Protiválečný odpor v americké armádě během války ve Vietnamu. Důstojníky vojáci zabíjeli granáty

 23. 09. 2022      kategorie: Vojenská historie      55 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Po japonském bombardování Pearl Harboru během druhé světové války se mnoho amerických občanů v návalu touhy po pomstě nemohlo dočkat zapojení do války. Když o několik desetiletí později vypukla válka ve Vietnamu, bylo tomu ovšem jinak. Došlo k vlně vyhýbání se odvodům a protiválečného nadšení, které se přesunulo do zámoří s mnoha vojáky, kteří byli vysláni do boje.

Protiválečný odpor v americké armádě se stal organizovanějším a byl znám jako " GI Movement". Kořeny hnutí najdeme v armádě a námořní pěchotě, později se rozšířilo i do letectva a námořnictva. V té době vydávali vojáci řadu protiválečných novin. Podle vietnamského veterána a autora Davida Cortrighta vycházelo během konfliktu více než 400 samostatných protiválečných periodik.

vientnamFoto: Američtí pěšáci ve Vietnamu v roce 1968 | Wikimedia Commons / Public domain

V některých případech šel odpor ještě dál. Civilisté zakládali kavárny pro vojáky, kteří byli proti válce. Nacházely se v blízkosti aktivních vojenských základen a vojáci si v nich mohli zdarma vychutnat kávu a živou hudbu spolu s protiválečnými časopisy a plakáty. Většina z nich měla krátké trvání, ale jiné přežily až do konce konfliktu. Cortright uvádí, že více než čtvrtina vojáků sloužících ve Vietnamu přiznala, že četla protiválečný časopis nebo do takové kavárny chodila.

Někteří příslušníci armády se ale vydáváním protiválečných novin nespokojili. K projevům odporu patřilo ignorování rozkazů a opuštění základny bez povolení, čímž se stali dezertéry. Kniha Lawrence M. Baskira a Williama A. Strausse uvádí, že v letech 1966-71 došlo v ozbrojených silách ke 400% nárůstu dezerce.

V červnu 1966 odmítli vojín první třídy James Johnson mladší, vojín Dennis Mora a vojín David A. Samas být vysláni do Vietnamu. Později byli známí jako "Fort Hood Three" a patřili k prvním vojákům z řad americké armády, kteří se veřejně postavili na odpor proti válce. Pro mnohé byly jejich činy "bodem obratu v širším protiválečném hnutí" a "počátkem povstání proti vojenské autoritě a válce".

Velký počet dezertérů měl na ozbrojené síly významný dopad. Richard Moser napsal v knize New Winter Soldiers: GI and Veteran Dissent During the Vietnam Era (Dezerce vojáků a veteránů ve vietnamské éře), že dezerce "zásadně omezily vojenské schopnosti a přispěly k auře chaosu, která se počátkem 70. let vznášela nad ozbrojenými silami." Někteří vojáci se vzepřeli válce tím, že ignorovali přímé rozkazy svých velitelů. Jeden z nejznámějších incidentů byl odhalen v článku deníku New York Daily News z roku 1969. Podle něj se skupina 60 vojáků vzepřela přímému rozkazu svého velitele.

Ve stejné době, kdy se vedla válka ve Vietnamu, propukalo ve Spojených státech hnutí za občanská práva a tyto pocity odporu se s vojáky přenesly i do zámoří. Mnoho afroamerických vojáků si také stěžovalo na nespravedlivé tresty, na podřadné úkoly a na odepření povýšení, které si zasloužili. Po desetiletích, kdy přinášeli stejné oběti jako bílí vojáci a bylo s nimi zacházeno jinak, toho měli černošští vojáci plné zuby.

Nejvíce se tento jev projevil v rasových povstáních. K jednomu došlo v roce 1968 ve věznici Long Bình v provincii Đồng Nai, americkém zařízení, kde byli drženi vojáci odsouzení za různé trestné činy. V srpnu 1968 byla její kapacita téměř dvojnásobně přeplněna a více než 50 % vězňů tvořili černoši. Tito vězni měli pocit, že jsou přísněji trestáni, což vyvolalo vzpouru, při níž zahynul jeden voják.

K další vzpouře došlo na letecké základně Travis v Kalifornii. Podle deníku Oakland Tribune začaly nepokoje poté, kdy bělošský letec během rvačky kopl černošského, čímž již tak vysoké napětí dosáhlo bodu varu. Nepokojů v roce 1971 se zúčastnilo více než 600 letců a během čtyřdenním incidentu bylo za různé přestupky zatčeno 135 osob.

Nejhorší případy neposlušnosti během války ve Vietnamu se týkaly tzv. fragging (od slova frag, což je ruční tříštivý granát). Tím bylo myšleno zabití nebo pokus o vraždu vojáka jiným vojákem a nejčastější verzí tohoto činu byl pokus vojáka nižší hodnosti zabít velícího důstojníka. Často se k tomu používaly tříštivé granáty, které byly vydávány příslušníkům armády a námořní pěchoty.

Incidenty tohoto charakteru se staly během války ve Vietnamu běžnými častými. Zdroje uvádějí, že v letech 1969-72 došlo ve Vietnamu k téměř 900 takovým útokům. Situace se natolik zhoršila, že důstojníci začali měnit postupy. Někteří zůstávali stále ozbrojeni, případně změnili způsob spaní, aby nebezpečí útoku snížili.

Počátkem 70. let si americká vláda uvědomila ničivé dopady odporu proti válce ve Vietnamu. Když v roce 1971 navštívil Vietnam ministr obrany Melvin Laird, byl prý "šokován a zdrcen" úrovní morálky, kterou viděl na místě. Protože viděl, že pozemní síly nejsou ve stavu, v jakém by měly být, začaly USA požadovat více leteckých úderů.
Situace ve Vietnamu měla vliv na myšlení prezidenta Richarda Nixona a špatná morálka ho údajně přiměla k větší snaze urychlit ukončení války. V roce 1973 USA formálně ukončily provádění odvodů.

Zdroj: .warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

27. 09. 2022, 20:19

pro Dr. Beir

K vasi zprave : "Změnil jsem si nick, abych vas neiritoval gramatickou chybou v němčině. Im Bier steckt Wahrheit"

Lepe pozde, nez nikdy. Ovsem kvuli mne jste to delat nemusel... Myslim, ze tou neprilis vtipnou prezdivkou v nemcine, navic s hrubou gramatickou chybou jste predevsim vystavoval vizitku sam sobe, tak budte rad, ze jste se ji zbavil.

Nevim, zda ted diskutuje pod vlastnim jmenem (mam za to, ze spise ne), ale vubec to nechci resit...

Dr. Beir

27. 09. 2022, 08:52

Pan Flek
Změnil jsem si nick, abych vas neiritoval gramatickou chybou v němčině. Im Bier steckt Wahrheit
Dekiji za pochopení.

Vaclav Flek

26. 09. 2022, 23:46

pro karel :
K vasemu dotazu : "odkud čerpáte informace? Vaše vysvětlení je vyčerpávající a asi Vám hledání musí dát dost práce..." sdeluji :

Bude se divit, ale hledani mi nedava temer zadnou praci, jen osvezeni starych vzpominek. Pripomina mi to cestu na setkani byvalych spoluzaku ze zakladni skoly, kdy si na posledni chvili snazim nad vybledlou tridni fotografii vzpomenout, jak se kdo jmenoval. Vetsinou to tak behem 10 minut "dam", mozna mi tam dve ci tri jmena chybi (ty se pak snazim nenapadne ziskat na zacatku tridniho srazu).

Naprosto analogicky postupuji i v pripade nasi diskuse, vetsinu veci dokazu lehce vylovit z pameti. Pokud bych si  potreboval neco overit, je zde rada zdroju, napr. kniha "Ceskoslovenska lidova armada na Ryne" autoru Karla Stepanka a Pavla Minarika (vydalo Nase vojsko 2007).

Muj problem je spise v tom, ze na tyto udalosti, ktere jsem osobne zazil, velmi nerad vzpominam...

Vaclav Flek

26. 09. 2022, 23:27

pro Dr. Beir :

Za vasi poznamku : " I když jsem nevěděl, že Vaši publikaci ohledně plánované invaze do Polska převzal i jiný web, přesto jste napsal podstatu vojenské akce" dekuji.

Dekuji za Vasi reakci. Bavi mne obcas napsat clanek s vojensko-historickou tematikou do specializovanych military casopisu nakladatelstvi Extra Publishing. Tak tomu bylo i s clankem o operaci Krkonose, ktery se od ostatnich lisil pouze tim, ze jsem tam citoval sam sebe jako svedka tech zlych udalosti. Po odeslani textu redakci povazuji sve clanky za vlastnictvi daneho nakladatelstvi, v jehoz kompetenci je domluvit s kymkoliv prava na pretisteni. Takze ja zverejneni svych textu na jinych webech, nebo v jinych mediich, vubec neresim. V te konkretni diskusi mne tato moznost nenapadla coz byla chyba, za  kterou jsem se nasledne diskutujicimu omluvil.

Karel

26. 09. 2022, 21:49

Václav Flek - odkud čerpáte informace? Vaše vysvětlení je vyčerpávající a asi Vám hledání musí dát dost práce.Díky za vysvětlení.

Dr. Beir

26. 09. 2022, 21:12

Matrix
Diky. Všeobecně je známo (doufam), že Francii velice rychle zastoupily státy. Myšlenka, že Usaci budou mit kontrolu na jihu Asie a blizko k Číně a ovládat moře, určitě byla zajímavá.
Nebudu již z knihy pana Hlaváčka nic zde zveřejňovat.

Pane Fleku
I když jsem nevěděl, že Vaši publikaci ohledně plánované invaze do Polska převzal i jiný web, přesto jste napsal podstatu vojenské akce. Děkuji

Vaclav Flek

26. 09. 2022, 19:40

pro karel :

Asi jsme se zpocatku ani jeden nevyjadrili presne, trochu mne zmatlo vase vyjadreni : pro diskutujiciho NATO - "motostřelecká divize Karlovy Vary, zima 1980 výjezd k polským hranicím, takže asi těch útvarů bylo víc....", ktere jsem zpocatku pochopil tak, ze uvadite, ze se cela karlovarska motostrelecka divize (20. msd) ucastnila operace Krkonose.

Pote jste to upresnil, a ja vam musim dat za pravdu. Akce se za ceskoslovenskou stranu zucastnily skutecne pouze dve tankove, ovsem kazda byla poilena privelenym motostreleckym plukem od jine divize (konkretne 1. td byla posilena karlovarskym 74. msp od 20. msd, zatimco 9. td posilil klatovsky 11. msp od 2. msd). Zaroven ovsem obe tankove divize, na kterych lezela tiha invaze, zanechaly ve stalych posadkach po jednom tankovem pluku (u 1. td to byl zatecky 21. tp). Receno zjednodusene- sestava nasich invaznich jednotek se ponekud zmenila - mene tanku, ale vice kolovych obrnenych transporteru a vice motostrelcu. To melo odpovidat zmenenym operacnim ukolum - nikoliv stret s vojsky NATO, ale vojenska okupace ciziho uzemi.

Myslim, ze na tom muzeme nasi diskusi ukoncit. Mrzi mne, ze jsem prispel k jejimu prodlouzeni, a dekuji za vasi vytrvalost, diky ktere jsme dosahli konsenzu.

Matrix

26. 09. 2022, 18:24

to Im Bier steckt Wahrheit
"První řadě je důležité zminit, že USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty. Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."

Američtí poradci byli v Jižním Vietnamu už od roku 1954. Někdy v roce 1955 začala nově vzniklá jihovietnamská armáda na rozkaz prezidenta Ngo Dinh Diema potlačovat politicko-náboženské sekty Hoa Hao, Binh Xuen a Cao Dai (tuším že Binh Xuen měla i cosi společného s kriminálním podsvětím). Příslušníci těchto sekt, spolu s dalšími odpůrci Ngo Dinh Diema byly pravděpodobně základem Vietkongu. I když v té době neměli nejspíš s komunisty nic společného. Ale Ngo věděl, že když je bude nazývat vietnamskými komunisty, bude to pro Američany jako rudý prapor pro býka a nebudou váhat podporovat Ngo v boji proti těmto odpůrcům. Komouši na Severu viděli nějakou opozici na Jihu, dokonce ozbrojenou a začali jí podporovat až později skutečně převzali většinu vlivu.

Karel

26. 09. 2022, 16:35

Václav Flek - omlouvám se za přejmenování.
Známý si stojí na svém, že jeli "bojovat".V té době byl velitel roty, dnes je plukovník v záloze, je mu 70 a nepřipadá mi nijak dezorientovaný.Ty útvary 20msd máte správně, jmenoval mi je stejně.Dle jeho vzpomínek vyjížděl celý pluk a skončili v Ralsku odkud se později vraceli.

Vaclav Flek

25. 09. 2022, 23:47

pro karel :

Prominte, novy format, ktery pro vymenu nazoru zvolila redakce tohoto webu, mne ponekud prekvapila, takze jsem vam ani nepodekoval za tu snahu identifikovat vojensky utvar, o kterem jsme diskutoval.

Po odeslani mne napadly i jine moznosti, proc mohly byt zapojeny take dalsi utvary CSLA do presunu, krome regulovciku a polich kuchyni to mohlo byt treba zaslani vyprostovacich vozidel. Tehdy byla v prosinci extremne tuha zima se snehem a naledim, a tanky behem tehdy narizeneho "presunu po vlastni ose" (tedy nikoliv po zeleznici) lehce klouzaly do navatych prikopu u silnic.

Vaclav Flek

25. 09. 2022, 23:36

pro karel "

K vasi reakci : "Pro Karel Flek - kamarád byl příslušníkem 74motostřeleckého pluku který byl součástí 20motostřelecké divise.A akce se skutečně zúčastnili.Ted telefonicky ověřeno." sdeluji:

Jmenuji se sice Vaclav, nicmene predpokladam, ze jste svou zpravu adresoval mne.

Souhlasim s vami, ze v te dobe v CSLA existovala 20. motostrelecka divize se sidlem v Karlovych Varech, kde se take nachazel jeji 74. motostrelecky pluk (dalsi 65. msp byl v Chebu a 49. msp v Marianskych Laznich, k tomu 12. tankovy pluk v Podboranech plus rada dalsich diviznich utvaru).

Nicmene mi neni nic znamo o ucasti 20. msd na pripravovane invazi do Polska, odporuje to vsem mym poznatkum. Neznam presne vysvetleni tohoto rozporu, mozna si vas kamarad spletl prosinec 1980 s prosincem 1981. Tehdy byla pro CSLA take vyhlasena bojova pohotovost, ale spise jako podpora vyjimecneho stavu, ktery v Polsku vyhlasila sama polska armada.

Dalsim moznym vysvetlenim je odveleni nekterych soucasti 20. msd jeste na ceskoslovenskem teritoriu (pred planovanou invazi do Polska v roce 1980) k vyuziti jako tzv. regulovcici, nebo vytvoreni polnich kuchyni pro presunujici se vojska. To nemohu z osobni zkusenosti potvrdit, ale je to dost pravdepodobne.

ROBO

25. 09. 2022, 17:29

Dagestánci opět nadšeně vítají mobilizaci .
Evidentně je jim Putlerovo fašistickej imperialismus zcela u prde.......le
Tady už to vypadá na raélný problémy neschopnýho patlala Putlera . Jenom úplnej dement může násilím vyzbrojovat lidi co ho otevřeně nenávidí . To už i komunisti věděli že pracující lid nemůže nedůvěryhodným jedincům - skupinám svěřit zbraň a vyrobili znich pétépáky - "Černí baroni"
Kdy jindy naplnit separatistický nálady , než když sou represivní složky těžce oslabeny a mají jiný problémy daleko od domova ?

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1574048508071534592?t=q0FWJYqOyk8_r6WPSeylaw&s=19

ROBO

25. 09. 2022, 17:08

:thumbsup:Joo Dagestánci se nenechají sbírat po jednom jako ovce co jsme mohli vidět v Moskvě a Petrohradu

https://twitter.com/nexta_tv/status/1574042863310372865?t=XqBZMpA_-43PP4S-X3jhmg&s=19

karel

25. 09. 2022, 11:20

Pro Karel Flek - kamarád byl příslušníkem 74motostřeleckého pluku který byl součástí 20motostřelecké divise.A akce se skutečně zúčastnili.Ted telefonicky ověřeno.

karel

25. 09. 2022, 11:08

pro Václav Flek
informaci mám od svého spolužáka se kterým jsem se bavil cca před měsícem a mimo jiné vzpomínal jak z Karl. Varů kpolské hranici vyraželi.Dokonce vzpomínal, jak se jim ztratilo jedno OT které nemohli cca 3 dny najít, protože pro poruchu odpadlo a pak zagarážovalo v nějaké družstevní hale(vím, kydy starých zbrojnošů). Zkusím ho kontaktovat a napíšu Vám konkrétní číslo útvaru.

nobody

25. 09. 2022, 10:43

Vaclav.Flek
no on by sa tak ten politik mozno vyjadril, ale vzhladom na situaciu v USA a tamojsie zidovske lobisticke organizacie, ktore si velmi pozorne kontroluju, kto a len a len v akych suvislostiach smie s touto temou narabat, by ten politik zrejme dostal taku hrbu faciek, zeby sa o tom vedelo siroko-daleko.
Vid. ktorysi Trumpov minister ci vysoky uradnik, ktory (de-facto spravne) v suvislosti s vojnou v Syrii povedal, ze ani Hitler nepouzil chemicke zbrane voci civilistom. A bol z toho krik, ze sa otriasala stanica vo vesmire. A Poliakom dokonca hrozili sankciami za zakon o pomenovani nemeckych koncentrakov nemeckymi.
To len tak, aby rec nestala. Proste pouzit podobne vyjadrenie, zvlast voci vlastnej krajine a obyvatelom, by si mozno mohol dovolit clen nejakej minority a to este mozno dnes za BLM a len v pripade ocividne obhajitelneho pripadu.

Vaclav.Flek

25. 09. 2022, 02:06

pro Im Bier steckt Wahrheit:

Vasemu vyjadreni : "Když v knize americký politik o které jsem se zminil, zhodnotí jakym stylem zachazela US armáda i CIA se zajatci a přirovná je k SS a genocide Židů ..." neverim.

Myslim, ze zadny americky politik by se v podobnem duchu nevyjadril, alespon mne o tom neni nic znamo. Ocenim konkretni referenci nebo citaci, kter umozni podrobit sdeleni kriticke analyze.

Zdeněk

24. 09. 2022, 22:51

"Im Bier steckt Wahrheit
24. 09. 2022
Zdejší komouši vedené předsedou pro cenzuru, konspiraci a dezinformace soudruhem Zdeňkem mě určitě nemusí přesvědčovat co jsem cetl a jaké knihy vlastním."

Pivní hlavo, já na základě tebou poskytnutých indicií zpochybňuji především tvou schopnost číst a chápat psaný text.
Tvoji schopnost psát může posoudit kdokoliv, kdo si přečtěte tvou místní pivní poezií.

Veritas vincit

24. 09. 2022, 22:39

Im Bier steckt Wahrheit
"Myslíš se jako vždy, pocházím z tlupy germánského genomu, ale jsem volnomyšlenkář"
*
Ty jsi Slovan jako poleno.
Máš všechny atributy. Budu ti je postupně připomínat. :slight_smile:

Vaclav.Flek

24. 09. 2022, 22:31

pro Im Bier steckt Wahrheit :


"Kde berete jistotu, že jsem cetl váš článek?"


Pro tentokrat mate naprostou pravdu a ja se vam omlouvam.


Jinak clanek, tedy jeho citovana cast, je mimo jakoukoliv pochybnost skutecne moje. Clanek vysel pred casem v nekterem z vojensko-historickych casopisu nakladatelstvi Extra Publishing, a  teprve ted jsem si uvedomil, ze vami citovany web publikovane clanky tohoto nakladatelstvi pouziva, myslim, ze jiz bez uvedeni jmena autora. Takze jste nemohl vedet, ze jde o muj clanek. Ja na ten web nechodim, tak mi ty souvislosti unikly. Jeste jednou prominte, slo o nedopatreni z me strany.

Zdeněk

24. 09. 2022, 22:29

Pivní hlavo a jestli pak si ověřil odkud čerpal autor toho příspěveku, na který se odkazuješ? Mimochodem ten autor cituje správně ... mimo jiné jsou zdroji tyto články:

https://www.stoplusjednicka.cz/operace-krkonose-1-proc-se-v-roce-1980-vydaly-k-hranicim-polska-sovetske-tanky

https://www.stoplusjednicka.cz/operace-krkonose-2-proc-se-v-roce-1980-vydaly-k-hranicim-polska-sovetske-tanky

p.s. když ze sebe člověk udělá vola, je lepší se omluvit nebo alespoň mlčet.

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 22:28

Zdejší komouši vedené předsedou pro cenzuru, konspiraci a dezinformace soudruhem Zdeňkem mě určitě nemusí přesvědčovat co jsem cetl a jaké knihy vlastním.
Jednu radu vám dám. Hledejte a bádejte soudruzi. Doba temna skončila, ale jak čtu vaše názory o svobodě a pravech, tak se bojím, že se vrací.

Pan Flek
Jo jo, pravda je někdy krutá i překvapivá. Když v knize americký politik o které jsem se zminil, zhodnotí jakym stylem zachazela US armáda i CIA se zajatci a přirovná je k SS a genocide Židů asi není něco v pořádku.

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 22:14

Pan Flek
Kde berete jistotu, že jsem cetl váš článek?
Kde jsem čerpal fakta? Zde:
https://www.wikiwand.com/cs/Operace_Krkono%C5%A1e

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 22:11

Vv
Myslíš se jako vždy, pocházím z tlupy germánského genomu, ale jsem volnomyšlenkář a musel bych se vratit do dávných časů, abych zjistil kdo mě urazil.
Ovšem, škoda rány, která padne vedle, rikaval muj děda.

Vaclav.Flek

24. 09. 2022, 21:53

Jeste k celkovemu vyzneni clanku o protivalecnem odporu v americke armade v prubehu vietnamske valky. Musim rici, ze se mi nezda prilis presvecive, resp. odporuje mym stavajicim poznatkum. Americti vojaci jsou zde vyliceni jako tlupa demotivovanych odvedencu, ktera se chce za kazdou cenu vyhnout valce, nejlepe dezerci, a odmita bojovat, i kdyby mela zabit dustojnika vlastni jednotky. Nemohu poprit, ze se podobne pripady mohly stat, ale rozhodne neslo o  masovy jev. Americka armada si jako celek po celou dobu vietnamske valky zachovala svou bojeschopnost.

Nedavno jsem docetl sestisetstrankovou knihu o nejvetsi bitve vietnamske valky, nazvanou proste "Hue 1968". Autorem je Mark Bowden, kniha vysla poprve v USA v roce 2017. Popisuje krvavou bitvu o mesto Hue, tedy nejdrive jeho dobyti komunistickymi silami (pravidelnymi utvary severovietnamske armady a partyzany z Vietkongu), a pozdeji jeho znovudobyti americkou armadou. K armade USA je kniha dost kriticka, zejmena vzhledem k podceneni hrozby komunisticke ofenzivy v pritomnosti mnoha jasnych signalu. Boje ve meste popisuje jako velmi urputne s mnoha projevy hrdinstvi na obou stranach. Udaje o demoralizaci americke armady, ktera by vedla az k jejimu odmitani bojovat ci dokonce k zabijeni dustojniku, vsak v knize prakticky nejsou, i kdyz obcas uvadi jednotliva selhani jednotlivcu. Proti tomu vsak popisuje mnohem vice pripadu nasazeni americkych vojaku i celych jednotek a jejich hrdinstvi a sebeobetovani v boji. Jinymi slovy, ani tato obsahle zdokumentovana kniha o nejvypjatejsich chvilich vietnamske valky udaje o rozkladu americke moralky nepotvrzuje.

Vaclav.Flek

24. 09. 2022, 21:33

pro Im Bier steckt Wahrheit :

K vasemu sdeleni : "Dne 6. prosince 1980 vyhlásilo velení ČSLA poplach v posádkách 1. (slánské) a 9. (táborské) tankové divize. Mimořádné spojenecké cvičení dostalo název „operace Krkonoše" atd. atd.":

Jsem rad, ze mne tentokrat doslova citujete, proto nic z toho, co uvadite, nerozporuji, jenom podotykam, ze u citace by se mel uvest autor a pripadne zdroj. V tomto pripade to neni zasadni, presto to pisu pro uplnost.

Vaclav.Flek

24. 09. 2022, 21:27

pro karel :

Jeste k akci "Krkonose", zminovane v diskusi : Vase tvrzeni : "motostřelecká divize Karlovy Vary, zima 1980 výjezd k polským hranicím, takže asi těch útvarů bylo víc...." se bohuzel nezaklada na pravde.

CSLA vysilala (samozrejme na bezprostredni pokyn veleni Varsavske smlouvy, tedy v podstate veleni Sovetske armady) pouze dve tankove divize. Ty byly pro ucely invaze doplneny temer na valecne pocty privelenymi vojaky od jinych divizi, nicmene zadne dalsi vsevojskove ani tankove utvary CSLA jiz k polske hranici stahovany nebyly. Duvod byl velmi prosty - jiz vyslani techto dvou tankovych divizi vytvorilo "diry" v bojove sestave CSLA v okamzicich, ktere hrozily dramatickou eskalaci situace ve stredni Evrope. Veleni CSLA tak potrebovalo maximalne koncentrovat zbyvajici divize proti predpokladanemu nepriteli u nasich zapadnich (a nikoliv severnich ) hranic.

Monarchista

24. 09. 2022, 21:21

V každé válce docházelo k takové akci, že vojáci svého důstojníka zabili a bylo to snad v každé armídě,ale nikdy bych to nevydával jako danou věc. Prostě takové případy se sem tam stávali. Někdo chce provokovat.

Zdeněk

24. 09. 2022, 20:44

VV je to jen jeden odstavec, a zjednodušeně: Diem nejprve zlikvidoval ozbrojené teroristy ze dvou sekt, zlikvidoval zločinecké struktury v Saigonu a následně se pustil do Viet Minhu - takže záslužná činnost :stuck_out_tongue_winking_eye:

Veritas vincit

24. 09. 2022, 20:35

Zdeněk
Je také klidně možné, že "Im Bier steckt Wahrheit" četl jenom průvodní text ke knize a ukázku na "ulozto". :slight_smile:

"Molly-Hatchet Flirtin' With Disaster in Nascar"
https://www.youtube.com/watch?v=pJ-oA0_JavI

Veritas vincit

24. 09. 2022, 20:25

Zdeněk
Děkuji za informaci.
Zatím jsem chvilku hledal v e-knihách. Na ulozto jsem se ještě nedostal.
Pro jistotu jsem si zamluvil papírové vydání v knihovně u sousedů na příští měsíc.
Jistě to bude hodně exotické čtení, pokud tam PhDr. tvrdí, že se severní komouši vydali dělat pořádek k jižním sousedům, kde se údajně vraždilo ve velkém. Snad tam budou i doložené počty nekomunistických obětí, protože komunistické představovali smrtelné nebezpečí a jejich eliminace byla pro budoucnost velmi důležitá a prospěšná. :slight_smile:
V podstatě na mě argumentace "Im Bier steckt Wahrheit" působila, jako když Severní Vietnam intervenoval do Kambodže, kde vládli Rudí Khmerové s Pol-Potem a Ieng Sarym. :slight_smile:

Trocha rozptýlení.
Na ulozto jsem před nedávnem objevil seriál "Sons of Anarchy" ze kterého jsou scény v klipu mé oblíbené skupiny "Molly Hatchet".
https://www.youtube.com/watch?v=5POdc2RjI14

Zdeněk

24. 09. 2022, 20:03

VV dost mě překvapilo, že se Pivní hlava dostala až ke straně 16, nicméně nesedí ani jadrný jazyk, natož nosná myšlenka (lze-li to tak vznešeně nazvat).

Ukázka zrovna této části je na ulož.to a mimochodem vypadá docela zajímavě, tedy minimálně je psána vyvinutým lidským jazykem a hlavně je ozdrojovaná :stuck_out_tongue_winking_eye:

Veritas vincit

24. 09. 2022, 17:44

Im Bier steckt Wahrheit
"Knihu se přečti a pak přijeď. Rád tě uvidím a nacpu ti slovane knihu do chřtánu. Omluva mi nestačí."
*
Podobnou reakci jsem očekával. :slight_smile:
Primitivům ruského genomu většinou omluva nestačí, protože civilizovanému chování nerozumí. To je všeobecně známé.
Nevím, proč bych měl jezdit já za tebou ??
Svaly bez mozku chceš předvádět ty, ne já. :slight_smile: Což samozřejmě nevylučuje, že bych se útokům primitiva nebránil a nepoužil přiměřené obrany, která by vedla ke konečnému zastavení agresivního útočníka.
Hlavně si nemysli, že bych dopustil, aby na mě nějaký upocený Slovan sahal, nebo v dobách čínské chřipky dokonce z blízka dýchal. :slight_smile:

Už bys měl pomalu v knize "Vymaňování USA z vietnamské války" hledat ty věty se kterými ses odvolal na autora.
"USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty."
"Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."
*
Kupodivu mají jeden výtisk v knihovně krajského města v sousedním kraji kam občas jezdím pro technickou literaturu. Za měsíc, až tam pojedu vrátit knihy o servopohonech, tak si ji půjčím a potom se můžeš těšit na debatu o tvých a autorových slovech, Slovane.:slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 17:04

Vv
Za Hamáčka se omlouvám. Byl jsem ve volební komisi a na kandidátce byl Hamacek. Tímto se omlouvám i panu Hlaváčkovi.
Knihu se přečti a pak přijeď. Rád tě uvidím a nacpu ti slovane knihu do chřtánu. Omluva mi nestačí.

Veritas vincit

24. 09. 2022, 14:17

Im Bier steckt Wahrheit
Už jsem se ti snad omluvil za existenci autora Pavla Hlaváčka, který na obalu neuvádí svůj titul PhDr.
Vrátíme se k tvému původnímu tvrzení, že:
"První řadě je důležité zminit, že USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty. Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."

"Vše, co jsem napsal ohledně války mezi Vietnamem a USA pochází z knihy: Vymaňování USA z vietnamské války od Pavla Hamáčka."
*
Všimni si slovanský chytrolíne, že sám píšeš "Hamáčka", což má k Hlaváčkovi dost daleko. I já jsem se prostě spletl. :slight_smile:
Já si tu knihu přečtu a běda ti, jestli tam PhDr. nepíše, že: "Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."
Všimni si, že tvé texty kopíruji, abych zachoval původní autenticitu.

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 13:47

Vv
Neznam autora Havlíčka, ale ty určitě ano. Znám autora Hlaváčka, který nadtudoval o Vie-USA válce opravdu mnoho.
Jo a když jsi v uzkych ty ukřivděny chudáčku, který trpěl okupací, tak mě osočuješ z alkoholismu. To mě velice abstinenta baví.
Ale k věci ty lulane. I kdybych ti nasadil na hlavu 200 cm Scheinwerfer 40 (protiletadlový světlomet), tak nenajdeš ani cestu domů.

Vymaňování USA z vietnamské války
kniha od: Pavel Hlaváček
90 % 2 hodnocení
Vymaňování USA z vietnamské války obálka knihy
Přidat do mých knih
KoupitKoupit eknihu
Angažmá Nixonovy administrativy ve vietnamské válce a její úsilí o ukončení tohoto konfliktu. Autor sleduje činnost Spojených států ve Vietnamu od 50. let 20. století. Následuje nasazení amerických jednotek v indočínském konfliktu v 60. letech. Pozornost je věnována postoji administrativy prezidenta Nixona k vietnamskému konfliktu, ameri...celý text

Upravit knihu

Žánr: Literatura naučná, Historie
Vydáno: 2014, Barrister & Principal
více info...
KomentářeBazarRecenzeZajímavostiVydáníPodobnéDiskuze
Komentáře (2)
od nejnovějších ▾
Kniha Vymaňování USA z vietnamské války
Přidat komentář
Perseus27.06.2020
Velmi zajímavá kniha, která rozebírá válku ve Vietnamu z pohledu politicko-ekonomicko-diplomatické roviny. Je zde detailně popsáno jak a proč se USA snažily z této války vymanit, co všechno je k tomu vedlo a mnoho dalšího.
Jsem si téměř jistý, že po přečtení této knihy se budete na tuto válku dívat jinak.

crate29.05.2020
Kniha nabízí čtenáři ucelený pohled na vymaňování Spojených států z války ve Vietnamu. Vzhledem k nižšímu počtu stran se autor omezuje spíše jen na Nixonovu politiku, přesto však některé informace z uvedené doby zmiňuje pouze okrajově.


Autor a jeho další knihy

Pavel Hlaváček
česká, 1980
2018 Politika nejmenších evropských států
2014 Vymaňování USA z vietnamské války
2015 Politické systémy anglosaských zemí
2010 Atlantismus v době krize
2016 Bělorusko mimo Bělorusko

Veritas vincit

24. 09. 2022, 13:37

Im Bier steckt Wahrheit
Musím se ti omluvit za svoji neznalost.
Ano máš pravdu.
PhDr. Pavel Hlaváček napsal knihu "Vymaňování USA z vietnamské války", jenom neuvádí svůj titul na obalu knihy.

PhDr. Pavel Hlaváček
- narodil se ve Zlíně, vystudoval obor politologie a evropská studia na Univerzitě Palackého v Olomouci a obor politologie na Západočeské univerzitě v Plzni. V současné době působí jako asistent na Katedře politologie a mezinárodních vztahů na Západočeské univerzitě v Plzni, kde je garantem oboru britsko-americká studia
*
Když čtu o Západočeské univerzitě v Plzni tak se musím usmívat a vzpomenout na rozdávání diplomů po 2 týdnech dálkového studia....:slight_smile:

Stále to ovšem nic nemění na jeho názoru v knize a tvém popisu vstupu USA do války.
Zřejmě budu muset obětovat čas a 45,- abych v knize Pavla Halaváčka našel tvé dnešní tvrzení, že:
"První řadě je důležité zminit, že USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty. Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."

Už se těším, až budu číst tvrzení PhDr. Pavla Hlaváčka, že komouši ze severu zaútočili na Jižní Vietnam, aby zastavili vraždění. :slight_smile:

Veritas vincit

24. 09. 2022, 13:21

Im Bier steckt Wahrheit
"Ovšem, pokud bádáš na wiki, tak nenajdeš skoro nic."
*
Wikipedie je celkem dobře ošetřovaná databáze proti nejen slovanskému lhaní. Jako rozcestí pro další bádání funguje skvěle. Chytrolínům jako jsi ty může ukázat cestu. Pokud na to ovšem mentálně mají, což evidentně není tvůj případ.:slight_smile:

"Napiš PhDr. Pavlu Hlaváčkovi, že prodávají jeho knihu antikvariatech pod cenu a hlavně, že je lhář! Protože nějaký lulan s nickem Vv ho hravě strčí vědomosti do kapsy."
*
Proč opět lžeš?
Lhářem jsem nazval tebe a ne jeho. Pohled Pavla Havlíčka v jeho knize je jenom pohled Pavla Havlíčka ze kterého jsi ty udělal svůj slovanský "světonázor", který je mimo realitu.:slight_smile:

Pokud vím slovanský chytrolíne, tak žádný PhDr. Pavel Hlaváček nenapsal knihu "Vymaňování USA z vietnamské války", takže se svoji širokou slovanskou dojmologií můžeš nechat opět vyfotit před bojovou zástavou komunistů, nebo tupého Ruska. Můžeš si dokonce vybrat ty "vzdělaný anti-Amerikanisto." :joy:

Im Bier steckt Wahrheit

24. 09. 2022, 12:02

Vv
Ty nikdy nezklameš. Svoji prostoduchost a omezenost si kompenzujes oslovenim slovan ci komous i lhář. Tvé znalosti překonávají všechny odborniky na historiky. Ovšem, pokud bádáš na wiki, tak nenajdeš skoro nic.
To je u tebe naprosto normální.
Napiš PhDr. Pavlu Hlaváčkovi, že prodávají jeho knihu antikvariatech pod cenu a hlavně, že je lhář! Protože nějaký lulan s nickem Vv ho hravě strčí vědomosti do kapsy.

Veritas vincit

24. 09. 2022, 11:28

Im Bier steckt Wahrheit
"První řadě je důležité zminit, že USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty. Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka."
*
Pěkný blábol, nesmysl a hloupá lež.
Ty bys měl hlavně ve večerních hodinách přestat u toho psaní konzumovat alkohol, zalarmovat mozek, nepodléhat slovanské dojmologii :smile:a vynechat slovanskou "beletrii" od autora Havlíčka. Jeho zmiňovanou knihu "Vymaňování USA z vietnamské války" museli zlevnit na 45,-, aby ji vůbec prodali. Viz knihkupectví .Kosmas". Asi mi nějak uniklo, že by byl tento autor uznávanou veličinou a odborníkem na historii. Čím vůbec nechci zpochybňovat jeho snažení a osobní pohled.

Zajímavé hlavně je, že po Ženevské konferenci v roce 1954, kde bylo dohodnuto, že obě strany, Severní i Jižní Vietnam uspořádají svobodné volby o sjednocení, severní komunisté nic takového nepřipustili a rozjeli partizánskou válku...
Ty snad znáš v historii světa nějakou komunistickou zemi, kde se konaly, nebo konají svobodné volby ?? :slight_smile:

https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1lka_ve_Vietnamu
https://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_War

Tomáš

24. 09. 2022, 07:32

To, že mladíci utíkají před bojovým nasazením do neutrálních zemi , nic nového pod sluncem. V roce 1969 jsem byl s CKM na zajezdu NDR, Švédsko. Byli jsme ubytování na kraji Stockholmu, taková ubytovna ,prodavali jsme vodku atak si pro ni  přišli i  američtí dezerteri, chtěli směnný obchod, nechtěli dát peníze, švédské koruny, dolary. Měl jsem krátce po vojně a tak jsme zahlédl tuto realitu. Aby se mohli do USA vratit, museli odpracovat ve službách tisíce hodin, to už to projeli v Saigonu, trvalo to dlouho To samé je možné očekávát od Ruska. Ruská emigrace to je něco tak masivniho obrovského a historicky to směřovalo ke konfliktu. V Paříži svého času byl každý druhý taxikář ruský emigrant, to uz byl Stalin a v Německu Hitler. Špatně vyhlídky.

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 21:40

Vše, co jsem napsal ohledně války mezi Vietnamem a USA pochází z knihy: Vymaňování USA z vietnamské války od Pavla Hamáčka. Jedna se o velice kvalitni zpracování války, které nemá v Česku u obdoby. Několikrát navštívil Vietnam, studoval v USA, kde měl možnost načíst vše co bylo zveřejněno atd.

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 20:50

První řadě je důležité zminit, že USA se zacaly směšovat do Vietnamskeho problemu, ktery rozpoutal vládce Ngo Dinh Diem tim, že rozbil náboženské sekty, které ovladaly rozsáhlá území a po té během dvou let krvavych cistek nechal vraždit komunisty. Vraždění zalarmovalo komouše na severu a vznukla občanská válka.
V roce 1960 za Kennedyho bylo ve Vietnamu přibližně 300 vojenských poradců,ale do jeho smrti jejich počet vrostl na 16 000.
Tímto vyvrací m bludy o tom, že USA bránila demokracii.
Ještě dodám, že z nahrávek konverzaci v Bílém domě z 30.4. 1972 dokonce víme, že spekuloval Nixon o použítí jaderné zbraně.

karel

23. 09. 2022, 20:13

K článku -stažení USA a tzv prohru ve Vietnamu nezpůsobili Vietnamci ale ztráty životů, které americká veřejnost podněcovaná "aktivisty" už nebyla ochotna tolerovat.Technologická převaha dostačovala k převálcování Vietcongu, ovšem vojáci by nesměli být omezováni k "humannímu" chování k nepříteli.Pokud chci konflikt vyhrát, nelze si brát servítky (bombardování Německa, atomové bomby na Japonsko ), životy vlastních vojáků jsou cennější než životy nepřátel(at civilů či vojáků).

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 20:00

Operace Krkonoše.
Dne 6. prosince 1980 vyhlásilo velení ČSLA poplach v posádkách 1. (slánské) a 9. (táborské) tankové divize. Mimořádné spojenecké cvičení dostalo název „operace Krkonoše“. Po opuštění kasáren mířili vojáci na severovýchod k polským hranicím. Celkem se do akce zapojilo cca 17 tisíc vojáků, 540 tanků, 260 bojových vozidel pěchoty a kolem 340 obrněných transportérů. Přesun 1. tankové divize směřoval přes Mělník do vojenského prostoru Mimoň-Ralsko, dále po překročení státní hranice u Harrachova měla pokračovat k polské Zaháni. Zatímco 9. tanková divize mířila do prostoru mezi Jaroměří a Chrudimí, kde se setkala se sovětskou tankovou divizí ze Střední skupiny, která okupovala od roku 1968 Československo.

karel

23. 09. 2022, 19:58

NATO - motostřelecká divize Karlovy Vary, zima 1980 výjezd k polským hranicím, takže asi těch útvarů bylo víc....

Veritas vincit

23. 09. 2022, 19:30

NATO!
"Ano, jmenovalo se to Akce Krkonoše, měli jsme zachránit Polsko v táboru míru."
*
Jak mě nedávno poučil pan Václav Flek a můj kolega, tehdy velitel tanku, tak operace Krkonoše proběhla o rok dříve v zimě 1980 a tankové kolony mířily k polským hranicím.
V zimě 1981 to byla jenom taková kasárenská přípravka bez výjezdu.
Komouš W. Jaruzelski vyhlásil 13.prosince 1981 v Polsku vyjímečný stav a my jsme vrátili bílou barvu na invazní pruhy zpět do NZ a znovu začala fungovat pošta a vycházky.
Rusáci se Poláků báli a dobře věděli proč (1919-1921).
Rusák rozumí jenom síle a v Polsku by dostali znovu pořádně do řepy. :slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 17:42

Doplnil jsem chybějící slůvka:
byla americká armáda na přelomu 60.a 70. let v rozkladu

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 17:35

"Náhodné" výstřely proti velicím vojákům i důstojníkům i použití granátů je jen jeden z mnoha odporu proti rozkazu i válce. Podle knihy autora Sheen Neil - A Bright Shining Lie, byla na přelomu 60.a 70. let v rozkladu, vojáci hulili marihuanu a jeli v heroinu. Další muži umírali na předávkování z čínských dodávek.
Byla to armáda na pokraji vzpoury a vojaci se vzpirali rozkazům.
První příznaky demoralizace se objevily uz za odchodu generála Westmorelanda (1968) a s nástupem generála Abramse se zhorsovala ještě rychleji. Závislost na marihuaně mělo 25% a na heroinu 15% vojáků.

NATO!

23. 09. 2022, 16:15

Podle plánu měl generální štáb soviet army dodat termín, Bobíku. Byli jsme připraveni to Polsko potřetí přepadnout.

NATO!

23. 09. 2022, 16:13

Copak kdo popírá, Bobíku? Uz dávno zveřejnili plány invaze do Polska.

NATO!

23. 09. 2022, 16:09

Opět lžeš, Bobíku. Poplach a rozkaz směr Polsko dostaly dvě tankové divize, jedna ze Slaného, ta druhá z Tábora.

NATO!

23. 09. 2022, 15:56

Ano, jmenovalo se to Akce Krkonoše, měli jsme zachránit Polsko v táboru míru.

Veritas vincit

23. 09. 2022, 13:19

Vojáci US Army dostávali alespoň pořádný žold a likvidovali komouše, což dodnes považuji za záslužný čin pro budoucnost lidstva. :slight_smile:
V komunistické ČSLA bych za Husáka nikam za 120,- měsíčně bojovat nikdy nešel.
Na konci roku 1981 se fasovala do autoparku bílá barva na invazní pruhy s tím, že se pojede "osvobozovat" od imperialistů do Polska. S kamarádem z Moravy jsme se hned shodli. Postřílet všechny 4 komouše v družstvu včetně velitele a přejít k Polákům.

jeroným

23. 09. 2022, 12:04

fragging je způsob, jak si před rozkazy debilů zachovat život.
Opět dám hlášku z fanfána tulipána
Válka je jediná zábava mocných, který se smí účastnit o prostý lid.

Takže MERDE, bojujte si sami a mě do toho netahejte