EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

GDELS představuje na IDETu nejnovější provedení BVP ASCOD 42 a celou řadu mostních vozidel

 29. 05. 2019      kategorie: Události      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) do Brna přivezla nejnovější provedení vozidla ASCOD 42 v podobě bojového vozidla pěchoty s věžemi od firmy Elbit a také mostní vozidla několika kategorií.

Výběrové řízení na nová pásová vozidla pro AČR už je v plném proudu. Česká vláda totiž nedávno schválila dokument, ve kterém požaduje 210 nových obrněných pásových vozidel v šesti verzích a také 29 kusů dílenských a servisních automobilů na podvozku Tatra Force 8x8 (T 815-7) ve třech verzích. Na veletrhu IDET 2019 tak jsou k vidění stroje, které výrobci přihlásili do tendru.

BVP ASCOD 42 (8)
Foto: BVP ASCOD 42

BVP ASCOD 42, které společnost GDELS nabízí české armádě, je v Brně vystaveno se dvěma verzemi věže od společnosti Elbit. Přímo na vozidle je instalována bezosádková věž UT-30 Mk2, vystavena je i osádková verze MT-30 Mk2, v obou případech vybavené hlavní zbraní Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm. Obě verze lze velmi snadno na vozidlo osadit při zachování počtu členů osádky i přepravovaného družstva, tedy tři plus osm. Doplňkovou zbraň tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věžích ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike. 

BVP ASCOD 42 (4)
Foto: Osádková verze věže MT-30 Mk2

Věže jsou osazeny dvěma nezávislými zaměřovacími a pozorovacími optoelektronickými systémy pro střelce a velitele, oba mají k dispozici i ovládací konzole a multifunkční displeje pro pozorování okolí i zaměřování zbraní. Vedle toho u bezosádkové verze věže mají velitel a střelec i klasické optické průzory umožňující výhled vpřed a do obou stran zakomponované do pevné základny (adaptéru), pomocí které je věž umístěna na korbě. U osádkové věže jsou optické průzory zakomponovány do stropních příklopů. Na bojovou věž je možné osadit i dálkově řízenou bojovou stanici s kulometem či granátometem.

BVP ASCOD 42 (10)
Foto: BVP ASCOD 42

BVP ASCOD 42 dostalo i aktivní obranný systém Iron Fist od izraelské firmy IMI, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače na zadní části věže. Ve spolupráci s Elbitem konstruktéři GDELS vybavili vozidlo i systémem Iron Vision, což je 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj.

BVP ASCOD 42 (7)
Foto: Detail bezosádkové věže UT-30 Mk2

Mostní systémy na platformách ASCOD, Eagle a Tatra Force

Na IDETu má premiéru i mostní vozidlo využívající platformu ASCOD nesoucí systém Variable Folding Bridge (VFB). Jde o nůžkový typ vyrobený z hliníkových slitin, který spadá do třídy MLC 50. Je tedy určen pro podporu pásových i kolových vozidel střední váhové kategorie. VFB je schopen překlenout vodní i suché překážky až do šířky 15 m, délka mostovky může být variabilní, závisí na délce a parametrech vozidla-nosiče. GDELS poprvé mostní systém VFB představila na loňském veletrhu Eurosatory, tehdy byl umístěn na kolovém obrněném transportéru vozidel Piranha 3. Na IDETu se představuje na podvozku ASCOD 2, což je důkazem jeho univerzálnosti a možnosti instalace na různé platformy. Pro uživatele je také velmi zajímavá možnost pevné instalace na vozidlo, nebo dočasná montáž na volitelnou samohybnou platformu pomocí upevňovacího a pokládacího kitu. 

ASCOD Variable Folding Bridge (VFB) (1)
Foto: Mostní systém Variable Folding Bridge na platformě ASCOD

Vozidlo, typicky kolový nebo pásový obrněný transportér, se systémem VFB může mít pouze dvoučlennou osádku, která celý mostní systém ovládá přímo z vozidla a je chráněna jeho pancéřováním. Pokládka mostovky přes překážku trvá 2 až 5 minut podle druhu vozidla-nosiče. Výjimečnost instalace systému VFB na vozidlo spočívá i v tom, že je zároveň plně zachována možnost přepravy pěšího výsadku v zadní části transportéru.

ASCOD Variable Folding Bridge (VFB) (3)
Foto: Mostní systém Variable Folding Bridge na platformě ASCOD

Dalším mostním systémem, který na IDETu společnost GDELS vystavuje, je Medium Trackway Bridge (MTB) umístěný na obrněném vozidla Eagle V. I v tomto případě jde o modulární mostní soupravu, ze které je možné sestavit most o délce 4, 6 nebo 8 metrů, ve všech případech s nosností odpovídající kategorii MLC 40. Díky lehké konstrukci lze pro přepravu i pokládku mostovky použít různá lehká pancéřovaná vozidla už od hmotnosti 4 tuny. Manipulaci s mostním modulem zvládne osádka vozidla i bez ženijní specializace jen za pomoci jednoduchého adaptéru, pokládka pak trvá přibližně 5 minut. 

Eagle V a Medium Trackway Bridge (MTB) (3)
Foto: Medium Trackway Bridge (MTB) umístěný na obrněném vozidla Eagle V

Z českého hlediska je velmi zajímavý další exponát v podobě pontonové mostní soupravy IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS. Souprava IRB má specifikaci MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla, je tedy určena pro podporu střední i těžké obrněné techniky. IRB je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, ze kterých se sestavují plovoucího mosty nebo přívozová soulodí.

Tatra Force a mostní systém IRB (4)
Foto: Pontonová mostní souprava IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8

Tatra Force a mostní systém IRB (2)
Foto: Pontonová mostní souprava IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8x8

Pontonové díly i manipulační plavidla se na podvozek Tatra Force umisťují pomocí odnímatelného adaptéru BAP (Bridge Adaptor Pallet). Souprava IRB tak pro převoz a pokládku pontonových dílů nevyžaduje specializovaná vozidla, ale pouze univerzální hákové nakladače. Součástí systému IRB je i manipulační motorový člun Birdon BEB, který je na IDETu také k vidění. 

Birdon BEB (2)
Foto: Součástí systému IRB je i manipulační motorový člun Birdon BEB

Paletu mostních vozidel na letošním IDETu doplňuje ještě unikátní obojživelné mostní vozidlo M3. Jde vlastně o samohybný pontonový mostní díl, který se vlastní silou dokáže na kolovém podvozku pohybovat i po souši. Po vjezdu do vody se M3 rozloží do plavební konfigurace a spojením několika těchto vozidel vznikne buď pontonový most nebo přívozové plavidlo schopné přepravovat těžkou obrněnou techniku včetně tanků.

Mostní pontonové vozidlo M3 (1)
Foto: Unikátní obojživelné mostní vozidlo M3

Mostní pontonové vozidlo M3 (2)
Foto: Unikátní obojživelné mostní vozidlo M3

 Autor: Fels

Komentáře