Americké střely AIM-120 pro ukrajinské MiGy

 19. 03. 2023      kategorie: Události      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Americká armáda zvažuje možnost použití pokročilých amerických střel vzduch-vzduch na letounech MiG-29 ve výzbroji ukrajinských ozbrojených sil. Zkoumána je možnost především integrace střel středního dosahu AIM-120 AMRAAM.

Integrace poměrně moderních amerických střel na poměrně zastaralé ukrajinské letouny má řadu zásadních technických potíží. Sovětské a dnes ruské letouny používají zcela odlišné způsoby spolupráce letounu-nosiče a nesené řízené střely. Letouny v ukrajinské výzbroji také postrádají patřičný kanál pro přenos řídících dat s kterým by bylo možno pracovat. Překonání těchto "zádrhelů" nebude vůbec jednoduché, rychlé a levné. Pokud se však podaří překonat tyto technické potíže, bude to poprvé, kdy Spojené státy povolí ukrajinskému letectví používat americké střely vzduch-vzduch. 

aimFoto: AIM-120 AMRAAM / USAF

Ozbrojené síly Ukrajiny v současnosti používají americké antiradarové střely AGM-88 HARM, které se podařilo integrovat do systému řízení zbraní ukrajinských letadel. Fungování však není příliš spolehlivé a po počátečním nadšení nasazování těchto střel ochablo. Letouny musí také být při jejich použití pouze v určité pozici, aby bylo odpálení bezpečné. Možnost úpravy MiGu-29 pro rakety AMRAAM „papírově“ vypadá krásně, ale ve skutečnosti je neperspektivní a nikam nevede. Myslí si i to i někteří ukrajinští experti. 

Projekt adaptace AIM-120 na ukrajinské MiGy-29 navrhli Američané z důvodu, že nabídka dostupných sovětských střel vzduch-vzduch typu R-27 ve světě je omezená. Na tomto pozadí se zdá nelogické, že Američané nejprve upravili ukrajinské stíhačky pro antiradarové střely AGM-88 HARM, poté pro řízené pumy JDAM a teprve nyní přešli na střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM. Radar ukrajinských MiGů v žádném případě neumožňuje využít potenciálu modernějších variant AIM-120.

Zdroj: thedrive.com, defence-ua.com

Komentáře

SHawk

19. 03. 2023, 12:01

No, já si počkám na to, co se z toho vyvine.Fulcrumy všichni uživatelé standartu NATO vyřadili z důvodu nekompatibility a nemožnosti implementovat zbraňový datalink. Nevýhodný přenos dat mezi návodčím a letouny pouze s navedením pilota do směru cíle. Další údaje o povaze cíle systém přenášet nedokáže. Pokročilým zbraním nepomáhá ani radar, který sice dokáže vyhledávat a sledovat více cílů, ale následně dokáže navádět na cíl jen jednu jedinou střelu a neumožňuje další synchronní mód, například sledování nebo vyhledávání. V praxi to znamená, že pilot, který již odpálil střelu na cíl, nemá žádnou informaci o okolní situaci, protože radar jeho letounu je plně vytížen naváděním střely na cíl a nedetekuje například přilétající nepřátelskou střelu...Za mně je podvěšení AIM-120 AMRAAM na Fulcruma spíš propagandou. Střely posledních variant mají obousměrný datalink, který ve Fulcrumu není a kvůli radaru i nevyužití 160 kilometrového dostřelu a znamenalo by to jejich degradaci na úroveň střel devadesátých let. Použití starších variant by zase bylo vyhazování peněz za efektivní zbraně navěšené na Fulcruma, zvlášť když agresor používá R-37 s dalekým dosahem (zkušebně zasažen cíl na vzdálenost 304km, na Ukrajine prokázán sestřel na více než 200 km). S ohledem na uvedená fakta je vyzbrojení MiG-29 střelami AIM-120 AMRAAM ekonomickou škodou 400 tisíc dolarů za každý, takto použitý kus.

Mates

19. 03. 2023, 13:39

Ohledně té propojitelnosti se to tvrdilo i o AGM-88 a přesto to nějak funguje. Co se týká toho radaru, tak to zní logicky, ale není možný, že by informace o poloze nepřátelského letounu byly přeneseny z nějaké jiné průzkumné platformy s větším dosahem(E-3 Sentry např.) a letadlo sloužilo pouze jako nosič? Ve finální fázi se už raketa navádí sama.

Zdeněk

19. 03. 2023, 13:59

To je pravda, jenže právě že jenom tak nějak. Schopnosti protiradarových AGM-88 jsou tak využívány jenom částečně, osobně se domnívám, že je používají hlavně k tomu, aby donutili rusy vypnout radary a pak tam mohli rychle vpadnout Su 25 a Su 24 a honem pryč, ale to se dá použít jenom v těsné blízkosti frontové linie, ale Ukrajinci nutně potřebují zasahovat hlavně týl ...

SHawk

20. 03. 2023, 15:09

Ano máš pravdu. Ale spojení ruského letounu a HARMu funguje jen právě tak "nějak". Američani udělali "nějaký ovládací program", nahráli jej do laptopu a ten dali pilotovi do kabiny. Takže pokud chce pilot odpálit HARMa, začne se místo pilotáže hrabat v laptopu a komunikuje se střelou až do jejího odpálení. Příliš akční to tedy není a po celou dobu se pilot nevěnuje řízení a ostatním přístrojům. A to je HARM samonaváděcí... AMRAAM má tři módy navedení a pokročilé verze komunikují oboustranným datalinkem kvůli aktualizaci dat o cíli (změna primárního cíle, změna módu navedení atd.) Nevím, ale nemyslím si, že tohle půjde "narvat" do laptopu a už vůbec si nemyslím, že bude mít pilot čas "hrát si" s laptopem po celou dobu letu střely (protože to právě datalink místo pilota dělá).

Omny

21. 03. 2023, 14:11

no tohle je kravina na n-tou ale stále mi uniká proč se západ bojí tam dát ukrošům F-16, kde je vše integrováno, dyt jich má tisíce....že by strach z ostudy?
Jinak o SU-57 začíná být znovu zájem, má totiž potvrzené 2 sestřely v Ukrajině (1x Su-27 a 1x - SU-25 nebo 24)

Jinak integrace Harmu s Migem neexistuje ten Mig tam plní funkci pouze nosiče jeho radar s tou střelou nic nedělá

Zdeněk

21. 03. 2023, 14:27

Přesně tak Omnyblb, ovšem nebyl to Su 57, ale pozemní S300 a nebyl to ukrajinský Su 27, ale orčí Su 34, ale jinak to máš úplně správně ...

Roman

19. 03. 2023, 11:07

Je vtipné vidět , jak ve válce jdou věci dělat neuvěřitelně rychle .
Na to co normálně trvá leta schvalování , dneska stačí doda v řádech týdnů .
Před rokem bych nevěřil že že se dají na sovětský Migy implementovat sofistikované americké střeli a ke všemu tak rychle .