EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Rusku se pravděpodobně podařilo získat tajné informace o americkém raketoplánu X-37B

 01. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Policie v japonské prefektuře Kanagawa (ostrov Honšú) 10. června zadržela sedmdesátiletého Kazuo Mijasaku pro podezření ze špionáže pro Rusko. Během výslechu se muž přiznal, že předal informace týkající se americké technologie zaměstnanci ruské obchodní mise v Japonsku . Informovala o tom japonská televizní stanice NHK, která zdůraznila, že Moskva získala údaje tajného amerického vesmírného dronu.

x37Foto: Boeing X-37B | NASA /  CC BY-NC-ND

Miyasaku vedl výzkumnou firmu, která se zabývala různou konstrukční dokumentací, analýzou vědecké a technické literatury. Byl podezřelý ze získání nelegálního přístupu k určitým databázím.

Japonští vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že Miyasaku zkopíroval nejméně osm tajných dokumentů o vývoji radarů a různých letadel, včetně tajného orbitálního letounu Boeing X-37B vytvořeného pro americké vojenské letectvo. Obyvatel japonského města Zama údajně pracoval pro Moskvu tři desetiletí a za poskytnuté informace mu Rusové zaplatili celkem 10 milionů jenů.

Raketoplán X-37B je navržen pro provoz v nadmořských výškách 200 až 750 km, může provádět průzkumné mise a doručovat malé náklady do vesmíru. To naznačuje zásadní možnost jeho použití jako orbitálního bombardéru. Nosnost stroje je asi 900 kg, ve vesmíru může zůstat více než dva roky a jeho orbitální rychlost dosahuje až 28 tisíc km/h.

To, že se Rusové dostali k nějakým podrobnějším informacím o americkém stroji potvrzují náznaky ve zprávách z oblasti kosmického výzkumu a vesmírných zbraňových systémů.

Boeing X-37 (jinak též Orbital Test Vehicle) je americký experimentální bezpilotní kosmický raketoplán. Má sloužit k otestování nových technologií na oběžné dráze a při návratu do atmosféry. Původně civilní projekt spravovaný agenturou NASA převzalo v roce 2004 Ministerstvo obrany Spojených států amerických.

V roce 1999 vybrala NASA společnost Boeing, aby vyvinula a vyrobila malý kosmický raketoplán na základě dřívějšího projektu Boeing X-40. První fáze projektu trvala čtyři roky a stála 192 milionů USD. Druhá fáze projektu začala v roce 2003 a měla stát 301 milionů USD, v roce 2004 však program převzala vojenská agentura DARPA a program se stal utajeným.

X-37 měl být původně na oběžnou dráhu vynášen v nákladním prostoru raketoplánů, z ekonomických důvodů došlo ke změně na vynášení pomocí raket Delta IV nebo srovnatelných. Design X-37 vychází z amerických raketoplánů. Mezi úkoly X-37 mělo patřit např. setkání se satelity na oběžné dráze včetně doplnění paliva či výměny vadných solárních panelů pomocí robotické ruky.

Zdroj: TV NHK

Komentáře

Kochan Vladimir

01. 09. 2021, 14:40

Lidi prosím Vás neživte trolly jako Karel3 copak to nevidíte že sedí a píše pod více nickama někde z USA za mrzký peníz ?

ROBO

05. 07. 2021, 11:24

karel3
Je jasné že za 100.000USD toho určitě moc nezískali .
A beztak na to , ty vodkou vylitý Rusácký kebule museli čumět jak slepice na mobil :flushed:

MXM

04. 07. 2021, 15:00

skvělá práce, ruský náborář si své prémie zaslouží....

Czert

04. 07. 2021, 14:22

Novotka
Je to o tom, ze v usa prisli na to, ze kapitalismus vitezi. Tj ze je produktivnejsi nez socialismus.

Proste prisli na to, ze je lepsi zaplatit pevne danou castku za sluzbu - vyneseni xxxc do vesmiru, s tim ze uz je vec dotycneho jestli vydela nebo ne, nez cpat penize do firem bez ohledu na to, kolik to bude stat, a na kazde potize dotyce firmy rikaji, pislete nam par stovek milionu.

Czert

04. 07. 2021, 14:14

Omny
Link na to ze amici koupili v 2021 ruskemotory?

Czert

04. 07. 2021, 14:11

Suva
Ano, amici 10 let pouzivaly ruske motory.
A ten cas amici vyuzili k tomu aby postavili rakety a motory, co jim dokazi bezpecneji a levneji vynaset lidi a naklad do vesmiru.
Jak se za stejnych 10 let posunuli rusove?

Novotka

04. 07. 2021, 14:09

ono to nenì o USA proti Rusko.
Ono je to o Rusko proti soukromníci v USA.
Program USA je dávno v kelu.

muhehe

04. 07. 2021, 10:13

Je docela usměvné jak česky pitomec komentuje technologie jedny z největších a nejvyspělejších velmocí. A teploušci, jaky ma vesmirný program česko, aspoň program na papíře, protože na nic jineho se ten naš zkorumpovany zadluženy bananistan nezmuže, co ? Otroci ja sem nikdy nepochopil, kde bere česky blb co ve svetě nesana nikomu ani po kotniky, tu drzost něco hodnotit, kritizovat. neco o cem nema ani paru :-) česke demenci se musi chechtat i pasaček koz někde v horach ulambátáru, bo ani tomu nesaha žadny čech po kotniky :-)

suva

04. 07. 2021, 08:08

Po havárii dvou raketoplánů USA kdy zahynulo 14 kosmonautů pak téměř 10 roků USA požívaly ruské raketové motory při posílání svých kosmonautů do kosmu, protože byly extrémně výkonné a spolehlivé.

ROBO

03. 07. 2021, 23:07

JMC
Ano do vesmíru dolétnout dokáží . Stejně jako jejich auta taky dojedou do cíle . Ale rozhodně to není ani zdaleka žádná sláva . Rozhodně nevím o nikom že by pojejich autě toužil , i přes jejich zdejší zastoupení .
S kosmonautikou sou na tom dost podobně , ne-li spíš mnohem hůře .

JMC

03. 07. 2021, 17:44

Celá diskuse mi připomíná vymývání mozků za komunismu o tom, jak je vyspělý Sovětský svaz v kdejakém oboru lepší, než zpátečnictví Amíci, jen se to trochu otočilo. Nemam dost informací na posouzení raket, nezdá se však, žeby v Rusku zrovna hladověli, do vesmíru dolétnout dokáží, asi by to chtělo více objektivity. Ne vše, co pochází od Amíků, je hodné následování, čas ukáže.

Tempest

03. 07. 2021, 15:58

Obě strany se tu zašťiťují "zázračnými" německými technologiemi. Němci zase nic extra nevytvořily. Drtivá většina amerických a sovětských technologií je domácí provenience. Wunderwaffe byly větším postrachem pro samotné Němce než pro Západ. Američané měli vlastního průkopníka, jmenoval se Robert Goddard.

jenicek54

03. 07. 2021, 08:07

co si vzali od Československa z filmu Ikarie xb

Mark

03. 07. 2021, 06:19

ROBO:thumbsup:

Jsou to informace, které jsou všude dostupné a dává to i logiku .US vesmírný program se zase vzdálil o další dekádu od Ruského a to hlavně proto, že investovali do rozvoje a výzkumů na co Rusové nedokázali zareagovat . Neustále spoléhali jen na svou zastaralou technologií a jak nejlépe zneužít svého postavení a rozkrást co se dá.

ROBO

03. 07. 2021, 01:56

Omny
US od rusů kupovali motory, nechávaly se dlouhé roky vyvážet do ISS.
-----------------------------------------------------------------
9let nejsou žádné dlouhé roky . Ale hlavně se zde opět ukázala chytrost Američanů . Než aby něco překotně a draze vyráběli , tak raději se nechali několik let vozit Ruskou taxislužbou a za ušetřené peníze mohli vymyslet a vyrobit hned 3 nové pilotované nosiče ( Crew dragon , Starliner a  Orion ) Přičemž např. Dragon nabízí nekonečně vyšší - luxusní standart za mnohem menší peníze než předražené veteránské a zastaralé Sojuzy .
Rusové mohou klidně dnes udělat totéž , ale v opačném gardu a posunout se ze svých pravěkýych nosičů a technologií o šedesát let dopředu do dnešní doby a nebýt pro smích .
Bohužel dnešní oligarchisticko - mafiánská garnitura prakticky nenávratně zlikvididovala technickou a lidskou- odbornou základnu , která by toho byla schopna . Tak jim nezbývá nic jiného než-li žít pouze žít z dávné zašlé slávy a závidět a uboze pomlovat a zlehčovat nedosažitelné úspěchy USA .

czert

02. 07. 2021, 22:38

Historik
Kdyz ssr melo ve vedeni 5.kolonu xo pracovali pro amiky...clovek se musi ptat, kde udelali soudruzi z sssr chybu ze to dovolili ? Pri vkade jedne strany...

Oldrich
Mylys se, rusove sou ve vesmirnem programu hodne zaostali a amici uz od 2020 nekupuji zadne ruske motory
A rusove placou, protoze jim jednotkova cena onech motoru raketove vyrostla diky mensi seriovosti.

bod

02. 07. 2021, 22:32

NIc nového pod sluncem. Rusové jsou ožívlé Xeroxy. Příklad? V 30. letech Jindřich Suchánek zkonstruoval a prodával filmové kamery Admira B, později C a D. Když mu vše uloupili komoušové, jen změnili hledáček a kameru vyráběli pod značkou Meopta Admira E dál. V 60. letech rusáci "vyvinuli" nový typ kamery - Turist 8 - a vyráběli ho v Moskevském závodě na pathéfony. Byla to přesná kopie Admiry E. Mám jednu doma ve své sbírce kamer.

Radek

02. 07. 2021, 20:21

tak je to v pořádku,přece nechceme aby to soutěžení v kosmu bylo pouze jednostrané?!

tvuj nix

02. 07. 2021, 18:36

je to pozitívní jen tak dále

ROBO

02. 07. 2021, 17:23

Historik (spíš by se tady hodilo konpirační demagogik)
Vážení, zapomínáte na jednu důležitou věc - na vnitřní zrádce Ruska
----------------------------------------------------------------------
Ve výčtu těch ruských vlastizrádců jsi zapoměl připomenout toho největšího - Putlera .
Rogozin je totiž pouze Putlerem dosazená poslušná onuce do vedení Roskosmosu , která si tam již dlouhá léta ani nevytře zadek dokud k tomu nedá velký vůdce tři podpisy a razítka . Triskní stav současné Ruské kosmonautiky jde na vrub jen a pouze vlastizrádce z kremlu , vtom je Rogozin fakt nevině , a jen plní Putlerovo příakzy . Pokud by v jeho očích udělal trošku něco jinak tak okamžitě vyjede .

ROBO

02. 07. 2021, 17:12

Oldřich
,nadáváte Rusům,jaký jsou ubožáci,přitom jejich vesmírný program je nejméně o 15 let před USA.
........................................................................
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
To nemůže člověk který je aspoň trošíčku svéprávný myslet vážně .
Rusové se  zasekli tak před 60 a od tý doby (smrti Ukrajince Koroljova )nic kloudnýho nedokázali . To co USA dokázali zaostalý didktátorský Rusko nemůže dokázat ani za 50. let . Jejich ztráta je více než propastná .
Ta jejich kosmická technika je  v odborný veřejnosti tak leda pro smích
https://9gag.com/gag/amvZ8Kv
Již více než 30 let nebyli schopný vyslat žádnou meziplanetární sondu a že se setsakra trapně snažli . Leč zcela marně. Vše skončilo výbuchy a selháním . O  takových vymoženostech jako je vesmírný teleskop nebo rover a vrtulník na Marsu si nemohou ani nechat zdát . Co by taky chtěli dělat s technikou co má kořeny v 60tých letechnminulého století. Usa těchto programů mají desítky . Rusko za poslednícch 30let jedno veký NIC . Už i Číňani se jim smějou .
Ještě před 10lety Rusko ovládalo 70% světového trhu s komerčními lety . Dnes se plahočí na smutných 10% a nezadržitelně se blíží nule . A je to právě ten vámi vysmívaný Elon Musk co Rusko na  jejich místě bezpečně , kvalitně , spolehlivě a hlavně levněji nahradil .

Mark

02. 07. 2021, 16:52

Oldřich

USA spolupracovalo s Ruskem ve vesmírném programů jen z finančních důvodů, proč neušetřit "pár" dolarů ,ale nebylo to rozhodně proto, že na to nemají technologický .

Mark

02. 07. 2021, 16:48

Historik

O historií se trochu zajímám , hlavně tu vojenskou , vlastně od dětství a přesto mám spousty mezer a neustálé se dozvídám něco nového a i aktivně cokoli new vyhledávám ,ale sorry bez urážky ,dát si nick historik a napsat takové sra....ky....to chce fakt koule.

Oldřich

02. 07. 2021, 16:40

karel3 Pane jste opravdu fanatik,nadáváte Rusům,jaký jsou ubožáci,přitom jejich vesmírný program je nejméně o 15 let před USA. Pan Musk to nezachrání,napište kolik uspěchů pan Musk má,to co zatím vytvořil není žádná sláva a ani v budoucnu nebude.Napište proč slavné USA kupovalo a kupuje Ruské raketové motory,má přece vašeho slvného Muska.

sqr

02. 07. 2021, 15:38

ad Historik: ....navrhuji se zbytečně nezdržovat a zamířčit hned k tomu nejpodstatnějšímu - k těm největším vnitřním zrádcům Ruska
- Leninovi, který uvrhl celou zemi do totálního ekonomického kolapsu a poté zlikvidoval nejen většinu svých 'spolubojovníků' (procesy s esery a podobně; kdopak si vlastně ještě dnes uvědomuje, že komunisty zprofanované označení eser znamená ve skutečnosti cosi jako "levocový socialista revolucionář"?) a ke
- Stalinovi, který totálně zplundroval i zemědělství (do těch dob byla Ukrajina schopná život nejen Rusko, ale i část Evropy!) a pozabíjel miliony Rusů a Ukrajinců zcela bezdůvodně vyvolaným hladomorem; zlikviidoval 90% velitelských kádrů ozbrojených sil CCCP; militaristickou politikou přispěl k rozpoutání druhé světové války a coby agresor začal utiskovat, napadat nebo rovnou zabírat pro komunisty nepohodlné sousední státy (Finsko, pak Molotov-Ribbentrop, Polsko, Besarábie, pobaltí) a jen skrze příliš velikášské nároky nešel cestou druhého paktu Molotov-Ribbentrop.
Pro ty kdož o tom nikdy neslyšeli (no, za tottality se o tom v škole neučilo a v Rusku se o tom mlčí dodnes, že, pání historici!?) - smlouva, o níž CCCP zahájil s Hitlerem jednání a která měla vést k připojení Stalina k mocnostem Osy). btw. existence těchto byť neúspěšných jednání byla jedním z faktorů, proč se Stalin tak dlouho zdráhal uvěřit tomu, že by jej Hitler mohl napadnout...

DaJe

02. 07. 2021, 13:49

A ted doporucuji precist original https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20210630_18/

Historik

02. 07. 2021, 13:28

Vážení, zapomínáte na jednu důležitou věc - na vnitřní zrádce Ruska, počínaje Chruščovovem a konče Gorbačovem a Rogozinem. Ti všichni pracovali pro Západ jažoto 5.kolona, hlavně pro USA. A záměrně škodili mimo jiné i vesmírnému programu.. Jak měsiční program tak např. Buran, byl záměrně sabotován tak, abz Američané byli "první". Aža se otevřou archívy, pravda vyjde na povrch.. A jinak - opravdu věříte, že Američané byli na Měsíci - tedy lidské posádky ?? Zvažet pořádně odpověd..

Mark

02. 07. 2021, 07:12

ROBO :thumbsup:

czert

01. 07. 2021, 23:53

Z kama mam to cislo ?
Z dokzmentarniho serialu o vesmirnych zavodech, kde v jedne casti probirali i pocty lidi pracujici na danych projektech.

czert

01. 07. 2021, 23:47

Robo
Myslel sem ze je jasne ze kdyz sem napsal "rusove nic neuvolnili" tak sem myslel technologie civilum, ne neco malo penez na vesmirny program.
Duvod proc rusove prohrali zavod o mesic nebyla technickeho razu, ale financniho.
A to ptoc rusove nemeli penize sem myslim vysvetlil.

ROBO

01. 07. 2021, 23:12

Czert
Jenze podle me je to min vyznamne nez cca 2500 skopcaku pracujicich primo na redstone
----------------------------------------------------------------------
2500???????
Kde si vzal tohle číslo????????????
Pokud vím tak v rámci operace Overcast (Zataženo) později přejmenované na
Paperclip (Kancelářská svorka) došlo k  přesídlení německých vědců a jejich projektů za oceán což se  týkalo více než stovky osob .
Co je ale spíše vhodné připomenout , je to , že se jednalo o opravdové esa Něm.raket. průmyslu .
Ale jde o to že využití jejich služeb se neštítila žádná strana . V tomto ohledu nebyli ani Sověti žádný svatoušci .

ROBO

01. 07. 2021, 22:56

Czert
Rusove nic neuvolnili.
--------------------------------
To jako fakt myslíš vážně ??????
Zjisti si něco o Sovětských měsíčních nosných raketách N1 - pokud by fugovali , tak zcela srovnatelné se Saturnem V . Ty museli bejt setsakra drahý . Na ty museli soudruzi fest uvolňovat zdroje až z toho vykrváceli a od té doby už Sovětský vesmírný program už jen stagnuje , přešlapuje a ztrácí .

ROBO

01. 07. 2021, 22:43

No ale oni USA narozdíl od Ruska mají SpaceX a Elona Muska . Protože ve fašistcém Rusku jsou tito tvořivý vizionáři nežádoucí . Ale nejenom jeho , máme zde i  Virgin Galactic Richarda Bransona , Blue Origin Jeffa Bezose , Bigelow Aerospace Roberta Bigelowa..........................Tito miliardáři posouvají Americký vesmírný progam o desítky let před zaostalé mafiánské Rusko , z kterého inteligence už dávno utekla a miliardáři jsou jen Pututleovo drancovači národního bohatství který vyváží a utrácí své bohatství v civilozovaném západě , místo aby je investovali např. do technického rozvoje své země a národní hrdosti jako tito miliardáři v USA .

czert

01. 07. 2021, 20:54

Robo
Amici vyhrali souboj o mesic z velmi proateho duvodu, ze veskere technologie vyvinute pro zavod uvolnili do civilniho sektoru a ten jim diky zvysene produktivite inen zavod v pizdejsi fazi zaplatil.
Rusove nic neuvolnili.

A priznejme si, nebyt elona, tak amici doted litaji tsky na raketach z cw, nebo jejich novejsich ale daleko drazsich brascich.

czert

01. 07. 2021, 20:46

Robo
Ano, pro rusy pracovalo 152 nemeckych vedcu ruzne urovne.
Jenze podle me je to min vyznamne nez cca 2500 skopcaku pracujicich primo na redstone? A pak stovky dalsich rozptylenych u ruznych raketovych firem.

Jura

01. 07. 2021, 17:56

Dělal to každý, kdo tvrdí že ne dělá to doteď. Ano je to o něčem jiném ale přitom je to stejné. Když měla CIA napíchnutou půlku Německa asi to bylo omylem ne? Tady nemá smysl rozlišovat Rusko, USA, Čína a jen pragmaticky uvažující jedinec to dokáže pochopit.

ROBO

01. 07. 2021, 16:40

alexa123
A čo vymysleli v začiatkoch kozmonautiky geniálni Amici?
-------------------------------------------------------------------------------
Na to je velice jednoduchá odpověď - vymysleli všechno co Sověti . Ale SSSR nedokázal zdaleka vše to  co USA . Zvláště pak otevřený souboj o dobytí měsíce s lidskou posádkou už Rusové selhali na celé čáře , ačkoli se snažili a astronomicky draze usilovali o to více než vehementně .
Nejsmutnější ale je to že USA se z těchto 60. let min. století posunuli na nekonečné hony daleko dopředu . Zato Rusové se  stále komicky plahočí v obstarožním Sojuzu a startují z pronajatého kosmodromu v Kazachstánu . A na ISS jsou se svými věčně poruchovými moduly , nevím jestli spíš na obtíž nebo spíš k smíchu či pláči .
Bohužel už ani nelze říci že hrají v této oblasti druhé housle , ty už dávno převzali Číňané . Rover co se nyní na projíždí Marsu je sice chudým příbuzným Amerického Perseverance , ale pro současné zaostalé totalitně -diktátorské Russko zcela nesplnitelný sen .

ROBO

01. 07. 2021, 16:19

Czert
No přímo v Rusku von Braun nebyl , ale jeho bývalý i vysocí společníci ano .
Takže i sověti pod vedením trestance ze Sibiřského gulagu Koroljova využívali znalosti a zkušenosti vo Brauna .
Nejvýznamnějším vědcem pracujícím pro Rusy se stal Helmut Gröttrup, který během války zastával v Peenemünde funkci zástupce vedoucího telemetrického úseku raketového střediska. Sověti mu nabídli 5 000 marek měsíčně, k tomu vilu a veškerý dostupný komfort. Nebylo divu, že výhodné podmínky přijal a po něm i řada dalších.

Sověti však chtěli mít tyto důležité vědce na vlastní půdě a proto je na podzim roku 1946 donutili přestěhovat se do SSSR. Protesty byly marné a na východ tak putovalo 152 raketových vědců i se svými rodinami. Řada z nich poté pracovala v centru raketového výzkumu v Kaliningradě-Podlipkách.

Czert

01. 07. 2021, 13:04

Karlik
Ty ses pekny komik.
Ktere ze to motory von braun rusove pouzivaly?
A asi by sis mel zopaknout co a kde delal von braun po valce.

alexa123

01. 07. 2021, 10:16

liberal shark
... 10 milionů jenů ??? Ten člověk je tedy z laciného kraje...

Podľa mňa je to do značnej miery nezmysel. Amici nepredali Japoncom F-22 prípadne iné supermoderné technológie a pritom Japonci patria medzi ich najspoľahlivejších spojencov. Netvrdím, že sa ten Japončik nedostal ku nejakým tajným informáciám ale určite nie ku TOP TOP TOP SECRET informáciám.

liberal shark

01. 07. 2021, 10:07

10 milionů jenů ??? Ten člověk je tedy z laciného kraje.

alexa123

01. 07. 2021, 10:06

... když pominu, že Rusáci nedokázali nikdy nic vymyslet sami...

A čo vymysleli v začiatkoch kozmonautiky geniálni Amici? Aj ten ich prvý "až" 14 kilový Explorer im musel vyniesť istý "Von Braun" - neviem či Ti toto meno niečo hovorí? Pretože samotní geniálni Amici sa zmohli maximálne na nádherný ohňostroj so svojim 1,45kg "grapefruitom" Vanguardom - blbí Rusáky sa na tom ešte teraz smeju.

https://www.youtube.com/watch?v=zVeFkakURXM

Babu

01. 07. 2021, 10:06

Ještě, že to neprodával Iráncům. Těm by se do té sbírky predatorů, scaneaglů a sentinelů hodil :D :D

alexa123

01. 07. 2021, 09:18

"Všiml sis, že je tam jméno Elon Musk ?"

Všimol a čo? Ty si napísal, že blbi Rusáky dodnes používajú motory "Von Braun". A ja som napísal, že blbi Amici aby doleteli na Mesiac so Saturnom 5 museli použiť raketu tzv. Copyright "Von Braun". Čo je na tom nepochopiteľné?

alexa123

01. 07. 2021, 08:45

Ak sa nemýlim tak Saturn 5 je tiež "Von Braun". Alebo sa mýlim kámo?