EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Turecká invaze na Kypr a Varoša – postapokalyptické město duchů

 25. 01. 2023      kategorie: Vojenská historie      23 komentářů
Přidat na Seznam.cz

20. července 1974 zahájili Turci operaci "Attila", během které se turecké vojenské jednotky vylodily v přístavu Kyrenia na severu ostrova Kypr. Jednalo o reakci na vojenský převrat v Řecku a plány řeckých vojáků připojit Kypr k Řecku. Těžce vyzbrojení Turci tehdy snadno zlomili odpor kyperské Národní gardy a vytvořili v Kyrenii předmostí. Poté Turci obsadili strategickou silnici, která vede k hlavnímu městu ostrova k Nikósii, zakopali se a zaujali vyčkávací taktiku. Příslušníci Národní gardy se sice pokusili o protiofenzívu, ale turecké letectvo na kyperské oddíly zaútočilo a gardistům způsobilo velké ztráty. Zatímco se na Kypru vyloďovali další turecké oddíly, začalo v Ženevě jednání o dalším vývoji.

Turci požadovali, aby bylo na Kypru zřízeno šest separátních tureckých kantonů v různých částech ostrova, kde by Turci žili pod ochranou tureckých vojáků, což Řekové odmítali a jednání nakonec zkrachovala. Američané byli v té době paralyzováni aférou Watergate a viceprezident Gerald Ford, který Nixona nahradil, měl jiné starosti. Ani Britové se do konfliktu nechtěli míchat a od dob suezské krize se drželi zpátky.

FamagustaDistrict_01-2017_img04_Paralimni_view_of_VaroshaFoto: Varosha pohledem z Paralimni v roce 2017 |  Wikimedia Commons / Public Domain

Nezájmem mocností povzbuzení Turci zahájili v srpnu novou ofenzívu a do pohybu se dalo 40 000 vojáků, 200 tanků a 120 těžkých děl. Turecký postup se zastavil až na tzv. Attilově linii, která v délce 180 km protnula celý ostrov, a Turci obsadili 36% kyperského území. Protože se Turci neostýchali na řeckém obyvatelstvu páchat násilí, začali kyperští Řekové hromadně utíkat a desetitisíce lidí muselo opustit své domovy během několika hodin. Díky tomu vedla invaze k totálnímu kulturnímu a hospodářskému rozvratu země. V tureckých rukou skončila velká část úrodných nížin, nerostného bohatství a hlavní turistická centra jako Kyrenie a Famagusa. Národní garda, která se marně snažila zastavit turecký útok, přišla téměř o veškerou výzbroj a stovky jejích mužů padlo. Během postupu tureckých vojáků docházelo k vraždám, k znásilňováním, k rabování a k ničení hrobů a kostelů. Dodnes je pohřešováno 1500 Řeků a v turecké části ostrova se nachází doposud neodryté masové hroby. V následujících měsících došlo k násilným přesunům obyvatelstva, když Turci vyhnali z domovů téměř 200 000 kyperských Řeků, což je zhruba třetina obyvatel ostrova. Do obsazené části ostrova byli přemístěni Turci, kteří žili v řecké části a Turky, kteří sem turecká vláda přesídlila z pevninské části.

1280px-Varosha_2016_1Foto: Opuštěné hotely | Wikimedia Commons / Public Domain

Nově příchozí Turci obsazovali prázdné řecké domy, ale tisíce domů zůstaly další desítky let neobsazené. Totéž platí o hotelech a penzionech v turistických destinacích. Neuznaná Severokyperská turecká republika se dostala na černou listinu, bylo na ní uvaleno embargo a přestali jí navštěvovat západní turisté. Mnoho hotelů začalo proto chátrat a turistická centra se stala městy duchů. A to je i případ turistické destinace Varoša, která leží na předměstí Famagusty. Před invazí bylo toto místo oblíbeným cílem západních turistů i celebrit, místní pláže si oblíbily i herečky Brigitte Bardotová, Sophia Lorenová či Elizabeth Taylorová. Po turecké invazi turečtí vojáci vyhnali 40 000 místních Řeků a více než stovka hotelů osiřela. Hotely chátrají, ulice jsou bez života a zarůstají trávou. Varoša připomíná město duchů a postapokalyptickou krajinu. Turci se neodvažují hotely, byty a pozemky obsadit a opravit, protože papírově pořád patří řeckým i zahraničním majitelům a vláda neuznané republiky se bojí dalších mezinárodních sankcí. Varoša tak chátrá dál a ukazuje, jak bude svět vypadat, až dojde k apokalypse.

Zdroj: britannica.com

Komentáře

Bombero

25. 01. 2023, 13:55

šebesta- jinak tradičnš lžete. Možná ve vaší komunistický bunce jste byli proti vstupu do nato, v ČR to bylo jen 30% lidí, což rozhodně není většina
https://g.cz/tema/vstup-do-nato/
což souhlasí s jediným prohlášením zemana, se kterým souhlasím, že 30% lidí této země je dementní...

Šebesta

26. 01. 2023, 08:37

Já myslím že lžete vy pro vstup do NATO bylo v roce 1998 dle průzkumu asi 40-45 % obyvatel proti ten zbytek. Do sta jistě umíte počítat ! Apozor soudruhu v KSČ jsem neby a soudruhy nevolím. I to si dovolím.

Bombero

26. 01. 2023, 11:25

šebesta- vy si myslíte.... z toho argumentu jsem se posadil na zadek. Zkušenosti jsou takové, že nerozhodných je vždy nejmín, takže teoreticky mi to dává 5% pro vstup.
Jinak komouš se nepozná podle legitimace, aly myšlení a to splnujete na 150%

Bombero

26. 01. 2023, 13:28

50%..... chybička se vloudila....

Martin23 .

27. 01. 2023, 19:01

Pan Šebesta:

Já si myslím, že si to jen myslíte.

Šebesta

25. 01. 2023, 09:38

Na tureckou invazi na Kypr si dobře pamatuji byť jsem byl tehdy teenager ! Krom toho že to byla ze strany Turecka jasná agrese v souvislosti z dnešní ruskou agresi na Ukrajinu to krásně ukazuje na faleš NATO i EU. Když dva dělají totéž není to totéž . Turecko bylo stejně jako Řecko už tehdy v NATO a jak zde autor píše ani Amici ani Britové si nechtěli dělat problémy s Turky. Zajimavé, agrese je agrese ať ji koná Turek nebo Rus ne nebo by měla být. Turecko si v rámci NATO dělá dlouhodobě co chce a nejen NATO ale i celá EU Turkům ustupuje kvůli migraci. Že Turci doma terorizuji Kurdy už dlouhá léta nad tím EU i NATO zavírá oči zajimavé že ne u Ruska a zejména Srbska které NATO v roce 1999 nemilosrdně bombardovalo a zabito bylo okolo 2000 civilistů podle srbských zdrojů. Turci navic zatím uspěšně blokují švédský a finský pokus o vstup do NATO. Turecká tehdejší agrese vuči Kypru byla důkazem toho že v mezinárodním kontextu platí vždy právo silnějšího.Kypr je dnes nadále rozděleny na řecký a turecký a zdá se že Turkům je jedno že turecky Kypr většina zemi neuznává a že chátra oni si prosadili svoje a prosazuji i nadále. Mimochodem nová zpráva dneška je že nějaký vlivný turecky podnikatel blízký presidentu Erdoganovi tvrdí že Turecko opustí NATO do 6 měsiců. Zda to je jen nějaký turecký pokus o vydirání NATO a EU nebo opravdu to bude realita ukáže blízká budoucnost !

Zdeněk

25. 01. 2023, 10:31

Zvláštní, Srbsko, které začalo do roku 1999 tři krvavé války, bylo automaticky považováno za agresora, já nemůžu pochopit proč ... :thinking:.

A to vůbec nemluvím o tom, že mezi říjnem 1998 a březnem 1999, kdy začal útok, dostalo Srbsko několik ultimát a výzev k jednání o příměří a k přítomnosti mezinárodní mírové mise na území Kosova.

Šebesta

25. 01. 2023, 10:44

Kolik dostali Turci ultimat když dělali teror vůči Kurdům ? Já to vím ani jedno. Turci byli v NATO a to stojí za to nic proti nim nepodnikat že jo ?

Zdeněk

25. 01. 2023, 11:37

No výborně, také považujete Trumpa za bezcharakterní :pig: a zmrda nejhoršího zrna? Konečně se na něčem shodneme. Každopádně, pokud se Turci rozhodnou opustit NATO, výborně, mohou sebou vzít ještě Maďary, škoda jich nebude a Švédsko, Finsko a případně Ukrajina je zastoupí více než slušně.

Každopádně si nastudujte stanovy NATO a principy kolektivního rozhodování, kdy vstup nových členů a zásah proti komukoliv schvalují všichni členové NATO, vyloučení člena je nemožné a vystoupit může pouze každý sám za sebe. Stejně tak je nepřípustný zásah NATO proti vlastnímu členovi, to mohla pouze Varšavská smlouva.

Šebesta

25. 01. 2023, 12:06

Děkuji za poučení . To jsem nevědě to o tom NATO. Čili jinymi slovy když stát NATO bude pachát jakoukoli prasárnu (agresi)ostatní státy NATO proti němu nezasáhnou ale vůči nečlenům NATO ( Srbsko ) sami prasárny (agrese) páchat mohou. Tak to je "skvěla organizace " opravdu. Už abychmo byli pryč. Jen připomenu že tam jsme díky dvěma podvodníkům (Havlovi a Zemanovi) kteři podvedli vlastni obyvatele !

Zdeněk

25. 01. 2023, 12:20

Stanovy NATO především stanovují, že se státy zavazují, že budou řídit chartou OSN a diplomacií, zásah proti členu NATO je pochopitelně možný, ale NE NATO jako celku.

A chválabohu my se z NATO nechystáme a žádný Šebesta to nezmění, zvláště nyní, kdy souhlasí většina obyvatelstva.

Navíc znovu, zásah NATO proti Srbsku nebyl akt agrese, Srbsko mohlo během roku 1998 a části roku 1999 stáhnout své jednotky z Kosova a jejich místo mohly zaujmout sbory OSN, to, že se místo toho odhodlali k represím a vyhánění obyvatelstva bylo rozhodnutí válečného zločince Slobodana Miloševiče. Navíc si dohledejte jaký zájem mělo Rusko na tom, této akce se zúčastnit jako hlavní mírotvorce...

Šebesta

25. 01. 2023, 12:49

Pro Zdeněk Abych ukončil tu naši výměnu názorů. Tady pokud jde o Srbsko se neshodnem. NATO určitě nemělo mandát OSN k zásahu proti Srbsku navíc vy stále nechcete uznat jednu pravdu Srbsko se žádné agrese nedopustilo. Pouze na svém území (Kosovo) zasahovalo proti albánské menšině tedy to co dělají Turci vůči Kurdům už desítky let. Agrese se dopustilo Turecko vůči Kypru 1974 ale podle stanov NATO to je v richtiku zasáhnout nemůže. Mimochodem proti bombardování Srbska byla celá řada státu např. Čína,Indie i Rusko kde byl tehdy presidentem Jelcin který šel západu dlouho na ruku. I naši politici v soc.dem. jako nejhlasnější kritik byl Havlův kolega s disentu Dienstbier.

Šebesta

25. 01. 2023, 13:00

Ještě poznámka k člensrtví v NATO. Kdyby Zeman nebyl lhář a podvodnik a splnil to co slibil ve volebni kaampani 1998 o referendu tak pokud by se konalo v roce 1998 zřejmě bychom v NATO nebyli většina obyvatel to tehdy nechtěla. To byl taky důvod proč se referendum nekonalo (politikum se to nehodilo) oni jsou demokraty jen když se jim to hodi. No a pokud jde o současnou situaci pomohu si citátem moudré osoby. Jan Werich řikal : Nikdo nemá mit nikdy nic za definitivní ! Co plati dnes nemusí platit zítra to už dodávám já.

Zdeněk

25. 01. 2023, 13:07

Srbsko se vyprovokovalo a vedlo tři krvavé války, takže ano, Srbsko se bylo agresor a dopouštělo agrese a zásah NATO byl v pořádku, můžeme vést debatu, zda bylo v pořádku vyhlášení samostatnosti Kosova nebo zda byl zásah veden dostatečnou silou a vhodným způsobem, ale nic víc.
Václav Havel a jeho případné názory neměly na rozhodnutí žádný vliv, vždy rozhodovala většinou hlasů vláda.

p.s. naštěstí jsme do NATO vstoupili a ruSSko nám 24.2.2022 dokázalo, jak dobře to bylo.

Bombero

25. 01. 2023, 13:50

šebesta- ano, nato nemělo mandát osm. protože jedna země to vetovala-. Hádejte která.
Malá nápověda, napadla ted ukrajinu
Takže s vaší logikou masakry civilistů byly OK. Ale když kopete za russáky, tak se tomu ani nedivím

Zdeněk

25. 01. 2023, 15:01

Zde musím uznat možný částečný omyl, podle některých zdrojů nerozhodovala vláda jako celek, ale prvotní souhlas prý vydal Becher osobně, nicméně lze předpokládat, že následně musel hlasovat podle ústavy celý Parlament ČR.

Šebesta

26. 01. 2023, 08:30

Pane Zdeňku myslel jsem že jste lepší inteligent. Zásah NATO v Srbsku byl bez mandátu OSN . Rozumíte té větě ? Byla to takřečeno soukromá párty NATO ono bombardování. Čili z dnešního pohledu stejná agrese jako to co dnes dělá Rusko jen rozdíl je v délce. A pokud tu chcete operovat jugoslávskymi válkami 1991-1995 tak jste úplně vedle tam se napadali a vraždili všichni vzájemně (Srbové,Chorvati i Bosňané). Kořeny té vzájemné nenávisti sahají ještě do dob osmanské nadvlády. To jen takový tupec jako Veritas Vicit nebo jak se jmenuje si myslí že za vše mohou Srbové. Z toho je vidět že dějiny národů Jugoslávie vůbec nezna !

Šebesta

26. 01. 2023, 08:33

No a úplně poslední věc. Mám pro vás zastánce členství v NATO velmi nepřijemné překvapení které si nechám na dalši diskusi.

Zdeněk

26. 01. 2023, 09:12

O skutečnosti, že během válek v bývalé Jugoslávii se válečných zločinů dopouštěly obě strany netřeba pochybovat, nicméně bezkonkurenčně největší počet spachaly srbské jednotky. Pokud se vám to nezdá, obraťte se na tehdejší vyšetřovatele, např. na pana Dzura.
Hlavním podporovatelem a katalyzátorem násilí byla na počátku tehdejší srbská státní televize, která šířila nenávistnou propagandu a zprávy o zločinech proti Srbům.

Zásah NATO byl posuzován i mezinárodními institucemi jako Mezinárodní trestní tribunál OSN v Haagu a veškerá obvinění byla shledána za neopodstatněná.
Zpráva má asi 44000 stran a je veřejně dostupná.
Řekl bych, že názor této instituce je přeci jen hodnotnější než nějakého samozvaného odborníka...

Šebesta

26. 01. 2023, 11:02

Tomu sám nevěřite těm hlodům. Zpráva z Haagu je nepodstatná jsou to jen kecy NATO aby si agresoři zdůvodnili svou agresi. Podstatné je že většina zemi byla proti a že akce neměla mandát OSN. To si Rusové mohli taky vypracovat nějaký papír a zdůvodnit napadení Ukrajiny. Kdo ten cár papíru z Haagu uznáva krom států NATO ? Jak to řikal Winston Churchil ? Věřim jen těm statistikám a zrpávám které si zfalšuji sám ! A vo to gou.

Zdeněk

26. 01. 2023, 11:16

Myslíte ten Soudní dvůr v Haagu, který spadá pod OSN a který referuje Radě bezpečnosti OSN a který minimálně respektuje většina členů OSN? Tak ano, tomu věřím, protože neexistuje respektovanější a důvěryhodnější mezinárodní instituce.

p.s. Každopádně s tím výrokem opatrně, podle všeho ho totiž o Churchillovi prohlásil Joseph Goebls.
Mám pro vás jiný, ověřený:

"Před Downing Street 10 zastavil prázdný taxík a z něj vystoupil Clement Attlee ..."

Šebesta

26. 01. 2023, 11:40

Pro Zdeněk . Poslední věc k problematice turecké agrese na Kypr v roce 1974.Když se nad tím člověk férově zamyslí tak ona vlastně je stejná s tím co udělali Rusové vloni když napadli Ukrajinu.Oba agresoři si agresi zdůvodnili ochranou své národní identity. Ale pak už tu je něco rozdílného. Ukrajina je větší než Kypr, Turci poměrně rychle obsadili půl Kypru nepochybně by obsadili celý ale měli obavy z reakce Řecka i NATO. Proti tureckým agresorům nikdo nic nepodnikl na rozdíl od Ruska. Proto rychle dosáhli svého a nazor zbytku světa je nazajímal. Čili jinymi slovy, Turecko jako člen NATO se nemuselo obávat žádné reakce NATO. Takže kdyby Rusové byli v NATO v podstatě mohli napadnout Ukrajinu a rakce NATO by bylastejná, žádna. Když budu objektivní což jsem na rozdíl od vás tak obě agrese jsou svinstvo jenže proti te turecké NATO nic nepodniklo proti ruské ano. To je ta " férová a spráná " politika NATO. Děkuji takovou nechci a vždy ji budu označovat tak jak si zaslouží tedy že to je SVINSTVO které nemá s právem a spravedlnosti nic společného !

Zdeněk

26. 01. 2023, 12:22

Gratuluji k nádhernému příkladu Whataboutismu, jak z doby CCCP :thumbsup:. Každopádně se mi dere na rty otázka: "No a?". Pokud by se Ukrajina nebránila, nakonecStalo se to před by se s tím svět asi smířil a ostatně na to Putler spoléhal. Každopádně ona se brání a je proto podle přirozeného i mezinárodního práva povinnost pomoci a vy můžete blábolit, co chcete, protože na vás to naštěstí nezáleží...

Mimochodem NATO zatím nic nepodniklo ani v případě Ukrajiny, protože pokud by podniklo, tak proti letecké převaze států NATO bych rusum na Ukrajině dal tak týden.

p.s. jsem velmi rád, že souhlasíte, že vyjádření Mezinárodního soudního dvora v Haagu není jen tak nějaký kus papíru, a že se z vaší strany jednalo o řekněme, o slabou chvilku