B-36 Peacemaker: historicky nejvyšší bojový letoun s největším rozpětím křídel

 28. 07. 2022      kategorie: Vojenská technika      34 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Convair B-36 byl americký mezikontinentální strategický bombardér, který měl neoficiální název "Peacemaker". V celé historii letectví se jedná o největší bojový letoun co do výšky a rozpětí křídel. Přítomnost takového letounu ve vojenské službě byla užitečná především jako varování Sovětům o vzdušné a technologické převaze Spojených států.

B-36 byl prvním bombardérem na světě, který měl technické možnosti pro mezikontinentální let. Dne 11. dubna 1941 vznesl Letecký sbor americké armády (USAAC) požadavek na mezikontinentální bombardér. Původní požadavek na maximální rychlost 720 km/h, dostup 14 000 metrů a maximální dolet 19 000 km se však ukázal jako příliš náročný a překračoval tehdejší technologické možnosti. Z tohoto důvodu USAAC 19. srpna 1941 snížilo požadavky na maximální dolet 16 000 km, efektivní bojový rádius 6 400 km s pumovým nákladem 4500 kg, cestovní rychlostí mezi 390 a 480 km/h a dostupem 12 000 metrů. Prototyp XB-36 pak vzlétl v srpnu 1946. V roce 1949 stroje obdrželo United States Air Force a roku 1951 byly stroje zařazeny do řadové služby.

B-36aarrivalcarswell1948Foto: Prototyp XB-36 (vpravo) vedle sériového B-29 | Wikimedia Commons / Public domain

Sériová výroba letounů Convair B-36 výrazně překročila původní objednávku na 100 letounů a trvala do 14. srpna 1954. Celkem bylo vyrobeno 384 bombardérů různých modifikací a určení. Dva exempláře byly také použity při experimentech programu atomového letounu, kdy byl na jejich palubu umístěn funkční jaderný reaktor o výkonu 1 MW. Tento program byl zastaven a zrušen v roce 1958. Na všechny bombardéry počínaje modelem Convair B-36D byly instalovány kromě 6 pístových motorů s hvězdicovým uspořádáním válců také čtyři přídavné proudové motory J47-GE-19. Z tohoto důvodu je B-36 v záznamech veden jako letoun s 10 motory dvou různých typů.

Proudové motory se používaly pouze ve dvou fázích letu: při vzletu resp. při stoupání a získání dodatečné výšky a při zrychlení nad cílem. Po většinu letu však zůstávaly tyto motory nečinné, proto hrozil vznik námrazy. Aby tomu konstruktéři B-36 zabránili, zdokonalili systém ochrany proudových motorů proti námraze tím, že ohřev pylonu a motorů napojili na celkový systém ohřevu letounu.

Posádku B-36 tvořilo celkem 15 osob. Pro obranu měl bombardér 6 dálkově ovládaných zatahovacích střeleckých věží, pevnou příďovou a ocasní věž, celkem 16 kanónů ráže 20 mm. Vibrace při střelbě z těchto účinných zbraní však často způsobovaly poruchy elektronické vakuové trubice a selhávalo tak řízení navigace a letounu.

Poté, co se koncem 50. let objevily sériové modely B-52, které B-36 ve všech parametrech překonávaly, bylo o budoucnosti Peacemakeru rozhodnuto. Brzy byly všechny tyto letouny americkým letectvem vyřazeny z provozu. K tomuto rozhodnutí vedla i nízká spolehlivost a časová náročnost servisu pístových motorů ve srovnání s motory proudovými.

Jak již bylo zmíněno, pohonnou jednotku letounu B-36 tvořilo 6 pístových a 4 proudové motory - "šest točivých, čtyři hořící". Protože však tato instalace byla nespolehlivá a představovala nebezpečí požáru, posádky bombardérů změnily výraz na následující: "Dva točivé, dva hořící, dva kouřící, dva kašlavé a další dva se nepočítají."

Za zmínku stojí, že B-36 je spojen s incidentem, který mohl vyústit v plnohodnotnou jadernou katastrofu. Dne 22. května 1957 jeden ze strojů B-36 přepravoval termonukleární bombu z Biggsova armádního letiště v Novém Mexiku na leteckou základnu Kirtland. Při přiblížení k cíli však bomba z bombardéru vypadla a termonukleární projektil dopadl na zem ve vzdálenosti necelých 500 metrů od skladu jaderných zbraní a 7 km od řídicí věže letecké základny. Bomba po dopadu na zem explodovala, což by za normálních podmínek iniciovalo detonaci plutoniového jádra. K jadernému výbuchu však nedošlo a v místě pádu vznikl kráter o průměru 8 metrů a hloubce 4 metry. 

B-36 se nikdy nezúčastnil skutečného boje. Jeho modifikace RB-36 však byla hojně využívána jako průzkumný letoun. Velké rozměry umožnily umístit na letoun kamery s vysokým rozlišením. Díky svým schopnostem létat ve velkých výškách byl B-36 pro tehdejší protiletadlové dělostřelectvo nedostupný. Existuje předpoklad, že v padesátých letech B-36 podnikl řadu průzkumných letů nad územím Číny a Sovětského svazu.

Kromě toho byl B-36 také využit v programu na vytvoření letounu s jaderným pohonem. Speciálně upravený letoun NB-36H s funkčním jaderným reaktorem na palubě dokonce prováděl zkušební lety za účelem vědeckého zkoumání vlivu radioaktivního záření na posádku a různé systémy letounu. Práce na vytvoření letounu s jaderným pohonem však dále nepokračovaly.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Michal Klajman

09. 08. 2022, 12:06

marty: už v době kdy jej konstruovali tak věděli že bude snadným cílem, proto jej osadili takovým množstvím palubních zbraní a později plánovali i palubní stíhačku. Jedinou výhodou by byla vysoká operační výška, ale i tato výhoda by časem zanikla. Netrefit takovou létající stodolu by bylo opravdu "umění" Takže vy nemelte nesmysly....

Béďa

09. 08. 2022, 00:23

to Veritas a podobní: když už o B-36 vím velké h. zatáhnu do toho politiku hmm...

B-36 , hlavně verze D, nebyl do nástupu PL raket a Migu 19 bez šance ani při střetu S MIg- 17, u Migu 15 bylo spočítené že na útok mu zbyde palivo jen na cca 5 minut boje a střet ze zadní polosféry proti dálkově ovládaným střelištím s 20mm kanony nebyl pro ruské stíhače vůbec jednoduchý a pravděpodobnost úspěchu nebyla moc velká, jak bylo uvedeno větší šance měla 17 ale i tak to nebyla B-36 vůbeclehkým soupeřem.

Veritas vincit

30. 07. 2022, 17:57

Pánové, jsem skutečně rád, že máte chvilku co číst, protože jsme evidentně naladěni na stejnou, nebo blízkou vlnu. Z toho mám opravdu největší radost.
Byl to úplně náhodný objev, takže díky pouze tomu "nahoře", že v té chvíli vedl mé prsty na klávesnici.
Autora Lukáše Visingra čtu delší dobu a pár zajímavých článků navíc není nikdy na škodu.

Na radiu Dixie hrají pro mě hodně dobrou muziku, tak jsem od včera ještě nepřeladil. :slight_smile:
Nemohl jsem odolat a objednal jsem si hned 2 trička.
Na Putina se už moc těším.:laughing:
https://dixiegear.cz/produkt/putin-black/
"Na životech bílých vidláků záleží." vypadá taky moc pěkně.
https://dixiegear.cz/produkt/redneck-lives-matter-black/

HrdyNEslovan

30. 07. 2022, 12:38

Vv - také děkuji za tip na zajímavého autora.

Zdeněk

29. 07. 2022, 13:02

VV připojuji se k Bomberovi :thumbsup:

bombero

29. 07. 2022, 12:28

VV- moc dík za odkazy, už vím, co dnes s načatým večerem:thumbsup::sunglasses:

Veritas vincit

29. 07. 2022, 12:09

bombero
Bohužel v tom článku je jenom fotka, nic víc, ale ...
https://i.redd.it/yg7eakeauas31.jpg

Historie podvozku:
https://www.aflcmc.af.mil/News/Article-Display/Article/1919691/history-of-aircraft-track-landing-gear/

Rádiodixie (http://www.radiodixie.cz/) jsem objevil teprve dnes. Samozřejmě, hned jak jsem viděl úvodní a další stránky, tak jsem se musel zaregistrovat a dát stránku do oblíbených na přední místo. :slight_smile:
Zajímaví autoři: http://www.radiodixie.cz/autori
Jedním z nich Lukáš Visinger a jeho články: http://www.radiodixie.cz/magazin/autor/lukas-visingr

bombero

29. 07. 2022, 11:23

VV- ten článek v odkazu jsem nečetl, je moc dlouhý a tak si ho nechám na večer:sunglasses:. Ale k těm pásům si myslím, že spíš sloužily k pojíždění na nezpevněném povrchu. Nějak si nedokážu představit,jak by rychle ten pás museli roztočit při přistání,aby se neroztrhl. Třeba to v tom článku je, ale to zjistím až za pár hodin:upside_down:

Veritas vincit

29. 07. 2022, 10:30

Na B-36 zkoušeli také zajímavý pásový povozek.
Fotka s personálem na křídle je moc pěkná...
B-36 skvělá ukázka technické a technologické vyspělosti USA 1946-1959. :flag_us::thumbsup:http://www.radiodixie.cz/clanek/convair-b-36-peacemaker-deset-motoru-osm-vezi-ctyri-pumovnice

nobody

29. 07. 2022, 09:22

Toni
A teraz sa pozri na motorovu gondolu tej B-29 a na urovni kridel si k nej primysli trochu kratsie kridla. A mas P-47 Thunderbolt (*). T to nie je ziaden drobcek.
Teraz ho presun vedla Mierotvorcu a mas vlastne ultralight :grin:

(*) videl som letovu fotku Jug vedla Superfortress a tam to bolo nadherne viditelne, kedze Jug pouzival motor z rovnakej zakladnej verzie, ake pohanali B-29 - aj ta kapotaz sa potom velmi podobala.

Veritas vincit

28. 07. 2022, 19:52

Čobol
"Narozdíl od Vás, mám genetickej test. 72% skandivánie...."
*
Tak to máš tedy obrovskou smůlu, že těch 28 slovanských procent přebilo těch 72. :slight_smile:
Zrovna mi tady sděluješ svá moudra na technologiích z USA a hraješ si na vlastence chytrolína, kterému nedávno oschl hnědý kroužek na krku od ruské zadnice. :slight_smile:

Co se týká zdejšího "individuálního" vlastenčení, tak mi stačí několik dat z kalendáře:
Neznám datum, kdy TGM lhal Slovákům a prezidentu USA W.Wilsonovi, že vznikne konfederace Československo...

3. listopad 1918 - stržení Mariánského sloupu lůzou
19. květen 1935 - ČSR - okradení vítěze voleb SdP slovanskou lůzou o poslanecká křesla
30.září 1938 - lůza vzdala republiku bez boje
22.řijen 1938 - prezident lůzy, zbabělec, zloděj, diktátor a komunistický pohunek Beneš utíká do Anglie a později do USA. Po válce je za své mimoparlamentní diktátorské výnosy veleben lůzou, jako "prezident osvoboditel".:face_vomiting:
5.-9. květen 1945 - komunistické hovado Smrkovský: "„Snili jsme, jak se kozácký kůň napije z Vltavy. Nechtěli jsme tu Američany.“
26.květen 1946 - jako v jediné zemi na světě dostali komunisté v Československu nejvíce hlasů ve svobodných volbách. :face_vomiting:
10. červenec 1947 - Československo na nátlak Moskvy odmítlo účast na Marshallově plánu. :face_vomiting:
1.červen 1953 - "měnová reforma" - stát vedený komunistickou lůzou poprvé zbankrotoval
21. srpna 1968 - stát vedený komunistickou lůzou se bez boje vzdal okupantům. Až do listopadu 1989 vyplňovali a podepisovali všichni vstupující komunisté, průběžně 2 mil. dospělých jedinců v přihlášce svůj kladný vztah k okupační armádě, okupační mocnosti a okupaci rodné země.
Kolaborace s nepřítelem je dodnes nepromlčitelný trestný čin...
25.-26. ledna 2013 - Zeman lůzou poprvé zvolený prezidentem ČR:face_vomiting:
26.-27. ledna 2018 - Zeman lůzou podruhé zvolený prezidentem ČR:face_vomiting:

Zdeněk

28. 07. 2022, 19:07

Gratuluji, tentokrát bez chyb, teď ještě tu myšlenku ...

Čobol

28. 07. 2022, 18:58

Zdeňku, ještě že Vás s Karlem máme.

Zdeněk

28. 07. 2022, 18:44

Čobol Tobol, až napíšeš příspěvek bez chyb (klidně s překlepy, to se stane) a bude mít hlavu a patu, pak ti klidně začnu vykat, do té doby máš peška, slovane ...

Čobol

28. 07. 2022, 18:39

Nějak se začínám ve vašich etnikách zrácet. A Zdeňku, když už jsme u toho tykání, tak nevím kdo je větší slovan. Troubové jste o tom žádná .-)

Zdeněk

28. 07. 2022, 18:29

Dráhy Z,
papírové parametry Tu2 nic nemění na skutečnosti, že se ve vzduchu přestala rozpadat až celokovová verze z let 1947-1948 ...

Ono papírově nejlepší dvoumotorové letadlo WWII byl taky Heinkel He 219 Uhu a přesto to byl kvůli vadnému lepidlu akorát zabiják posádek.

Zdeněk

28. 07. 2022, 18:20

Čobol, tobol intelektuální a morální slovan jsi zcela určitě, na to nemá skutečnost, že možná nejsi genetický Slovan, žádný vliv ...

Čobol

28. 07. 2022, 17:54

Veritas vincit
Kájo, já nejsu slovan. Narozdíl od Vás, mám genetickej test. 72% skandivánie. Tak rozumbrado, ještě něco slovan vyblije?

Toni

28. 07. 2022, 17:17

Tyjo, nikdy mi nedocházelo,jak je to letadlo vlastně obrovský. Až když vidím to porovnání s B29. A že B29 není zrovna drobeček :-D

Veritas vincit

28. 07. 2022, 17:11

Čobol
"To snad ne :-D
Amíci rozsévájí mír stejně jako rusáci. Proč se musí čech neustále rvát do něčí prdele?"
*
Návrat k přirozeným přátelům (USA), díky kterým Československo (1918) vůbec vzniklo je normální. Po ostudném období (1945-1989), kdy slovanští chytrolíni zavlekli prosperující stát ČSR mezi zaostalé kolonie ruského chudobince a hlupákova.
Normální člověk pozná spojence, který Československo nikdy nezradil ani neokupoval.
Jenom slovanským zvrhlíkům na dnešním území ČR, zůstala dodnes v mozečcích sladká vzpomínka na ruské svěrače a jejich kroužkování oddaných krčků proruského služebnictva, jako památka na východní "vrchnost" neznající základy hygieny. :slight_smile:
Bohužel, dodnes s tímto ruským rituálem osočujete i naše chování normálních přátel. Uvědom si Slovane, že já nejsem ty.
Připadá ti snad obyvatelstvo "západní" Evropy na konci války americké zóny s hlavama někam v roce 2022 zastrčenýma?
Já myslím, že se "západní" Evropa má skvěle i bez těch vašich věčných slovanských rituálních tanečků a vašich oblíbených a často vzpomínaných zvyklostí s ruským análem. Slovani.:laughing:

Bono

28. 07. 2022, 16:43

...jooo, Canberra ...:heart_eyes:

Čobol

28. 07. 2022, 16:40

Veritas vincit

To snad ne :-D
Amíci rozsévájí mír stejně jako rusáci. Proč se  musí čech neustále rvát do něčí prdele?

Zdeněk

28. 07. 2022, 13:54

No a aby člověk nechválil jen USA, tak v roce 1949 vzlétl i skutečný klenot nebe English Electric Canberra.

Zdeněk

28. 07. 2022, 13:39

Papírově jistě, přečti si ale vzpomínky těch, co měli čest ten poklad sedlat ... spolu s Pe2.

p.s. kusy vyrobené po roce 1947 už měly kvalitu trochu lepší, ale Američané zase měli v roce 1947 B47 Stratojet ...

Maveric32

28. 07. 2022, 13:04

P-36 si zahral i ve filmu
https://www.youtube.com/watch?v=NIR_oO9GSZA

Mark

28. 07. 2022, 12:43

https://youtu.be/xQvgJEwHd_I

Pohled do útrob B-36

Veritas vincit

28. 07. 2022, 12:17

Zdeněk
Souhlasím na 100%. Pe-8 byl dobrý stroj.

Zdeněk

28. 07. 2022, 12:05

VV, Pe8 ve své době označený spíše jako TB-7 nebyl vyloženě špatný letoun, při příslušném vývoji a kvalitě výroby mohl být klidně na úrovni Lancasteru.
Petljakov byl dobrý konstruktér, ale narazil na limity ruských motorů a především pracovníků :grin:, co mi to jednom připomíná...

Veritas vincit

28. 07. 2022, 11:53

Zdeněk :thumbsup:
V každém případě byl B-36 "Peacemaker" i přes všechny nedostatky ve své době největším a technicky nejvyspělejším strojem ve vzduchu zařazeným ve službě.
Nebýt na konci války několika nouzových přistání B-29 na území Sovětského svazu, tak by Rusové nikdy nebyli schopni postavit a vyrábět jeho kopii Tu-4.
Ruský vývoj těžkých bombardérů skončil asi někde na úrovni Pe-8.
Při setkání s technikou nacistického Německa a hlavně USA, udělali Rusové ten pomyslný technický a technologický obří skok z komunisticko-feudální společnosti do "vyspělého" socialismu (komunismu). Na chvíli. :laughing:
Tehdejší (druhoválečný) impuls z vyspělého světa se již před mnoha lety vyčerpal a Rusáci se už pěkně dlouhou dobu válí v "doskočišti" v zelo-vodkovém opojení. Impulsy nepřicházejí a krást nápady a technologie už není tak snadné jako za časů Oscara Seborera, Klause Fuchse, Theodora Halla a  Davida Greenglasse. :slight_smile:

Kcharl

28. 07. 2022, 11:11

Pro Klajmana, opravdu hloupá poznámka, v době působení žádné takové střely neexistovaly a v průzkumné verzi tyto stroje bez problému unikaly ve výšce Migu-15bis, až nástup Migu-17 je ohrozil při jejich průzkumných misích.

Zdeněk

28. 07. 2022, 11:10

I když B36 opravdu nebyl extrémně vydařený letoun, tak vzlétl v době, kdy vrcholem sovětského bombardovacího letectva by Tu2, což byl krám, před kterým dávaly posádky přednost i starým A20 dodaným v rámci Lend and Lease.
Kopie B29 nazvaná Tu4 byla dodávána až od roku 1949 a první proudový střední bombardér Il28 až v roce 1950.

Veritas vincit

28. 07. 2022, 11:02

Marty :thumbsup:

Marty

28. 07. 2022, 10:58

Michal Klajman
možná proto byl z výzbroje vyřazen v době kdy to začlo hrozit?
sestrojen byl když pozemní PVO bylo kanonové, tak že? melete nesmysly? :-)

Michal Klajman

28. 07. 2022, 10:41

Letoun k ničemu. Jedna střela, ze země či z letounu a je s ním konec. Takže žádná usa převaha, nesmysl