Velké vítězství Konfederace u Chancellorsville a geniální plán generálů Lee a Jacksona

 18. 08. 2022      kategorie: Vojenská historie      33 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na začátku roku 1863 došlo po sérii těžkých porážek k výměně na velitelském postu federální armády a neschopného generála Burnsida tehdy vystřídal sebevědomý generál Hooker. Hooker se ujal energicky velení a v krátkém čase zlepšil zásobování federálních vojáků, zařídil, aby mužstvo mělo čerstvý chléb a hlavně dodal vojákům nové odhodlání. Pln elánu Hooker naplánoval nové tažení, které mělo konečně Leeho Armádu severní Virginie zničit a s důvěrou ve svůj velitelský um tehdy Hooker prohlásil: „Bůh měj slitování s generálem Lee, protože já ho mít nebudu.“ Armáda rebelů se nacházela za řekou Rappahannock v zimních táborech u města Fredericksburg, kde v prosinci minulého roku uštědřil Lee federálům těžkou porážku. Jižany trápilo špatné zásobování, protože potraviny k vojsku přivážela jen jednokolejná trať, a to nestačilo. Hooker o problémech Jižanů věděl a doufal, že vyhladovělá armáda Konfederace nebude pro jeho muže problém. Vymyslel proto ofenzívní plán, ve kterém mělo 40 000 mužů generála Sedgwicka operovat na federálním levém křídle, kde ležel Fredericksburg a poutat na sebe pozornost rebelů. Zbytek vojska, to jest 70 000 mužů pod jeho osobním velením pak mělo obchvátit konfederační armádu ze západu podél Leeho levého křídla a sevřít tak rebely do kleští. Plán měl jediný kaz – generál Lee se rozhodl hrát podle vlastních karet.

shutterstock_238815043Foto: V bitvě u Chancellorsville utrpěly obě armády velké ztráty. Sever přišel dohromady o 17 000 mužů, avšak tyto ztráty mohli federálové snadno doplnit. Jih přišel dohromady o 13 000 mužů, což znamenalo víc než třetinu tehdejší armády. | Shutterstock

Když 29. dubna 1863 překročilo 70 000 federálních vojáků Rappahanock, byli rebelové zaskočeni. Hookerův plán, aby na sebe armáda generála Sedgwicka upoutala pozornost, zafungoval a rebelové tak na přechod hlavní části federálního vojska přes řeku nestihli zareagovat. Teď byli federálové na druhé straně a Lee musel přijmout boj nebo ustoupit. Bylo to těžké rozhodování. Měl k dispozici jen 40 000 mužů a iniciativa byla na straně federálů. Rozhodování mu ulehčil jeho protivník Hooker, kterého snad zaskočila skutečnost, že jeho plán funguje a místo rychlého postupu ke konfederační armádě, kterou mohl snadno porazit, tehdy nařídil vojsku zastavit a vybudovat obrannou linii, jejíž středem bylo panství Chancellorsville. Byla to velmi špatná pozice, protože na ní nemohli federálové využít svou přesilu ani dělostřelectvo. Federálové tak tehdy nadějný postup zastavili a přenechali iniciativu rebelům a generálu Lee. To byla obrovská chyba.

Večer 1. května se generál Lee setkal se svou pravou rukou, generálem Jacksonem, aby se společně dohodli na dalším postupu. Oba muži vymysleli jednoduchý avšak krajně riskantní plán, který spočíval v obchvatu federálního vojska, jenž zavede konfederační oddíly na levý bok federální armády. Tam rebelové na zaskočené a nepřipravené federální oddíly zaútočí. Se svým dílem přispěl i generál jízdy Stuart, který přišel s informací, že jeho muži našli kolem jižní federální linie cestu a má k dispozici místního průvodce, který byl ochoten rebely touto cestou vést. Plán byl také vystavěn na Leeho správném odhadu, že Hooker zůstane na místě a nebude útočit, takže bude moci od Fredericksburgu odvelet většinu vojáků, se kterými generál Jackson pak následně obchvat provede. U Fredericksburgu nakonec Lee nechal pouhých 14 000 mužů, se kterými měl generál Jubal Early zdržovat Sedgwickův sbor jak nejdéle to půjde a zbývajících 26 000 mužů pod velením generála Jacksona poslal na vyčerpávající přesun podél federálních pozic. Pochod Jacksonových vojáků trval celý den a jeho muži stanuli na pravém křídle nic netušící federální armády k večeru 2. května, kde se nacházel XI. sbor. Federálové z té strany žádný útok nečekali, mužstvo se poflakovalo po táboře a nikdo se ani nenamáhal vybudovat zákopy. Když pak Jackson tvrdě a nečekaně udeřil, seděli federální vojáci u kotlů nad ohništi, kde si vařili kávu a polévku. XI. sbor byl nejslabší složkou federální armády, protože byl složen z vojáků, kteří emigrovali do USA teprve nedávno, mnozí tak neuměli anglicky a ještě se spolu dobře nesžili. XI. sboru navíc velel generál Howard, který patřil k podprůměrným velitelům. Howard byl známý svou praktičností, kterou potvrzoval i fakt, že když přišel v bitvě o pravou ruku, hledal jiného generála, který naopak přišel o levou ruku, aby si mohli společně kupovat rukavice a díky tomu by ušetřili. Generál však projevoval nedostatek ostražitosti, čímž si vysloužil přezdívku „Oh-oh“ Howard.

Ve čtvrt na šest se pak nad pravým křídlem federálního vojska rozlehlo rebelské kvílení útočících mužů v šedých a hnědých uniformách a večerní klid roztrhaly salvy z tisíců pušek. Vojáky XI. sboru okamžitě zachvátila panika a jejich odpor se téměř okamžitě zhroutil. Několik oddílů se sice stihlo zformovat a vypálit proti rebelům několik salv, to ale samozřejmě nemohlo stačit a rebelové se divokým kvílením krok za krokem prokousávali do hloubky nepřátelského tábora a připomínali povodeň, která strhávala vše před sebou.

„Bylo nás jen 3000 se dvěma děly a 26 000 lidí slavného Jacksonova sboru se hnalo na naše slabě opevněné postavení. Rebely vedl sám Stonewall Jackson. Zmocnila se nás panická hrůza, dali jsme se jako šílení na útěk a strhli sebou zbytek divize.“

Panika zachvacovala další a další federální oddíly a stačil jen krůček k tomu, aby se celé pravé křídlo Seveřanů rozpadlo. Federály nakonec zachránil až soumrak, který útočící rebely zastavil. Na bojiště padla tma, jižanské jednotky se pomíchaly a občas na sebe i stříleli. I když energický a nezastavitelný Jackson pořád trval na tom, ať jeho muži dál útočí a nedají tak federálům šanci se zformovat a připravit k obraně, pokračovat v boji kvůli tmě už nešlo. Tma se mu bohužel stala nakonec osudná, protože se v nastalém šeru stal terčem vlastních mužů, kteří si ho spletli s nepřítelem. Salva z pušek srazila generála ze sedla a Jackson byl zraněn dvěma průstřely levé ruky. Šlo o velkou tragédii celé Konfederace, protože její nejlepší generál svému zranění za týden podlehl, když zemřel na zápal plic.

I když byl XI. sbor naprosto zničený, měli federálové pořád velkou přesilu. Dalo se proto čekat, že ráno druhého dne převezmou iniciativu a přejdou sami do protiútoku. Otřesený Hooker však zaujal defenzivní taktiku, nařídil svým mužům, ať se brání. Jižanská děla pak po celý den drtila federální postavení kolem panství Chancellorsville a Jižané vedli jeden útok za druhým. Jedna z jižanských střel zasáhla dokonce i dům, ve kterém měl Hooker hlavní stan a na generála se zřítil dřevěný strop. Hooker se na chvíli octl v bezvědomí, když se ale probral, odmítl se vzdát velení. Což bylo, jak se později ukázalo, pro federální vojsko škoda.

Generál Sedgwick mezitím u Frederickburgu konečně prorazil slabou jižanskou obranou, překročil řeku a byl připraven přijít Hookerovi na pomoc. Jenže místo rychlého a energického postupu se Sedgwick zdržel, když začal přeformovávat své bojem otřesené oddíly, a tím dal Jižanům čas, aby se od něj v pořádku odpoutali, a když se jeho muži dali konečně na pochod, rebelové je zatavil u Salem Church. Sedgwick a jeho 40 000 mužů nedokázalo nakonec obranou 14 000 rebelů Jubala Earlyho prorazit a do bitvy tak už Sedgwick nezasáhl.

Třetí den bitvy nechal obvázaný Hooker hlasovat, jestli se má pokusit zaútočit, nebo ustoupit. I když většina mužů jeho štábu hlasovala pro boj, porážkou i zraněním otřesený Hooker nakonec nařídil ústup přes řeku Rappahannock zpátky na sever. Lee toho litoval, protože doufal, že Hookerovu armádu konečně dorazí, ale federálové byli rychlejší a unikli. Lee pak vjel vítězně do vyklizeného a hořícího Chancellorrsville, kde mu desetitisíce mužů provolávaly slávu. Jeden jeho pobočník pak napsal: „Divocí vojáci s tvářemi černými od dýmu bitvy, zranění, plazící se... od žáru stravujících plamenů, všechny jako by zachvátil jeden impuls. Jedno dlouhé, nepřerušené zvolání... LEE..LEE...LEE... se vzneslo vysoko nad lomoz bitvy a vítalo přítomnost vítězného vůdce... Jak jsem se na něj díval, nesmírně nadšen z úspěchu, jenž nám jeho génius, odvaha a důvěra v armádu přinesly, přemýšlel jsem, že to muselo být kvůli takovýmto scénám, proč se lidé v dávných dobách stávali bohy.“

Bylo to obrovské a fantastické vítězství. Hladová armáda rebelů dokázala porazit nepřítele početně jednou tak většího a zahnat ho na potupný útěk. Když dorazila na Sever zpráva o porážce, byl Lincoln naprosto šokován: „Můj Bože! Můj Bože! Co tomu země řekne? Co tomu řekne národ?“ Novinář, který tomu byl přítomen pak napsal, že nikdy neviděl Lincolna tak zlomeného, tak sklíčeného, tak bledého.

Když se na bitvu podíváme detailněji, nevypadá to už tak dobře. V bitvě utrpěly obě armády velké ztráty. Sever přišel dohromady o 17 000 mužů, avšak tyto ztráty mohli federálové snadno doplnit. Jih přišel dohromady o 13 000 mužů, což znamenalo víc než třetinu tehdejší armády. Část zraněných mužů se sice zase do vojska po uzdravení vrátila, ale ostatní ztráty zkušených veteránů byly pro Konfederaci nenahraditelné. Mezi ně patřil i generál Jackson, kterého nemohl nahradit nikdo na světě. Přítomnost Jacksona pak velmi chyběla u Gettysburgu a věřím tomu, že s ním by tam Konfederace neprohrála. A byl tu ještě jeden nepříjemný aspekt, který se za dva měsíce u Gettysburgu projevil. Lee si po Chancellorsville začal myslet, že jeho muži mohou splnit cokoliv a věřil, že velí neporazitelné armádě.

Zdroj: Historie válek

Komentáře

Zdenkoblb

26. 08. 2022, 17:30

Jasně soudruhu Fleku. Copak z tebe jeste vypadne soudruhu majore?

Vaclav Flek

25. 08. 2022, 22:23

pro Zdenkoblb:

Naprosto stupidni vyjadreni, ve kterem jste se zbabele vyhnul tomu, na co jsem se ptal. Take nevim, proc mi tykate, nejsme ani kolegove, ani kamaradi. Ale hodne asi vysvetluje vase prezdivka

Vaclav Flek

25. 08. 2022, 22:18

pro Zdeněk

S vasim vyrokem : " jsem si téměř jistý, že i kdyby válka Severu proti Jihu nevypukla, tak by Konference dříve či později zanikla a jednotlivé státy by se nejspíše vrátily zpět do Unie..." souhlasim. Prekvapilo mne , ze podobne smysli i vetsina Americanu, kteri ziji na jihu USA a jsou na svoji "Dixie" hodne hrdi, vcetne jejich vojenskych uspechu v obcanske valce. Presto vsak mi v ruznych diskusich mnoho z nich sdelilo, ze jsou radi, ze Konfederace nakonec prohrala, nebot by jinak Jih "skoncil jako druhe Mexiko", coz je dalsi alternativa. Takto jsou obcany svetove velmoci s nejsilnejsi ekonomikou a jejich dolary jsou akceptovany po celem svete,

Zdenkoblb

25. 08. 2022, 17:39

Fleku, znám tě z diskuzí tak dlouho, ze jsem si na základě tvych projevů prostě tento názor udělal. Opravdu to není diskuze sama se sebou. Tak to prostě je.

Vaclav Flek

25. 08. 2022, 00:42

pro Zdeňkoblb :

Zajimalo by mne, co vas vedlo k vyroku : " Flek je lhář, manipulant a psychopat...". Myslim, ze to pisete uplne hloupe, a velmi pravdepodobne nebudete schopen nic z vasich tvrzeni dokazat. V cem jsem lhal ?, v cem jsem manipuloval ? a jake podklady vas vedou k zaveru, ze jsem psychopat ?

Povazuji vas za zbabelce, ktery se boji diskutova pod vlastnim jmenem a naopak zde mozna otevira nekolik stranek k navozeni dojmu diskuse vice ucastniku.

Vaclav Flek

25. 08. 2022, 00:23

Bitva u Chancellorsville je asi nejvetsim vitezstvim generala Lee v cele obcanske valce. Clanek o bitve povazuji za celkem dobry, nekolik vyhrad. ktere mam, jiz nechci zminovat, nebot hlavni diskuse probehla.

Naprosto souhlasim s autorovym zaverem, ze : "... Lee si po Chancellorsville začal myslet, že jeho muži mohou splnit cokoliv a věřil, že velí neporazitelné armádě." To byl fatalni omyl, ktery vedl az k sebevrazednemu utoku Pickettovy divize na federalni postaveni u Gettysburgu. Jinymi slovy, ani Lee, bezesporu nejlepsi velitel obcanske valky na obou bojujicich stanach, se nevyvaroval chyb a omylu.

V cele diskusi mne prekvapilo, jak castov ni  bylo zminovan moje jmeno, ackoliv jsem do debaty vubec nezasahl (?). Inu, deji se veci...

Zdeněk

21. 08. 2022, 20:10

Pivní hlavo, tento "dialog" se komentuje sám, proto jsou má slova zcela zbytečná ...
Nicméně musím vyjádřit hluboký obdiv k síle argumentu: "Je to pravda, protože si to myslím, a kdo si to nemyslí je idiot ..." :laughing::joy::rofl:

Zdeňkoblb

21. 08. 2022, 18:14

for Im Bier steckt Wahrheit
Jsou to idioti, celkově diskuze zde je úplně hrozná, bezmozci typu VV a Zdeněk jen diskuzi zasírají, proto nemá cenu sem psát něco podstatného. A brát Fleka jako arbitra pravdy? Tak to je super vtip. Obecně je samozřejmě znalostmi silně překonává, bohužel má ten pohled pokroucený a navíc je to neuvěřitelně křivý manipulátor, však jset to již uvedl.

Zdeněk

21. 08. 2022, 17:09

Pivní hlavo, není v mé moci ukázat okolí, co jsi zač, to můžeš jedině ty. Děkuji, že se tak ochotně činíš :thumbsup:.

Im Bier steckt Wahrheit

21. 08. 2022, 17:03

Zdeněk hlupák
:smile:Ty kašpare, myslíš si, že si potřebuji "honit" ego na tobě? Mě jsi u pr....

Zdeněk

21. 08. 2022, 16:07

Pivní hlavo, po výprasku od pana Fleka se musíš utěšovat rozhovorem sám se sebou? No tak aspoň někdo ti rozumí, že ...

Im Bier steckt Wahrheit

21. 08. 2022, 15:41

Zdeňkoblb
Někdy mám náladu diskutovat i primitivem (je to někdy zábava):smile:, ale vše má své hranice, protože vím, že diskuze s idiotem je ztráta času.
Několikrát jsem s nickem Zdeněk hlupák, Vv vychcaný lhář měl problém a psal jsem jim, že nechci, aby reagovali na mé příspěvky.
Jenže to je házení perel sviním. :smile:

Zdeněk

21. 08. 2022, 11:14

Nobody, myslím, že tě nepřekvapím, když řeknu, že mě výsledek daného právního střetu nepřekvapil :stuck_out_tongue_winking_eye:.
Ale narovinu, jsem si téměř jistý, že i kdyby válka Severu proti Jihu nevypukla, tak by Konference dříve či později zanikla a jednotlivé státy by se nejspíše vrátily zpět do Unie. K tomuto závěru mě vede několik indicií, ale hlavně následující

- Poměr HDP byl zhruba 9 ku 1 ve prospěch Unie
- Zastaralý svou formou téměř feudální způsob řízení Konfederace. Víš kolik obyvatel Konference vlastnilo alespoň 1 otroka? Pouhých 8%.
- Konference měla jen velmi omezený průmysl a nebyla soběstačná v podstatě v žádném ukazateli, kromě produkce bavlny, ve všem ostatním byla závislá na dovozu.

Domnívám se, že pokud na jednom území, kde žije obyvatelstvo stejného složení , existují dva státní útvary, kdy jeden je výrazně chudý a druhý bohatý, dříve nebo později se nějakým způsobem propojí, nemusí to být sice přímo jeden stát, ale určitě nějaká forma federativního uspořádání.

Typický Německo, NDR bez uplatnění síly a podpory Moskvy prostě nemohla přežít. Ostatně, na co bys vsadil u Severní Koreje, kdyby tam náhle vypukla demokracie? Nebo ty, kde bys chtěl žít? Na Taiwanu nebo v "demokratické" Číně?

nobody

21. 08. 2022, 10:42

Zdeněk
ja sa nezastitujem nejakym vtedajsim pravom, ale prostym faktom, ze vtedy a dlho potom staty vznikali roznymi odchodmi, oddeleniami, spajanim sa - a casto samozrejme dobytim uzemia. Cize ak USA vznikli odtrhnutim sa od vlady Koruny, Konfederacia si proste sama zvolila svoju buducnost. Nakoniec - CSR a dalsie staty po R.U. vznikli velmi podobne.

Pravne je to nerozriesitelne, pretoze kazda liska bude svoj chvost hajit a je nemyslitelne, ze nejaky sud vyhladi, ze Konfederacia bola v prave a Lincoln a jeho kolaboranti su teda tazki vojnovi zlocinci. Je naivne si mysliet, ze sudy rozhoduju podla prava.
Pokial viem (sorry, ale uz nenajdem zdroj), bolo nejake stretnutie americkych a britskych pravnikov (sudcov?) a rozoberala sa prave Nezavislost USA a vznik Konfederacie. Oba tymy dali svoje pravne posudenie pre kazdu udalost. Vies co im vyslo? Napoviem ti - nezhodli sa :smiley:

Zdeněk

20. 08. 2022, 19:05

Gratuluji Pivní hlavo, opět dokazuješ svou mimořádnou intelektuální úroveň minimálně Senecky a argumentační schopnosti Jana Zlatoústého ... nicméně já tě doopravdy nenutím dokazovat obsah tvé mozkovny takto veřejně ...

p.s. vykleštil tě pěkně, že? To naštve, když jediným protiargumentem mohou být pouze slinty na úrovni žáka prvního stupně, co?

Zdeňkoblb

20. 08. 2022, 18:21

Teda Zdeňku ty si dobrý blb, ohánět se Flekem :-). Flek je lhář, manipulant a psychopat, do všeho vnáší jen své domněky utvrzené čtením konspiračních autorů hledajících zalíbení v Hitlerovi a nacismu. Navíc je Flek bývalý normalizační komunistický lampasák, což hovoří za vše.

Mimochodem, ta fotka je z bitvy u Gettysburgu, alespoň všechny publikace, které jsem k občanské válce četl, jí tak používají. To pro ostatní, ty bys to stejně nepochopil.

Zdeněk

19. 08. 2022, 22:25

Pivní hlavo, na poli sprostoty se s tebou nemohu a také nechci utkat, ovšem na poli znalostí bych to rád zkusil. Ovšem respektuji tvou neozbrojenost.

Im Bier steckt Wahrheit

19. 08. 2022, 22:21

Zdeněk hlupák
Paradoxně asi či vlastní neznalostí nechápeš, co znamená můj nick.
Malá nápověda co znamená: v pivu je pravda. Alkohol nepiju, nekouřím, ale to je fuk.

Zdeněk

19. 08. 2022, 22:10

Pivní hlavo, svou pronikavou inteligenci dokazuješ každým svým příspěvkem, já tě ale doopravdy nenutím, abys tady veřejně dokazoval svou intelektuální impotenci a argumentační slabost.

Im Bier steckt Wahrheit

19. 08. 2022, 22:05

Zdeněk hlupák
Jak dopadne střet mezi mnou a tebou idiotem? Jako vždy, zůstáváš nadále idiotem.
Ovšem, v rámci utajení to nikomu neříkej.
Flek má určité vzdělávání, které se ti nedostává. Bohužel či bohudík je zahleděný do své "absolutní" pravdy. Co nadělám i takový jsou lidé. Mě to nevadí. Uč se a třeba dokážeš i cestovat metrem bez doprovodu.

Im Bier steckt Wahrheit

19. 08. 2022, 22:03

Jak dopadne střet mezi mnou a tebou idiotem? Jako vždy, zůstáváš nadále idiotem.
Ovšem, v rámci utajení to nikomu neříkej.
Flek má určité vzdělávání, které se ti nedostává. Bohužel či bohudík je zahleděný do své "absolutní" pravdy. Co nadělám i takový jsou lidé. Mě to nevadí.

Zdeněk

19. 08. 2022, 21:42

Pivní hlavo, ty se věnuj panu Flekovi, jsem velmi zvědav jak dopadne střet velmi vzdělaného a inteligentního člověka a idiotem ...

Im Bier steckt Wahrheit

19. 08. 2022, 21:25

Ano ano, Lee voják a politik. Mě vadi, když se plive na hrdiny a jedno za co a koho bojovali. Válčit a bránit je úděl vojáka.
Dnes probíhá domestikace a dochází k fyzickým i duševním změnám u lidí, kteří ještě před 20ti lety neměli tyto příznaky.
Zdeňku hlupáku chápeš to?

Zdeněk

19. 08. 2022, 20:58

Nobody, obávám se, že rozsoudit naši při bude muset odborník na právní otázky Ústavy spojených států a zvykové anglosaské právo z druhé poloviny 19. století :stuck_out_tongue_winking_eye:
Myslím ale, že základní chyba je, že každý z jiné pozice, ale oba, posuzujeme tehdejší situaci optikou člověka 21. století, kdy v civilizované společnosti první jednáme a válku považujeme až za poslední možnost (co vím, tak současnou situaci naopak posuzujeme podobně).

Ty předpokládaš existenci nějakého právního rámce pro dělení Unie, ale tohle jsme začali řešit až po WWII teprve po vzniku Charty OSN (tohle ber trochu jako nadsázku). Řekl bych ale, že tehdy měli za příklad jenom vyhlášení Nezávislosti z roku 1775, a kdo byl tehdy v právu? :thinking:

Ale klid, řekl bych, že jasno v tom nemají ani sami Američané po 160 letech, pro jedny je generál Lee zářný hrdina pro druhé je spíše zrádce, neřekl bych, že to rozsekneme.

p.s. nejvíc mi ovšem vadí, kdo se jeho odkazem zaštiťuje

nobody

19. 08. 2022, 19:42

Zdenek
nuz, zda sa, ze Utok unie na Konfederaciu bol pre neho zlomovy bod. Ale v tom pripade zrada bola na strane Unie, navyse on zlozil znovu prisahu?
Nie je mozne zautocit na federalnu pevnost, ked federacia neexistuje. Vznikom Konfederacie bolo potrebne prerozdelit povodny federalny majetok. Hadam necakas, zeby Konfederacia mohla tolerovat na svojom uzemi pevnost v drzbe nepriatelskeho statu, o to viac, ze tato ovlada kriticke miesto?

Im Bier steckt Wahrheit

19. 08. 2022, 15:52

Jen na úvod o odkazu R. E. Lee:
Stone Mountain, který znázorňuje tři osobnosti Konfederace: Roberta E. Lee, Thomase J. Jacksona a Jeffersona Davise.
Tank M3 Lee
Ponorka SBNN 601 R. E. Lee.
A samozřejmě jeho nazor na válku:
"Je dobře, že válka je tak strašná. Jinak bychom si ji mohli příliš oblíbit.“
Ovšem, je to nevyslyšené.

Zdeněk

19. 08. 2022, 12:05

Nobody na druhou stranu myslím, že ti rozumím, ty se na to díváš trochu jako na rozvod Čehůnů a Slováků, a řeknu ti, myslím, že jsme měli štěstí, protože to, že jsme si nedali po drážkách zdaleka není pravidlem ... :stuck_out_tongue_winking_eye:


O válku Severu proti Jihu se zajímám jen velmi okrajově, takže na údajích až tak netrvám, ale pokud vím, tak otroctví bylo zrušeno na území Unie až k 1.1.1863 a uzákoněno až 13. dodatkem ústavy z roku 1865.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_dodatk%C5%AF_%C3%9Astavy_Spojen%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF_americk%C3%BDch

Zdeněk

19. 08. 2022, 11:36

Obávám se, že ne, už jen z toho důvodu, že z armády Unie odešel až PO vyhlášení války, takže zradu spáchal zcela určitě.
Nicméně doufám, že víš, kdo vystřelil první ... i když, zde je evidentní, že útokem na federální pevnost Fort Sumter u Charlestonu 12. dubna 1861 vytrhli Jižané Lincolnovi trn z paty, neboť postupné vyhlášení nezávislosti jednotlivých států Konference po 20. prosinci 1860 protiústavní nebylo.

nobody

19. 08. 2022, 11:26

Zdenek
nemohol porusit prisahu ani zradit vlast, ktora neexistovala. Juh sa osamostatnil a vznikol novy stat, Sever bol takisto novy stat a Lee-a k nemu neviazala viac ziadna prisaha ani nic podobne. To, co urobil Lincoln bola obycajna dobyvacna vojna, aby mal velke uzemia, zisky z dani a jeho priemyselny komplex, ktory ho financoval, mal zarucene odbytistia.

On sa ani Lincoln s tym otroctvom nepretrhol a co viem, najprv ho zrusil na uzemii Konfederacie, na co navyse nemal ziadnu pravomoc.

Zdeněk

18. 08. 2022, 23:04

Kterápak myšlenka je dnes opět živá? Porušení vojenské přísahy a zrada vlasti nebo snad myšlenky o otroctví:
„Jeho pohled na otroctví známe z dopisu manželce z roku 1856 a Lee je v něm vlastně typický obyvatel amerického Jihu (ale i Severu – byl vůbec celkem typickým dítětem své doby): otroctví bylo podle něj morální zlo, ale také dílem Prozřetelnosti, a nebylo na lidech, aby tuto instituci soudili či se ji pokoušeli zrušit,“ vysvětlil historik.

https://www.novinky.cz/historie/clanek/general-lee-pred-150-lety-zemrel-clovek-ktery-prestoupil-k-jizanum-a-prohral-40338911

Neboj se a vyjádři se ...

Mimochodem nezapomeň vzpomenout na geniální Pickettův útok v bitvě u Gettysburgu a především na zmasakrování vlastních jednotek pri zbytečných agresivních útocích na federální jednotky ...

Im Bier steckt Wahrheit

18. 08. 2022, 22:38

Robert Lee, opravdový patriot Virginie. Odmítl bojovat na žádost Lincolna za Unii a přešel na stranu svého srdce a domova za Virginii. Rozporuplný vztah měl k otroctví, ale přesto se stal velitelem konfederace a dokazal vítězit proti přesile. Jeho myšlenky jsou i dnes aktuální.

Filip Tesař

18. 08. 2022, 08:47

Genrál Howard si nevedl u Chancellorsville nijak dobře, ale odbýt ho jako podprůměrného dvěma anekdotickými odkazy je povrchní. Lepší by bylo podívat se na jeho další účinkování v občanské válce (například u Gettysburgu) a v indiánských válkách. Četl jsem jeho knihu "My Life and Experiences among Our Hostile Indians" a z ní byste si na jeho osobu udělal zcela jiný obrázek než jako na muže, který chtěl ušetřit za rukavice.

Jerzy Malinowski

18. 08. 2022, 08:38

otroctví v USA zrušeno až o dva roky později 18.12.1865