EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

"Prasata" v Afghánistánu aneb co dělali piloti A-10 Warthog na misi ISAF

 05. 02. 2019      kategorie: Události      5 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Americké letectvo se v posledních letech zaobíralo otázkou, co s dlouho sloužícími a mezi vojáky nesmírně populárními letouny A-10 Thunderbolt II, přezdívanými Warthog. Ty si odbyly svůj debut už v roce 1972 a od té doby věrně slouží a plní své úkoly v roli blízké letecké podpory. Vojáci na zemi je považují za neocenitelné pomocníky v případech, kdy se situace nevyvíjí přesně dle představ a původních plánů. US Air Force však před časem rozhodlo, že budou tyto legendy nahrazeny novými stíhacími letouny F-35. K tomu (zatím) nedošlo, a A-10ky budou sloužit minimálně do roku 2040 –k velké úlevě vojáků, kteří na A-10ky spoléhali v Afghánistánu. Proč tomu tak je, zachycuje níže uvedený dokument HAWG - Využití letounu A-10 Fighter v Afghánistánu (HAWG - Exploits of an A-10 Fighter Squadron in Afghanistan).

wart_06
Foto: Čtyři A-10 111. stíhací perutě Pennsylvánské vzdušné národní gardy | Wikimedia Commons

Dokument popisuje roli, jakou piloti se svými A-10 hráli během bojů v Afghánistánu. Záběry pochází z roku 2014, kdy se ještě nevědělo, jestli Warthogy opravdu skončí a budou nahrazeny, nebo jim bude prodloužena životnost. Vojáci v dokumentu popisují, proč je pro ně přítomnost A-10 tak důležitá, a to jak po vojenské, tak po morální stránce. Pokud vám nedělá problémy angličtina a máte rádi vojenské letectví, určitě si 20 minut na tento mini-dokument najděte. 

Video: HAWG - Využití letounu A-10 Fighter v Afghánistánu / YouTube

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory (Close Air Support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Rovněž může působit jako předsunutý letecký návodčí a navádět jiné letouny na pozemní cíle.

wart_05
Foto: Rotační kanón GAU-8 | Wikimedia Commons

Je to první typ letounu letectva USA od počátku navržený pro plnění úkolů přímé palebné podpory. Oficiální bojové jméno je odvozeno od letounu z druhé světové války P-47 Thunderbolt, který byl velmi efektivní při plnění stejných úkolů. V letectvu je ale častěji neoficiálně označován jako Warthog (prase bradavičnaté) nebo jednoduše jen Hog (prase). Stroje A-10 sloužící v americkém letectvu ve funkci předsunutých leteckých návodčí nosí oficiální označení OA-10.

Během války ve Vietnamu se ukázalo, jak zranitelná jsou dobová americká letadla poskytující pěchotě blízkou palebnou podporu. Američané ztratili v této válce stovky letadel A-1 Skyraider, ale i moderních vrtulníků AH-1 Cobra. Většinu ztrát si připsalo ne severovietnamské letectvo, ale jejich protivzdušná obrana. A mnohdy nešlo jen o sofistikované systémy jakým byl sovětský S-75 Dvina. Smrtelné byly i rakety 9K32 Strela-2 odpalované z ramene a vysoké nebezpečí představovala i "obyčejná" střelba z ručních zbraní. Americké letectvo proto požadovalo těžce vyzbrojené letadlo, které by mohlo rychle reagovat na výzvu o pomoc. Mělo mít také schopnost ničit tanky, dělostřelecké baterie a různé typy nepřátelských opevnění. Klíčová nebyla ani tak rychlost letadla jako dobrá manévrovatelnost a schopnost hlídkovat nad bojištěm co nejdéle. K dalším požadavkům patřila nízká cena letadla, snadná údržba a vysoká schopnost přežití v nepřátelské palbě ze země. Letadlo bylo určeno pouze pro denní operace v pěkném počasí.

wart_04
Foto: Kokpit stroje A-10A Thunderbolt II | Wikimedia Commons

Všechny tyto požadavky byly 6. března 1967 zaslány do 21 firem, které měly předložit své návrhy na nové letadlo. Program dostal označení A-X (Attack-Experimental), což byla zkratka pro projekt "útočně-experimentálního" letadla. V následujících letech byly požadavky ještě upravovány, na základě čeho předložilo v roce 1970 své návrhy 6 společností. Do užšího výběru se nakonec dostali firmy Fairchild-Republic a Northrop, které získaly zakázku na stavbu prototypů.

Northrop přišel s prototypem YA-9A a letadlo Fairchild-Republic neslo označení YA-10A. Letové zkoušky prototypů byly zahájeny v květnu 1972 a oba stroje prošly také důkladnými testy údržby. Prohlášením amerického letectva ze dne 10. ledna 1973 se vítězem soutěže nakonec stal stroj společnosti Fairchild-Republic.

wart_03
Foto: A-10 Thunderbolt II | Wikimedia Commons

Sériová výroba letadel A-10 byla zahájena v říjnu 1975 a dodávka prvních strojů se uskutečnila v březnu 1976. Produkce pokračovala až do roku 1984, přičemž základní konstrukce draku zůstala po celou dobu nezměněna. Celkem bylo vyrobeno 715 letadel, z toho 2 prototypy a jedna upravená verze s tandemovým uspořádáním sedadel.

Od roku 1987 byla podpora a modernizace letadel A-10 zajišťována firmou Northrop Grumman. V březnu 2005 byla s firmou Lockheed Martin uzavřena smlouva na modernizaci letadel Thunderbolt II do úrovně A-10C. Předmětem modernizačního balíčku bylo hlavně integrace přesných zbraní, jako jsou pumy JDAM a hloubková modernizace kabiny pilota. V červnu 2007 získala společnost Boeing zakázku v hodnotě 2 mld. USD, na jejímž základě má do roku 2018 dodat 242 náhradních křídel.

wart_02
Foto: Pohled na A-10 zespodu | acc.af.mil se souhlasem autora

K prvnímu nasazení strojů A-10 došlo v roce 1991 během operace Pouštní bouře (Operation Desert Storm). Letadla A-10 "Warthog" nalétala celkem 8100 misí, vystřelila 90% raket AGM-65 Maverick a zaznamenala 95,7 procentní úspěšnost při plnění úkolů. Během svého působení zničila 987 tanků, 926 dělostřeleckých baterií, 501 obrněných transportérů, 72 bunkrů a množství jiných pozemních cílů. Naopak irácké protivzdušné obraně se podařilo sestřelit čtyři americké A-10, dvě letadla po zásahu raketou země-vzduch havarovala během přistávání a několik jich bylo vyřazeno v důsledku velkého poškození.

Následně se letadla A-10 zúčastnila všech konfliktů, ve kterých se angažovalo americké letectvo. V roce 1995 se zapojila do operací proti Srbům, v roce 2001 proti jednotkám Talibanu v Afghánistánu, od roku 2003 byla nasazena v Iráku, v roce 2011 se zúčastnila útoků na pozemní jednotky Kaddáfího v Libyi a od září 2014 se podílejí i na bojích proti organizaci Islámský stát.

wart_01
Foto: Poškozený trup letounu A-10 pilotovaného kapitánem Kimem Campbell běhewm operace Iraqi Freedom / Irácká svoboda (2003). Pilot s poškozeným letadlem bezpečně přistál na své základně | Wikimedia Commons

Jejich význam a nasazení však postupně klesá, a to i z důvodu, že piloti A-10 jsou na moderním bojišti vystaveni mnohem většímu riziku než posádky jiných letadel. Dokonce i protivník bez vyspělé protivzdušné obrany, který používá jen raketový komplet odpalování z ramene (jako např. Igla nebo Stinger), je v současnosti pro stroje A-10 velkou hrozbou. Z tohoto důvodu byly letouny A-10 "Warthog" od roku 2001 nasazeny pouze na 20% všech misí přímých podpor pozemních sil. Zbývajících 80% útoků provedly stíhačky F-15E, F-16 a F/A-18 nebo strategické bombardéry, jako jsou B-52 a B-1B. Právě tato letadla mohou díky moderním zaměřovačům a přesné, laserem nebo GPS naváděné munici, zajistit blízkou palebnou podporu i v budoucnu. A navíc jsou vystavena mnohem menšímu riziku, protože jsou schopna letět rychleji a útočit z větších výšek.

Video: Cvičný útok letounu A-10 na pozemní cíl / YouTube

 Autor: Dominik Z.

Komentáře

Čochtan

26. 02. 2020, 19:35

Krásná mašina a hlavně pratická

MildaS

21. 01. 2020, 15:43

Sedmihlavňový kanon potřeboval křídla a tak mu postavili toto "bradavičnaté prase". Ačkoliv byl stroj postaven jen a pouze pro tento kanon, dokáže ho přibrzdit o více jak 200km/hod ( z rychlosti 680 spadne na 450)

audion

12. 05. 2019, 16:48

Jenže v brzké budoucnosti nás čeká boj muže proti muži, žádná "fronta". Letectvo jen pro "výrobu rozvalin" jako v Sýrii...

MildaS

18. 04. 2019, 17:21

Nejprve byl vyvinit kanon a okolo něj bylo postaveno letadlo

Odin

05. 02. 2019, 14:06

Já sice rozumím, že A-10 jsou staré, ale nedomýšlím si, že jsou už jen pro trvalé uzemnění. Řekl bych, že i náhradní díly a provoz přijde na míň, než na super éra F35, ale asi umím jen selské počty a ty do dnešních kreativních počtů už nepatří....