůstala "neutrální"

Martin23 .

07. 02. 2023, 19:32

Šebesta:

Ukrajina si se SVÝM územím může dělat co CHCE.

NATO se může rozšiřovat KAM CHCE, protože je to demokratickou formou.

RUSKO si NEMŮŽE dělat co chce, a rozšiřovat kam chce. Rusko může akorát prodávat suroviny matičky země.

A Rusko si NEBUDE dělat co chce.