EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nový ruský AWACS A-100 Premier má zpoždění

 16. 04. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

V minulých dnech bylo v Rusku potvrzeno, že datum zahájení dodávek nových letounů včasného varování a řízení (všeobecně známé pod anglickou zkratkou AWACS - Airborne Warning and Control System, nebo AEW&C - Airborne Early Warning and Control, a v Rusku jako letouny DRLOiU - Самолеты дальнего радиолокационного обнаружения и управления) typu Berjev A-100 Premier budou mít asi čtyři roky zpoždění. Vývoj letounu byl MO RF oficiálně objednán v dubnu roku 2004. Po několika změnách se začalo počítat se zahájením dodávek v roce 2020.

A-100.Premier.bonsai.RussianPlanes.
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | bonsai / RussianPlanes

Důvody zpoždění jsou všeobecně známé a ruské ministerstvo obrany s ním již delší dobu počítá, i když stroje AWACS jsou pro něj životně důležité. Letouny AWACS jsou čím dál častěji využívány ke koordinaci a řízení činnosti bojových letounů, což je dokladováno i jejich nasazením v Sýrii.

V ruských vzdušných silách jsou v současnosti využívány letouny AWACS typu A-50 (v kódu NATO – Mainstay) s komplexem Šmel pocházející ještě z doby Sovětského svazu. Jedná se údajně o velmi spolehlivé stroje, ale jejich vybavení již má daleko k modernosti. V provozu je podle ruských zdrojů deset letadel a dalších čtrnáct je jich uloženo. O schopnosti většiny „uloženek“ přejít rychle do provozního stavu však panují určité pochybnosti. Americké vojenské letectvo má pro srovnání asi třiatřicet letounů AWACS typu Boeing E-3 Sentry. Jejich parametry jsou i podle ruských hodnocení výrazně lepší. Částečně je to dáno původním zadáním, částečně pak kvalitativní převahou některých amerických systémů, které jsou většinou také menší a lehčí.

A-100.Premier.MO.RF.
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

Znatelné nedostatky letounu A-50 vedly ruské techniky k provedení výraznější modernizace na verzi A-50U s komplexem Šmel-2. První modernizovaný stroj se dostal do služby v roce 2011. Charakteristiky systémů se zlepšily o 15 až 20% a klesla celková hmotnost, což mělo příznivý vliv na dobu hlídkového letu, která narostla na jedenáct hodin. Výrazně se také zlepšily schopnosti přežití letadla díky novému systému radio-elektronického boje a novým ochranným systémům. Zlepšil se také život posádky – vznikly nové prostory pro odpočinek a kuchyňka.

Letoun A-50U je však stále považován pouze za přechodnou záležitost. Ruské vzdušné síly čekají na slíbený stroj A-100 Premier. Ten by měl být schopen se vyrovnat s novými výzvami, jako jsou malé UAV, řízené střely s plochou dráhou letu i bojové letouny nejnovější generace s charakteristikami stealth (s obtížnou zjistitelností).

awacs
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

Letoun A-100 Premier bude vybaven novým radiolokátorem s aktivním fázovým anténním polem, pomocí kterého bude schopný současně sledovat až 300 cílů ve vzdálenosti až 650 kilometrů. Zjištěné cíle bude schopen předávat bojovým letounům, ale i pozemním a námořním systémům protivzdušné obrany. Bude mít však i další schopnosti, kterými současné letouny AWACS nedisponují.

A-100 Premier je vytvořen na základě transportního Il-76MD-90A. Toto modernizované letadlo je nyní velmi žádané, ale výrobní kapacity leteckého závodu v Uljanovsku zatím umožňují vyrábět pouze tři stroje ročně. Je to jeden z hlavních důvodů zpoždění vývoje a výroby A-200. Dalším problémem je míra připravenosti komplexu. Vzhledem k likvidaci průmyslových vazeb s Ukrajinou a západním sankcím musí ruské obranné společnosti nahradit některé dříve plánované komponenty.

23119946_1638024942886296_5924603721136677749_o
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

První prototyp letounu A-100 Premier se poprvé dostal do vzduchu 18. listopadu 2017. Zkoušky palubních systémů byly zahájeny letem, který proběhl 8. února 2019.

Komentáře