EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jak by si vedlo Rusko proti NATO?

 22. 02. 2023      kategorie: Události      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Odpověď na tuhle otázku už po posledních měsících tak nějak všichni tušíme, nicméně v moderní historii se Rusko nikdy s armádou vycvičenou a vyzbrojenou podle standardu NATO nestřetlo, abychom si to naostro potvrdili. Existuje však incident, který k tomu měl hodně blízko, a to den trvající řež v roce 2018 známá jako střet u závodu na zpracování zemního plynu Conoco.

Tehdy na jedné straně stála Ruskem vyzbrojená a vycvičená syrská armáda, resp. její elitní jednotky, provládní milice a wagnerovci (tehdy ještě výlučně elitní soukromá armáda s prvotřídní výzbrojí a výcvikem) podporovány ruským letectvem a možná i přímo ruskými vojáky. Na straně druhé stály Syrské demokratické síly, mezi nimiž bylo v době útoku také 40 členů různých amerických speciálních jednotek, podporovaných americkým letectvem a nedalekou dělostřeleckou pozicí disponující houfnicí M777 a dnes skoro ikonickým raketometem HIMARS.

Říct přesně, co se tam tehdy stalo, ne že nikdo nedokáže, ale spíše nikdo nechce. Primárně proto, že Rusové velmi dlouho zapírali zapojení jak wagnerovců, tak ruské armády. Kdyby totiž účast přiznali, znamenalo by to defacto první přímý střet ruské a americké armády, který by pro obě země znamenal politické důsledky, a nikdo nechtěl riskovat otevřený konflikt. S odstupem času se ale celá řada detailů různě vynořovala a dokonce sami wagnerovci na svém kanále nedávno přiznali svou účast a také velké ztráty.

A co že se tam tehdy semlelo? Američany vytvořená koalice proti islámskému státu si údajně všimla, že Syřani a Rusové shromažďují jednotky podél demarkační linie u břehů Eufratu, a tak Rusy upozornili, že mají v oblasti jednotky. Druhá strana ale varování (nejspíš cíleně) ignorovala a dala se do pohybu. Podle deníku Washington post dokonce Prigožin tehdy dostal zelenou od Kremlu, aby zaútočil.

Nejprve se okolo 250 vojáků pokusilo překročit Eufrat, na což Američané reagovali varovnými výstřely. Později, okolo desáté večer několik stovek vojáků a žoldáků se syrskými tanky T-72 a T-55 zaútočilo s podporou minometů, raketometů a dělostřelectva na základnu SDF v Chašamu (NYT uvádí okolo 500 vojáků a 27 vozidel). Jelikož se však na základně v té době nacházely také americké speciální jednotky, na daný útok okamžitě odpověděly americké síly pomocí létající baterie AC-130, stíhaček, bombardéru, helikoptér, bojových dronů a vlastního dělostřelectva.

bojeFoto: Jelikož se na základně v té době nacházely také americké speciální jednotky, na daný útok okamžitě odpověděly americké síly pomocí létající baterie AC-130, stíhaček, bombardéru, helikoptér, bojových dronů a vlastního dělostřelectva. (ilustrační foto) | Shutterstock

Co se dělo dál, o tom má každá strana svou vlastní verzi. Jak počet vojáků, tak počet obětí se proto dramaticky liší, podle toho, kdo průběh vypráví. Pojďme se proto podívat primárně na svědectví, které minulý týden, na výročí bitvy, publikoval kanál wagnerovců GreyZone:

Podle něj z ničeho nic na kolonu 5. útočného oddílu dopadly střely a nikdo nechápal, odkud přišly. Precizní úder ze vzduchu zastavil kolonu zničením prvního a posledního vozidla (údajně prvotní útok provedly bezpilotní letouny MQ-9 Reaper). O chvíli později se objevilo několik vrtulníků AH-64 Apache a začaly pálit na vojáky, co se snažili ustoupit a stříleli přitom po helikoptérách z RPG a 30mm kanónů.

Mezitím nejméně jedna stíhačka F-16 provedla nálet na ty, kteří se skrývali mezi blízkými budovami, a následovala palba z letounu AC-130, která prakticky srovnala budovy se zemí. Ráno tam údajně přeživší našli písek roztavený na sklo a zbraně s ohnutými hlavněmi od žáru. Vozidla wagnerovců, kterým se podařilo uniknout, byla podle GreyZone průběžně zasahována další municí, zatímco občasné útoky letounů F-16 pokračovaly ještě dlouho dopoledne.

"Žádná letecká podpora nepřišla. Přestože letouny ruských vzdušných sil byly připraveny o několik kilometrů dál, na letecké základně Deir ez-Zor. Několik pilotů se prý pokusilo získat povolení ke startu, ale byli odmítnuti. Nevím, zda je to pravda, nebo ne, ale tvrdí se to," zoufá si editor GreyZone.

Ztráty personálu u wagnerovců byly podle GreyZone obrovské, i když zdaleka ne 600 nebo 200 duší, jak tvrdí některé jiné zdroje. Američané například tvrdí, že zabito bylo okolo stovky vojáků a žoldáků, další možná stovky zraněny, SOHR uvádí 68 obětí a neznámý počet raněných. Bývalý náborář wagnerovců, který se později stal jejich kritikem, tvrdí, že o život přišlo 218 wagnerovců a že jejich rodiny se stále nedočkaly odškodnění. Podobná čísla odhaduje i Strelkov.

New York Times odhadují celkové ztráty na 200 až 300 vojáků, z nichž většina měli být právě wagnerovci. Tehdejší ředitel CIA Mike Pompeo během slyšení v Senátu hovořil o "několika stech Rusech", co v Sýrii nedávno našli svůj konec". Ruský investigativní novinář Maxim Borodin, který chtěl ztráty nezávisle vyšetřit, pár měsíců na to záhadně vypadl z okna. A jaké byly ztráty na druhé straně? Jeden zraněný voják SDF.

Incident byl pro Rusko natolik ponižující, že si později muselo vymyslet historku pro média, ve které nové ruské letouny Su-57 o rok dříve zabily při náletu na Ghoutu desítky amerických a dalších západních vojenských instruktorů - podobné zprávy si ostatně Rusko vymýšlí i nyní během invaze na Ukrajinu. Nikdo totiž dodnes nedokázal potvrdit, že by v danou dobu v Ghoutě instruktoři vůbec působili. Navíc letoun Su-57 byl v roce 2017 ještě ve fázi testování, a možná není bojeschopný ani dnes, o šest let později.

Zdroj: independent.co.uknytimes.com

 Autor: Tomáš Dvořák

Komentáře

Bombero

24. 02. 2023, 12:42

tak ukrajinci dostali od poláků k výročí dárek :thumbsup::grin:

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/leopard-tanky-polsko-ukrajina.A230224_121759_zahranicni_bro

to se russáci a kolaboranti po.erou:rofl:

Zdeněk

24. 02. 2023, 13:33

Bombero, náhodou jak říkal Šebesta, časy se mění a v Evropě se to láme :laughing::joy::rofl::
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-byla-to-naivita-sef-lepenovcu-predvedl-radikalni-obrat-v-nazoru-na-ukrajinu-226500#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Mark

22. 02. 2023, 10:23

V konvenčním střetu mezi zemí NATO a Ruskem by země NATO vyšly jako jasný vítěz a důkaz je i ten, že se stačí podívat co se děje na Ukrajině. Během prvních pár měsíců války Rusové museli několikrát měnit své plány, protože pokaždé dostali výprask od mnohem slabší země než je organizace NATO i samotné Rusko. I ty bezvýznamné trosky Bachmutu dobývají několik měsíců, takže je víc než jasné jak by takový střet mezi NATO a Ruskem dopadl.

Další z mnoha lží a překrucování Rusů, vraňjo jede naplno...
https://twitter.com/iROZHLAScz/status/1627968102318194688?t=jH0CIbsqDAIS5rboXl6pYg&s=19

Martin23 .

22. 02. 2023, 17:15

pan Mark:

My (západ) jsme žádnou válku nezačali, ale SPECIÁLNÍ OPERACI... :D

Šebesta

22. 02. 2023, 08:06

Určitě si Rusové vymyšlí to je bez diskuse. Ale při válkách všechny valčící strany zveličují ztráty nepřítele a o svých ztrátách mlží nebo je neuvádí ! Je to jako když se poperou dva chlapi. Po nějaké době každý bude o té bitce interpretovat po svém. A ten co dostal větší porci direktů to určitě nepřizná nebo bude přinejmenším mlžit a  svou porážku bagatelizovat. Jak by si vedlo Rusko proti NATU ? Podle mne by Rusové prohráli při bitvě vedené konvenčnimi zbraněmi ale protože dnes mají jaderné a nuklearní a jiné moderní zbraně možná by je použili pokud by prohrávali ! Čili jinými slovy už před 51 léty při kubánské krizi bylo jasné že jaderná válka nemá vitěze jen poražené na obou stranách.

Martin23 .

22. 02. 2023, 17:13

Šebesta:

Proto věřím USA a Británii, ti nemají důvod lhát, protože jsou nezaujatou stranou narozdíl od válčících a speciálně operujících stran.

Rusko si po debaklu na Ukrajině dlouho nedovolí na nikoho zaútočit, protože mu docházejí zdroje. Čipy z kradených kamer ve Švédsku a Finsku dlouhodobě nemůžou zásobovat ruský speciálně operující průmysl. Kvalitně vycvičit vojáky za 14 dní nejde. Doba od 2svv se změnila. I nás mnogo chtějí žít normální život.

Šebesta

22. 02. 2023, 18:22

Pro Martin 23 No nevím zda nechválite den před večerem ? Mluvit nyní kdy válka ještě neskončila o ruském debaklu je předčasné podle mne. Vše bude záviset jak a kdy ta válka skončí ? Jistě Putinův cíl dobýt Ukrajinu zřejmě ztroskotal ale právě proto se může spokojit s dílčím úspěchem třeba že si ponechá Krym a nějakou část východní Ukrajiny. Zelensky a  NATO s EU se domnívají že vše Ukrajina získa zpět nebo přesněji řečeno ti co jsou nyní u moci. Ale i v řadách NATO i zemích EU jsou ale hlasy které tento optimismus nesdílí a tvrdí že ta válka bude trvat nekonečně dlouho s nejistým výsledkem.

Šebesta

22. 02. 2023, 18:24

Mimochodem zdroje dochází i druhé straně tedy Ukrajině a jejím spojencům

Zdeněk

22. 02. 2023, 18:43

Šebesta, co nabízíš ty osobně? Koupelnu, kuchyň, půl obýváku a dceru k tomu?
Každý, kdo chce mír na úkor Ukrajiny, by měl první nabídnout část svého jako kompenzaci, můžeš začít...

Béďa2

23. 02. 2023, 02:16

Prakticky všichni komentátoři a analitici se shodují, že přímé vojenské ohrožení Krymu by RU vyprovokovalo k použití atomových zbraní... Osobně jesm pro podporu UA ale jaderný hřib nad Prahou za Krym nestojí...

Martin23 .

23. 02. 2023, 02:43

Šebesta:
Debakl to je bez debat. Hlavní cíl operace - držet civilizovaný Západ závislý na ruském plynu se rozplynul už loni a letos díky mírné zimě jsme získali další potřebný čas, který nesmíme promarnit. Ukrajina, i když to bude znít sprostě, ale nemyslím to tak, byla až vedlejší cíl operace.

Rusko ztratilo mnohem více než i kdyby nyní získalo celou Ukrajinu. Putinovi se díky špatným zprávám rozjela rakovina ve finální stádiu (pouze spekuluji je otázka jestli taková zrůda má svědomí) a na jeho místo si už brousí zuby Jevgenij Prigožin a další kliky.

Čína zjistila že Západ je připraven bránit demokracii a svobodu a že silné Rusko je jen iluze.

Šebesta

23. 02. 2023, 04:59

Beďa 2 souhlas a dodám že ono nestojí vůbec dál podporovat Ukrajinu.Zelenský dokázal že nemá zájem na mírovém řešení. Tento týden v pondělí jsem četl jeho deset bodů na mírový samit s Ruskem.On se chová pan ukrajinský president jako by ztratil rozum a nebere vůbec realitu.Těch deset bodů by mohl napsat pokud by Rusko bylo před porážkou lépe řečeno pokud by bylo poraženo ale k tomu je zatím hodně daleko.Takže ta mírová iniciativa je ve stylu : vídíte já mám zájem jednat o mírů ale Rusové nikoli přitom dobře ví že Rusové na tyto podmínky nikdy nepřistoupí. Jsou pro ně nepřijatelné.Ve finále to vidím tak že Zelensky nechce mír chce válčit dál. Dovolím si exkurs do historie když v roce 1938 vrcholia sudetská krize dal Hitler Henleinovi jasný požadavek: dávejte čs.vládě takové požadavky které nemůže splnit. Čili jinými slovy vidíte my dáváme návrhy ale oni je nechtějí plnit.Už jsem psal nejednou a myslí si to mnoho lidí i v EU i NATO jen zatím nemají navrh. Tu válku nejde vyhrát je třeba sednout za stůl a jednat. Někteří lidé i u nás i v NATO na to neslyší a chtějí válčit dál a dál. ALe budoucnost ukáže kdo z těch dvou táborů měl pravdu.

Šebesta

23. 02. 2023, 05:06

Zdeňku odpovím ti stejně neochvějně: kdyby při natovském bombardování civilistů v roce 1999 v Srbsku zahynul někdo z tvých blízkych jak by jsi to hodnotil ? Co myslíš ? A můžeš mudrovat. Byla by ta akce NATO i tak podle tebe správná ?

Šebesta

23. 02. 2023, 05:14

Mimochodem čím déle se bude válčit tím více bude mrtvých Ukrajinců nebo to chceš popřít ?

Bombero

23. 02. 2023, 07:16

šebesta- koukám, že tu russkou propagandu tady jedete jako kolovrátek. Jestli je bránění se násilníkovi, požadavek, aby opustil anektované území a zaplatil škody které způsobil nechut k mírovému jednání, tak jen podle rusského myšlení
a když se oháníte historií, tak jaký je rozdíl mezi požadavky hitera a putina?
jste jen prorusský kolaborant, nic víc :face_vomiting:
že nenapíšete, ža válka může skončit okamžitě, stačí jediné- aby russák táhnul zpět do toho svého chudobince. Je to jen na russácích, oni bojují a vraždí na cizím území
určitě by jste nechal kuchyn , kde máte nejvíc zdrojů k obživě zloději, co vám při vloupání zabil psa a znásilnil manželku

Zdeněk

23. 02. 2023, 07:23

Šebesta, nestuduj si:
https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/

Třeba ti to dojde, spíš tedy ne, ale kdo ví ...

Šebesta

23. 02. 2023, 08:40

Zdeňku s tebou mně baví svět ! Opravdu, když nemáš argumenty napíšeš, nastuduj si. Ty neumíš věcně diskutovat bez nějakých věčných odkazů ? Pak ti poradim tak o těch věcech nediskutuj. Možná ti to dojde spíše ne, ale kdo vi ?

Zdeněk

23. 02. 2023, 08:49

Šebesta, nelze diskutovat s "diskutérem", který, aby udržel svou "diskusi", musí používat argumentační fauly.

Znovu ti říkám, nastuduj si:
https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/

pokud se poznáš, výborně, máš šanci k nápravě, no a pokud ne, tak tvoje chyba, ale pak si z tebe holt budu já a kolegové dělat pouze srandu a budeš tady za proruského tro(t)la a žabičku na klíček, která dokola opakuje to samé.
Výjimkou bude nejspíš pan Flek, který se ti to bude trpělivě snažit vysvětlovat.

Šebesta

23. 02. 2023, 10:33

Máš pravdu nelze diskutovat s někým kdo má černobilé vidění světa a hlavně je člověk komunistického typu viz.Skála nebo Konečná jako ty. Ty a tvoji diskutéři vidíte jen svoji pravdu a pravda druhých tedy jiný názor vás nezajímá i když je třeba správný. Jaký je argumantační faul na tom že v Srbsku umirali pod bombami NATO civilisté ? Stejně jako na Ukrajině umirají pod ruskými bombami ? A že čím déle bude válka trvat tím více bude mrtvých Ukrajinců ? To je argumentační faul ? Ty jsi opravdu jako komouši pravda je lež a lež je pravda jako Konečná, opravdu. A mimochodem pokud jsis všiml na ty kecy ostatních nereaguji bavím se jen s tebou. To kdo z nás má pravdu my tady nevyřešíme vy co chcete válčit do nekonečna ať to stojí co to stojí nebo my co říkáme že válka nejde vyhrát a že se má jednat. Rozsoudí nás budoucnost ovšem bohužel nikdo neví kdy to bude .

Bombero

23. 02. 2023, 10:49

šebesta- jediný, kdo si tady jede svoji prorusskou propagandu jste vy. mezi srbskem a ukrajinou je jeden OBROVSKÝ ROZDÍL. nATO na civilisty neútočilo primárně, stejně jako na civilní infrastrukturu na rozdíl od russáků
https://eurozpravy.cz/zahranicni/evropa/252386-bombardovani-jugoslavie-i-po-20-letech-ovlivnuje-vztah-srbska-k-zapadu-havel-akci-schvaloval
šlo vždy o omyl, nebo něčí chybu. Také za 78 dní náletů zemřelo 500 civilistů. Což russák s přehledem zvládá za týden, někdy i za den
A jkste to vy, kdo do každého článku o ukrajině tahá obvyklé" a v usa mlátí černochy" Tomu se říká argumentační faul...
a vraždění ukrajinců prodlužuje jen a jen russák. Nikdo jiný

Zdeněk

23. 02. 2023, 10:55

Šebesta, znovu, přestaň používat argumentační fauly, pokud jsi dost inteligentní, tak prostě poznáš, kdy je činíš a pokud si prostuduješ:

https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/

nebo třeba

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam


tak se jim možná i zkusíš vyhýbat (mimochodem i já je činím, zpravidla vědomě při "debatě" s tebou a tobě podobnými).

Zkus pochopit:

Kočka má čtyři nohy, Aristoteles má dvě nohy. Aristoteles není kočka.
Aristoteles má dvě nohy, žena má dvě nohy, Aristoteles je žena.

A: „Komunismus je cesta ke spravedlivému světu.“ – B: „Ale komunismus se neosvědčil. Ve 20. století to zkoušelo mnoho zemí a všude vedl ke katastrofě.“ – B: „Ano, jenže to nebyl opravdový komunismus.“


a takhle mužů pokračovat, ty jsi přímo studnice argumentačních faulů

Šebesta

23. 02. 2023, 11:21

Pro Zdeněk : Abych ukončil jalovou diskusi Zdeňku. Představ si že včera jsem se dověděl mimochodem je velmi zvláštní že naše pronatovské sdělovací prostředky o tom mlčí a stejně i ti různí rádoby objektivní zpravodajové ČT že na Ukrajině přibývá lidí kteří už nechtějí dál válčit a uvítali by mírové rozhovory. Je to celkém logické (jsou bez vody,elektrtiky,bydlí v provizorních bytech) . Podle tebe jsou to proruští trolové ? Asi jo. Já totiž je chápu mají v podstatě stejný názor na věc jako celá řada dalších lidí u nás i v dalších zemích EU i NATO. Co ty na to Zdenku ?

Bombero

23. 02. 2023, 11:25

zdeněk- zapomínáte na jednu věc-že noty jsou noty a přes to vlak nejede

Zdeněk

23. 02. 2023, 11:30

Bombero, taky tě fascinuje:
- dostanu se do argumentační nouze - končím diskusi a následuje úkrok stranou
- potřebuji obhájit agresi? Ano je to agrese (možná), ale VY taky
- něco tajného jsem se dozvěděl, ale média o tom mlčí (argument JPP)

a takhle mužů pokračovat do aleluja :laughing::joy::rofl:

Někdy si říkám, jestli Šebesta není dvojče od Pivního doktora, akorát, že Šebesta byl mamince u srdíčka a doktor u žaludku.

Bombero

23. 02. 2023, 11:32

šebesta- "... je velmi zvláštní že naše pronatovské sdělovací prostředky o tom mlčí..." takže z logiky věci plyne, že o tom informovaly protinato media. Sputnik, aeronet,24pravda nebo podobné?Či agentura JPP před obchodákem. Ale jinak bych se tomu celkem nedivil že takových lidí bude přibývat a celkem je i chápů. Na rozdíl od našich lidí, kteří by cizí svobodu vyměnili za levnější benzin a plyn.
Stejně tak roste počet lidí v russku, co jsou pro ukončení války, ale o tom se v rusském tisku také nedočtete, možná tak zmínku, že je nárůst protistátních živlů...
A znovu opakuji, jediný, kdo může OKAMŽITĚ ukončit vraždění na ukrajině, je russko. Nikdo jiný

Bombero

23. 02. 2023, 11:34

zdeněk- jestli to spíš nebude ta samá osoba, protože některá věci jsou jako přes kopírák a pivo někam zmizel ještě před tím, než se vyskytl šebesta:grin::upside_down:

Zdeněk

23. 02. 2023, 11:44

Bombero, taky mě to napadlo, ale doktora vždycky chytil psotník, Šebestu zatím ne ... :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mimochodem, tady na mě včera vypadl jeden docela zajímavý článek:
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3298095-sankce-proti-putinovu-priteli-ci-ziznici-krym-analytici-nabizeji-mozna-vysvetleni

Schválně se podívej na argumenty, které tam od rusa zaznívají, a hlavně na datum, kdy to vyšlo...

Bombero

23. 02. 2023, 12:03

zdeněk- dík za odkaz na zajimavý článek.Hlavně poslední věta je zajimavá v kontextu dnešní reality. Jinak je vidět, jak vychází předpovědi, půlka se splnila, půlka ne. Jen poprvé čtu, že UA zastavila vodu na krym úplně, myslel jsem, že to jen částečně zavřeli. To by pak byl druhý důvod po surovinách, že russovi jde hlavně o tuto oblast. Kdyby se UA podařilo získat zpět toto území, občas poškodili most, tak si myslím, že časem by se russák z krymu stáhnul sám, že by to pro něj bylo neudržitelné

Zdeněk

23. 02. 2023, 12:22

Bombero, myslím, že pokud vyjde každá druhá předpověď je to hodně slušné, ale každopádně si všimni, že právě "válečný štváč" Zelenský byl ochoten se dohodnout a ustoupit ... někdy je moc užitečné projít si i staré články, co?

Každopádně, s vodou na Krym, to bylo vždycky kontroverzní, ale Rusové bránili Ukrajincům využívat plnohodnotně Cherson a Mykolajiv a hlavně Azovské moře, takže se jim ani moc nedivím.

Bombero

23. 02. 2023, 13:48

Zdeněk- ale to se všeobecně ví, že Zelenskyj chtěl do poslední chvíle jednat a dnes to popírají jen kremloboti.To, že pak odmítl přistoupit na "russké jednání", tj vlastně kapitulaci a splnění ultimát je už něco jiného. A dokud budou chtít sami ukrajinci chtít bojovat za svoji svobodu, tak jim nemá nikdo co nařizovat ani vyčítat

Zdeněk

23. 02. 2023, 14:16

Bombero, pamatuji, že někdy kolem roku 2005 jsem ve svém okolí šířil, že Rusko potřebuje Putina, ale Svět rozhodně nepotřebuje Rusko s Putinem a později po zvolení Zelenskeho jsem říkal, že je to komik a nikdo ho nebude brát vážně.

No a ejhle, rok 2023 a ze šaška vůdce a z vůdce šašek ...

Bombero

23. 02. 2023, 14:40

Zdeněk :thumbsup::grin:
a před chvílí mě pobavilo tohle
https://tv.idnes.cz/zahranicni/demonstranti-namalovat-ukrajina-vlajka-silnice-rusko-ambasada-londyn.V230223_120411_idnestv_ande

Zdeněk

23. 02. 2023, 14:50

To by mělo být před každou :thumbsup:, s výjimkou té naší, tam navrhuji každému sbalit čemodan, všechny (snad už tam fakt je jenom 5 špiclu z původních 160 ) označit za Persona non grata a dvanáct hodin na opuštění republiky ...

Šebesta

24. 02. 2023, 12:19

Bombero kecy v kleci

Bombero

24. 02. 2023, 12:43

šebesta- opravdu příspěvek plný rozporujících faktů. Ale je mi jasné, že víc dohromady nedáte:thumbsdown:

Šebesta

24. 02. 2023, 12:58

Nápodobně

Béďa2

25. 02. 2023, 12:56

ro co napsal Šebasta je přehnané, ale doporucuji si sehnat studii RANDu, zjisti co to je za instituco a pro koho zpracovávají analyzy. V zasade rikaji,.ue UA podporovat UA ano, ale v tuto chvili je cas premyslet o jednání...

Vaclav Flek

22. 02. 2023, 20:32

pro Šebesta :

Pane Sebesto, tak zcela s vami nesouhlasim. Kubanskou krizi interpretujete spatne, tehdy byly sovetske jaderne sily natolik slabe, ze Chruscev ustoupil, ac jej to stalo ztratu prestize, ktera zahy pote vedla k jeho padu. Prave snaha zlepsit ten pomer jaderneho zastrasovani jej vedla k pokusu umistit na Kube atomove zbrane, ktery ze sovetskeho pohledu hanebne ztroskotal.

To, ze prohravajici strana (v tomto pripade bezesporu Ruska federace) sahne v poslednim zoufalem kroku k jadernym zdranim, se mluvi neustale. NATO by v podobnem pripade pristoupilo k tak razantni krokum, mozna i jako prvni, ze by Kreml presla chut k podobne eskalaci. V podobne souvislosti jsem na techto strankach opakovane citoval myslenky Hermanna Kahna z jeho dnes jiz klasicke knihy "On Thermonuclear War" (O termonuklearni valce). Ma asi 700 stran, ale jeji podstatou je konstatovani, ze nuklearni valka ma racionalni jadro (jako vse, co vymyslel clovek) a jedna strana ji muze vyhrat.

Béďa2

23. 02. 2023, 02:31

Tak v tomto bych byl historicky přesnější, ve své podstatě to bylo win-win a Chruščov za stažení jaderných střel z Kuby dostal stažení jaderných střel z Turecka...

K Vašemu hodnoceí jaderné eskalace bych dodal, že RU nemá šanci vyhrát, věřím, že opravdu nechce jaderný konflikt s USA, ale už si tak nejsem jistý, zda jaderné mocnosti v případě eskalace (jaderé údery na východní křídlo NATO) obětují kvůli nám a porážce Ruska miliony svých mrtvých.
Moje logika je taková že po konvenčním střetu s NATO, který Rusko neustojí, by v poslendím pokusu o svou záchranu udeřilo právě na  východní křídlo NATO, tzn. státy co nemají jadrné zbraně, nedává smysl udeřit v této fázi třeba na Paříž když má Franicie několik desítek strategických jaderných nosičů...

Vámi uvedená kniha má dle mě jednu vadu, byla psána právě v době, kdy USA měly poslední šanci porazit Rusko, kdyby byly ochotny obětovat, odhad byl 5 milonů Američanů a Západní Evropu.
Od 70let je v případě plného použití arzenálu Ameriky a Ruska jisté zničení obou, resp. byla by otestována Saganova teorie o jaderné zimě v praxi (podle některých vědců je chybná).


Dnes když i vyřadíte nejvyšší ruské velení tak ruské jaderné síly mají poloautomatický systém kdy dojde k odpálení zbývajícího arzenálu.

Šebesta

23. 02. 2023, 04:34

Pane Flek já jsem uvedl kubánskou krizi proto co jsem napsal že jaderná válka nemá vítězů jen poražených !

Zdeněk

23. 02. 2023, 08:35

Béďo, myslím, že se částečně pleteš, odstranění střel PGM 19 Jupiter z Turecka rozhodně nebylo adekvátní tomu, že Sověti museli z Kuby odstranit střely R-12 a R-14.

Střely Jupiter byly operačně naprosto nevhodné, jejich příprava trvala několik hodin a byly použitelné nanejvýš pro odvetný úder. Navíc Američané je rychle nahradily nosiči střel ve středozemním moři.
Ale souhlas, hlavním důvodem jejich stažení nebyla jejich zastaralost, ale bolestné, aby to Sověty tolik nebolelo.

Každopádně, jejich rozmístění Kennedym podle mě Sověty inspirovalo a rozhodně to byla chyba, ovšem domnívám se, že prvotně vyvolána Chruščovem a jeho "raketami, které vyráběl jako párky".

Béďa2

25. 02. 2023, 13:00

Tak pozor abys nebyl oznacen ua ruského trola,.preci vše ruské je podřadné').
Ale vážně ohledne technickeho porovnani techto raker jsem nic nevěděl a uznavam ze je to dobry postřeh.

Zdeněk

25. 02. 2023, 13:14

Béďo, a to proč ... lidé jako Koroljov, Jangel, Gluško nebo třeba Keldyš byli opravdová špička a bůh suď, co by zvládli s americkým kapitálem a průmyslovou základnou ...

Ale pravda je taková, že Američané svůj raketový a kosmický výzkum spíš brzdili a naopak Chruščov a spol. nehorázně přeháněli... výsledky známe, už mockrát se stalo, že co Rus vymyslí, okeca a prachy prochlasta, tak Američan vyrobí a použije ...

Šebesta

23. 02. 2023, 04:30

NIkdo není dokonalý hlavně já ne. Kubánská krize byla před 61 léty necelými.

Bombero

22. 02. 2023, 08:00

Pěkný článek, neměl jsem o tom vůbec tušení.
Jinak si myslím, že střet nato s russkem by byl asi ten poslední.protože nevěřím, že by russák unesl porážku a že by použil to jediné, proč se s ním západ tak nějak baví a to JZ. Jinak nemá nic, čím by převyšovalteoreticky některé moderní zbraně, ale ty zase má většinou v řádu kusů....