MiG-31M: sovětský nerealizovaný superstíhač

 18. 03. 2021      kategorie: Vojenská technika      13 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Po rozpadu Sovětského svazu čelilo Rusko značným ekonomickým problémům a muselo tak přerušit řadu vojenských programů, včetně chystané sériové výroby těžkého přepadového stíhače MiG-31M.

Podle řady odborníků by sériový MiG-31M, i přes nedostatky v oblasti stealth, představoval i pro modernější stroje páté generace velmi vážnou výzvu při získávání vzdušné převahy. Mohl se totiž pochlubit maximální rychlostí přesahující 3000 km/h, dostupem 20600 metrů a radarem, elektronickou výbavou a výzbrojí umožňující mu držet si soupeře „daleko od těla“.

MiG-31M.MO.RFFoto: MiG-31M (poslední prototyp) při předvedení představitelům států SNS | Ministerstvo obrany Ruské federace / CC BY-NC-SA

Je potřeba si připomenout, že MiG-31 nebyl zkonstruován pro souboje se stíhacími letouny protivníka, ale k sestřelování bombardérů a střel s plochou dráhou letu.

Původní MiG-31, na západě známý též pod kódovým označením Foxhound, byl prvním sovětským stíhačem se schopnostmi letounu čtvrté generace a po dvě desetiletí zůstal jediným letadlem svého druhu na světě vybaveným radarem s anténou s aktivním fázovaným polem (AESA - Active Electronically Scanned Array, v ruské terminogii AFAR - Aktivnaja fazirovannaja antennaja rešjotka), dokud se neobjevily na světové scéně stroje jako japonský Mitsubishi F-2 nebo americký Lockheed Martin F-22 Raptor. 

Vývoj letounu MiG-31M byl zahájen v roce 1983. Jeho zbraňový systém počítal s novými protiletadlovými řízenými střelami velmi dlouhého dosahu R-37 s kombinovaným poloaktivním-aktivním radiolokačním navedením a střelami středního dosahu R-77 s aktivním radiolokačním navedením. Původní radar MiGu-31 byl nahrazen jeho modernizovanou variantou RP-31M Zaslon-M s anténou o průměru 1,4 metru. Novější radar mohl sledovat najednou až 24 vzdušných cílů a současně vést útok za pomoci protiletadlových řízených střel na 6 z nich. Jeho dosah v režimu vyhledávání přesahoval 360 km, a v režimu zaměřování byl dosah až 230 km. Letoun dostal také nové výsuvné pasivní vyhledávací infračidlo s dosahem asi 50 km.

Instalace nových nebo modernizovaných systémů a úpravy konstrukce letounu sebou přinesly také nárůst hmotnosti z původních 46200 kg až na 51500 kg. To byl také jeden z důvodů proč MiG-31M dostal dvojici silnějších a kultivovanějších motorů typu D-30F-6M s maximálním tahem s přídavným spalováním po asi 161 kN.

Navenek se MiG-31M odlišoval od svého předchůdce jinak tvarovaným větším krytem radiolokátoru, jinak tvarovanou kabinou s jednodílným čelním štítkem, zcela oddělenými kokpity pilota a operátora, větším hřbetem, absencí kanónu, břichem se šesti částečně zapuštěnými pozicemi pro řízené střely R-37 a řadou dalších méně nápadných prvků. Uvnitř stroje se ukrývala zcela nová avionika, nový systém radio-elektronického boje, nové multifunkční barevné displeje nebo nové navigační soustavy s integrovaným přijímačem satelitního systému Glonass. To vše posouvalo úroveň letounu minimálně o půl generace vpřed.

Celkem bylo postaveno sedm prototypů, včetně jednoho neletového určeného pouze pro statické zkoušky. Letové zkoušky prvního letového (v celkovém pořadí druhého) prototypu MiGu-31M opatřeného číslem 052 byly zahájeny 27. prosince 1986 (Rusové si potrpí na premiéry těsně před koncem roku). Postupně byly zalétány další čtyři prototypy bez výrazných odlišností. Až poslední sedmý prototyp byl poněkud jiný. Byly u něho aplikovány poznatky získané testováním předcházejících prototypů. Jasným rozpoznávacím znakem byly především zvláštní kontejnery umístěné na koncích křídel.

Poslední prototyp letounu MiG-31M byl předveden veřejnosti na moskevské letecké výstavě MAKS 95. V té době již bylo jasné, že ruské ozbrojené síly výrobu strojů tohoto typu neobjednají pro nedostatek finančních prostředků. Dostupné prostředky byly v případě letectva nasměrovány především do modernizace letounů Su-27.
Výsledky vývojových prací MiG-31M byly později částečně zúročeny při modernizacích původních MiGů-31, ale ty z širšího pohledu představují již pouze nouzovou záplatu.

Komentáře

Maliňák

18. 04. 2022, 20:57

Ty ruští kozomrdi se teda předvedli na Ukrajině jsou úplně v prdeli, jak ve vzduchu, na souši i na moři, v přímé konfrontaci vyhrává západní technika,Rusáci mají jedinou výhodu, že jich je 5x tolik!!! Bojová morálka na hovno,není střelivo, nafta, žrádlo a Rusáci umí jen drancovat, znásilňovat, ničit, jejich armáda, když je pod tlakem tak se bojově rozpadá!!!

czert

19. 03. 2021, 15:44

omny
"Zaslon M je opravdu PESA radar, ale umí zachytit stealth. Jinak pochybuji, že současný MIg 31 BM by byl horší než ten plánovaný Mig31M z 90. let. Mj. i tohle letadlo je důvod, proč US vyvinuli F-22...F-15 na Mig-31 nemá.."

a jak si prisel na to ze zaslon dookaze zachytit stealth ? kdz v te dobe rusove ani nevedeli ze neco jako stealth je mozne.
a ze by soucasny 31BM byl horsi zez 31m z 86?
no, a co takhle sem dat relevantni data ? jako dolet, nosnost, vykon radaru a schopnosti elektroniky...atd.
pak bys prisel na to, ze ten novy rusky 31 je skutece chudy pribizny z 86. byt v necem bude o neco schopnejsi a to diky proostemu pokroku v elektronice a technologii, ne ze by rusove cilene vyvynui neco lepsiho.

a skutecne rozeber, proc si myslis ze f-15 na mig-31 nema ?

alexa123

19. 03. 2021, 12:16

... mohl se totiž pochlubit maximální rychlostí přesahující 3000 km/h, dostupem 20600 metrů ...

OK, super výkony. Ale aké výkony mal s protilietalovými raketami ktoré mali XXL aerodynamický odpor a XXL hmotnosť.

alexa123

19. 03. 2021, 10:55

Omn
Jinak já měl zato, že F-22 byl vyvinut pro vybojování vzdušné nadvlády a né aby bránil-

Samozreme že F-22 bol vyvinutý pre vybojovanie vzdušnej nadvlady - toto je predsa úloha každej stíhačky. Napíš mi aspoň jednu jedinu stíhačku od 1. svetovej vojny, ktorá nebola vyvinutá na vybojovanie vzdušnej nadvlády. A ak náhodou, opakujem náhodou taká bola, "do roka a do dňa" ju stiahli z výzbroje.

alexa123

19. 03. 2021, 10:13

Omny
Aj keď si o tebe už X mesiacov myslim že si platený Ruský trol tak tvoj názor že " Mig31M z 90. let. Mj. i tohle letadlo je důvod, proč US vyvinuli F-22 " je objektívny nezmysel pretože obidve lietadla boli primárne vyvinute ako obranné t.j. ako obranné lietadla sa v prípadnej vojne ani nemali stretnuť.

ROBO

18. 03. 2021, 23:06

Jaroslav
Málokdo asi ví, že s MiG-23ML jsme byli schopni sestřelit SR-71.
?????????????????????????????
Byl by nějaký relevantní odkaz ? Nebo se jedná pouze o zbožné přání ?

Jaroslav

18. 03. 2021, 21:42

Porovnávání TTD je jistě dobrá věc. Nicméně, hodně záleží na podmínkách a hlavně lidech. Málokdo asi ví, že s MiG-23ML jsme byli schopni sestřelit SR-71. Zřejmě proto byly sešrotovány všechny verze, a to nejen stíhací. Ani nebyly nabídnuty do prodeje!

Cateye

18. 03. 2021, 19:33

Alexa123: U páteřních strojů sovětské PVO MiG-25 a Su-15 ten vestavěný kanón vojákům citelně chyběl, tudíž se konstruktéři i po zkušenostech z Vietnamu a Středního východu vrátili u MiG-31 i k hlavňové výzbroji. Jenomže při konstrukci jeho modernizované varianty se museli kvůli zvětšení počtu řízených střel R-37 polozapuštěných do trupu ze čtyř na šest, udělat kompromis a kanón vypustit.

Cateye

18. 03. 2021, 19:23

Bohužel je v článku chyba. Původní MiG-31 neměl radiolokátor s aktivní fázovanou anténou. Radiolokátor S-8B Zaslon byl "pouze" PESA. To pouze píši v uvozovkách, protože to byl na svou dobu opravdu vyjímečný technický počin, který vyvracel obecně přijímané názory, že sovětské vojenské elektronické aplikace vždy zaostávaly za těmi západními.

alexa123

18. 03. 2021, 15:02

auspow
MiG-31 má kanon k sestřelivání střel s plochou dráhou letu. Je to pro něj vedlejší úkol.

OK ale prečo ho potom nemal MIG-31M. Mám na mysli náklady na zostrelenie strely s plochou dráhou letu. Z hľadiska nákladov je obrovský rozdiel, ak takúto strelu zneškodní dávka primitívnych X striel kalibru 30mm alebo riadená streal za X desaťtisíc možno sto tisíc USD.

auspow

18. 03. 2021, 14:11

alexa123 .. MiG-31 má kanon k sestřelivání střel s plochou dráhou letu. Je to pro něj vedlejší úkol.

alexa123

18. 03. 2021, 12:34

Navenek se MiG-31M odlišoval od svého předchůdce ..... absencí kanónu

Som prekvapený, že predchodca MIG-u 31M t.j. klasický MIG-31 mal kanon. Lietadlo s vynikajúcimi výkonmi a vynikajúcou elektronikou+výzbrojou (na svoju dobu) mal kanon? Čo s nim preboha chcel zostreliť keďže všetky ciele mal detekovať a zostreľovať na vzdialenosť XXL kilometrov. Kanon bol obyčajný nevyužitý balast.

czerik

18. 03. 2021, 12:03

ach ta ironie, kdyz je sovetsky mig-31m lepsi nez ten rusky 31m z 2015?.