EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ruské letectvo v rámci své modernizace pořídí 76 letadel Su-57

 19. 05. 2019      kategorie: Události      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

Ruské vojenské letectvo pokračuje v průběžné modernizaci. Tisková agentura Interfax informovala, že ruské ministerstvo obrany se chystá podepsat smlouvu na nákup 76 víceúčelových bojových letounů Suchoj Su-57.

Podle dřívějších plánů zahrnutých do programu vyzbrojování do roku 2027 mělo být pořízeno pouze 16 kusů Su-57. Po analýze situace ruský ministr obrany oznámil, že je možnost nakoupit mnohem více bojových letadel tohoto typu. Nově má být, aniž by došlo k navyšování nákladů, v daném období pořízeno 76 letadel. Tento počet potvrdil ve svém prohlášení také ruský preziden Vladimír Putin.

suchoj57Foto: Su-57 | printscreen z YouTube

Noviny Kommersant, citující své vlastní zdroje ve vojensko-průmyslovém komplexu, naznačují, že hodnota připravované smlouvy na letadla se odhaduje na 170 miliard rublů. K podepsání smlouvy by mohlo dojít na výstavě MAKS-2019, která se bude konat v Žukovském u Moskvy od 27. srpna do 1. září 2019.

Letoun Su-57 je ruský stíhač páté generace vybavený zásadně novým špičkovým avionickým komplexem a nejnovější radarovou stanicí. První let prvního prototypu stroje proběhl v lednu 2010. Zkoušky stíhače byly oficiálně zahájeny v roce 2014.

suchoj57_02
Foto: Ruský stíhač páté generace Su-57 | printscreen z YouTube

Letoun je výsledkem projektu PAK FA (Perspektivnij aviacionnij komplex frontovoj aviacii), což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace. Původní označení firmy Suchoj pro letoun je T-50. Su-57 je zamýšlen jako nástupce letounů MiG-29 a Su-27 a měl by být prvním letounem v ruském vojenství se schopnostmi stealth. Disponovat by měl schopnostmi jako je supercruise, dále jakousi "supermanévrovatelností" a pokročilejší avionikou, která by měla překonávat předchozí generace stíhačů, stejně jako pozemní nebo námořní obranné vybavení.

su-57_02
Foto: Su-57 | Flickr.com, Dmitry Terekhov se souhlasem autora

Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010 a dodávky ruskému letectvu jsou očekávány na rok 2019. Prototypy a počáteční seriové stroje budou dodány s modernizovanou variantou motoru AL-31F, který používají letouny Su-27, zatímco se v současné době vyvíjí nová generace motoru. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.

Suchoj Su-57 je vybaven unikátní radarovou soustavou S121 složenou z hlavního palubního radiolokátoru a 4 menších radiolokátorů, umístěných po bocích v přední části trupu a v náběžných hranách křídel.

Základ tohoto systému tvoří výkonný radiolokátor NIIP Otakar N050 s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA), který sestává z více než 1 500 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, pracujících v kmitočtovém pásmu X (8 –12 GHz). Dokáže současně sledovat až 32 vzdušných cílů a útočit na 8 z nich. Zorný úhel tohoto radiolokátoru představuje 240 stupňů. Poprvé byl představen na airshow MAKS v roce 2009. Jedná se o druhý ruský palubní radiolokátor typu AESA (prvním byl radiolokátor Žuk-AE od společnosti Fazotron, vyvíjený pro MiG-35).

su-57_03
Foto: Pumpáž motoru Suchoje PAK FA  | Wikimedia Commons

Kromě hlavního radaru je stroj vybaven dalšími 4 radary. Dva malé radary umístěné v přední části trupu slouží ke sledování situace po bocích letadla a zásadním způsobem rozšiřují zorný úhel celé radarové soustavy. Stejně jako hlavní radiolokátor jsou i tyto určeny pro kmitočtové pásmo X. Další dva radary jsou umístěny v náběžných hranách křídel. Pracují v kmitočtovém pásmu L (1–2 GHz) a slouží k detekci letadel typu stealth (s nízkou pravděpodobností odhalení).

Původně se počítalo s ještě jedním radiolokátorem pro zadní polosféru, avšak od tohoto řešení se upustilo. Hlavním důvodem byly pravděpodobně problémy s celkovou integrací a zvýšené náklady.

O pohon letadla se starají dva nové motory 5. generace Saturn-Ljulka AL-41F1 (Izdelije 117) s měnitelným vektorem tahu, umožňující let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Každý motor dokáže vyvinout maximální tah 147 kN.

su-57_04
Foto: Spodek letounu T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Vzhledem k tomu, že v době letu prvního prototypu (T-50-1) ještě nebyly tyto pohonné jednotky k dispozici, byly do tohoto letadla nainstalovány motory AL-41F1A (Izdelije 117S) s tahem 142 kN. Tyto motory jsou původně určeny pro letadla Su-35S (známé také jako Su-35BM), což jsou modernizované Su-35 s měnitelným vektorem tahu. Motor AL-41F1A je odvozen ze staršího motoru AL-31F, který pohání Su-27. Pro sériové stroje se vyvíjí motor pod názvem (изд. 30) s výkonem 176 kN.

Video: Suchoj Su-57 v akci / YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

Komentáře

cyklista

20. 05. 2019, 16:18

Alfo, pokud správně rozumím situaci, pak uzemněná letadla F35 mají poblém s poruchami a  náhradními díly jen zčásti. Současně totiž probíhá neustálá modernizace na základě poznatků z provozu. A vyrobit tolik dílů, když jen letka "agresorů" má víc letadel než celé rusko, není jednoduché.

cyklista

20. 05. 2019, 14:28

Milá Delto, Rusko nemá problémy se stíhačkami, protože žádné stíhačky nemá. Má ve stavu starý šrot a slib Putina, že objedná nějaké stíhací SU, která se sice tváří moderně, ale nemají požadované motory a až (pokud vůbec) je mít budou, tak budou zastaralé o dvě generace.

Alfa

19. 05. 2019, 23:34

Delta :
"Rusko se musí spoléhat jen na sebe a zřejmě nemá podobné problémy se stíhačkami jak F – 35":grinning:
No pochopitelně , nemohou mít stejné problémy jako USA .
1.) Rusové vůbec nemají letoun , který splnuje požedavky 5.gen. , proto nemohou mít ani jeho problémy .
2.) Mají pouze pár prototypů a jeho problémy nikde neventylují . Autoritářské Rusko není svobodné USA , kde se řeší každá uvolněná matička .
3.) I s těmi neletuschopnými stroji , jich mají pořád o dost víc než jich kdy zaostalý Rusko vůbec vyrobí .
4.) Nedostatek náhradních dílů je pochopitelně způsoben již poměrně velkým počtem vyrobených kusů - 400 kusů - a zájmu o tyto stroje . Co by Rusové za takové problémy dali , když ten jejich paskvil nikdo nechce . Američané zcela jistě tento problém v čase uvedou na přijatelnou míru . Rozhodně dříve než Rusové vůbec rozjedou výrobu a dokončí vývoj , nebo seženou nějakýho primitivního hejla , kterej jim na ten šmejd skočí .