Když Sověti opustili Afghánistán, následovala občanská válka a export islámského terorismu – nyní jsme Afghánistán opustili my

 10. 08. 2021      kategorie: Vojenská historie      53 komentářů
Přidat na Seznam.cz

24. prosince 1979 vtrhla sovětská Rudá armáda do Afghánistánu, čímž začala sovětsko-afghánská válka, k níž bude narýsováno mnoho paralel s válkou ve Vietnamu. Mnozí ji dokonce nazývají "ruský Vietnam". Válka si nakonec vyžádala životy přibližně 15 000 sovětských vojáků a 500 000 až 2 milionů afghánských civilistů. Sledujeme po třiceti letech podobný scénář?

stingerFoto: 24. prosince 1979 vtrhla sovětská Rudá armáda do Afghánistánu, čímž začala sovětsko-afghánská válka, k níž bude narýsováno mnoho paralel s válkou ve Vietnamu. | Stuart Brown / Wikimedia Commons / Public domain

24. prosince 1979 vtrhla sovětská Rudá armáda do Afghánistánu, čímž začala sovětsko-afghánská válka, k níž bude narýsováno mnoho paralel s válkou ve Vietnamu. Mnozí ji dokonce nazývají "ruský Vietnam". Válka si nakonec vyžádala životy přibližně 15 000 sovětských vojáků a 500 000 až 2 milionů afghánských civilistů. Sledujeme po třiceti letech podobný scénář?

V roce 1978 neproběhl Sovětským svazem podporovaný puč Nur Mohammada Tarakiho proti afghánské vládě podle plánu. V roce 1979 zahájil Hafizulláh Amín, afghánský politik, kterému Sověti nevěřili, že zůstane na jejich straně, protipřevrat a Tarakiho odstavil od moci. Nedlouho poté nechal Amín Tarakiho popravit. Brežněvův Sovětský svaz v prosinci 1979 vtrhl do Afghánistánu, Amína zlikvidoval a nahradil loajálním Babrakem Karmalem. Invaze byla mezinárodně odsouzena a podpořil ji pouze malý počet spojenců SSSR.

Sověti s obrovským množstvím vojáků a vybavení očekávali, že zemi snadno ovládnou, ale podobně jako USA ve Vietnamu narazili na tvrdý odpor odhodlaných místních obyvatel. Tito povstalci zahájili proti nové vládě a okupantům tzv. džihád, svatou válku. Do boje se spojilo mnoho malých skupin místních obyvatel z různých oblastí, které byly souhrnně známy jako mudžahedíni.

Protože stále zuřila studená válka, státy, které se stavěly proti komunismu, finančně i materiálně podporovaly mudžáhidy, kteří mimo jiné dostávali finanční prostředky a vybavení z Velké Británie a USA. Mudžahedíni byli proti početnější, lépe vycvičené a vybavené Rudé armádě v nevýhodě, a proto přijali taktiku partyzánského boje. Zpočátku Rudá armáda dosahovala úspěchů, ale nakonec se válka zadrhla. Povstalci dovedně využívali krajinu a podnebí ve svůj prospěch. Konflikt, který měl rychle skončit totálním sovětským vítězstvím, trval devět let.

Po těchto dlouhých a těžkých devíti letech bylo i v Moskvě jasné, že Sověti nemají šanci mudžáhidy zcela zničit a dostat Afghánistán pod svou vládu. V roce 1988 začali stahovat svá vojska. V roce 1989 zcela odešli. Válka stála SSSR obrovské množství peněz a lidí a promítla se i do politické nestability finální fáze existence totalitní velmoci. V roce 1991, jen několik let po odchodu posledních vojáků z Afghánistánu, se Sovětský svaz rozpadl. Mnozí se domnívají, že sovětsko-afghánská válka k tomuto rozpadu významně přispěla.

Navzdory stažení mudžáhidé ještě neměli vyhráno. Sověti nadále podporovali afghánskou vládu, aby se bránila mudžáhidům sama, ale tato podpora s rozpadem SSSR v roce 1991 skončila. Do roku 1992 převzali kontrolu nad zemí povstalci.

Není ovšem možné hovořit o míru, protože bez společného nepřítele začalo mnoho jednotlivých skupin uvnitř mudžáhidů válčit mezi sebou v občanské válce. Občanská válka vedla v roce 1994 k vytvoření známého hnutí Tálibán, jehož cílem po odstranění komunistické vlády bylo v celé zemi nastolit muslimská vláda vpravdě středověkého ražení.

Tálibán vlastnil většinu zbraní a vybavení, které afghánským povstalcům poskytly západní země během sovětsko-afghánské války. Tato dobře vybavená skupina začala porážet a přebírat kontrolu nad různými územími po celé zemi. V roce 1998, deset let po stažení sovětských vojsk a dlouho po rozpadu Sovětského svazu, Tálibán kontroloval 90 % území Afghánistánu.

Jejich vláda byla neuvěřitelně represivní a zasahovala do základních lidských práv obyvatel, což přimělo Organizaci spojených národů, aby Tálibán odsoudila. Po útocích z 11. září 2001 poskytl Tálibán útočiště Usámu bin Ládinovi. Tálibán ignoroval tlak USA, aby bin Ládina vydal, což vedlo k americké invazi do Afghánistánu. USA měly mnohem větší úspěch než Sověti o několik desetiletí dříve, a do konce roku 2001 měly zemi pod kontrolou. Stejně jako v případě sovětské okupace se však povstalecké frakce v Afghánistánu bránily invazi partyzánským bojem a USA a jejich spojenci nedosáhli úplného vítězství.

Sovětská invaze do Afghánistánu a následná podpora jejich nepřátel ze strany západních a blízkovýchodních zemí v důsledku vytvořily teroristické skupiny, s nimiž se vlády snaží vypořádat dodnes. Po stažení západních sil z Afghánistánu zřejmě sledujeme podobný a dost možná rychlejší proces, jehož důsledky mohou být fatálnější, než co svět zažil na přelomu století.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czert

18. 08. 2021, 11:48

Vanek
Jasne, proc zodpovidat moje otazky, kdyz vyzaduji aby si necim podporil tvoje tvrzeni, ze.

Czert

16. 08. 2021, 11:10

Vanek
Misto odpovedi na prmou otazku bezobsazne kecy. Nejsi nahodou politik?

Czert

15. 08. 2021, 10:58

Karlik
Zajimave, tyzadny pokus delat nemusis, aby si dokazal svoje tvrzeni, ale po me si chtel abych dolozil jak havel chtel zlikvidovat pechotni vojensky prumysl a vojenske opravny.
Trochu pikrytectvi ne?
Ale to u komunistickeho slovana jako ty neni nic neobvykleho.

Czert

15. 08. 2021, 10:54

Vanek
Co si predstavujete pod pojmem neoimperialismus?
A jak se projevuje?

Czert

15. 08. 2021, 10:42

Vanek.
A pokud si myslis ze sem nejaky zaslepeny ibdivovatel ameriky, tak musim ti rict ze sem prave zdesen z toho jak se amerika vydava nadsene smerem k marxismu stalinismu.

Czert

15. 08. 2021, 10:40

Vanek
Proc si myslis ze potrebu byt chranen pred sokem z reality mam ja a ne ty?

Yeywaw

14. 08. 2021, 02:30

Martin Vaněk
Klasika, nemáte argumenty, tak nastupují urážky. Připomínám, že to vy jste na žádnou moji otázku neodpověděl a já se ptal první. Stále trvám na tom, abyste mi odpověděl na moje otázky. Teď jsem měl čas, tak jsem se podíval na vaše bludná tvrzení.

Nevím proč sem pletete hotel v Madridu. Co to má společného s WTC? Klasické odvádění pozornosti. A o tom, že se v Teheránu zřítila vlivem požáru budova Plasco víte? https://www.youtube.com/watch?v=MZmNjl4_wdU
Porovnávání WTC s jinými budovami je nesmysl. Jak jsem dříve napsal, do žádných jiných mrakodrapů nenarazil Boeing 767 plný paliva.

V prostoru dopadu (ta obří díra) se žádní lidé nepohybovali. Fotky lidí koukajících z oken jsou z jiného místa.

Opět lžete o tom, že vojáci, kteří se účastnili zabití Bin Ládina, zemřeli. Při sestřelení Chinooku 5.8.2011 tam žádní z nich nebyli.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Afghanistan_Boeing_Chinook_shootdown
Chcete více zdrojů o tom, že jsou naživu? Veřejně odhalili svoji identitu pouze dva - Matt Bissonnete napsal dvě knihy, No Easy Day a No Hero, obě až po té události, zde rozhovor: https://www.nbcnews.com/news/investigations/who-shot-bin-laden-tale-two-seals-n241241. Robert O'Neill je celkem aktivní na Twitteru: https://twitter.com/mchooyah
Když jsme u těch zdrojů, nemáte jich vy přesně nula?

Uveďte, který člen toho týmu měl zemřít při autonehodě a ukažte zdroj.

Volný pád z 417 metrů trvá 9,2 sekundy. Na tomto videu je vidět nepřetržitý pád severní věže, který trvá asi 12 sekund, můžete si to stopnout: https://www.youtube.com/watch?v=ft2uIYucsXo

Zjevně nechápete ironii, nebo máte problém s pamětí (za předpokladu, že jste jedna a tatáž osoba), jinak byste věděl, že s tím 40. patrem jste začal vy. Ta konstrukce nemohla vydržet pád desítek tisíc tun rychlostí přes 200 km/h, proto byly trosky rozesety na větší ploše. A ano, tak to bývá i u řízených demolicí.

Výbuch asi 10 tun paliva opravdu nemohl rozmetat vršek budovy. Zeď nebyla železobeton, ale ocel. "Projelo" to konstrukcí kvůli tomu, že to vážilo 129 tun a letělo to rychlostí 900 km/h. Relativě tenká zeď za kterou byl jen vzduch (patra nepočítám, později vysvětlím) to neměla šanci vydržet. Když jsem tvrdil, že konstrukce byla čistě ocelová, zapomněl jsem na jádro, ovšem zdi a podlaží byly ocel. Podívejte se znovu na fotografii, na kterou jsem odkazoval, tam uvidíte, co tvořilo jednotlivá patra, což byly příhradové nosníky, na nich položený plech s 10 cm vrstvou betonu. Toto mluví samo za sebe: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-66538bb5afda75a18c731bb8d714b0cb-c
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-fa34ec645867edd8c98a4ae2560cd8d9.webp
http://www.sharpprintinginc.com/911/images/photoalbum/10/WTCdesign.jpg
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-55c8db2b54ccaf192dfeca3024dc434f.webp

Na druhé straně samozřejmě prorazil výbuch a trosky, i když v menší intenzitě, zde je to krásně vidět: https://cdn.abcotvs.com/dip/images/291462_AP01091104646.jpg

V Pentagonu nebyla díra o velikosti 6 m, ale 22 m. Jedno křídlo zasáhlo zem a druhé bylo zcela zničeno při nárazu. Nepředstavujete si snad, že tam letadlo zanechalo přesný otisk? Navíc tam nenaletělo přímo, ale zboku. Zdroj: https://www.popularmechanics.com/military/a5659/debunking-911-myths-pentagon/
Pentagon má také daleko masivnější konstrukci než WTC, zde je ta zeď skutečně masivní železobeton. Zajímavé, že u WTC vám vadí, že letadlo vletělo do budovy, ale u Pentagonu vám zas vadí přilíš malé škody. Trochu rozpor, nemyslíte?
Když už jsme u toho, mám na vás další otázky. Proč všichni přímí svědci vypověděli, že viděli letadlo? Proč zasahující lidé uvnitř nalézali trosky letadla? Kam se poděl Boeing 757 s registrací N644AA? Proč byli plánovači útoku tak blbí a nepoužili letadlo, aby to nemohl někdo jménem Martin Vaněk odhalit?

Nejsem chemik a nebudu si tady hrát na experta, tak jako si na něj hrajete vy, ale bylo by zvláštní, kdyby všechno palivo v různých nádržích do posledního litru explodovalo při nárazu. Pokud si to nemyslíte, co podle vás způsobilo ten masivní požár, který potom pokračoval tři měsíce?

Teď bych byl rád, kdybyste mi konečně zodpověděl moje otázky z prvního příspěvku. Samozřejmě to nečekám, narozdíl od přívalu urážek.

Czert

13. 08. 2021, 20:49

Karlik
A k tomu tvojemu experimentu, uz se tesim na video co udelas a ukazes me vysledek.
Jen so te desky na vrchu nezapomen vyriznout obdelnik do kterehe se vejde vnitrni jadro.
Protoze dosliva vyjma vahy stropu vrchniho patra na vnitrni jadro zadna vaha nepusobila, po tom co odpadly vsechny podlahy a obvodove zdi.
Abo strop byl vaha navic, ale zas bylo odlehceno o hidne podlah.

Czert

13. 08. 2021, 20:36

Karlik
Tvaris se jako cytrak, ale prinejlwpsim ses chytrolin.
To tvoje milovana nosna obvodova konstrukce platila pro podlahy a obvod samotny, ne vlastni jadro.
Schvalne se zamysly, kdyz se stavely dvojcata, proc napred rostlo jadro a pak okoli a ne opacne, kdyz dle tebe vnejsek - skorapka - mel vetsi nosnost?

A s tema teplotama ses mimo palivo horelo pri cca 650st. Lip studuj.

Czert

13. 08. 2021, 20:30

Vanek
Rozdil mezi volnym padem a palancinkami je 2s - tj 20%. Je to dle tebe moc nebo malo?

To, ze se zritili do sebe je prosta fyzika, plati to tak vsude. Najdi me jediny priklad samovolne zricene - klidne i castecne - co nespadla do sebe.

V cem s tebou souhlasim je 7, ze jeji pad nebyl nikdy smysluplne vysvetlen, narozdil od dvojcat.

Czert

13. 08. 2021, 11:15

Yeahaw
To co me u wtc trapi a na co sem nenasel odpoved sou 2 veci.
Proc se wtc zacalo hroutit nad mistem pozaru misto v miste pozaru.
A proc nezstalo stat zelezobetonove jadro, to bylo samonosne a nepotrebovalo okolni zdi a podlahy k tomu aby stalo, coz nejde rict o podlahach a zdich, ktere bez jadra stat nemohly.

Czert

13. 08. 2021, 10:49

Yeahaw
Mozna by sis mel znovu precist ten clanek na jaky si dal odkaz, tam se jasne pise ze tam petrolej horel pri teplite kolem 600 stupnu, ano shidou okolnosti pri stejne teplote se ocel popousti - mekne.
A kdyz si vezmes co vsechno se v kancekari lpouziva, tak se diky tomu mixu dostanes taky k 600 stupnum.

Navic v tom clanku to bylo presne napsano, naraz letadla zpusobil pozar v oblasti ktera by byla normalne zasazena po 1 hodine pozaru.
A aby ti budova spadla kvuli tomu ze se ti v noci vyzkratovala konvice a nefungovalo cidlo pozaru, pripadne sprinkler...
To skutecne duveru nevzbuzuje.
Nejde si nevzpomenout onen madricky pozar kdy vezak doslova vyhorel na zeleznou kostru a nic se nezritilo.

Jinak me to neda
https://m.youtube.com/watch?v=Bv2YQnT6pSo
Co myslis, kdyby se na to neprislo a budova spadla, mel by jit navrhar do basy nebo ne?
Dle me jo.

Czert

13. 08. 2021, 10:28

Vanek
Par odpovedi
K palacinkovemu efektu, neni to zas takovy nesmysl.
Vezmi si 2 chlapy na svoje ramena, to same si dej 3 chlapy naproti.
A ted kazdemu dej na pero 20 kg kybl s tim, ze ho unesou. A pozor, ted jim pero ochabne a kybl spadne dolu... A ted se predved jak tvoje pero unese 3 kyble.
Tvoje schopnost nest chlapy nad sebou narusena nebyla, nebo jo?
A tez si vezmi ze jedina vec co branila tomu aby se chlapi zritili na sebe byly jejich pera a kyble opirajici se o sebe.

K tvoji tlakove vlne, nechapu, mrkni se na video, kde ti vybuchuje palivo z druhe strany budovy, to je ta tvoje tlakova vlna.

K narazu do budovy, vezmi si 5 kg balonnaplneny vodou a hod ho proti zdi, a pak si vezmi stejnou 5kg delovou kouli a hod ji stejnou rychlosti proti stejne zdi.
Efekty budou ruzne. A letadlo mav bliz balonu nez delove kouli.
Jiste poskozeni je jasne, konetickou energii neokecas, ale vsimni si, mimo okoli primeho zasahu moc skody nike nebylo.

Czert

13. 08. 2021, 09:55

Karlik
Spatna zprava, muj znamy je statik, cili cekam na tvoji pointu.

A na tvoji otazku, na naraz letadla by mela byt projektovana kazda vyskova budova co vycniva vysoko nad okolni zastavbu a je v blizkosti letiste.
Zamysly se, proc sou motory letadel navrhovany na to, aby prezili a fungovaly nasati velkeho ptaka, byt ta sance je jedna k miliarde?

Yewaw

12. 08. 2021, 23:59

Martin Vaněk
Teď jsem dopsal jeden kometář, když se objevil ten váš a musím říct, že jste opravdu blázen. Klasický konspirátor, který nemá jediný argument jak to bylo, je samé zpochybňování, tohle je mi divné, tak to tak nesmí bejt.
Trvám na tom abyste mi zodpověděl moje původní otázky:
1. Kdo by ten fousatej pán, když ne Bin Ládin?
2. Kam se poděl skutečný Bin Ládin narozený 10.3.1957 v Rijádu?
3. Ten, co založil al-Kaidu v roce 1988 byl ten pravej nebo už falešnej?
4. Co Zaváhirí a ostatní?
5. Jak zajistit, aby ty letadla vrazila do budov pod přesně daným úhlem, aby bomby uvnitř fungovaly jak měly (a následném požáru)?
6. Proč postupovat tak strašně složitě a zvyšovat riziko odhalení?
7. Kdo naplánoval ten útok?
8. Kdy?
9. Proč takovým způsobem?
10. Jak to do toho byla zapojena al-Kaida?
11. Co věděl Clinton a Bush?
12. Jak velký byl rozsah spiknutí?
13. Jak do toho zapadá útok z roku 1993?

Ne, budovy nespadly rychlostí volného pádu, mnohokrát vyvrácená konspirační lež. Teplota nebyla 1200, ale 650. Jasně, obvodové zdi byly skála a byly schopny do 40. patra udržet trosky. Vybuchla jen třetina paliva. Budova nebyla železobetonová, železobetonový je panelák, tady to bylo čistě ocelové. Nevím, co sem taháte lehké slitiny, podstatná je hmotnost a rychlost. Silberstein - zase stokrát obehraná pohádka, to má jako dokazovat co? Bin Ládina nezabila Delta, ale Navy Seals.
Když už mluvíte o nehodě vrtulníku, tohle je nejspíš základ ayší historky:
https://www.history.com/news/the-costliest-day-in-seal-team-six-history
Opravdu nezemřeli všichni (Seal Team Six má mít 1342 vojáků) a žádný z nich se neúčastnil akce proti Bin Ládinovi. V rychlosti jsem našel jednoho známého člena, kterému se očividně daří dobře: https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_J._O%27Neill

Takže jste lhal. Tohle jsem si teď vyhledal a tím končím. Nebudu teď trávit hodiny nad tím abych vyvracel každý váš jednotlivý nesmysl.

Yeywaw

12. 08. 2021, 23:18

Czert
Ne, s tak ohnivým peklem konstruktéři opravdu nepočítali.
"Tech 30 tun petroleje melo jen vliv na rychlost rozsireni pozaru, tot vse." Vůbec ne vše. Materiály v mrakodrapech opravdu nemají hořlavost leteckého petroleje. I kdybych o tom nic nevěděl, je jasné, že takový požár extrémně namáhá konstrukci. Požár navíc neskončil zřícením WTC, ale pokračoval asi 3 měsíce.
Nebyla to zeď co povolila, ale příhradové nosníky držící jednotlivá patra, což byly docela lehké trubky, které spojovaly jádro se zdí. Teď doufám, že to píšu správně, ať mě kdyžtak někdo kvalifikovanější opraví, ale pokud to chápu správně, tak vlivem vysoké teploty ocel změkla a také se kvůli teplotním rozdílům pokroutila, spoje na konci postupně povolily, podlaží se zhroutilo na to pod ním, které taky bylo poškozené a i kvůli té obří díře po letadle to vršek budovy už neunesl a kolaps byl na světě. Při pohledu na tento obrázek se divím, že to nespadlo dřív: https://cryptome.org/info/wtc-punch/pict55.jpg
Zkrátka ano, ta budova na to nebyla stavěná.

Czert

12. 08. 2021, 18:02

Yeahaw
Evidentne se na tom jestli vetsina nebo mensina mudzahedinu presla k talibu neshodneme.
K dvojcatum
Tech 30 tun petroleje melo jen vliv na rychlost rozsireni pozaru, tot vse. Letecky petrolej nehori pri vyssi teplote nez ostatni materialy co se bezne nachazeji v mrakodrapech.
A je absolutne jedno jestli vnejsi zdi byly nosne, nebo vnitrni. Pokud nosna zed nedokaze odolat ohni, je to kriminalni zanedbani. 100%.
K narazu letadla, ono 9 tunove letaflo ukazala ze je to moznost, cili s tim meli pocitat, zvlast diky blizkosti letiste.
Ano naraz 129 tun je ponekud vic nez 9, ale mam pro tebe spatnou zpravu, v dobe jejich projektovani uz bezne litaly letadla co meli vic nez 100 tun, cili opet, mozne kriminalni zanedbani. Rekneme 50%.
A pokud vezmeme i kdyby to nebylo nijak projektovane na naraz letounu, vezmem jeho hmotnost, dynamicky raz a skody... Kolik mohl onen naraz poskodit celkove plochy nosnych vnejsich zdi?
1% ci min?
A pokud ti barak spadne kvuli ooskozeni 1% nosne zdi... Opet kriminalni zanedbani orojektu nebo stavby.

leo

12. 08. 2021, 09:08

pojdete do piče židáci

Yeywaw

11. 08. 2021, 22:45

Czert
Ano značná část Talibanců bojovala proti SSSR. Avšak jen menší část mudžahedínů se později stala členy Talibanu.
Pravda, do žádných jiných budov na světě nenarazil Boeing 767. Stejně tak v žádném jiném mrakodrapu nehořelo asi 30 tun leteckého petroleje. Zjistětě si něco o konstrukci těch budov. Třeba to, že vnější stěny byly, narozdíl od většiny mrakodrapů, nosné. Nebo o tom jak byla postavena jednotlivá patra. Pokud jste línej vyhledávat: https://www.tms.org/pubs/journals/JOM/0112/Eagar/Eagar-0112.html
Nebo se podívejte alespoň na tento obrázek (doporučuji všem, je to hezká fotka): https://www.reddit.com/r/pics/comments/6xtvuo/sun_shining_through_the_world_trade_centers/
A doufám, že nemyslíte vážně srovnání nárazu letadla, které vážilo 9 tun, s tím, co vážilo asi 129 tun. O rychlosti ani nemluvě.

Petr Hertel / ČERT

11. 08. 2021, 17:52

Ad Komunista bez místa

Jen poznámka k tomu Nadžíbulláhovi... Ale v době, kdy ho Tálibánci v roce 1996 zlynčovali a pověsili v Kábulu, to už byl pár let od "válu". Ale jistě, je fakt, že u moci se držel asi až do roku 1992, čili ještě déle než dva roky od odchodu sovětských vojsk z Afghánistánu.

Czert

11. 08. 2021, 13:21

Yeywaw
Prada je ze taliban byl ze znacne casti byvylymy mudzahediny, to je proste fakt.
Holt amici je financovaly aby uskodily sssr a vycerpali ho valkou, co bude potom s afganem je nezajimalo.

Podobnost s irakem a isis " ciste nahodna".

A co se tyka dvojcat, ze proste realny fakt ze se jedna o jedine budovy co se zritily po letadlu co do nich narazilo.
Kde soudruzi z ndr udelali chybu ze u budov v blizkosti letiste nepocitaly s pripadnym narazem letadla?
Zvlast kdyz do budovy o cca 600m vedle pred 40 lety narazilo letadlo.

Jinak, kolik ze se to jinych vyskovych budov zritilo vlivem pozaru?
Opet, neznam jedinou.
Ale vim ze o par let pozdeji ve spanelsku? Vyhorel tusim hotel od jisteho patra nahoru doslova na zeleznou kostru a nezritil se.

Czert

11. 08. 2021, 13:08

Leo
Otazecka, ses stalinista nebo muslim?

alexa123

11. 08. 2021, 11:19

Možno priblbla otázka ale .... O Afganistane sa neustále hovorí, že svetové veľmoci chcú mať vplyv nad Afganistanom okrem iného kvôli nerastnému bohatstvu. Geologický priekum robia vysokokvalifikovaní vzdelaní ľudia - o XL miliónových nákladoch na taký prieskum ani nehovorím.
Takže moja otázka znie:
1/ Kto a kedy robil "geologicko-surovinový" prieskum Afganistanu? Žeby samotní Afganci?
2/ Kto finacoval tento prieskum?

Komunista bez místa

11. 08. 2021, 10:12

Zejména je třeba také poznamenat, že po odchodu Sovětů se jimi dosazený Nadžíbulláh udržel sám u moci ještě dva roky (než ho svrhli mudžáhedíni-Tálibánci, podporovaní z USA), zatímco tato (zase v druhém gardu) kolaborantská vláda se udrží ani ne dva měsíce.

Petr Hertel / ČERT

11. 08. 2021, 06:38

Jen bych poznamenal k otázce nadpisu, kde stojí jednak "Sověti" a jednak "nyní my"... Jestli by tedy nebylo lepší to napsat nebo prostě naznačit "nyní i my"...(???)
Ono lze konstatovat, že v době té sovětské války v Afghánistánu v 80.letech jsme přece i my, jako ČSSR, byli součástí sovětského bloku, i když jsme nejbezprostředněji, navzdory např. členství ve Varšavské smlouvě, v tom konfliktu angažováni nebyli. Jistě, jiná je situace od roku 2001, kdy se na té akci primárně USA podílela celá řada dalších států, samozřejmě zdaleka nejen např. členů NATO.
Jenom droboučké zamyšlení, jestli to "my", zdůrazněné v nadpisu, by v tomhle případě nemohlo vyznívat třeba poněkud propagandisticky... (???)

kingi

10. 08. 2021, 22:23

V roce 1979 už dávno Rudá armáda(RA) neexistovala,byla dávno Sovětská armáda (SA).Po odchodu Sovětů nedošlo k exportu islámského terorismu,Talibán nic v zahraničí nepodnikal.Došlo spíš k importu islámskho trorismu-Al Kaida

Yeywaw

10. 08. 2021, 21:01

Diskutující Martin Vaněk je buď hlupák anebo úmyslný demagog. USA se nechystaly do Afghánistánu, a to nerostné bohatství co rabovaly by mě zajímalo. USA nestvořily teroristy, jen je pravdou, že jejich podpora Severní aliance byla dost mizerná, což teroristům nahrávalo. Zajímalo by mě, kdo byl ten fousatý pán, když ne Bin Ládin a kam se teda poděl skutečný Bin Ládin narozený 10.3.1957 v Rijádu. A ten, co založil al-Kaidu v roce 1988 byl ten pravej nebo už falešnej? A co Zaváhirí a ostatní? Teroristé 11. září pocházeli z relativně vyšších vrstev, někteří měli univerzitní diplom, netřeba dodávat, že strůjci útoku nebyli žádní pastevci a nikdo z nich nebyl Afghánec. To, že to dokázali, bohužel ukázalo naprostou nepripravenost na něco takového a je přesně popsáno, jak se to stalo, sem by se to ale nevešlo, můžete si to snadno dohledat. Neproháněli se po nebi hodiny, ale desítky minut (jednotlivé lety zhruba od 20 do 45 minut), vzdušný prostor byl uzavřen asi 40 minut po prvním útoku. Naučte se co znamená "kinetická energie". Nejsem stavební inženýr a stoprocentně pádu WTC nerozumím, ale když si zjistíte alespoň základní info o konstrukci WTC, je to hned jasnější. Opravdu mě fascinuje, že někdo vymýšlí tak složité teorie. Proč by do budov vráželi letadly a pak tam měli nějaký tajný demoliční systém? Jak zajistit, aby ty letadla vrazila do budov pod přesně daným úhlem, aby bomby uvnitř fungovaly jak měly (a následném požáru)? Proč postupovat tak strašně složitě a zvyšovat riziko odhalení? Mimochodem je teda divný, že to ještě nikdo neodhalil a není pro to jediný důkaz. Ještě bych byl rád, kdybyste mi sdělil, kdo naplánoval ten útok a kdy, proč takovým způsobem, co al-Kaida, co věděl Clinton, Bush, jak velký byl rozsah spiknutí a jak do toho zapadá útok z roku 1993.

Josef Mašek

10. 08. 2021, 18:45

Armáda SSSR opustila Afghanistán, protože se ROZPADL a zanikl a opustil i ostatní Evropské státy. Není mi známo, že by se USA rozpadly nebo se tam změnil režim jako na území tehdejšího SSSR.

OIdog

10. 08. 2021, 18:28

Sovětský svaz tam nevtrhnul,ale byl pozván.Sice zvláštním způsobem,ale byl.Kdo tam vtrhnul,tak to jsme byli my.

Mark

10. 08. 2021, 18:04

Leo ,víš určitě, že jsi na správném webu . To není nějaké talkshow, ale jinak dlouho jsem se tak nenasmál:rofl::rofl::rofl:. Možná tě jen trumfne Karel3, když začne drtit sviňáky bolševiky svými hláškami (Karel3:thumbsup:).

alexa123 , toto bylo asi nejlepší :

alexa = židovská sviňa :rofl::rofl::rofl:

Když nejsou argumenty, tak rozhodně urážky vždy.:grin:

alexa123

10. 08. 2021, 18:01

Leo,
vypínam PC ale mám na teba tri pripomienky

1/ "čoksoro pojdete z Taj wanu svinskím krokom židia"
Vysveti mi kámo, čo robia židia na Taiwane. Podľa mňa nič pretože tam nie sú. A to už nehovorím o tom, že "svinskím" sa píše "svinskim" t.j. krátke i. Ale retardov v špeciálnej škole to asi neučili alebo si bol vtedy na marodke. Iné vysvetlenie nemám.
2/ "súvys s MH17"
ku tomu sa dá dodať iba jedno - retardov v špeciálnej škole neučili, že "súvys" sa píše "súvis".
3/"pochodovaly jak na pohrebe - čo tam vlastne robily? "
Takže kámo - "pochodovaly" sa píše "pochodovali" a "robily" sa píše "robili".

Aby sme to uzavreli kámo, daj mi tvoj mail alebo mobil a možno sa dohodneme na tvojom doučovaní zo slovenčiny. Je to iba otázka ceny za vyučovaciu hodinu - v tvojom prípade 1€ za hodinu je akorát.

alexa123

10. 08. 2021, 17:09

Leo,
prýtomnosť US judemy vo Wuhane - október 2019 .....

Kámo,
teba neučili v osobitnej škole pre retardovaných žiakov, že "prýtomnosť" sa píše "prítomnosť" ?
Keby tvoje príspevky čítal Štúr alebo Hlinka tak sa v hrobe otočia. Otázka však znie, či vieš kto bol Štúr alebo Hlinka.

alexa123

10. 08. 2021, 17:05

Leo
"ste teroristi, dojdete na to"

Kámo,
teba neučili v osobitnej škole pre retardovaných žiakov, že "dojtete" sa píše "dôjdete" ?

alexa123

10. 08. 2021, 16:45

Leo
... a prečo ste si zbombardovaly WTC?

Kámo Leo, "zbombardovaly" sa píše "zbombardovali" - toto ťa neučili v osobitnej škole pre retardovaných žiakov?

alexa123

10. 08. 2021, 15:55

Kámo Leo,
mám ku tvojim príspevkom "IBA" tri poznámky:
1/ Keď už Čech Karel3 je šokovaný z Tvojej slovenčiny tak to je dôvod, aby si sa nad sebou zamyslel, nemyslíš? Mimochodom - koľkokrát si prepadol zo Slovenčiny?
2/ Tvoji "MILOVANÍ" židia dostali cca 20% Nobelových cien. S odhadovanými 7,4 miliardy ľudí na zemi, Židia tvoria iba 0,2 percenta z tejto sumy približne na 14,2 milióna. Týmto je obzvlášť pôsobivý nasledujúci zoznam úspechov Židov.
3/ Takže kámo Leo - je to iba môj súkromný názor, ale na základe uvedeného - ak by neboli Židia, dnes by si možno ani nevedel, čo je Počítač, Smartfon, Windows,Televízor, Kalkulačka, CT-čko, atď, atď, atď a teraz by si kámo možno doteraz trčal v nejakej jaskyni a žral trávu.

https://sk.wikinew.wiki/wiki/List_of_Jewish_Nobel_laureates

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:%C5%BDidov%C5%A1t%C3%AD_nositel%C3%A9_Nobelovy_ceny

https://sk.eferrit.com/zidovske-uspechy/

Czert

10. 08. 2021, 15:18

Mark
Nechci moc stourat, ale jakou ze infra tam amici vybudovaly ze ktere maji uzitek bezni afghanci?

Z tech par nemocnic maji uziitek jen lidi v dotycnem meste, mimo mesto maji lidi smulu.

Czert

10. 08. 2021, 15:09

Babu
Tak je jasne ze odchodem amiku z afg bude jen dalsi rozvrat v afg a okoli, spolu s exportemislamskdho terorismu.

Lybie je dokonaly priklad, tam stabilni vlada kadafiho ktery na stara kolena aktivne podoroval boj proti terrorismu, byl svrzen aby zemi ovladli terroriste proti kterym bojoval a nastolili hruzovladu.
Neni nahoda ze kadafi branil migrantum pouzivat kybyi kinvazi do evropy a ted je lybie hkavni trasa do evropy.

Zdeněk

10. 08. 2021, 15:06

Souhlasím s p. Coufalem.

Kochan Vladimir

10. 08. 2021, 14:55

Ano po dobu pobytu Sovietu byl v Afganistánu klid a žádny terorizmus to máte pravdu ten začal až po jejich odchodu. Sovieti opustili Afganistan protoze USA tam vytvořila Alkaidu na boj proti nim a ta se pak obratila proti celému západnímu světu.

Vlasta Coufal

10. 08. 2021, 14:52

Jaká sovětská Rudá armáda v roce 1979?

leo

10. 08. 2021, 14:48

Hirošima, najväčšie zverstvo ľudstva spáchali USA

leo

10. 08. 2021, 14:45

karel3 je žid = Mossad mu zakázal povedať čo narazilo do Pentagonu, vižeňte žida zo všade kde ste

astor

10. 08. 2021, 13:22

V jedné fázi Americko - natistické okupace Afghánistánu se žvanilo o budování infrastruktury opravdu fest. To nebyly okupační kontingenty, to byly rekonstrukční týmy...:grinning::grinning::grinning: Četl jsem o afghánské vesnici, kde tito hrdinové vybudovali základní školu. Když měli hotovo, zjistili, že na druhém konci vesnice stojí také nová škola, vybudovaná nějakou neziskovkou... V cele vesnici žilo celkem dvanáct školou povinných dětí. Celá ztv. obnova Afghánistánu nebylo nic než velikánský tunel a černá díra pro zůčastněné subjekty.

Julius Thrax

10. 08. 2021, 12:59

Ano,tak to bylo....když opustili Afghanistán USA,bylo to zlé,ale když jsme ho opustili my,Taliban už nikdo nezadrží.

leo

10. 08. 2021, 12:51

CIA sama vicvičila Taleban a dala im Stingeri

Surcuf

10. 08. 2021, 12:48

Jumpman....ona je v Afghánu ropa? Jsem nevěděl...

Mark

10. 08. 2021, 12:38

František

Umíš něco jiného napsat? Omny taky rád uráží lidi ,kteří mají jiný názor než on, ale aspoň napíše něco víc i když to jsou nesmysly ,sorry Omny:grinning:.

Mark

10. 08. 2021, 11:54

Omny

No nevím jestli to je směšné ,prostě to je fakt . Anebo víš ,že by v Ruských městech byly nějaké komunity Američanů , Britů , Francouzů , Němců .........atd.atd.atd. ,tak jak jsou početné komunity v Amerických , Německých , Britských a jiných zemí městech?
Nebylo to s tou infrastrukturou v Afghánistánu naopak? Že po Rusácích zůstala zničená země a že tu infrastrukturu vybudovali právě USA?

Tomáš

10. 08. 2021, 11:51

Je to neúspěch USarmy, neprostudovala dostatecne debakl SSSR, vedla je jen odveta za zničení WTC. Zprvu to mělo úspěšný průběh, ale postupem času to zapadlo a vetřelci ztráceli naději na úspěch, bylo to drahé. Rusové také budovali afganskou armádu ta se drzela, potom nastalo bezvladi. Scénář po odchodu USarmy není možné predikovat, ale bude se to blížit odchodu z jižního Vietnamu. ASIE patří a musi patřit Asiatum, to bylo heslo JC za II. světové války, které bylo poražen jadernými utoky. V současnosti Japonsko proflaklo v jednání s Ruskem získání části jižních Kuril. Je to pryc, zvolili těsně spojenectví s USA. V Asii je jiný hegemon, USA čeká těžký ustup z této oblasti do 50 let, možná i méně.

františek

10. 08. 2021, 11:46

Mark - ty jsi duševně nemocný ???

Mark

10. 08. 2021, 10:11

Možná někteří vidí určitou paralelu mezi válkou ve Vietnamu a Sovětsko-Afghánskou válkou , ale jedna paralela tam určitě není . Říše zla SSSR se nakonec v důsledku přecenění svých možností rozpadla a její kolonie dostali svobodu , ale USA je dodnes prosperující zemí a mnohými lidmi z celého světa k životu vyhledáváná a to dokonce i z té bývalé říše zla .

jumpman

10. 08. 2021, 10:02

prej USA měla zemi pod kontrolou. Asi tak stejně jako před tím rusáci. Jenom udělali bordel, jako všude kam se nakýblovali kvůli ropě, a teď bude celej svět sklízet plody jejich práce...

Babu

10. 08. 2021, 09:24

Co si budeme povídat. Další výrazný impulz rozšíření islamizmu v Africe a na blízkém východě byl podlý rozvrat Lybie. A válka proti Iráku, která pomohla vzniknout nestabilnímu prostředí z něhož vzešlo plno organizací, které získaly prostor, lidské zdroje, výzbroj a ideologický impulz. Islámským státem to neskončilo a dnešní Irák a Sýrie pociťují následky dost těžce dodnes a dlouho ještě budou.Takže začínám být docela rád, že Američané a někteří jejich vazalové vzdávají podobná zlobrodružství. Jen je mi líto, že se stále snižují k takovým věcem, jako výcvik a podporu diverzantům a teroristům na územích, která okupují. Jako třeba oblast Al Talf v Sýrii.