Francouzi proti Američanům: U-2 proti Mirage IIIE

 18. 08. 2020      kategorie: Vojenská technika      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Lockheed U-2 "Dragon Lady" je americké výzvědné letadlo patřící ve své době k nejpřísněji utajovaným zbrojním programům. Letadlo bylo vyvinuto v padesátých letech 20. století firmou Lockheed Corporation v kalifornském Palmdale a na přelomu padesátých až šedesátých let špehovalo aktivity nepřátel NATO. Od června 1956 byla průzkumná U-2 používána k přeletům SSSR, ale i ostatních států Varšavské smlouvy, U-2 objevila sovětskou raketovou základnu na Kubě, létala nad Vietnamem, ale i nad Čínou. Američané však pomocí U-2 a dalších průzkumných prostředků nešpehovali pouze nepřátele. Americký průzkumný letoun RB-57 byl například zachycen při průzkumu Izraelského jaderného programu v Dimoně roku 1963 a když přišlo v roce 1966 rozhodnutí tehdejšího francouzského prezidenta Charlese de Gaulla o vystoupení Francie z vojenských složek NATO uprostřed studené války se Sovětským svazem, které bylo motivováno snahou zachovat francouzskou vojenskou nezávislost na USA, začali Američané sledovat i Francouze.

Usaf.u2.750pixFoto: Lockheed U-2 "Dragon Lady" je americké výzvědné letadlo, které bylo vyvinuto v padesátých letech 20. století v tzv. „Skunk Works“ firmy Lockheed Corporation v kalifornském Palmdale. Jeho hlavní předností je schopnost dlouhodobého letu ve výškách kolem 20 km | Wikimedia Commons

V červnu 1967 zachytily francouzské radary včasné výstrahy vysoko letící cíl. Cíl byl vyhodnocen jako průzkumný letoun U-2, letící k vojenskému letišti Dijon, které sloužilo jako základna jaderných nadzvukových strategických bombardérů Dassault Mirage IV. Tyto bombardéry byly součástí Force de Frappe, francouzské jaderné triády složené z pozemních jaderných balistických raket, strategických bombardérů se schopností nést jadernou výzbroj a z ponorek s jaderným pohonem vyzbrojených balistickými raketami s jadernou hlavicí. Od 1964 do roku 1971 bylo ve stavu pohotovosti drženo třicet šest Mirage IV s jadernou výzbrojí. Dvanáct z těchto letounů bylo stále ve vzduchu, dvanáct čekalo v pohotovosti s čtyř minutovou reakční dobou a posledních dvanáct čekalo v pohotovosti s reakční dobou čtyřicet pět minut. Těchto třicet šest Mirage IV se střídalo s dvaceti šesti rezervními Mirage IV, které byly udržované v provozu schopném stavu. V šedesátých letech byla Mirage IV schopna doručit jadernou hlavici o síle sedmdesát kilotun ekvivalentu TNT při rychlosti Mach 1.85 (2284 km/h) na cíle tak vzdálené, jako byla Moskva, nebo Murmansk.

maxresdefault
Foto: Jak vypadá takový pohled z kokpitu letounu Lockheed U-2 "Dragon Lady"? Výhled je impozantní, avšak z 20km výšky toho člověk asi moc nevidí... | Wikimedia Commons

Z vojenského letiště Dijon-Longvic byla proti americké U-2 vyslána jedna Mirage IIIE z jednotky 2ème escadre de chasse. Mirage IIIE byla poháněna proudovým motorem SNECMA Atar 09C s výkonem 41.97 kN bez přídavného spalování a 60.8 kN s přídavným spalováním. Tento motor francouzskému stíhači umožňoval vystoupat do výšky okolo 17 000 metrů, což na zachycení U-2 nestačilo, protože ta operovala ve výškách nad 19 000 metrů. Rozdíl více než dvou kilometrů v dostupu vyřešili Francouzi pomocí přídavného raketového motoru SEPR (Société d'Etudes pour la Propulsion par Réaction) 844, který pilot pronásledující Mirage IIIE odpálil ve výšce přibližně 14 000 metrů. SEPR 844 byla umístěna na zádi letounu a poskytovala mu dalších 16 kN výkonu, díky kterým mohla Mirage dosáhnout výšky až 24 000 metrů. Přídavný raketový motor měl přes tři sta litrů paliva, dokázal pracovat osmdesát sekund a bylo možné ho použít až třikrát za let. Kvůli nádrži raketového motoru bylo z letounu nutné vyjmout kanóny a pilot na sobě musel mít speciální přetlakový výškový oblek, který vypadal jako skafandr. Cílem francouzského stíhače nebylo průzkumný U-2 sestřelit, ale vyfotografovat ho a následně pořízené snímky použít jako důkaz toho, že Američané narušují francouzský vzdušný prostor. Mirage IIIE nebyla vybavena žádným zařízením, které by mohlo U-2 vyfotografovat a tak byl fotoaparátem vybaven pilot stíhacího letounu.

Po odpálení přídavného raketového motoru ve výšce 13 716 metrů akcelerovala téměř strmě stoupající Mirage IIIE na rychlost 1,8 machu. Výšku 19 812 metrů ve které se nacházela průzkumná U-2 letící rychlostí téměř 0,9 machu pak francouzský stíhač dosáhl při rychlosti 1,7 machu a prosvištěl jen pár metrů od přídě průzkumného stroje. Francouzskému pilotu se v nepohodlném přetlakovém obleku podařilo vyfotit několik snímků americké U-2 přímo nad letištěm v Dijonu, poté vypnul přídavný motor SEPR 844 a vrátil se s minimem paliva zpět na základnu, protože prakticky celý let proběhl na plnou forsáž. Americký pilot U-2 se nepokusil o žádný úhybný manévr i když je značně nepravděpodobné, že by na svou dobu velice pokročilé prostředky elektro radiového boje, kterými byla U-2 vybavena přibližující se Mirage IIIE nezaregistrovaly. Každopádně s americkým průzkumným letounem značně zamávala jak sonická vlna, tak velice blízký průlet rychle letící Mirage IIIE.

jean_de_selys-longchamp-av_louise
Foto: Dassault Mirage III je francouzský jednomotorový stíhací nadzvukový letoun vyráběný od konce 50. let firmou Dassault Aviation, řešený jako dolnoplošník s deltakřídlem. Byla prvním západoevropským bojovým letounem, který překročil rychlost Mach 2 v horizontálním letu | Wikimedia Commons

Američané po tomto incidentu přestali s průzkumnými lety nad území Francie a obnovili je až po zavedení SR-71 schopného létat rychlostí tři machy ve výšce přes 22 000 metrů. Francie se vrátila do Vojenského výboru NATO v roce 1995 a následné zvyšování její spolupráce s vojenskými strukturami Aliance vyústilo v roce 2009 k jejímu opětovnému návratu do vojenského velení NATO. Průzkumné letouny U-2 používají americké ozbrojené složky dodnes, mezi roky 1994 a 1998 na U-2 proběhl program který umožnil zástavbu nových proudových motorů General Electric F118-GE-101 namísto starých J75-P-13B. Tato modifikace snížila spotřebu paliva a zvýšila dostup, letounu byly navíc instalovány nové elektronické protiopatření a GPS přijímače. S vyřazením U-2 se počítá až okolo roku 2050.

Video: Stíhací letoun Dassault Mirage III s využitím přídavného raketového motoru SEPR / YouTube

 Autor: VKZB

Komentáře

VKZB

19. 08. 2020, 09:34

Karel3: Ona ta raketa mohla být teoreticky zažehnuta i víckrát než 3x, ale prakticky těch 80 sekund vycházelo na 2-3 zážehy. To bude důvod, proč se zdroje rozchází v počtu zážehů...

VKZB

18. 08. 2020, 20:15

Karel3: To je článek ze kterého jsem vycházel, doporučím hodit do google translatoru, ale hodně textu jsem nastavoval, protože je ten francouzskej článek hodně krátkej, tak jen aby ses nedivil, že je ten můj text úplně jinej, než originál :wink:

VKZB

18. 08. 2020, 20:12

Cateye: Já děkuju za tu poznámku, jinak by mi nedošlo, že to musel být SEPR 844. Původní francouzký článek ze kterého vycházím je jen pár vět a autor (pilot, co letěl tu Mirage) mluví jen o SEPR (bez čísla) a zmiňuje, že měl "skafandr", to už napovídá dost, protože ten skafandr přišel právě s SERP 844, ale došlo mi to až když jsi zmínil ten fotokulomet.

Tady popis SEPR 844 a to, že se musely kanóny vyměnit za nádrž zmiňují poslední dvě věty:
Un modèle SEPR 844, qui avait l'avantage de pouvoir utiliser le même kérosène que le réacteur Atar comme combustible, commença à être testé en 1962. Il fut mis en service à partir de 1967 sur les Mirage IIIE. Utilisée pour l'interception à haute altitude, le pilote était équipé d'une combinaison spéciale dite « stratosphérique » (il ressemblait à un astronaute). Tous les 3 tirs, la fusée était déposée pour entretien. À l'avant, le châssis avec les deux canons était déposé et une soute à carburant était montée à la place. L'armement utilisé était plutôt le Matra R 530 version infrarouge monté en fuselage.

Cateye

18. 08. 2020, 19:11

VKZB: Tak to jsem nevěděl. Klobouk dolů před takovými znalostmi :)

VKZB

18. 08. 2020, 16:27

Karel3: Kdyby Frantíci chtěli, mohli podvěsit rakety, ten raketový motor měl dost tahu, aby si Mirage na U-2 šáhl i se dvěma raketama. On francouz neriskoval jen svuj život, ale i život toho pilota U-2, kdyby okolo ní prolétl blíž, mohly jí turbulence klidně shodit dolu a U-2 není letadlo, které by bylo lehké vybrat z pádu.

VKZB

18. 08. 2020, 16:24

Cateye: Dobrej postřeh, ale mám vysvětlení. Nešlo o SEPR 841, ale o SEPR 844, který používal palivovou nádrž umístěnou na místě, kde byly normálně kanóny. Ty se pro použití SEPR 844 musely vymontovat a s nimi i fotokulomet.

Cateye

18. 08. 2020, 14:59

"Mirage IIIE nebyla vybavena žádným zařízením, které by mohlo U-2 vyfotografovat..."
A co fotokulomet?