EXCALIBUR - 3.8.
Nejvýkonnější filtr, odstraní 99,9 % bakterií a cystNejvýkonnější filtr, odstraní 99,9 % bakterií a cyst
KERBEROS - 2.2.

Nákladní automobily již nepotřebují řidiče

 03. 07. 2013      kategorie: Vojenská technika      0 komentářů

Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače IED jsou především pomalé a málo pohyblivé pozemní zásobovací konvoje, které lze velmi snadno zasáhnout. Možná již brzy ale nebezpečnou práci řidiče zastane robot...

TerraMax
Foto: Nákladní automobil Oshkosh vybaven sadou TerraMax™ / Oshkosh

Američtí Mariňáci úspěšně vyzkoušeli bezosádková pozemní vozidla (UGV) založené na podvozcích a technologiích firmy Oshkosh. Nyní čeká vozidla ostré nasazení v Afghánistánu.

Přesněji řečeno, americká Marína vyzkoušela technologický kit TerraMax™ UGV (Unamanned Ground Vehicle) od společnosti Oshkosh. Jde o speciální sadu, která může být nainstalována do libovolného staršího nebo i zcela nového nákladního automobilu.

Díky technologii TerraMax™ je nákladní automobil schopen autonomního pohybu s dozorem – např. na rizikovém čele konvoje. Lze také nastavit sledovací režim, kdy nákladní automobil bude následovat vedoucí vozidlo.

Technologie TerraMax™ používá ke své orientaci v prostoru GPS, radar a multispektrální senzory (infračervené, denní/noční kamery s vysokým rozlišením). Mezi senzory je také tzv. LIDAR (Light Detection And Ranging), což je: "metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu". Výsledkem laserového měření je tisíce prostorových bodů, s přesnými souřadnicemi, díky nimž lze vytvořit podrobnou 3D mapu okolí.

willow_creek
Foto: LIDARový obraz / Saudi Geomatics

Vozidlo vybavené sadou TerraMax™ se ovládá přes speciální zobrazovací modul a ovládací „joypad".  Operátor může snadno upravovat a spravovat pohyb a rychlost vozidla, zadávat novou trasu nebo rovnou ovládat více vozidel najednou.

Podle potřeby může operátor sedět v těžce opancéřovaném MRAPu umístěném v zadní části konvoje, nebo sedět daleko na základně – pokud lze docílit přímého spojení (např. přes komunikační vzducholoď).

Video: Názorná ukázka vlastností vozidla TerraMax™ UGV / Oshkosh

Stojí za to připomenout, že americká armáda již testuje v Afghánistánu také dopravní bezpilotní vrtulníky K-MAX – a to velmi úspěšně. Vojáci vrtulníky využívají od prosince 2011, a díky kladným ohlasům je jejich testovací mise prodloužena až do března 2013.

Podle Pentagonu ještě není určené datum, kdy se k strojům K-MAX připojí také bezosádkové nákladní automobily TerraMax™ UGV. Bude to však nepochybně velmi brzo, vždyť již do roku 2015 chtějí mít Američané 1/3 svého vozidlového parku vybaveno autonomními vozidly.  Zdá se, že doba vozidel bez posádky je již tady.

Zdroj: Oshkosh

 autor: Jan Grohmann

TerraMax

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

AFG
POP-UP