EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

„Ďábel“ v kokpitu Zera - Hirojoši Nišizawa

 15. 11. 2022      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Mnoho nejlepších stíhačů historie byli urostlí muži, kteří vypadali, jako by se přímo zrodili pro slávu ne nepodobnou filmovým hvězdám. Největší japonské stíhací eso Hirojoši Nišizawa je v tomto ohledu výjimkou. Jeho spolubojovník a další slavné letecké eso Saburo Sakai o něm napsal: „Řeklo by se, že tento člověk by měl spíš ležet na nemocničním lůžku. Na Japonce byl velmi vysoký, vyzáblý, bledý a téměř neustále trpěl buď malárií, nebo tropickými kožními nemocemi.“ V kokpitu své stíhačky Mitsubishi A6M Zero však Nišizawa projde jakousi pozoruhodnou proměnou a stává se z něj, jak napíše Sakai, ďábel.

A6M3_Model22_UI105_NishizawaFoto: Mitsubishi A6M3 Zero |  Wikimedia Commons / Public domain

Hirojoši Nišizawa, narozený 27. ledna 1920 v jedné horské vesnici v prefektuře Nagano, se dostává k létání již v raném věku. Je otec je ředitelem pivovaru. Práce v textilní továrně mladého Nišizawu příliš nebaví a když si v červnu 1936 všimne, že je pořádán nábor dobrovolníků ke vstupu do leteckého kursu, nezaváhá. Kurs dokončuje v březnu 1939 a po dvou letech je přeložen k Čitose Kókutai. Po přepadení základny americké Pacifické flotily v Pearl Harboru 7. prosince 1941, je Nišizawova Kókutai Tainan převelena na právě dobytý ostrov Nová Británie. Tehdy ještě létá se zastaralým Mitsubishi A5M, o pár týdnů později ale přesedlá na moderní A6M2.

První bojový úspěch zaznamená Hirojoši 3. února 1942, kdy nad Rabaulem se svými druhy spatří dva létající čluny Consolidated Catalina australského letectva. Nišizawa jednomu letounu poškodí motor, pilotovi se přesto podaří s poškozeným strojem doletět do Port Moresby. Nišizawa ale hlásí první sestřel. O nespolehlivosti nárokovaných sestřelů japonských letců svědčí událost ze 14. března 1942. Nad ostrovem Horn se 12 japonských Zer střetává s 8 Curtissy P – 40 amerického armádního letectva. Japonci si po boji nárokují 6 sestřelů. Ve skutečnosti jsou ztráty 2:1 ve prospěch Američanů. Japonci netíhnou k individuálnímu počítání sestřelů, ale úspěchy počítají celé skupině. Ověřit osobní nároky většiny japonských letců je proto možné jen z jejich dopisů či deníků, případně ze zápisků jejich kamarádů.

V dubnu 1942 je Nišizawa převelen ke Kókutai Tainan na letiště Lae na Nové Guieneji, které leží jen 180 km od Port Moresby – hnízda Spojenců, odkud vzlétají americké P – 39 Airacobry a australské P – 40 Warhawky. Zde má Nišizawa dostatek příležitostí dokázat své umění a také se zde během krátké doby stane esem. V srpnu se jeho skupina přesunuje na Rabaul, odkud japonská letadla vzlétají k bojům nad Guadalcanalem. Hned po prvním střetnutí nahlásí Nišizawa 6 sestřelených Wildcatů F4F, ovšem historici přiznávají japonskému stíhači "pouze" 2 vítězství. Střetnutí nad Guadalcanalem jsou pro Japonce velmi drahá a Nišizawa zde ztratí mnoho přátel. Následuje převelení do Japonska, kde slouží jako instruktor, což se mu ale vůbec nezamlouvá. Po mnoha žádostech je později znovu přeložen k bojové jednotce na Rabaulu a poté na Nové Británii.

V říjnu 1944 se Nišizawa ocitá na nejžhavějším místě pacifického nebe – nad ostrovem Leyte na Filipínách, na němž se chystají vylodit americké invazní síly. Zde 25. října dochází k prvnímu organizovanému útoku kamikadze na americkou flotilu. Útok je úspěšný, ke dnu klesá eskortní letadlová loď USS St. Lo a několik dalších plavidel je poškozeno. Hirojoši Nišizawa toho dne vede stíhací doprovod této skupiny sebevražedných pilotů a zaznamená při něm svá poslední 2 vzdušná vítězství ( pravděpodobně 86. a 87. ).

Po návratu na základnu se sám hlásí k útoku jako kamikadze. Jeho žádost je však zamítnuta. Spolu s dalšími piloty nastupuje následujícího dne do bombardéru Ki – 49, který je má dopravit na Luzon, kde si mají převzít nové stíhačky. Nišizawovo osobní Zero A6M5 totiž v té době již neexistuje. Předešlého dne s ním Tomisaku Katsumata vrazil do letové paluby eskortní americké letadlové lodě USS Suwanee a těžce ji poškodil. Při přeletu je ale japonský stroj napaden a sestřelen dvojicí amerických Hellcatů z námořní stíhací perutě VF-14, které vzlétly z letadlové lodě USS Wasp. Hirojoši Nišizawa, jedno z posledních velkých japonských námořních stíhacích es umírá v troskách bombardéru jako bezmocný cestující ve věku 24 let.

„Nikdy jsem neviděl nikoho dělat se stíhačkou to, co dokázal Nišizawa. Jeho letecké uměni bylo neuvěřitelné a měl oko lovce – vždy našel na obloze nepřítele dávno předtím, než jeho spolubojovníci,“ později napíše jeho přítel Saburo Sakai. Podle vlastního tvrzení dosáhl Nišizawa 87 sestřelů. Sakai tvrdil, že jich bylo dokonce přes 100.

Foto: Druhá světová válka

Komentáře