EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Česká republika vlastní legendární letoun Douglas DC-3 Dakota

 22. 11. 2018      kategorie: Vojenská technika      5 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Legendární vojenský transportní letoun Douglas DC-3 Dakota vlastní Vojenský historický ústav Praha
Slavnostní předání se uskutečnilo na základně dopravního letectva Praha-Kbely. Exponát "Dé-cé-trojky" byl zrekonstruován ve spolupráci s Vojenským technickým ústavem, opravy trvaly tři čtvrtě roku.

dakota_01
Foto: Nádherně zrekonstruovaný letoun DC-3 Dakota | FB Armáda České republiky

Bezmála dvě desítky zaměstnanců s.p. VTÚ provedly řadu specifických prací, počínaje rozebráním letounu na jednotlivé konstrukční celky, přes renovaci kabiny i nákladového prostoru a konce nástřikem stroje dle zadaného vzoru.

dakota_03
Foto: Původní stav kabiny letounu před rekonstrukcí | FB Armáda České republiky

Douglas DC-3 Dakota je dvoumotorový vrtulový dopravní letoun, jehož výkony způsobily ve 30. a 40. letech dvacátého století doslova revoluci v letecké dopravě. Pro svůj dlouhodobý vliv na letecký průmysl i druhou světovou válku bývá považován za jeden z nejvýznamnějších transportních letounů, které byly kdy vyrobeny.

dakota_04
Foto: Ta samá kabina po rekonstrukci | FB Armáda České republiky

Možností nového stroje si totiž již v polovině 30. let všimla americká armáda, kvůli finančním problémům si ale nemohla dovolit velké nákupy, a tak letci převzali jen několik štábních kusů. Až po vypuknutí války v Evropě Douglas dostal objednávku na vojenskou verzi, v americkém letectvu označenou C-47 a pojmenovanou Skytrain (nebeský vlak). A u britského Královského letectva pak tento model, vybavený velkými nákladovými vraty na boku nebo zesílenou podlahou, dostal slavné jméno Dakota.

Douglas Skytrain DC-3, známý spíše jako C-47 "Dakota", byl tedy původně civilní dopravní letoun. Vyráběl se pod dohledem amerického vojenského letectva v Santa Monice v Kalifornii. Dakoty sloužily i v RAF (cca 1200 kusů). Za pomoci těchto dopravních letadel byly provedeny všechny velké výsadkové akce druhé světové války.

dakota_02
Foto: Za pomoci těchto dopravních letadel byly provedeny všechny velké spojenecké výsadkové akce druhé světové války | Wikimedia Commons

Letadla byla vybavena sklopnými lavičkami a pojaly 28 plně vyzbrojených vojáků, nebo měla vyztuženou podlahu a větší nakládací dveře, tudíž byla schopna přepravit až 2 700 kg nákladu (například dva Jeepy Willys, jedno šestiliberní dělo nebo 14 výzbrojových přepravních kontejnerů). Dakoty měly rozpětí křídel 29 metrů a byly 19,3 metrů dlouhé. Poháněly je dva motory Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830 ("vosí dvojčata") o výkonu 895 kW. Dakoty dosahovaly max. rychlosti 370 km/h a dolet činil 2 400 km.

Celkem jich bylo vyrobeno 10 123 kusů a v armádě sloužily ještě behem války ve Vietnamu. Dakoty následně dosloužily jako běžná dopravní letadla v civilních službách.

Video: Slavnostní předání legendárního vojenského transportního letounu Douglas DC-3 / YouTube

Zdroj: army.cz, flymag.cz

 Autor: Petr Žák

Komentáře

josef

01. 02. 2019, 20:41

no a kde se teda tato rekonstruovaná DC3 u nás vzala (odkud) ???

Tom

25. 11. 2018, 19:25

Foto: Za pomoci těchto dopravních letadel byly provedeny všechny velké výsadkové akce druhé světové války
Ano, ano - kupříkladu na Krétu...

luk

25. 11. 2018, 17:31

https://ekonomika.idnes.cz/prevoz-historicky-letoun-douglas-dc-3-z-ruzyne-do-muzeum-kbely-p7g-/eko-doprava.aspx?c=A161212_090141_eko-doprava_jan

luk

25. 11. 2018, 17:29

letadlo k nám bylo přivezeno z ruzyně,krásný den paní Klasnová

Pavel k

23. 11. 2018, 20:18

Mily autore,
kdyz se nejaky motor jmenuje Twin Wasp, nejsou to zadna Vosi dvojcata, ale zdvojena verze ( dva motory vasp spojene do jednoho tak, ze dve hvezdy byly za sebou vzajeme pootocene proti sobe)predchoziho modelu Wasp. byla to jedina cesta jak navysovat vykon ( objem motoru) a zamezit pri tom aby nenarustal na prumeru. Exizistovali i ctyr rade varianty ktere se pohybovali vykonove kolem 3000-4000 Hp ). Jmenovite Wasp Major. ale i 7 rade, pro pouziti na ponorkach.