EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Kanál Istanbul – Turecko posílá Rusku nepříjemný pozdrav

 22. 01. 2020      kategorie: Události      15 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Možná již za pět let bude moci šestá americká flotila nepřetržitě působit v Černém moři. Stane se tak díky rozhodnutí tureckého prezidenta Erdogana o výstavbě istanbulského kanálu, který souběžně s Bosporem spojí Marmarské moře s Černým mořem a bude obcházet stále ještě platnou námořní Konvenci z Montreux uzavřenou v červenci roku 1936.

Bospor.NASA.PD
Foto: Satelitní snímek Bosporu | NASA / PD

Ta ve svém 10. článku stanovuje že: V době míru mohou Úžinami (Bospor a Dardanely) ve dne svobodně proplouvat lehké hladinové lodě, malé bojové lodě a pomocné lodě všech států světa, pokud dodrží podmínky uvedené v článcích 13, 14 a následujících (článek 13 stanoví termíny pro předchozí oznamování proplouvání a článek 14 obsahuje omezení týkající se celkové tonáže a počtu lodí současně přítomných v Úžinách). Druhý odstavec článku 10 pak uvádí, že ostatní válečné lodě (tj. bitevní lodě, letadlové lodě a ponorky) mohou Úžinami proplouvat za zvláštních podmínek uvedených v článcích 11 a 12. Článek 11 umožňuje proplouvání bitevních lodí libovolného výtlaku, avšak pouze pokud patří některému ze států přiléhajících k Černému moři. Článek 12 pak umožňuje proplouvání ponorek, avšak opět jen států přiléhajících k Černému moři. Proplouvání letadlových lodí výslovně nepovoluje žádný článek Konvence. Jelikož ostatní kategorie lodí mají proplouvání výslovně povoleno, lze tedy dovodit, že letadlové lodě nemohou Úžinami proplouvat vůbec. Sovětské a následně ruské námořnictvo proto pro jistotu označovalo a označuje své nosiče letadel jako letadlové křižníky.

I když průplav (kanál Istanbul) má v Turecku řadu odpůrců rekrutujících se z řad Erdoganových politických oponentů, geologů, ekologů a podobně, a současně také na panují silné pochybnosti, že Turecko stavbu průplavu finančně zvládne, jeho trasa již byla schválena. Náklady na projekt se odhadují v širokém rozpětí od 10 do 20 miliard dolarů. Výběrové řízení na jeho výstavbu je velmi symbolicky naplánováno na 26. února, tj. na narozeniny samotného prezidenta Erdogana, který nad ním drží patronát.

bosp
Foto: V době míru mohou Úžinami (Bospor a Dardanely) ve dne svobodně proplouvat lehké hladinové lodě, malé bojové lodě a pomocné lodě všech států světa, pokud dodrží podmínky uvedené v článcích 13, 14 a následujících (ilustrační foto) | turkishnavy.net

Šířka kanálu Istanbul má být kolem 150 metrů a hloubka 25 metrů. Podle propočtů jim bude moci ročně proplout až 85 tisíc plavidel. Protože Úžiny jsou při současné úrovni provozu silně přetížené lze na stavbu kanálu z určitého směru pohlížet velmi pozitivně. Pozoruhodný projekt dopravní infrastruktury každopádně vzbuzuje v řadě zemí nadšení, ale rozhodně ne v Rusku.

Kanál Istanbul má totiž bohužel i jiný rozměr, a to vojenský. Jak již bylo uvedeno, status tureckých úžin je upraven dohodami z Montreux, a podle nich je čas a tonáž lodí ne-černomořských zemí velmi omezená. Mohou být v Černém moři maximálně 21 dní, po kterých je nutná rotace.

Objevení alternativy Bosporu, která není uvedena v Montreuxské úmluvě umožní Turecku nastolit otázku jejího zrušení nebo rozsáhlé revize s ohledem na změněnou situaci. Není pochyb o tom, že další vývoj v této věci bude ve prospěch Západu a na úkor zájmů Ruska.  

1280px-USS-Freedom-130222-N-DR144-174-crop
Foto: Plavidla Spojených států a dalších zemí NATO se budou moci v Černém moři pohybovat pravděpodobně bez omezení, a to sebou přinese určité zvýšení napětí. (ilustrační foto) | Wikimedia Commons

Plavidla Spojených států a dalších zemí NATO se budou moci v Černém moři pohybovat pravděpodobně bez omezení, a to sebou přinese určité zvýšení napětí.

Komentáře

czerik

07. 03. 2021, 15:37

jen at se jim ten kanal povede, urcite to bude ku prospechu civilni namorni dopravy.

soptikb
nechapu o co ti jde. ze amici rvali kdyz se tu160 objevilo ve venezuele ? a proc uz nerves i o tom, jak usove rvou o tom samem naruseni narodni bezpecnosti kdyz se amici objevi v polsku, ci jine ?
proc je dle tebe rvani amiku neopravnene a rusu opravnene ?

proc se ruske lode nepromenduji 30 km od amickeho pobrezi ? proste proto, ze tam zadna ruska lod nedopluje, protoze by ji nezbylo palivo na cestu zpet k jakemukoliv brehu evropy. a muuset tankovat v mexiku ci jinde by pro ne byla velka potupa.
takze jedine co rusove muzou poslat k pobrezi usa je tech par provozuschopnych atomovych ponorek.
a ze sssr neposilal nad usa u-2/sr-71 ? ale to jen protoze jednoduse nemel na takove letadlaa technologii a penize, ne ze by nechtel.
a ze amici provokovali nad uzemi csr ? a co jako ?
ty si myslis ze rusove neprovokvali nad uzemim nemecka ?
a vis co je zjimave ? ze tvoje milovane mirumilovne rusko..ma dnes vic zahranichnich zakladen nez mivalo sssr. a to je rusko chudsim statem nez sssr (brano celkove valecne a prumyslove schopnosti).
a ze amici shodily atomovky ? a co jako ?
to si meli nehcat kvili tobe nechat postilet statisice a zranit miliony vojaku ? proc ?

cyklista

24. 01. 2020, 11:21

Mílý Soptíku, to, že něco nevíš, neznamená vůbec nic, resp. znamená to, že jsi neznalý a nevzdělaný. To, že SSSR a nyní rusáci provádí špionáž na západě samozřejmě v rudém právu a na sputniku, nebo co čteš, nepíšou. Že nepřelétají území USA neznamená, že by nechtěli, pouze na to nemají ani techniku, ani peníze.
K čemu má třeba ruské velvyslanectví u nás, v tak malé zemí, 150 diplomatů, když ne ke špionáži?

Pancho999

24. 01. 2020, 11:15

jo

já první

23. 01. 2020, 07:13

Lojza
že ty jsi vystudoval genderový studia, nechal si uříznout ptáka a ted je z tebe hnusná baba?
Bože, do čeho jsi to duši vložil. Co je na téhle době tak úžasnýho? Polovina populace čr je na hranici bídy, američani rozesrali celej svět, Makrela sem chce nasáčkavat arabáše a v čr si za chvíli nebudeš smět ani prdnout, nebo říct že to stojí za ho*no.

Antonín

22. 01. 2020, 22:06

Vole :-D

Kamil

22. 01. 2020, 20:22

Nesmysl, USA své lodě v Černém moři nepotřebuje. Černé moře je malé na to aby tam působil svaz s letadlovou lodí a uz takhle je tam Turecko silnější než Ruská Cernomorska flotila. Opravu nechápu proč se tady obě strany straší nesmyslnými tituly ....

Petr C.

22. 01. 2020, 15:35

Ona by ta vodní cesta přes Bospor a Dardanely s ohledem na sílící provoz zvýšit kapacitu potřebovala, o tom žádná, jenže to není jen tak.
Udělat čáru na mapě dovede každý, to není žádný problém, ale když jde člověk do praktických podrobností, začínají se věci jevit jinak. Jak se říká: co na mapě rovinka, venku samá roklinka.
Jenom velmi zhruba:
Pro srovnání - ​Panamský průplav má délku 82 km a převýšení pouze 26 m.
Pokud by nový kanál dubloval pouze Bosporský průliv a byl by prokopán v jeho blízkosti prakticky rovně, musel by být téměř 30 km dlouhý a překonávat výškové rozdíly až 100 m. Jenže Istambul představuje mnoho kilometrů souvislé zástavby, pokud by se jí měl kanál vyhnout, musel by být podstatně delší cca 42-52 km. Výškový rozdíl opět okolo 100 m přičemž by musely být prokopány horské hřbety výšky okolo 200 m.
Pokud bych chtěl výškový rozdíl snížit a ušetřit tak na výstavbě a provozu zdymadel, představovalo by každých 10 metrů směrem dolů pěknou hromadu vykopaného (spíše vystříleného) materiálu. V trase kanálu je taky několik silničních komunikací včetně tří dálnic a jedna hlavní trať, které by si vyžádaly stavbu přemostění dostatečně vysokého, aby tudy mohly proplouvat lodě, aniž by ty mosty musely být zvedací nebo otáčecí. Musí se vyřešit i vodní toky v okolí a hydrogeologické poměry v území jako celek.

Prokopání cca 8 km šíje s převýšením okolo 30 m u Gallipoli (Gelibolu) pro zdublování Dardanel už by byla jenom třešnička na dortu.


Úvodní věta o Šesté flotile je plácnutí neználka, který stavbu takového díla neviděl ani v televizi.
Za pět let bude možná hotový výkup pozemků, geologický průzkum, projektová příprava a vyklizeno území pro stavbu.
Následuje příprava staveniště: zřízení dopravních a obslužných tras, příprava objízdných tras, nalezení míst kam se obrovská hromada vytěženého materiálu uloží a k čemu se eventuálně použije, vysoutěžení dodavatelů, sehnat a navézt obrovské množství techniky pro zemní práce takového rozsahu - to sežere ještě nejméně další rok.
Paralelně s tím zajišťovat dodávku stavebního materiálu, to není jenom rýha v zemi, to sežere kvantum cementu, výztuže, oceli obecně, kabelů aj.

Za šest let bude svět vypadat úplně jinak - Trumpovi bude končit druhé volební období, Putin už bude dva roky v penzi, jak s Erdoganem, těžko říct.
Radovat se bude určitě Čína, která to bude zřejmě i ochotná spolufinancovat, protože to bude volná cesta pro její dovoz do Evropy.

Lojza

22. 01. 2020, 13:38

To by mně zajímalo kdo tady z komentujících je obdivovatel Ruska a Putina nebo ruský Troll placený nebo neplacený. Jediný záměr některých komentujících je rozšiřovat blbou náladu , názorově rozdělit lidi aby se zde hádali. Bývají to buď Trollové schovávající se za falešné profily , komunisté a bývalé struktury , lidé kteří nanávidí tuto dobu a obdivovatélé Ruska a Putina. Co asi dobrého nám Rusko přinese když nic nemá , samo o sobě se rozpadá , demokracie nefunguje a má jenom zbraně! Odpovězte si sami. A názory zde jsou o ničem jelikož tomu co se kde děje a proč nikdo nerozumí. Takže se neuražte a přemýšlejte :-)

SoptikB

22. 01. 2020, 12:22

Milý "cyklisto" - oživte si prosím paměť vyhledáním informací např. k předem nahlášenému, oznámenému příletu 2 strojů typu Tu 160 (nadzvukový bombardér) před nějakým časem tuším do Venezuely. To byl řev ze strany USA o "ohrožení národní bezpečnosti atd"!!!. Nevím také nic o tom, že by se válečné lodě RF "promenádovaly" cca 30 mil od pobřeží USA! Nevím také nic o tom, že by dřívější SSSR vysílal špionážní letouny typu U-2, případně SR-71 nad území USA. Vy máte takévé poznatky? Poučte nás! Co víte o provokačních letech amerických letounů z území SRN v 50.letech nad územím ČSR? Poučte nás také o tom, kolik vojenských základen na území cizích států mají "civilizované USA" a kolik necivilizovaná RF!! Kolik válečných konfliktů již vyvolala tato "civilizovaná země"? Říká vám něco např. Vietnam? Která civilizovaná země v historii lidstva použila 2!!! atomové zbraně proti civilnímu obyvatelstvu? Víte např. i další fakt, že USA nadále okupují svými základnami část území SRN? Kdo pozval OS USA do Sýrie? Vy to víte? Kdo lhal v RB OSN o ZHN v Iráku? RF, že! Pokud tolik obdivujete tuto jejich demokracii a civilizaci, co vám brání se stát jedním z nich?

cyklista

22. 01. 2020, 11:12

Milý Jerry, 30 mil od pobřeží Spojených států si může proplouvat, kdo chce, civilizované státy nikoho neomezují. To jen rusáci svévolně obsazují cizí území a Čína Jihočínské moře.
Dokonce dříve vojenské lodě SSSR do cizích přístavů ani nepáchly, protože by se z vycházek polovina námořníků nevrátila a radši by emigrovala.

Publius Scipio

22. 01. 2020, 10:51

Ta dohoda z Montreaux se týká nejen Bosporu, ale i Dardanel. Pokud nový průplav neobejde obě úžiny, nebude kanál, nahrazující jenom jednu z nich důvodem k ukončení stávajícího režimu. Pžedpokládám, že kanál bude obcházet Bospor, nikoliv Dardanely, takže k novému průplavu se dostane jen ta loď , která už dnes má právo proplout Dardanelami. Pro průjezd oběma úžinami platí stejná pravidla. Sice by teoreticky mohla pro nový kanál skončit omezení, ale aby k němu loď dojela, musí proplout Dardanelami, což podle protokolu z Montreaux nesmí. Misely by vzniknout dva kanály, obcházející nejen Bospor, ale i Dardanely.

Mirek V.

22. 01. 2020, 10:02

Turci jsou opravdu dobří. Při pohledu na mapu je vidět, že by  museli na pár kilometrech překonávat minimálně 50 m výškového rozdílu. My bychom ten kanál kopali 100 let. Z vojenského hlediska nemá přítomnost letadlovek v Černém moři větší význam. V případě ostrého konfliktu bych na jejich palubě nechtěl být. Z politického hlediska to může vytvářet "tlak" na Rusko, provokovat ho a zvyšovat napětí.

Bai_23

22. 01. 2020, 10:00

jasně. prohlédnout si památky a sledovat blahobyt východu

Jerry

22. 01. 2020, 09:31

A proč by tímto vůbec mělo dojít ke zvýšení napětí? Vždyt' USA a NATO vždy svorně prohlašovali, že oni nejsou těmi kdo by záměrně napětí zvyšovali. Tak pokud je to pravda, jednoduše USA a NATO do Černého moře své lodě nevyšlou. V opačném případě se odkopou, a všem bude jasné, kdo tady provokuje. I když upřímně řečeno, ono je to už zcela zřejmé dnes. Nevím totiž o tom, že by ruské nebo čínské válečné lodě proplouvaly 30 mil od Miami nebo New Yorku, zato americké lod'stvo je rozlezlé po celé planetě, a kdyby neměli přece jenom určitý strach z následků, tak by klidně drze dolezli až do Moskvy na Rudé náměstí.

pan pravda

09. 06. 2023, 14:31

No on už jeden němec na Rudém náměstí přistál s letadlem, dokonce ho ani nesestřelili.