EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Souboj německého a amerického štábního vozidla

 30. 03. 2023      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Pojďme se blíže seznámit se dvěma původně civilními vozidly – americkým Dodge D11 a německým VW Brouk (VW Type 82E) –  které byly během 2. světové války využívány jako velitelsko-štábní vozidla.

Video: VW Brouk nebo Dodge D11? / YouTube

Vozidlo Dodge D11 Luxury Liner z roku 1939 je první ze zjednodušených Dodge, které se vyráběly až do roku 1942, kdy Pearl Harbor na čas zastavil výrobu automobilů v USA. Vůz měl osmiválcový motor a přidané bezpečnostní prvky v podobě ploché palubní desky bez vyčnívajících knoflíků.

Dodge Luxury Liner Dodge řady D11 , později jako Dodge řady D14 / D17 byl představen jako nástupce řady Dodge D8 v říjnu 1938 jako model 1939. Ten byl také v následujícím roce dále vyráběn. Řada D11 měla, stejně jako její předchůdci, řadový šestiválcový motor s objemem 3569 cm3 , který dosahoval výkonu 64 kW při 3600 ot/min. Vozidlo mělo jednokotoučovou suchou spojku, třístupňovou převodovku a pohon zadních kol. Na přání byl k dispozici i poloautomat.

Existovaly dva stupně výbavy, jednodušeji vybavený "Speciál" a lépe vybavený "Deluxe". Obě verze byly k dispozici na krátkém podvozku s rozvorem 2972 mm. Verze Speciál se dodávala pouze jako dvou nebo čtyřdveřový sedan nebo jako dvoudveřové dvoumístné obchodní kupé. V rámci verze Deluxe existovaly tři další varianty, a to kupé se 2, 4 nebo 5 sedadly.

Oproti dřívějším verzím vozidla byla karoserie zcela přepracována: Přední světlomety byly nyní integrovány do předních blatníků. Tyto blatníky byly také výrazně objemnější, hatchback byl delší a elegantnější. Přední část s širokou mřížkou chladiče s vodorovnými chromovanými lištami byla mírně nakloněna dopředu, což vozu dodávalo designový vzhled.

Volkswagen Type 1 (VW Beetle - VW Brouk) se používal v letech 1939-1945). Jedná se o německý malý osobní automobil, který byl poprvé představen veřejnosti v roce 1938. Jeho výroba začala ve stejném roce a trvala až do roku 2003. Ve verzi z 2. světové války jej poháněl jediný motor o objemu 0,995 cm3 a maximálním výkonu 26 HP.

Historie VW Beetle sahá do 30. let 20. století, kdy se nacistický režim v Německu rozhodl vytvořit "lidové auto" co nejlevnější a nejsnáze vyrobitelné. Předpokládalo se také, že nové vozidlo bude co nejjednodušší na obsluhu a obsluhu. Po jednáních s mnoha německými automobilovými společnostmi bylo rozhodnuto vytvořit samostatný subjekt, který by tento úkol prováděl, s názvem Volkswagen (německy: lidový nebo lidový automobil) a Ferdinand Porsche se stal hlavním konstruktérem nového vozidla. Předpokládalo se, že bude zahájena velkovýroba pro civilní účely, ale po vypuknutí 2. světové války byla výrazně omezena. V letech 1941-1944 se vyráběl VW Typ 60, který byl určen především pro nacistické pohlaváry. Souběžně s tím byla zahájena výroba vojenských verzí, např Volkswagen Typ 87, známý také jako Kommandeurswagen, který se také vyráběl v letech 1941 až 1944 a sloužil jako služební vůz. Vůz VW Type 82E sehrál podobnou roli. Postavena byla také lehká sanitka (Typ 83) a vozidlo využívající plynový generátor (Typ 230, tzv. Holzbrenner).

Zdroj: super-hobby.cz, motor-car.net

 Autor: Petr Žák

Komentáře