EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Motory Rolls-Royce F130 pro modernizaci bombardérů B-52H

 01. 10. 2021      kategorie: Vojenská technika      15 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Časopis Air Force Magazine s odvoláním na své zdroje nedávno přišel s informací, že americké vojenské letectvo vybralo severoamerickou pobočku britské společnosti Rolls-Royce, aby dodala proudové motory F130 k modernizaci flotily strategických bombardérů Boeing B-52Н Stratofortress. 

Program výběru motorů, který se táhne desítky let, je důležitým krokem při modernizaci zmíněných bombardérů amerického letectva. Nyní budou B-52H v provozu asi do roku 2050, tedy do doby, kdy budou  definitivně nahrazeny letouny Northrop Grumman B-21 Raider.

b52Foto: Americký strategický podzvukový proudový bombardér B-52H | U.S. Airforce 

Hodnota nových motorů, náhradních dílů, pomocného vybavení a služeb by mohla přesáhnout 2,6 miliardy dolarů. Podle Pentagonu smlouva stanoví dodávku 608 motorů. 

Firma Rolls-Royce je přesvědčena, že motory F130 již nebudou muset být nikdy úplně vyměněny a vydrží až do konce služby B-52H. Rolls-Royce se svým motorem F130 v soutěži porazil konkurenční pohonné jednotky CF34-10 od General Electric a PW800 od Pratt a Whitney Canada. 

Boeing B-52 Stratofortress je americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu. Navržen a vyvíjen byl ve firmě Boeing, která dále poskytovala podporu a modernizace. Od padesátých let je ve službě u amerického letectva (USAF). Bombardér je schopen nést až 32 000 kg zbraní a munice. Jeho bojový dolet se pohybuje okolo 14 080 km bez tankování paliva za letu.

V aktivní službě je B-52 u amerického letectva již od roku 1955. V roce 2012 bylo 85 strojů v aktivní službě a devět v rezervě. Bombardéry spadaly pod Strategic Air Command (SAC) až do jeho deaktivace v roce 1992. Poté přešly pod Air Combat Command (ACC); v 2010 byly všechny B-52 převedeny z ACC do nově vzniklého Air Force Global Strike Command (AFGSC). Vynikající výkony při vysokých podzvukových rychlostech a relativně nízké provozní náklady držely B-52 v provozu i přes příchod novějších, vyspělejších letadel, včetně odřeknutého letounu B-70 Valkyrie s rychlostí Mach 3, B-1 Lancer s měnitelnou geometrií křídel a B-2 Spirit se schopnostmi stealth. V roce 2015 B-52 dokončil šedesát let nepřetržité služby u svého původního uživatele. V letech 2013 a 2015 proběhly u strojů výrazné modernizace.

B-52H je poslední varianta bombardéru , která je ve službách amerického letectva dodnes, je poháněna výkonnějšími motory TF33-3 o tahu 75,6 kN. Ačkoli zpočátku trpěly nové TF33 několika nedostatky, i tak představovaly v porovnání se staršími J57 velké zlepšení. Poté, co byly v roce 1960 tyto nedostatky odstraněny, poskytly TF33 bombardérům mnohem větší maximální tah a eliminovaly nadměrnou hlučnost svých předchůdců. Zároveň byly mnohem úspornější než J57, což prodloužilo dolet B-52H o 20 %.

Letadlo je vybaveno novou střeleckou věží se šestihlavňovým kanónem GE M61 Vulcan ráže 20 mm a systémem řízení palby ASG-21. Kanón má kadenci 6000 ran za minutu a palebný průměr 1242 nábojů. Pro zvýšení vlastní ochrany nese navíc B-52H pod každým křídlem výmetnice klamných cílů AN/ALE-25, které mohou být odpáleny ručně posádkou nebo automaticky obranným systémem.

Zdroj: Air Force Magazine

Komentáře

Czert

07. 10. 2021, 20:04

Hurvinek
Co myslis, maji amici strely odpalovane ze vzduchu s doletem cca 5k km?

A kolik by se jich asi do b52 veslo.

bombero

05. 10. 2021, 11:31

Omny- ano, začali o nich psát první, ale na základě vašich ruských slintů a lží

bombero

04. 10. 2021, 16:48

obor. Aha, tak proč tam těm rusům ta vrtule překáží, když je to skoro stejný?U turbovrtule písták jen nahradila turbína, ale je to dost jiný princip, než proudový motor.Je rozdíl, roztočit jen nějakou hřídel,nebo pomocí tahu plynů to letadlo dostat do vzduchu.To že má něco stejný název a pracuje to vzdáleně na stejném principu ještě neznamená, že je to stejný

OBOR

04. 10. 2021, 16:23

no chlapci evidentně nikdo zvás ho neví :joy:.... turbovrtule je v podstatě proudový motor stejný jako B52...... vrtule je klasický pístový motor...:wink:

markus223

02. 10. 2021, 20:01

Díky Omny, tvé stupidní komentáře mě opět rozesmály. :-D

bombero

02. 10. 2021, 08:56

obor- aha, tak když se nenajde žádný protiargument, tak si začneme hrát na přesné názvosloví?To prostě miluju.Příště zkuste pravopis. To je taky dobrý

Czert

01. 10. 2021, 22:31

Obor
Ze jedno ma vrtuli, druhe turbovrtuli.

OBOR

01. 10. 2021, 22:13

bombero, vis jaky je rozdil mezi vrtulovym a turbovrtulovym letadlem?

bombero

01. 10. 2021, 21:15

Glocker- Proč? Vždyt je s nima sranda, jak si vždy naběhnou na vidle.
Posledně jsem měl strach, když někde rozprášili ruskou trolí farmu s cca 100 000 účtama, že už tady nebudou:upside_down:. Ale asi jsou v jiným oddíle

Glocker

01. 10. 2021, 21:03

Omny a Míra je jen trollí dvojka = nic k tématu, jen debilní kydy o sovětských bombardérech. Nekrmte je, oni za to nestojí. :face_vomiting:

bombero

01. 10. 2021, 18:05

Míra- myslíte tu narážku, že proudové letadlo z 50 let je znouze šrot,protože nemají nic lepšího, ale vrtulové je vrchol techniky, protože umí nést jeden druh rakety?Tak to pak jo a z vaší mentální úrovně jsem se právě posadil na zadek a až do konce života budu nejspíš brečet nad svoji zaostalostí

3ngelchen

01. 10. 2021, 14:41

zpráva radia Jerevan - chystá se modernizace TU-95......dostane kovové vrtule ;))

bombero

01. 10. 2021, 13:41

omny- opět mícháte hrušky s jablky. Každé to letadlo má úplně jiné určení-Hlavně že tam u vás máte vše tak max 10 let nové, že?
TU160 zčátek vývoje 1973 36ks
TU22 první vzlet 1959 300ks
TU22M 1969 500ks
a perlička na závěr TU95 vývoj 1951- též dosud v aktivní službě.....
takže samá novota a výkřik nejvyspělejší techniky

B-52- první vzlet 1952, vyrobeno 750ks a předpokládá se, že bude ve výzbroji 100 let.

takže zkuste srovnat TU95 s B-52.....

alexa123

01. 10. 2021, 13:28

Omny
... to na tom Ruské letectvo můsí být dost mizerně když stále staví na letadle z 50. let, trochu zoufalost o)) zřejmě bude někde problém když mld. USD musí investovat do starého šrotu
TU-95 asi nefunguje jak má ...

Radek

01. 10. 2021, 12:30

Po informaci o kanonech Vulcan chybí poslední odstavec: Poslední střelec letěl na B-52 naposledy 1. října 1991 - přesně před 30 lety. Všechny kanóny, zásobníky a sedačky střelců byly ze všech operačních B-52 odstraněny do konce roku 1992 - výrazně se tím snížili provozní náklady. B-52 nyní létají s pětičlennou posádkou.