EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Poslanci SPD navrhli novelu trestního zákoníku na principu „můj dům, můj hrad“

 30. 01. 2022      kategorie: Události      27 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na konci prosince 2021 navrhli poslanci SPD novelu trestního zákoníku, který by umožňoval beztrestně bránit své obydlí za pomocí zbraně. Proti návrhu se ovšem postavilo Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Nejvyšší státní zastupitelství a Nejvyšší soud.

shutterstock_381308833
Foto: Poslanci SPD navrhli novelu trestního zákoníku na principu „můj dům, můj hrad“ (ilustrační foto) | Shutterstock

Návrh na novelu trestního zákoníku by fungoval na principu „můj dům, můj hrad“. Podle návrhu by do současného zákoníku přibyl odstavec, který by v rámci nutné obrany umožňoval v podstatě bez omezení bránit své obydlí proti vetřelci, který do bytu vnikl za použití násilí. V návrhu stojí, že takové jednání „může vyvolat u obránce oprávněnou obavu z ohrožení života či zdraví jeho nebo jiné přítomné osoby“.

Podobná novela by mezi legálními a bezúhonnými držiteli zbraní byla jistě vítaná. V principu by to znamenalo, že v případě ochrany svého obydlí by měl bránící se občan větší šanci na zbavení všech případných obvinění před soudem. Ovšem tento konkrétní návrh má mnoho nedostatků, které okamžitě napadl Nejvyšší soud.

V návrhu totiž není zohledněna například garáž nebo zahrada, jakou součást obydlí. Dále pak Nejvyšší soud poukázal, že by majitel nemovitosti mohl rovnou střílet i na děti, které na jeho pozemku kradou ovoce, na souseda, který nese poštu anebo na zasahující hasiče. Tyto argumenty jsou dotaženy k absurditě, nicméně na poukázání nedostatků to stačí a návrh novely zákona tak byl smeten ze stolu.

Podobnou novelu zákona zamítla v loňském roce i vláda premiéra Babiše. Lze ovšem očekávat, že s podobnými návrhy se budeme setkávat častěji, neboť držitelů zbrojního průkazu přibývá a tím i základna potencionálních voličů. Za loňský rok stoupl počet držitelů zbrojního průkazu o více než 1 600. Vzrostl i počet registrovaných zbraní. Loni bylo registrováno téměř 960 tisíc zbraní, což je o 60 tisíc více než o rok dříve. I přes stoupající počty legálních zbraní to však u nás stále nevypadá jako na „divokém západě“, jak před časem prorokoval nyní již bývalý senátor Jiří Dienstbier.

Zdroj: ceska-justice.cz

Komentáře

Aja

08. 02. 2022, 11:48

V tomhle jsou krásně vidět problémy s kontinentálním právním systémem. Všechny situace musí být pospsány zákony, každá absurdní situace musí být pokryta. V anglosaském systému, pokud nějaká situace nenastane, nebo nemůže nastat, tak na ni není třeba extra paragraf. A zákon řeší jen reálné situace. Pak to dopadá, že někdo přijde s dobrou myšlenkou na dobrý zákon, ale protože nemá zkučenosti, tak ho nezvládne doladit. U jmenované SPD to není poprvé kdy měli dobré cíle, ale kvůli absenci zkušeností (a možná trochui i díky nekompetentnímu vedení) nedokázali zformulovat správně daný zákon.

nobody

05. 02. 2022, 17:54

Vladimír:
Dobre hluposti. Knazkovi to preslo, pretoze zakon bol jasne na jeho strane a ani sudcovia to nedokazali zmanipulovat. Pritom otvoreneho i skryteho pohorsenia nad tym, ze sa ubohemu vlamacovi stalo bebenko bolo dost.
Rovnako, ako prave z sudcovsko-prokuratorsko-advokatskych kruhov zaznievalo velke pohorsenie, ked vtedajsi minister Lipsic tento zakon navrhol a presadil. Ze pachatelov (= obete vlamania sa) nebude mozne stihat a chudacikovia vlamaci sa budu musiet bat o svoje zdravie.

Veritas vincit

01. 02. 2022, 09:14

Cyrile Zacharoviči,
jediný, kdo tady žvatlá o VH a jeho "zločinech" na zdejších nevzdělancích bez jakéhokoliv důkazu jsi ty. Předpokládám, že ani nevíš, jak funguje parlamentní demokracie v ČR. Inu. kde nic není, ani smrt nebere. :-)

Czert

01. 02. 2022, 05:59

Karlik
Konecne se ahodneme v tom ze vasek flaska hodne zvatlal a nic cilene nepodepusoval, aby nebyl po ruce dukaz.

frantizsekk

31. 01. 2022, 21:27

Muj dum, muj DUM DUM

Veritas vincit

31. 01. 2022, 20:36

Cyrile Zacharoviči (Czert).
"Neni nahoda ze vasek zabranil jakemukoliv zakonu co by stihal komunisty jako zlocince a jako zlocineckou organizaci."
*
Jak Václav Havel dokázal zabránit přijetí zákonů na stíhání komunistů ?
Zajímají mě konkrétní fakta, ne nicneříkající, nekonkrétní, hloupé žvatlání o ničem.

Veritas vincit

31. 01. 2022, 19:15

Czert
"Karlik3
Jo a kdyz tak touzis po vlade zakona a prava, doporucuji ti odstehovat se do kalifornie, san fran. "
*
Cyrile Zacharoviči,
odstěhuji se do Kalifornie, až se ty naučíš psát česky, pokud možno podle pravidel českého pravopisu. Já tedy doporučuji studium. :-)
Píšeš o vládě zákonů a práva, jako bys o tom něco věděl ?
Že by se v ČR začalo konečně blýskat na lepší časy ? :-)

Czert

31. 01. 2022, 13:20

Karlik3
Jo a kdyz tak touzis po vlade zakona a prava, doporucuji ti odstehovat se do kalifornie, san fran.
T0am kdyz se budes branit zlocinci, tak te zavrou za rasismus.
Tak ti tvoji milovani eurohujeri zkomunizovali vychod usa.

Czert

31. 01. 2022, 13:18

Karlik3

Ono jde velmi jednoduse najit jak se vasek fl0adka vyjadroval k navrhum zakona xxxx, a spousta poslancu brala vyjadreni svateho vaska 5 jako prikaz.
Neni nahoda ze vasek zabranil jakemukoliv zakonu co by stihal komunisty jako zlocince a jako zlocineckou organizaci.
Prece jen jim musel splatit dluh zato ze ho udelali prezidentem.

A k te tvoji petici, tak udelat ji nejde, protoze to by hned gystartovali eurohujeri ze je to proti lidskym pravum zlocince.
Staci se podivat na jejich chovani kdyz byla snaha dat pravo vlastnit zbran do ustavy.

Czert

31. 01. 2022, 09:29

Doufejme ze podobna novela, bez velkych nedostatku jednou projde.
Trend kdy zlocinci maji kolikrat vetsi prava nez obeti, ktery je nam cpan z eu, musi byt zastaven.

Bodie Pilot

30. 01. 2022, 23:16

Když zmrd násilím vnikne do mého soukromí, má smůlu. Ctím zásadu, s fízlama se nebavit, neposkytovat rozhovory, nevěřit jim ani pozdravení, nevím, neznám, nepamatuji se, nebyl jsem tam tam, není to moje, nevzpomínám si, dokažte mi to. Nic nepodepisovat.

Petr

30. 01. 2022, 21:18

Po dlouhé době z parlamentu dobrý návrh..

bombero

30. 01. 2022, 20:12

Opět se potvrzuje, že je snadnější najít 10 důvodů,proč něco nejde, než udělat něco pro jeden důvod, aby něco mohlo fungovat. Máme jeden z nejlepších zákonů o zbraních na světě,ne-li vůbec nejlepší. Naštěstí ani novela to moc nezměnila, jak se o to vehementně snažil bývalý senátor Jiří Dienstbier.(jak nádherně se to čte, bývalý....).Pár příspěvků dole se zminuje o tom, že vlastně to již zahrnuje současná verze zákona, ale tady jde o to, aby důchodce, co sejme doma v noci lapku se pak půl roku nenercoval, jak to dopadne a jestli nebude odsouzen.Představuji si to tak,že se ho druhý den policajti zeptají,zda ho pozval k sobě domů,pak zkontrolují poškozený zámek a do konce týdne mu přijde vyrozumění,že případ byl uzavřen a je neviný.To je ten hlavní bonus. A ještě lepší by bylo, jak to mají v některých státech usa, když je útočníků víc a jeden je zabit, tak ostatní spolupachatelé jsou souzeni za vraždu, i když ho zabil obránce...

bombero

30. 01. 2022, 19:59

Vladimir-....ten zrrrzavý krrripl .....Ano, to naprosto vypovídá o tom, jak je vám ukradený, ale nezapomenete se o něj otřít v skoro každém příspevku i za cenu dávno vyvrácených proruských lží
likvidace zbrojního průmyslu- rozhodli už komanči v 88, protože to nikdo nechtěl ani za cenu šrotu a na výrobu konkurwnce schopných zbraní nebyly peníze
válku v bývalé jugošce podepsar proruský zeman
díky za to, že nás dostal do NATO a nejsme v té samé situaci jako ukrajinci
Ale komunisti budou vřískat ješte 50 let po jeho smrti. A pak už snad konečně přirozeně vymřou

Veritas vincit

30. 01. 2022, 19:02

Vladimír
Komunistickou lež o likvidaci zbrojního průmyslu Václavem Havlem vyvrátili už dávno Slováci.

Umíš číst a chápat psaný text ?
Tak si přečti, že ten tvůj socialistickej šrot nikdo nechtěl a útlum vojenské výroby si odhlasovali Gustav Husák s ÚV KSČ ještě před listopadem 1989 a tou tvojí oblíbenou výmluvou Václavem Havlem, chytrolíne.
"Debakl zbrojního průmyslu po 17.11.1989."
https://www.valka.cz/15683-Debakl-zbrojniho-prumyslu-po-17-11-1989

Nad znalostmi většiny nejen starobních obyvatel ČR by musel člověk zaplakat. :-)

Zdenek

30. 01. 2022, 18:17

SPD sice rozhodně nemusím, nicméně v tomto případě mají pravdu ( i když nevím zda to není jen nějaký populistický tah). Prostě pokud někdo vnikne na můj pozemek, do mého domu, pokud ohrozí mé blízké - musí přece počítat s  určitým rizikem! A vůbec bych se nebavil o nepřiměřené obraně - přece já, již cca starý chlap, nebudu čekat na to, s jakou razancí bude lotr postupovat. Navíc v dnešní době kdy se tahle spodina posiluje např. pervitinem je vždy velmi pravděpodobné, že bude jednat bez zábran..

bombero

30. 01. 2022, 16:59

vladimír- měl by jste se jít s tou fobií na havla léčit. Ale zase je pěkné vidět, jak moc tolik let po smrti leží komoušům a proruským trolům v žaludku.Jinak ten váš opěvovaný režim měl na svědomí cca 6000 čechů. A s vaší logikou obhajoby PS by jste měl i brečet nad každým SS.manem, co spadl ze strážní věže.
http://www.totalita.cz/seznamy/seznamy1.php
https://hlidacipes.org/lubomir-vejrazka-ucet-za-40-let-komunismu-mrtve-i-vezne-lze-spocitat-lidske-utrpeni-ne/

nobody

30. 01. 2022, 14:31

Podobny zakon plati na Slovensku. Je tam ale podmienka, ze nesmiete narusitela umyselne usmrtit.
Teda seria ran baseballkou ci sekerou do hlavy, alebo "doubletap do hrude, tretia do cela" vam neprejdu.
Ak ale zbran ci silu proti nemu pouzijete, on neprezije, ale vas utok nebol vedeny zjavne tak, aby bol smrtiaci, zakon vas chrani. Najznamejsi je asi pripad Milana Knazka, ktory postrelil vlamaca - nastastie, zakon ho tentoraz ochranil.

Veritas vincit

30. 01. 2022, 13:46

Asemi83
ČR je parlamentní demokracií.
Možná by ses měl trochu pochlapit, předložit konkrétní důkazy, konkrétní zákony na kterých se Václav Havel v 90. letech podílel jako autor, pro které hlasoval v parlamentu, pro které hlasoval v senátu a které zavedly ten tebou zmiňovaný "bordel".
Já osobně si myslím, že co si "lid" zvolil v parlamentní demokracii za poslance a senátory, takové má zákony a tak se obyvatelům v ČR žije.
Chytří občané si zvolí chytré zastupitele a naopak. Nic složitého v tom není a svalovat vinu na druhé je k smíchu. Možná byste se jako voliči v 90. mohli linčovat a věšet mezi sebou. :-)
Pokud sis toho stále ještě nestačil všimnout, "bordel" je životním stylem Slovanů a je celkem jedno zda větší, nebo menší, podle země blíže či dále na Východ... :-)

V podstatě jim chybí vláda zákonů a práva, kterou nejsou schopni si zavést jako obyvatelé "západní" Evropy. Čekání na spasitele, že to někdo udělá za ně je celkem jistá cesta do pekel. Stačí se podívat na Pražský hrad a dluhy po poslední vládě. Nemyslím si, že by byl konec populistů někde nablízku. S každým příchodem "spasitelů" se již přes 30 let více či méně mění pravidla pro občany. To není zrovna nejlepší vizitka.

Zákon „můj dům, můj hrad“ tady měl být v nějaké formě již 30 let. Je velikou škodou takového zákona, že jej navrhují zrovna SPD. V podstatě náckové, kteří chodí žmoulat čepice na dvůr ruské ambasády na každý ruský svátek. Určitě by k jeho přijetí bylo lepší, kdyby lidé s podobným viděním života v ČR tlačili na své poslance v místě bydliště a zpětně kontrolovali pro co hlasují.
"Češi" jsou národem "petic", tak by jistě nějaká forma "petice" mohla rozpohybovat debatu a určitě by ukázala i určiou formu přímé demokracie v ČR.
No a teď nastane otázka: "Kdo to sepíše a zorganizuje?"
A všichni křiklouni od toho dají ruce pryč. Je to přece práce a věnovaný čas.
Mnohem jednodušší je přece pořvávat a ukazovat na druhé. :-)

Liberal shark

30. 01. 2022, 13:11

Co mají co úřady a soudy vstupovat do zákonodárného procesu ?

Asemi83

30. 01. 2022, 12:16

Tento zákon v určité formě platí i Maďarsku a v Itálií. Samozřejmě USA jsou kapitolou samy pro sebe, ale ano když půjdu k Vám v noci a překonám dveře nebo okno asi bych měl počítat, že nemusím dopadnout dobře. Proto mám u postelě REM870 (nebojte panelem neprojde). A souhlasím s Vladimírem to co tu bylo v devadesátkách byl totální bordel - za to měli Havla linčovat a pověsit!!!!

Mirek

30. 01. 2022, 11:33

Naprostý souhlas, přece je nad slunce jasné, že do mého domu smí jen ten, komu to dovolím...

charlando

30. 01. 2022, 11:30

V návrhu je jasně napsané : " v rámci nutné obrany umožňoval v podstatě bez omezení bránit své obydlí proti vetřelci, který do bytu vnikl za použití násilí" .
Znamená to tedy podle odpůrců, že se děti vloupají násilím do zahrady, nebo soused vyrazí dveře když půjde s dopisem ? Možná by to chtělo trochu dobré vůle, místo byrokratických kliček a výmluv.

Gi

30. 01. 2022, 11:22

Tak je to u nás se vším..SPD a Okamura je banda trotlů, ale tohle jim schvaluju. Někdo vám brakuje barák, garáž..a vy můžete jen sledovat a zavolat PČR,... než přijedou máte vybíleno a černý trh pozře větší ryby než vaši zánovní sekačku. Jsem toho názoru, že případná hrozba zabití je dostatečná motivace chovat se rozumně... Těžko někdo jen tak omylem přepadne přes dvoumetrový plot nebo zamčenou bránu....Vždyť zloději se nebojí krást ani za bílého dne, když jste doma... pokud to dojde až k soudu tak vám řeknou "Ale on chtěl jenom krást". Přitom zlámáné ruce by mu slušely nejvíc.

Václav Leitner

30. 01. 2022, 11:15

Dobré věci, jako např. zákon o zbraních a pravidla silničního provozu podle amíků nekopírujeme. Zkostatělá Evropa dokáže kopírovat pouze některá nesmyslná opatření Západu jako je cenzura, potřeštěné a vynucované práva pro menšiny, které o to ani leckdy nestojí, práva žen, nad kterými většina evropských žen nechápavě kroutí hlavou a jen asi dvě si najednou po 40ceti leteh vzpoměli co byl Trávníček za násilníka :o) atd. Při tom by stačilo tak málo . . .

Fitti

30. 01. 2022, 11:02

Vláda má ze zbraní strach. Co kdyby to někdo použil proti nim, když tak kradou. Jo, lidé si hold zvolil hňupi a teď to vidí. Jediná záchrana je nová a tvrdá revoluce.

Richard Šebesta

30. 01. 2022, 10:54

Okamrův zákon je šitý horkou jehlou a má mnoho děr. Kdby ale si SPD nebo někdo jiný dal tu práci a vychytal veškreré nedostatky tak by to byl jistě dobrý zákon.Osobní majetek je osobní majetek a na ten by neměl nido šahat. Něco podobného je v USA a celkem to funguje. Tak proč ne u nás. Jenže to by se muselo zákonodárcům a pracovníkům justice chtít ale proč oni by se namaháli. Many mají dost a nějaký zabitý sem či tam to jim je ganz egal.