EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vedl letecký útok na Pearl Harbor. Po válce konvertoval ke křesťanství a psal kritizované knihy

 31. 03. 2023      kategorie: Vojenská historie      31 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Asi poslední člověk, od kterého byste čekali, že se stane křesťanským evangelíkem, je muž, který 7. prosince 1941 velel japonskému leteckému útoku na Pearl Harbor – a přece se jím stal. Kapitán Micuo Fučida byl silně ovlivněn svými zážitky z druhé světové války, které ho v následujících letech po konfliktu přivedly k hluboké víře v boha.

Micuo Fučida se narodil 3. prosince 1902 v dnešním japonském městě Kacuragi. V pouhých 19 letech narukoval do japonského císařského námořnictva a navštěvoval akademii v Hirošimě. Absolvoval ji jako poddůstojník a rychle postupoval v hodnostech, až se v prosinci 1930 stal poručíkem.

shutterstock_167985584Foto: Asi poslední člověk, od kterého byste čekali, že se stane křesťanským evangelíkem, je muž, který 7. prosince 1941 velel japonskému leteckému útoku na Pearl Harbor | Shutterstock

Japonské ozbrojené síly, podobně jako ve většině tehdejších zemí, nezahrnovaly samostatné letectvo. Svou leteckou složku měla armáda a námořnictvo zvlášť, a námořník Fučida se zajímal především o létání. Stal se specialistou na horizontální bombardování a měl za úkol učit ostatní letce této technice útoku – která se ovšem kromě útoků na pozemní cíle u námořního letectva příliš neuplatnila, s jednou významnou výjimkou. Zasáhnout pohybující se loď těžkou bombou při horizontálním letu bylo příliš dílem náhody. Útok na zakotvené lodě v přístavu ale nabízel větší šanci.

V roce 1929 byl Fučida během druhé čínsko-japonské války přidělen na letadlovou loď Kaga a poté byl převelen k letecké skupině Sasebo. Dne 1. prosince 1936 byl Fučida povýšen na nadporučíka a přijat do Námořní štábní školy. Když vypukla druhá světová válka, sloužil jako velitel letecké skupiny na palubě letadlové lodi Akagi a měl nalétáno úctyhodných 3000 hodin. 

Jen několik měsíců před útokem na Pearl Harbor byl Micuo Fučida povýšen na komandéra a pověřen vedením první vlny vzdušných sil proti severní straně havajského ostrova Oahu. V 7:40 ráno 7. prosince 1941 nařídil útok ze svého bombardovacího letounu B5N2 Kate a vystřelil světlici "Černý drak", která signalizovala první fázi útoku. V té měly horizontální a torpédové bombardéry útočit jako první a využít k přesnému zaměření bomb a torpéd čistého nebe bez dýmu výbuchů a požárů způsobených pumami střemhlavých bombardérů. Protože ale stíhací piloti v doprovodných letounech A6M Zero první světlici neviděli a nereagovali podle záměru, vystřelil Fučida druhou světlici. Stíhači zareagovali správně, ale piloti střemhlavých bombardérů D3A Val si mysleli, že je to jejich povel k útoku, a tak zaútočili společně s horizontálními a torpédovými Kate.

b5nFoto: Námořní bombardovací letoun Nakajima B5N2 Kate | Wikimedia Commons / Public domain

Fučidův letoun pilotoval poručík Micuo Macuzaki, stroj nesl těžkou 800kg pumu upravenou z dělostřeleckého granátu. Ze 49 takových bomb svůj cíl zasáhlo pouhých osm, ale letecký útok byl úspěšný a Fučida pronesl známou větu: "Tora! Tora! Tora!" Tím sdělil posádce na palubě Akagi, že první vlna zastihla nepřítele nepřipraveného a úspěšně jej napadla. Místo návratu na letadlovou loď zůstal Fučida v havajském vzdušném prostoru, aby zajistil, že i druhá vlna bude úspěšná. Když se vrátil, zjistil, že první vlna přišla o 21 letounů, a potvrdil, že cílové americké lodě byly zničeny. Ale také to, že v přístavu se nenacházely americké letadlové lodě – což mělo pro další vývoj války v Pacifiku z japonského pohledu fatální důsledky.

Díky svému velení během útoku na Pearl Harbor se Micuo Fučida stal národním hrdinou. Dále sloužil v mnoha dalších bitvách během druhé světové války, včetně vedení první vlny letadel proti Darwinu v Austrálii 19. února 1942. Několik měsíců poté vedl také sérii leteckých útoků proti Královskému námořnictvu na britském Cejlonu, které britský premiér Winston Churchill označil za "nejnebezpečnější okamžik" konfliktu.

Fučida sloužil na palubě Akagi až do jejího potopení během bitvy o Midway. V této bitvě však nelétal, protože se zotavoval ze zánětu slepého střeva. Když byla letadlová loď napadena, byl nucen se svými kolegy důstojníky evakuovat z můstku po laně. Byl odhozen výbuchem a utrpěl zlomeniny obou kotníků, nicméně loď se mu podařilo opustit a byl zachráněn.

Po zotavení ze zranění strávil Micuo Fučida zbytek druhé světové války v Japonsku jako štábní důstojník, než byl v říjnu 1944 povýšen na kapitána. Jako vysoce postavený důstojník byl v srpnu 1945 požádán, aby odcestoval do Hirošimy a vyhodnotil škody způsobené atomovou bombou. Přestože všichni v jeho skupině zemřeli v důsledku radiace, jemu se nic nestalo.

Fučidova kariéra skončila, když Američané v listopadu 1945 obsadili Japonsko. Vrátil se na rodinnou farmu a později k tomuto období uvedl: "Život neměl žádný smysl. Tolikrát jsem minul smrt a proč? K čemu to všechno bylo?" Hledání smyslu života Micuo Fučidy začalo nechtěně, když byl požádán, aby svědčil v několika japonských procesech s válečnými zločinci. Rozhodl se dokázat, že šlo o pouhou "spravedlnost vítězů", a hovořil s bývalými válečnými zajatci, aby dokázal, že Američané s nimi zacházeli stejně.

Když Fučida dorazil na místo, zjistil, že letecký inženýr, o němž si myslel, že zahynul u Midway, byl jedním z válečných zajatců. Kazuo Kanegasaki mu řekl, že s nimi nebylo zacházeno špatně, a vyprávěl o ženě jménem Peggy Covellová, která se o ně starala, přestože její rodiče byli zabiti Japonci. To byl první moment, který přiměl Fučidu přehodnotit své přesvědčení o světě. Druhým bylo, když si přečetl brožuru Jacoba DeShazera, který byl zajat po Doolittleově náletu v dubnu 1942. DeShazer byl ateista, ale po mučení se obrátil ke křesťanství.

Fučida se vydal podobnou cestou a ze zvědavosti si přečetl Bibli. Ke křesťanství konvertoval v září 1949. A začal cestovat. Byl dokonce pozván do Spojených států, aby se podělil o svůj příběh, což byla pro muže, který velel útoku na Pearl Harbor velká výzva. Fučida řekl, že byl všude přijat jen vřele, a těm, s nimiž se setkal, říkal: "Dal bych cokoli za to, abych své činy v Pearl Harboru neuskutečnil, ale to je již nemožné. Místo toho budu pracovat na tom, abych zasadil smrtelnou ránu zrůdě zvané nenávist, která zamořuje lidská srdce."

Kromě založení Evangelizační asociace kapitána Fučidy vyprávěl Micuo Fučida svůj vlastní příběh v mnoha knihách. Dočkal se ale kritiky kvůli nesrovnalostem a nepřesnostem. Například oficiální japonská historie Midwaye je v rozporu s tím, co tvrdil ve své vlastní knize. Tvrdil také, že žádal třetí vlnu útoku na Pearl Harbor, ale to autoři H. P. Willmott, Tohmatsu Haruo a W. Spencer Johnson ve své knize Pearl Harbor odmítli jako něco, co se nikdy nestalo.

Snad nejkritičtější byl Alan Zimm ve své knize Attack on Pearl Harbor (Útok na Pearl Harbor) z roku 2011: Strategie, boj, mýty, podvody. Vytýkal Fučidovi, že v den útoku zpětně měnil své rozkazy, výzvy a akce, přičemž chyby, kterých se dopustil, sváděl na jiné. Fučida se veřejně touto kritikou zabýval a neodpovídal. Místo toho celý život líčil své zážitky z války a to, jak ho přivedly k nalezení křesťanství. Zemřel v Japonsku 30. května 1976 na cukrovku.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Zdeněk

01. 04. 2023, 22:39

JanJan, vyčítáte mi fanatismus, dobrá máte právo mít tento názor, ale udivuje mě, že nedokážete jednoznačně napsat ani:

1) NATO JE/NENÍ teroristická organizace.
2) NATO ÚMYSLNĚ útočilo na srbské civilní cíle. ANO/NE
3) Srbsko SPÁCHALO/NESPÁCHALO útoky a také vyhánění civilního obyvatelstva Kosova.

a ze současnosti:
4) Rusko JE/NENÍ útočníkem na Ukrajině.
5) Rusko PÁCHÁ/NEPÁCHÁ válečné zločiny.
6) Ukrajině máme pomáhat bránit se - ANO/NE

7) Státy vstupují do NATO, aby se před Ruskem ochránily nebo proto, aby na Rusko zaútočily?

Já zcela klidně napíší, že při operacích NATO nad územím bývalé Jugoslávie umírali civilisté, ať už v důsledku chybné identifikace cíle, selhání techniky nebo člověka, ale tento počet byl zcela minimální, na úrovni možného.

Nicméně, důvody, které k tomuto útoku vedly byly podle mě zcela opodstatněné, neboť Srbové prokazatelně spáchali naprostou většinu válečných zločinů v průběhu předchozích tří válek (okolo 80 až 90%) a opět začali útočit na civilisty v Kosovu. Počet uprchlíků z Kosova dosáhl během let 1998 a 1999 několika set tisíc.
Když to v roce 1991 v Jugoslávii začínalo, tak se svět rozhodl nezasahovat a výsledkem bylo možná až 100000 mrtvých a další statisíce uprchlíků.
Já chápu, že to Západ nechtěl opakovat, a proto zasáhl. Pokud Vy máte jiný názor, tak mi ho sem napište, ale přesně, prosím.

Vaše tvrzení, že věci jsou složitější beru, ale to se dá říci naprosto o všem.

Vy opravdu nechápete, že argument "NATO v Jugoslávii" je používáno k obhajobě současného útoku Ruska na Ukrajině se kterým nemá nic společného?
Jak souvisí rok 1999 s rokem 2022? Dokážete to napsat jednoznačně, bez tvrzení, že Vám vkládám do úst něco, co jste neřekl?

Proč je protestovano proti naší podpoře Ukrajiny, ale všichni chcimíři mlčí na plán rozmístění taktických jaderných zbraní v Bělorusku? Iskandery v Kaliningradu nestačí?

USA má v Evropě jaderné zbraně rozmístěny v Německu, Itálii, Belgii, Nizozemsku a Turecku. Jedná se pouze asi o 100 leteckých pum B-61 a nacházejí se zde už od dob studené války, množství skladišť se nezvyšuje ani nepřibližuje k ruským hranicím.

Martin23 .

02. 04. 2023, 22:07

pan Zdeněk:

moc krásně napsáno, ale pozor na jejich taktiku "Svět není černobílý" protože země dobrovolně do NATO skutečně nevstupují z důvodu obav před rusákama :D

Šebesta

01. 04. 2023, 09:09

Pro Martin. To vím taky a co má být ?

Martin23 .

01. 04. 2023, 16:09

Šebesta:

myslím že je to zcela ošividné.

Vaclav Flek

01. 04. 2023, 03:03

Ja bych se pokusil alespon na chvili vratit tu rozbourenou diskusi tam, kam clanek svym obsahem patri, totiz k namornimu kapitanovi Micuo Fucidovi. Clanek celkem presne, i kdyz velmi strucne, popsal historii jim veleneho naletu na americkou zakladnu Pearl Harbor. Zde je asi potreba zduraznit, ze slo o bezprecedentni cin z hlediska taktiky i strategie namorni valky, nikdo z japonskeho veleni totiz nemel s podobnym nasazenim palubnich letadel zadnou zkusenost. Fucidovo nasazeni mi trochu pripomina Jurije Gagarina, ktery se take nechal vynest do kosmu, aniz presne vedel, zda se vrati zpet (dnes vime o neuspesnych sovetskych kosmonautech jeste pred jeho letem, a vime, ze i on to vedel). Jak Fucida, tak Gagarin, si proste byli vedomi, ze neco delaji poprve, a verili, ze jim to vyjde...

Martin23 .

01. 04. 2023, 20:51

Pan Václav Flek:

promiňte pane Fleku, pokusím se na to dávat si větší pozor, ale když mě někdo začne tvrdit že je NATO útočná organizace co páchá genocidu a Ukrajina se má bez boje vzdát jenom proto, abych měl iluzi levnějšího plynu, tak to se nedá.

Příběhu jako má tento pán z Japonska je mnoho, při návštěvě Terezínu si pamatuji na jednoho SSmana který se zamiloval do jedné židovky a pokusili se utéct, už si ani nepamatuji jak ten příběh dopadl.

Vaclav Flek

02. 04. 2023, 00:30

pro Martin23.

Ja s prvni vetou vaseho prispevku zcela souhlasim, a mnohokrat jsem to v internetovych diskusich vyjadril. Jenom nechapu, proc mi to pisete prave ted a prave tady ? Ja jsem ve svem prispevku nic o NATO ani o jejim zamereni nezminoval, muj prispevek byl minen zcela obecne, nikoliv jako reakce na nekoho jineho. Tak vuci cemu se vymezujete ? Asi jste si mne s nekym spletl ?

Martin23 .

02. 04. 2023, 22:08

pan Vaclav Flek:

promiňte, nemluvil jsem o Vás, ale obecně o lidech kteří kudy chodí tudy lžou a omlouval jsem se Vám proto, protože jste částečně ve svém příspěvku mluvil i o mě.

Vaclav Flek

03. 04. 2023, 02:44

pro Martin 23 :

Dekuji za reakci, ktere ovsem nerozumim. Muzete mi, prosim, upresnit, kde jsem ve svem prispevku zminoval primo vas ? Za vase upresneni budu vdecny, nebot v teto chvili mi vase zprava nedava smysl.

Martin23 .

03. 04. 2023, 20:19

pan Vaclav Flek:

jistě, pochopil jsem to takhle: "Ja bych se pokusil alespon na chvili vratit tu rozbourenou diskusi tam, kam clanek svym obsahem patri,..."
i já spadám do kategorii lidí, kteří tu rozbouřili diskuzi úplně nějak jinam než je obsah článku, proto jsem to tak chápal :)

Vaclav Flek

04. 04. 2023, 01:02

pro Martin 23.

Aha, ted mozna chapu, co jste mel na mysli (?).

Co ale priste diskutovat k clanku, nebot o tom by diskuse na tomto webu mely byt ? Ja mam dojem, ze to ma byt vymena nazoru a informaci ctenaru na obsah clanku, nikoliv vymena jejich nazoru na zivot. Tim se z te vymeny dela pavlacova diskuse...

JanJan

01. 04. 2023, 20:58

No, trochu bych připoměl britský útok na Tarento, který byl pro Japonce inspirací (to byl možná ten "Gagarin"). Jinak samozřejmě piloti Kidó butai byli patrně nejlépe vycvičení námořní letci na začátku války, jestli né v celé válce. V bitvách v Korálovém moři a u Midway však velká část zahynula a již nikdy nebyli nahrazeni.

Vaclav Flek

02. 04. 2023, 00:39

pro JanJan :

Mam pocit z jinych diskusi, ze stojime asi na opacnych stranach nazorove barikady, ale v tomto pripade s vami souhlasim, alespon zcasti. Myslim, ze britsky letecky utok na italske lode v Tarentskem zalivu mohl byt pro Japonce povzbuzenim, ale asi ne primou inspiraci - na to jiz bylo pozde. V te dobe jiz melo japonske valecne namornictvo rozpracovanou svou vlastni metodiku leteckych uderu proti nepratelskym lodim. Souhlasim s tim, ze vetsina spickove vycvicenych pilotu zahynula v prvni fazi valky v Pacifiku a jiz nikdy nemohla byt nahrazena.

Zdeněk

02. 04. 2023, 01:51

Dobrý večer pane Fleku,

souhlasím s Vámi, že britský útok na Tarent téměř jistě nebyl přímou inspirací pro japonský úder na Pearl Harbor. Pokud se japonští stratégové něčím mohli inspirovat, tak to spíše bylo americké cvičení z února 1932.
Ale současně se nemohu zbavit pocitu, že Japonsko bylo docela dobře schopno takový úder naplánovat samostatně i bez cizího vlivu. Nevím, zda se vyjádřím přesně, ale v tom stále opakovaném tvrzení, že je 'musel někdo inspirovat", cítím ten, v té době rozšířený, pohrdavý názor na Japonce jako vojáky - něco ve smyslu "Japonci jsou kvůli šikmým očím krátkozrací a neumějí létat" nebo "staví akorát papírové kopie našich letadel", apod.

Spíše mě vždycky zaráželo, že sami Američané z katastrofálních důsledků cvičného náletu na Pearl Harbor neučinily prakticky žádné závěry a neprovedli žádná opatření. Dokonce jsem se dočetl, že se výsledky tehdy pokusili zfalšovat tak, aby se zdálo, že útočník bude vždycky poražen.

Vaclav Flek

02. 04. 2023, 02:28

pro Zdeněk :

Dobry vecer, Zdenku, ja s vasim nazorem naprosto souhlasim, takze asi k zadne velke diskusi nedojde.

Jenom nevim, kde jste z mych prispevku dospel k nazoru, ze Japonce musel nekdo "inspirovat", to  jsem ja prece vubec nenapsal, naopak jsem uvedl, ze ".... v te dobe jiz melo japonske valecne namornictvo rozpracovanou svou vlastni metodiku leteckych uderu proti nepratelskym lodim....". Tehdy rozsireny nazor o menecennosti Japoncu jsem nikdy nesdilel a proto take nikdy neprezentoval.

JanJan

02. 04. 2023, 07:18

Dobrá, souhlasím s tím, že jistě nebyl inspirací přímou. Všechny tři velmoci vlastnící dostatečnou sílu palubního letectva (Francii nepočítám) měly schopné námořní důstojníky, kteří možnosti takového útoku dokázali najít a  zhodnotit (možná i ti francouzští, jen neměli prostředky). Japonci samozřejmě studovali útok na Tarent přímo na místě a Fučida byl v době plánování útoku o výsledku studie přímo informován. Beru to tedy, že britská zkušenost byla jen jednou součástkou v komplexu informací, které Japonci využili. První místo však Britům v provedení takové operace za války patří.

Zdeněk

02. 04. 2023, 07:35

Dobrý den pane Fleku,

moc se omlouvám, nic takového jsem pochopitelně říci nechtěl. Svým příspěvkem jsem chtěl pouze říci, že názor "že Japonce musel někdo inspirovat" je obecně stále ještě hodně rozšířený (já sám jsem se tuto interpretaci učil v dějepise a to jsem absolvoval celou školní docházku až po revoluci) a asi jsem se nevyjádřil přesně.

Naopak, z Vašich příspěvků jsem získal dojem, že právě Vy proti takovýmto zjednodušujícím názorům bojujte.

Takováto nedorozumění považuji za základní nedostatek psané formy diskuse. Sice se vždy hodně snažím, aby to, co chci říci a to, co napíšu, bylo v souladu, ale občas se mi to nepovede. Za to, že jsem Vás uvedl v omyl se ještě jednou omlouvám.

Vaclav Flek

02. 04. 2023, 21:19

pro JanJan :

Dekuji za reakci, tomu, co ted uvadite, nelze jiz nic vytknout, ovsem ma to malou objevnou hodnotu, asi jako kdybyste napsal, ze po breznu prijde duben. Je prece samozrejme, ze vsechny armady sveta shromazduji a analyzuji informace o probehlych valecnych stretech a vyvozuji z nich pro sebe zavery (jakkoliv ne vzdy ku prospechu veci, treba jako po rusko-japonske valce z let 1904-05). V dobach, kdy jsem byl jeste vojakem z povolani, mne prekvapilo, do jake hloubky analyzoval generalni stab CSLA zkusenosti z arabsko-izraelske valky v roce 1973. Ostatne nejlepsim prikladem jsou asi napoleonske valky, kde Bonaparte zpocatku vysoce prevysoval sve protivniky a ustedroval jim jednu porazku za druhou. Ti se vsak postupne ze svych chyb ucili, svym protivnikem se inspirovali, a nakonec se stali cisari Francouzu temer rovnocennym souperem.

Vaclav Flek

02. 04. 2023, 22:42

Dobry vecer, Zdenku,

dekuji za vasi reakci, urcite se nemusite omlouvat, jsem rad, ze jsme se pochopili, i kdyz se domnivam, ze k zadnemu nedorozumeni vlastne nedoslo.

Patrite k te stastne generaci, ktera zazila jiz posttotalitni vyuku. Ja prozil celych 19 let na skolach v komunistickych dobach, z toho cast v dobe tuhe normalizace - to obcas hodne bolelo... Asi jste meli lepsi osnovy, ja si ze skoly na vyuku o valce s Japonskem prilis nevzpominam, jenom par obecnych frazi. Valka v Pacifku mne vzdy zajimala, ale venoval jsem ji pouze nekolik svych clanku, prece jenom to bylo trochu vzdalene tema. Zkusim vam je poslat, pokud jsem tak jiz neucinil drive (?).

Jinak mate pravdu, historie II. svetove valky je velmi komplexni, zrejme slozitejsi, nez si dokazeme predstavit, a vsechny nase interpretace jsou nutne zjednodusujici. Presto se domnivam, ze musime bojovat proti tem schematickym klise a frazim, ktere nas stale obklopuji. Mel jsem drive za to, ze jsou dedictvim komunistickeho skolstvi s jeho cernobilym videnim sveta, a ze samy postupne vymizi. Bohuzel to tak neni, jako narod asi mame ta klise hloubeji pod kuzi, nez by se mohlo zdat.

Zdeněk

02. 04. 2023, 22:59

Dobrý večer pane Fleku,

články o pacifickém bojišti jsem od Vás nečetl a rozhodně za ně budu vděčný...

Co se týká výuky nejenom dějepisu si vždycky připomínám slova svého učitele češtiny a dějepisu, který nám vždycky říkal, že už učí asi čtvrtou verzi dějin, ale tentokrát poprvé tak, jak to alespoň mohlo být ...

Co se týká klišé v našich národních dějinách s Vámi naprosto souhlasím a věřím, že přiznání si, že některé věci byly prostě jinak, by nám jako národu ohromně pomohlo.

Ale také by hrozně pomohlo, kdyby co nejvíce lidí při posuzování dějin nevycházelo z toho, co víme dnes, ale z toho, co mohli vědět účastníci tehdejších událostí. Domnívám se, že obzvláště důležité je to v dnešní, velmi turbulentní době.

Vaclav Flek

03. 04. 2023, 00:00

Dobry vecer, Zdenku,

dekuji za vasi rychlou reakci, se kterou zcela souhlasim.

Za mne bohuzel ucitel dejepisu nemohl rikat, jakou verzi dejin uci (i kdyz to vedel, a tusili jsme to i my, zaci, odchovani rokem 1968), nebot by jej okamzite "vyrazili". V te dobe byla pouze jedna verze (i kdyz i ta se obcas menila..). Tak jsme v tech letech poslouchali lzi, o kterych jsme vedeli, ze jim nasi profesori neveri, a oni jiste tusili, ze jim neverime ani my. Trochu schizofrenni situace, odpovidajici zacatkum normalizace.

S poslednim odstavcem vaseho prispevku naprosto souhlasim, sam jsem se snazil tento nazor v podobnych diskusich mnohokrat vyjadrit. Nase hodnoceni bohuzel obcas utvari to, co o tech udalostech vime s odstupem casu my, nikoliv to, co mohli vedet tehdejsi ucastnici. To je prave to priserne zkresleni historickych udalosti, ktere my dnes hodnotime ze zcela jine perspektivy.

Martin23 .

31. 03. 2023, 18:12

Tohle je věc kterou skutečně nikdy nepochopím, protože jsem ji naštěstí nikdy nezažil.

Lusknutím prstu se všechno špatné zapomene, ze zlých lidí jsou najednou dobří, z nacistů jsou spořádaní občané, z komunistů s klíčema jsou razem demokraté. Nedokážu si představit že by mě lidé jako např. Šebesta celý komunismus šikanovali a já bych to nechal jenom tak být.

Šebesta

31. 03. 2023, 13:07

To jsou bludy. V.V. komunista jsi především ty sám. Pro komouše je typické černobilé vidění světa. Stále se nepoznáváš ? Tak já ti pomohu.Třeba kauza břatři Mašínů. Podle pomylených lidí a také komunistů jsou to vrazi,podle mne ne dělali odboj a vrazi byli hlavně komunisté. Ti sami co tvrdí o Mašinech že byli vrazi u komunistů vraždy nevidí (horáková,Píka a další). Nebo Amici vraždili ve Vietnamu ale Rusové (sověti) v Maďarsku i u nás a v Afganistánu to ale komouše nezajímá. Masaryk podle komoušů nechal střílet do dělníků (je to lež) ale že komouši střílelí do dělníků 1953 po  po státním bankrotu nebo v roce 1969 při 1.výročí okupace ale to  jim nevadí. Ty  tvrdíš že Rusové se dopoušti vál.zločinů na Ukrajině nejsem proti souhlasím ale NATO v roce 1999 v Srbsku jak by smet. Poznaváš svou komunistickou tvář ? Je stejná jako u komoušů. Když vraždí druzí jsou to vrazi když vraždí oni nebo jejich spolusoudruzi tak se nic neděje nebo jinak je to v pořádku. Což ty tvrdíš o Srbsku. Takže soudruhu V.V. jsi jeden z nich.

Martin23 .

31. 03. 2023, 18:04

Šebesta:

Rusové zbaběle pod rouškou noci přepadli Ukrajinu. Rusové vraždí civilisty a ničí záměrně (nikoliv cíleně jako to Vaše NATO v roce 1999) civilní cíle. Rozdíl je to nesmírný. Rozdíl který vy nejste schopen, ať už záměřně či zastřen nenávistí k všemu dobrému jako je USA EU či NATO, rozeznat.

Šebesta

01. 04. 2023, 10:03

Pro Martin23 . Nesouhlasím. Jediný rozdíl je v délce a v počtu zabitých to beru. Válka na Ukrajině trvá 13 měsíců a bomby na Srbsko padaly 10 týdnů.Ale zavraždění civilisté jsou zavražděni civilisté na obou stranách. A pokud by jste měl v Srbsku rodinu a někoho z vašich blízkých by NATOVSKÁ bomba zabila budete se na to dívat úplně jinak. To mi věřte. Vše ostatní jsou zbytečné kecy. A o spravedlnosti NATO si nedělám iluze. Nejvíc mne baví zdejší pindy o tom že to je obranná aliance ale já sám jsem napočítal nejmíň 6 agresi jejich členů a to podle mnohých zdrojů jich je mnohem více.

Zdeněk

01. 04. 2023, 10:32

Chcimír Šebesta, před vyloděním v Normadii a během něj zahynuly desetitisíce francouzských civilistů v důsledku operací spojenců, především při kobercových náletech.
Během masakru v Oradour-sur-Glane zahynulo 643 civilistů. Zeptej se ve Francií, co je a co není válečný zločin ...

Mimochodem, i moje město bylo během WWII bombardováno a v důsledku navigační chyby došlo k zasažení obytné čtvrti a k civilním obětem, přesto neznám nikoho včetně pamětníků, kteří by to vyčítali Američanům, hádej proč, o velký osvícený vezíre.

Martin23 .

01. 04. 2023, 16:11

Šebesta:

děkuji že jste mi potvrdil to, co o Vás všichni víme.

Šebesta

01. 04. 2023, 17:59

Martin23. To je opravdu nejlepší vtip jaký jsem kdy slyšel .Jsem zastřen nenávisti ke všemu dobrému. Opět aniž to chcete podobáte se komunistům. Nenávist ke všemu dobrému. Přesně tuto formuli použivali komouši. Mnohdy u soudu s takzvanými nepřáteli režimu. Jste zaslepen nenavisti k dobrému (tedy soc.zřízeni) Je to jako v matice jen do rovnice misto USA,EU či NATO oni dávali SSSR,komunistickou stranu a vedoucího soudruha.Chlape obuďte se to už hraniči s fanatismem ty vašeš řeči.

Zdeněk

01. 04. 2023, 18:25

Šebesta, ty už přecházíš na otázky dobra a zla a především víry? Tak tedy dobrá, ať ti to udělá radost: "já věřím, že ty věříš ..." a máš to, svobodu vyznání máme ústavně zaručenu a pravdivost nebo nepravdivost předmětu víry nemusíš nikomu dokazovat a jako civil si můžeš žvanit v podstatě co chceš.

Kristepane, fanatický inkvizitor proti NATO, neustále dokola přehrávající svoje osobní dogmata, nás bude vyzývat, abychom se probudili ... :laughing::joy::rofl: vtip století.

Šebesta

31. 03. 2023, 09:02

Zajímavý životní osud. Ne každý to dokáže jako Fučida. Mnoho nacistů zůstalo nacisty i po mnoha zkušenostech co viděli a způsobili stejně i mnoho Japonců i když ti na vlastní pěst viděli co umí atomová bomba.Fučida byl v Hirošimě takže to viděl sám na vlastní oči po samotné akci. Jiní váleční zločinci byť tak nebyli označeni se zase třeba upili k smrti viz. katyňský Stalinův vrah Blochin. Svědomí ne každý umí ovládat. Občas se ale takový přiběh stane. Třeba jeden německý vojak Heinz Landau se stal členem divize SS Wiking a prošel válku na ruské frontě od roku 1942 až do konce. Měl štěstí,že přežil byť byl i parkrat raněn. Nakonec skončil v Berlině s ustupujicí německou armádou.Po válce odešel do Anglie kde dožil a i on se odklonil od Hitlera a všeho co dělal na frontě v SSSR . I když nutno dodat že celý život zůstal zapřisahlý ANTIKOMUNISTA ale s nacismem se rozešel.

Martin23 .

31. 03. 2023, 18:07

Šebesta:

Komunismus je zlo a musí být vymýceno z povrchu světa.