EXCALIBUR
CZUB

DANA M2 – nejnovější verze naší osvědčené houfnice se představuje

 18. 09. 2018      kategorie: Vojenská technika      8 komentářů

Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.

Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů. 

DANA-M2-(1)

Psali jsme: Napalmoví netopýři, loď z ledu a další šílené historické zbraně

Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.

České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.  

DANA-M2-(2)

Psali jsme: Jestřáb a robotický krkavec v boji na život a na smrt

České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly. 

Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár měsíci představil právě v Polsku na polygonu Ustka a později na veletrhu MSPO v Kielcích. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.

Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Nová Dubnica, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.

DANA-M2-(3)

Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby

Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.  

DANA-M2-(4)

Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.

Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.

Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.

DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.

Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon. 

Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.

Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony 

Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.

DANA-M2-(6)

Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka. 

Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla. 

DANA-M2-(7)

Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.

DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.

 Autor: Redakce

ARMY24

Komentáře

pepa

20. 09. 2018

Jestlipak se tyto nové verze také budou nelegálně vyvážet do Ázerbajdžánu přes Izrael?!

franta PH

18. 09. 2018

Lepší než česká Dana M2 je slovenská verze (Zuzana 2) modernizované Dany . Dostřel 41 nebo 25 km je podstatný rozdíl.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací