Půlstoletí USS Midway – testovala střely V-2, bojovala proti MiGům ve Vietnamu a vedla americkou flotilu během Pouštní bouře

 26. 05. 2022      kategorie: Vojenská historie      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

Během druhé světové války se rychle potvrdily teorie o zásadní převaze letounů v námořní válce. V důsledku toho musely přední světové mocnosti stavět další letadlové lodě. Budoucí USS Midway (CV-41) byla objednána uprostřed roku 1942, krátce po rozhodující bitvě, jejíž jméno ponese. Kýl byl položen v říjnu 1943 a loď byla spuštěna na vodu pouhých osm dní po japonské kapitulaci. Během následujících 47 let se Midway stala jednou z nejdůležitějších letadlových lodí v sestavě amerického námořnictva.

Přestože stavba USS Midway začala relativně brzy a mnohé později zahájené projekty probíhaly rychleji, plavidlo nebylo k účasti v konfliktu včas připraveno. Kýl lodi Byl položen v Newport News ve Virginii 23. října 1943 a letadlová loď byla spuštěna na vodu 20. března 1945. O něco více než pět měsíců později byla oficiálně uvedena do služby, velitelem byl kapitán Joseph F. Bolger.

uss_midwayFoto: USS Midway jako CVA-41 v Tichém oceánu v roce 1971 | U.S. Navy / Wikimedia Commons / Public domain

Na počátku se Midway, tehdy s označením CVB-41 (jako „Letadlová loď, velká“), účastnila operace Frostbite, kde námořnictvo testovalo zařízení Ryan FR Fireball a záchranné postupy prvních vrtulníků, a operace Sandy, kdy byla poprvé odpálena balistická střela - přesněji řečeno ukořistěná německá V-2 - z pohyblivé platformy.

Midway, v té době již přeznačená na CVA-41 („Letadlová loď, útočná“), se v 50. letech 20. století ji ovlivnil apartheid v Jihoafrické republice. Letadlová loď byla zakotvena v Kapském Městě a její posádka měla být kvůli místním pravidlům segregována. Důstojníci se podřídili, což ve Washingtonu vyvolalo hněv (prezident Truman odstranil segregaci v amerických ozbrojených silách příkazem z 26. července 1948). Minnesotský senátor a budoucí viceprezident Hubert Humphrey napsal v dopise ministru zahraničí Johnu Fosteru Dullesovi: "Pro mě je to šokující akt diskriminace, který by naše vláda neměla tolerovat. Každý americký voják nebo námořník je Američan bez ohledu na rasu, barvu pleti nebo vyznání a má právo na to, aby byl respektován a aby se s ním jako s takovým zacházelo kdekoli na světě."

Kapitán Reynold Delos Hogle prohlásil, že v době, kdy bude Midway v přístavu, bude územím Spojených států a budou zde platit federální zákony Spojených států. Nakonec posádka Midwaye nebyla nucena pravidla apartheid dodržovat.

USS Midway sehrála významnou roli během války ve Vietnamu. Poprvé tam odplula v březnu 1965. Z letadlové lodi létaly k vedení leteckých operací letouny F-4 Phantom II a A-4 Skyhawk, přičemž dva z jejích Phantomů II si připsaly první potvrzené sestřely MiGů v tomto konfliktu. Po roce nasazení však byla Midway poslána domů k rozsáhlým opravám. Trvalo až do ledna 1970, než byla loď znovu zařazena do služby.

Midway se vrátila do Vietnamu v roce 1971. Během operace Linebacker v roce 1972 byla letadlová loď zodpovědná za pomoc bojovým letounům a záchranu sestřelených pilotů. Po skončení války udělil prezident Richard Nixon plavidlu a letadlové lodi Carrier Air Wing 5 (CVW-5) Presidential Unit Citation. Jeho část zněla: "Během tohoto klíčového období vietnamského konfliktu prováděla USS MIDWAY a její útočné letectvo Carrier Air Wing FIVE zničující letecké útoky na nepřátelská zařízení, dopravu a komunikační linky tváří v tvář mimořádně silnému odporu, včetně palby multikaliberního protiletadlového dělostřelectva a raket země-vzduch."

USS Midway se znovu vrátila do Vietnamu v roce 1975, aby se zúčastnila operace Frequent Wind. Severovietnamci měli pod kontrolou značnou část jižního Vietnamu a Midway pomáhala převážet proudové stíhačky do oblasti a z ní. Nejpamátnější částí operace Frequent Wind byl let majora Buang-Ly. Byl majorem letectva Vietnamské republiky a chtěl zajistit bezpečnost své rodiny, naložil ji do dvoumístné Cessny O-1 Bird Dog a vzlétl.

Přiblížil se k Midway a podařilo se mu vykomunikovat přistání. Bylo nařízeno, aby vrtulníky uvolnily letadlu místo, a jakmile se tak stalo, Buang-Ly s O-1 přistál. Poté ho kapitán Larry Chambers za jeho vynikající letecké umění pochválil. Ačkoli se USS Midway s konečným označením CV-41 v 80. letech účastnila řady misí, nejznámější byla její přítomnost v operaci Pouštní bouře.

Během operace Pouštní bouře z Midway startovala letadla z CVW-5 určená pro první válečné údery na irácké pozice. Vypustila také první letku F/A-18A Hornet, která v boji použila AGM-62 Walleye. Poté, co jedna z bomb zničila irácký vrtulník Super Frelon vyzbrojený nebezpečnými protilodními střelami Exocet, se Midway přesunula blíže ke Kuvajtu, kde plavidlo zůstalo po zbytek konfliktu. Pouštní bouře oficiálně skončila 27. února a Midway opustila Perský záliv 11. března 1991 a vrátila se do Jokosuky.

USS Midway byla oficiálně vyřazena ze služby v dubnu 1992 během slavnostního ceremoniálu za účasti tehdejšího ministra obrany Dicka Cheneyho. Letadlová loď nakonec zamířila do San Diega v Kalifornii, kde byla přeměněna na muzeum.

V současné době slouží jako muzeum, kde si návštěvníci mohou zblízka prohlédnout stíhací letouny používané v posledních 50 letech. Na palubě letadlové lodi se konají zábavné akce. V roce 2012 se na Midwayi konal turnaj Carrier Classic, kde se v basketbalu utkaly univerzity Syracuse a San Diego State University. V témže roce se na palubě lodi odehrál exhibiční zápas tenistek Sloan Stephensové a Christiny McHaleové. Místní obyvatelé se mohou těšit také na filmové večery, které probíhají během letních měsíců.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Repulse

26. 05. 2022, 09:04

USS Midway je zakotvena v San Diegu jako naprosto skvělé plovoucí muzeum. V článku byla opomenuta srážka s obchodí lodí Cactus 29.7.1980 u ostrova Borneo.