EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Rusko nabídne Malajsii celou paletu bojových letounů včetně letounu páté generace Suchoj Su-57

 29. 03. 2019      kategorie: Události      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

Podle prohlášení představitelů ruské korporace OAK, učiněného na mezinárodní výstavě letecké a námořní techniky LIMA 2019 (Langkawi International Maritime and Aerospace - 2019) v Langkawi, je Rusko připraveno nabídnout Malajsii víceúčelové bojové letouny Su-30SM, Su-35S, MiG-35 i nejnovější Su-57.

Možná nabídka Su-57 Malajsii je zcela v souladu s nedávno zvežejněným ruským záměrem uvolnit tento typ pro světový trh s bojovými letouny. Vývoj Su-57 neprobíhá ani zdaleka hladce, především na "západě" je poměrně často propírán za nižší úroveň vlastností stealth a také stále čeká na dokončení zamýšlených motorů nové generace, které mu mají otevřít nové možnosti. I za současného stavu však stroj Su-57 slibuje případným zákazníkům překonání možné konkurence v drtivé většině parametrů.

T-50.wiki.Mil.ru.CC-BY
Foto: Suchoj Su-57 | Mil.ru

Suchoj Su-57 je jednomístný dvoumotorový proudový víceúčelový stíhací letoun páté generace se schopnostmi stealth navržený k vybojování vzdušné převahy a k bitevním úkolům. Letoun je výsledkem projektu PAK FA (rusky ПАК ФА, Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации, Perspektivnij aviacionnij komplex frontovoj aviacii), což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace. Původní označení firmy Suchoj pro letoun je T-50. Su-57 je zamýšlen jako nástupce letounů MiG-29 a Su-27 a měl by být prvním letounem v ruském vojenství se schopnostmi stealth. Disponovat by měl schopnostmi jako je supercruise, dále jakousi "supermanévrovatelností" a pokročilejší avionikou, která by měla překonávat předchozí generace stíhačů, stejně jako pozemní nebo námořní obranné vybavení.

su-57_02
Foto: Su-57 | Flickr.com, Dmitry Terekhov se souhlasem autora

Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010 a dodávky ruskému letectvu jsou očekávány na rok 2019. Prototypy a počáteční seriové stroje budou dodány s modernizovanou variantou motoru AL-31F, který používají letouny Su-27, zatímco se v současné době vyvíjí nová generace motoru. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.

Suchoj Su-57 je vybaven unikátní radarovou soustavou S121 složenou z hlavního palubního radiolokátoru a 4 menších radiolokátorů, umístěných po bocích v přední části trupu a v náběžných hranách křídel.

Základ tohoto systému tvoří výkonný radiolokátor NIIP Otakar N050 s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA), který sestává z více než 1 500 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, pracujících v kmitočtovém pásmu X (8 –12 GHz). Dokáže současně sledovat až 32 vzdušných cílů a útočit na 8 z nich. Zorný úhel tohoto radiolokátoru představuje 240 stupňů. Poprvé byl představen na airshow MAKS v roce 2009. Jedná se o druhý ruský palubní radiolokátor typu AESA (prvním byl radiolokátor Žuk-AE od společnosti Fazotron, vyvíjený pro MiG-35).

su-57_03
Foto: Pumpáž motoru Suchoje PAK FA  | Wikimedia Commons

Kromě hlavního radaru je stroj vybaven dalšími 4 radary. Dva malé radary umístěné v přední části trupu slouží ke sledování situace po bocích letadla a zásadním způsobem rozšiřují zorný úhel celé radarové soustavy. Stejně jako hlavní radiolokátor jsou i tyto určeny pro kmitočtové pásmo X. Další dva radary jsou umístěny v náběžných hranách křídel. Pracují v kmitočtovém pásmu L (1–2 GHz) a slouží k detekci letadel typu stealth (s nízkou pravděpodobností odhalení).

Původně se počítalo s ještě jedním radiolokátorem pro zadní polosféru, avšak od tohoto řešení se upustilo. Hlavním důvodem byly pravděpodobně problémy s celkovou integrací a zvýšené náklady.

O pohon letadla se starají dva nové motory 5. generace Saturn-Ljulka AL-41F1 (Izdelije 117) s měnitelným vektorem tahu, umožňující let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Každý motor dokáže vyvinout maximální tah 147 kN.

su-57_04
Foto: Spodek letounu T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Vzhledem k tomu, že v době letu prvního prototypu (T-50-1) ještě nebyly tyto pohonné jednotky k dispozici, byly do tohoto letadla nainstalovány motory AL-41F1A (Izdelije 117S) s tahem 142 kN. Tyto motory jsou původně určeny pro letadla Su-35S (známé také jako Su-35BM), což jsou modernizované Su-35 s měnitelným vektorem tahu. Motor AL-41F1A je odvozen ze staršího motoru AL-31F, který pohání Su-27. Pro sériové stroje se vyvíjí motor pod názvem (изд. 30) s výkonem 176 kN.

Video: Suchoj Su-57 v akci / YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

Komentáře

cyklista

29. 03. 2019, 20:58

To prohlášení o špičkovém letadle vychází z nějakého srovnání (jakého?), nebo je to jen jako normálně pararfráze Putinova propagandistického projevu?