Ozbrojené síly KLDR působí trochu jako muzeum – dodnes provozují čínskou verzi MiGu-19

 10. 01. 2022      kategorie: Události      28 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Severní Korea je jednou z mála zemí, která stále udržuje flotilu letounů J-6/MiG-19. Ačkoli byly na svou dobu, tedy 50. a 60. léta 20. století, tyto stroje rychlé, dnes už jde ve srovnání s moderní technikou o zastaralého veterána či muzejní exponát. Stíhačka MiG-19 byla navržena tak, aby vyřešila problémy, se kterými se potýkaly letouny MiG-15 a z něj vycházející modernější MiG-17. 

Ačkoli byly obě výše zmíněné starší stíhačky MiG-15 a MiG-17 ve srovnání se svými současníky velmi schopné a svým soupeřům v rukách dobrých pilotů nebezpečné, trpěly především problémy s ovladatelností při přibližování se rychlosti zvuku. MiG-19 byl následně navržen tak, aby lépe zvládal nadzvukové rychlosti a měl větší dolet než MiG-15 i MiG-17. Podle amerického letectva to byl "první sovětský sériový stíhací letoun schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti při vodorovném letu", což je důležité ocenění.

j-6Foto: Čínská verze sovětského letounu MiG-19 - Šenjang J-6 -  na Zhuhai Airshow v roce 2010 |  Alert5 / CC BY-SA 4.0

Dvoumotorový letoun MiG-19 byl vybaven novými motory, které dohromady dávaly zhruba dvojnásobný tah, než jaký měl MiG-17. MiG-19 disponoval čtyřmi závěsníky, k nimž bylo možné připevnit zbraně nebo palivové nádrže. Resp. dva byly určené jen pro palivové nádrže, což poněkud omezovalo palebnou sílu či množství nesených pum.
To, co letounu chybělo na pumách a raketách, však vynahrazovaly tři 30mm automatické kanóny. Ty měly poskytnout výhodu nad americkými nadzvukovými stíhačkami a bombardéry, jakým byl později během války ve Vietnamu například nadzvukový stíhací letoun dlouhého doletu F-4 Phantom II.

Američtí konstruktéři předpokládali, že při rychlosti Mach 1+ nebude docházet ke klasickým manévrovým soubojům a přestřelkám ve stylu druhé světové války. S čím však konstruktéři a projektanti nepočítali, byly okamžiky letu před nebo po jeho nejrychlejších fázích, kdy byla rychlost letu nižší, prostor pro blízké letecké souboje (tzv. dog-fight) na nebi byl. Starší sovětské letouny byly obvykle vyzbrojeny kanóny ráže 23 mm, které byly podstatně méně výkonné než zbraně MiGu-19.

Těžkým americkým F-4 (a vlastně většině amerických letounů vietnamské éry) manévrovací schopnosti při nízkých rychlostech chyběly, protože s takovou potřebou nikdo nepočítal. Právě v těchto okamžicích vzdušných soubojů pomalejší, avšak obratnější MiGy-15, 17 a 19 často své americké protivníky porážely a likvidovaly je masivní palbou tříštivých, průbojných i zápalných granátů, přičemž MiG-19 a jeho tři 30mm kanóny byly tehdy opravdu obávaným nepřítelem.

Podle amerického letectva Sovětský svaz, Čína (pod názvem J-6) a Československo (Aero Vodochody pod názvem Aero S-105) celkem vyrobily pravděpodobně až 10 000 kusů letounů MiG-19 v různých verzích; skutečný počet však není známý. V literatuře pak často najdeme údaje o vyrobených kusech, které jsou oproti výše uvedenému odhadu až poloviční, což ovšem stále znamená, že jde o významný typ bojového letounu, který se zapsal do dějin letectví nejen svými výkony. MiG-19 používala kromě samotných výrobců také řada dalších zemí, včetně Kuby, Severního Vietnamu, Severní Koreje, Iráku a většiny zemí Varšavské smlouvy.

Číňané byli jedním z největších uživatelů MiGu-19, i když měli pro tento malý rychlý proudový letoun jiné jméno. Před čínsko-sovětským rozchodem si byly Sovětský svaz a Čína poměrně blízké. Sovětský svaz tehdy předal Číňanům velké množství techniky, právě včetně letounu MiG-19.

Číňané dokázali vyrobit poměrně dost kopií MiGu a svou verzi nazvali Šenjang J-6. J-6 byl pak, stejně jako F-6, exportován do mnoha zemí včetně evropských (létaly například v Albánii), a také do Severní Koreje, kde dodnes létá přibližně 100 kusů tohoto typu dnes již mimořádně obstarožního letounu. Vezmeme-li do úvahy, že MiG-19 byl zařazen do služby v roce 1955, a nyní máme rok 2022, je to vlastně podobné, jako kdyby třeba u RAF během války o Falklandy stále sloužil stíhací letoun Sopwith Camel z roku 1917.

Letoun F-6 létá i jinde, avšak Severní Korea je patrně v současnosti jeho největším provozovatelem. Několik málo kusů pak provozuje např. Súdán, Tanzánie nebo Zambie.

Zdroj: nationalinterest.org

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czert

14. 01. 2022

Mxm
Tak ano, pokud by se predelal na dron, potencial na midernizaci by byl, ale jinak je nulova.

Kam by si chtel tu moderni elektroniku do nej nacpat? Moc mista tam neni.

Papirove moderni elejtronika je mensi nez ta stara, ale potrebujes ji daleko vic. Cidla ozareni, rusicky, atd proste v te dobe u migu jen tak nebyly.

Czert

14. 01. 2022

Pokud pomineme muzealni hodnotu, tak prakticky jakykoliv severokorejsky letoun, vyjma migu 29, ma mensi hodnotu nez raketa kterou by byl sestrelen.

dannero

13. 01. 2022

tak není to špatné letadlo, startuje a přistává na louce, díly seženou v každém muzeu a když ho sestřelí tak žádná velká škoda nevznikne.A jako bitevník může ještě překvapit.

David

13. 01. 2022

Pro martin - ano, v polovině osmdesátých let měla Severní Korea velké plány na rozvoj letectva, ale i vlastního leteckého průmyslu, ovšem za pomoci Sovětského svazu. Pád Sovětského svazu ale tomu učinil přítěž. A ano - divím se, že KLDR a Írán nedělají více projektů, tyto země by si měly co nabídnout. Severní Korea vyvinula velice dobrý OT 8x8, a Íránci jezdí v obstarožních BTR-60, nová sveerokorejská samohybná houfnice je až překvapivě moderní, a ˇIrán stále nedokázal rozvinout výrobu svých SHD. A podobných příkladů by se dalo najít více

Martin

12. 01. 2022

David: Má chyba. Pátral jsem po tom a je tomu tak. Sice to údajně bylo v plánu, ale nedokázali tam nakonec smontovat ani všech 10 dojednaných kusů dodaných po částech. Smontovali pouze tři. A i tehdy to byly hodně ořezané verze migu-29. I ty naše byly pokročilejší.
Zajímave, že se ale nedokáží dohodnout s Iránem na výrobě Kowsaru. Přeci jen F-5 nemůže být technologicky náročný stroj, ale i tak bude mít větší vojenskou hodnotu než cokoli v inventáři letectva SK.

Slavoslav

12. 01. 2022

@Lynx: autor zmienuje Severokorejske MiG 19 a ich Cinske kopie. Mohol to zmienit napriamo, ale v tychto statoch sa jedna o verziu MiG-19S a jej kopiu vyzbrojenu tromi kanonmi

Veritas vincit

12. 01. 2022

MiG-19 / První nadzvuk
https://www.valka.cz/10623-MiG-19-Prvni-nadzvuk
https://www.valka.cz/10624-MiG-19-Prvni-nadzvuk?utm_source=valka_cz&utm_medium=article&utm_campaign=serial
https://www.valka.cz/10652-MiG-19-Prvni-nadzvuk?utm_source=valka_cz&utm_medium=article&utm_campaign=serial
https://www.valka.cz/10676-MiG-19-Prvni-nadzvuk?utm_source=valka_cz&utm_medium=article&utm_campaign=serial
Šen-jang J-6
https://www.valka.cz/Sen-jang-J-6-t10401
Šen-jang J-6 [kód NATO: Farmer]
https://www.valka.cz/Sen-jang-J-6-kod-NATO-Farmer-t42341

Lynx

11. 01. 2022

@Zdeněk Tak dobře: Mig-17F 3x NR-23, MiG-17PF 1x NR-37 + 2x NR23 ...

Lynx

11. 01. 2022

pardon, to patřilo @Zdeněk

Lynx

11. 01. 2022

@Slavoslav A J-6 byly vyzbrojeny kanony Type 30-1, nikoli NR30 :slight_smile:

lubby

11. 01. 2022

Předloni jsem ve Vietnamu viděl startovat z voj.letiste Su 7b , taky historický kousek. Když vidím na fotkách, jak číňani provokují nad Taiwanem s kopiemi sovětských bombarderú TU z 50 let, tak moc nevěřím je jich voj .úrovni.
Jinak Mig 19 byl docela zrout kerosinu

David

11. 01. 2022

Pro Martin - v KLDR není výrobní linka na MiGy-29. KLDR jen svého času dokázala sestavovat část svých MiG-29 z dovezených dílů. Ale výrobní linka to není,. Kdyby ji měli, tak by si asi nějaké MiG-29 dodnes stavěli. Tak tomu ale není, a oni si své MIG-29 jen udržují ve výzbroji

Lynx

11. 01. 2022

@Slavoslav Ukázal bys mi, prosím, kde autor zmiňuje konkrétně MiG-19S. :slight_smile:

MXM

11. 01. 2022

je to sice starý stroj ale dobře navržený a s novější elektronikou zas tak bezcenný nebude, obzvlášť pokud ho jako číňani předělají na dron kdy není třeba brát při přetížení při manévrech ohled na lidského pilota. Jako obranný stroj pak určitou cenu bude mít i proti mnohem novějším letounům zvlášť když bude mít dobré rušení proti nepřátelským čidlům, pak ty jeho kanóny budou moci zastat práci zblízka.

vastar

10. 01. 2022

Ozbrojené síly KLDR působí trochu jako muzeum – dodnes provozují čínskou verzi MiGu-19.....tak to jsem si oddechl, to se nemáme čeho obávat

Zdeněk.

10. 01. 2022

Lynx: nejprve si příště zjisti informace o daných letounech než se připojíš do diskuze.
Řeč je samozřejmě o čínské verzi jménem Shenyang J-6. Výzbroj byla samozřejmě 3x30mm NR-30.

A tvůj další omyl je u MiG-17. Měl stejnou výzbroj jako MiG-15.

Martin

10. 01. 2022

Největší jejich problém je stejně nedostatek leteckého paliva. Na jeho dovoz je už pěknou řádku let uvaleno embargo a oni ho sami produkovat nezvládají. Takže jeho přírůstky jsou možné jen déky pašování.
Každopádně stále mají ve výzbroji Mig-29, který jsou údajně schopni sami v omezené míře vyrábět. Mají tam na ně výrobní linku a někdy kolem roku 2005 uzavřeli s Ruskem smlouvu na servis a dost možná i určitou modernizaci. A vzhledem k tomu, že tam propašovali citlivé komponenty na domestikovanou verzi S300, tak se dá čekat, že i součástky na migy. Jen jich asi není dost na údržbu a výrobu nových kusů.

Slavoslav

10. 01. 2022

@Lynx: nekric hop kym ti nepreskoci. Zalezi od verzie a zmienovana verzia MiG-19S ktoru ma S. Korea (alebo jej Cinska kopia) ma kanony tri. Korene kridiel a prava cast trupu

Lynx

10. 01. 2022

Ach jo, zase si autor nenastudoval data .... MiG-19 byl vyzbrojen DVĚMA kanony v kořenech křídel, zpočátku NR-23, později NR-30 .... 3 kanony nesly pod přídí MiG-15 (2x 23mm, 1x 37mm) a MiG-17 (3x 23mm)

David

10. 01. 2022

Ten stav je do značné míry způsoben tím, že Severní korea na letectvo klade menší důraz. V posledních 2O ti letech nenakoupilo žádný nový letoun - jeho nejnovějšími letouny jsou MiGy-29 nakoupené na konci osmdesátých let, a menší počet Su-25. Místo toho Severní Korea klade jednak na pozemní vojsko, ale především na raketovou techniku - balistické rakety, systémy PVO. A samozřejmě na jaderné zbraně. Má to svou logiku. Kdyby Severní korea koupila sto moderních letounů - třeba Su-27 v kombinaci s MiG-29, tak by za tento nákup utratila obrovské peníze, neúměrné jejímu ekonomickému potenciálu, a přesto by měla letectvo mnohem slabší než jaké má jižní korea. Ale zkonstruováním řady balistických raket si vytvořila odstrašující potenciál - a z něj mají obavu jak Severní korea, tak USA. takže přístup Severní koreji - jehož součástí je i to, že část jejího letectva působí jako muzeum - je ve skutečnosti velmi pragmatický

Aja

10. 01. 2022

re Honza: Ježe za cenu jedné MIG-19, jste mohl mít dvě MiG-21...

Honza

10. 01. 2022

Otec měl devatenáctku radši, líp stoupala jak jednadvacka......

Kochan Vladimir

10. 01. 2022

Tož hypersonické rakety a zastaralá letadla jak se v tom mám vyznat?

slavoslav

10. 01. 2022

@muhehe: pozemna PVO je len cast PVOS a bez letectva je len otazkou casu kedy pojde do kopru ak obranca nema vlastne letecke sily ktore by aktivne napadali utocnika. Takze aj S Korea potrebuje moderne lietadla, len jaksi taksi na ne nema aj keby im ich mal kto predat. A o modernosti ich SAM systemov by som tiez pochyboval v tom skanzene socializmu

muhehe

10. 01. 2022

F 4 jsou jestě ve službě, korejci nepotrebujou moderni stihacky aby na nekoho utočili, na to maji rakety a hypersonicke zbraně. a vubec, nechapu proč nejaky platek řeši korejske letectvo, když je na ně uvalene embargo, zakonitě nemužou nic nakupovat a vyvoj učinnych zbrani jako raket je pro ně levnější a duležitější a vhodnější. na co jim budou moderni letadla. Když je někdo napadne, sestřeli ho raketou.

Martin

10. 01. 2022

Mirek: To srovnání ale není úplně ideální. Mig-19 byl i ve své době spíše analogovým letadlem, ale F-4 s četnými modernizacemi může i dnes fungovat jako druhosledový stíhač, pro průzkum nebo elektronický boj. Pořád je to velice rychlá platforma s vysokou nosností a širokou škálou zbraní a hlavně modrnizačním potenciálem. Tu 19 zas tak moc vylepšit nepůjde.

Jsem Robot

10. 01. 2022

Mirek F -4 požívá snad ještě Turecko, na začátku války v Syrii jim jí syrská pvo poslala k zemi

Mirek

10. 01. 2022

Letoun F-6 létá i jinde, avšak Severní Korea je patrně v současnosti jeho největším provozovatelem. Několik málo kusů pak provozuje např. Súdán, Tanzánie nebo Zambie.
Upozorňuji na překlep - J-6

Jestli se nepletu, tak F-4, který je ze stejné doby, ještě používají některé země třeba Jižní Korea, která je v této době vyřazuje.

Přidat komentář