EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jaderná ponorka INS Chakra II se vrací předčasně z indického pronájmu

 16. 06. 2021      kategorie: Vojenská technika      21 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Výbuch vysokotlakého vzduchového válce na palubě jaderné ponorky indického vojenského námořnictva INS Chakra II ruského Projektu 971U (třída Akula II), ke kterému došlo na jaře loňského roku, je jedním z hlavních důvodů jejího dřívějšího návratu z nájmu Indie do Ruska. Výbuch údajně poškodil oba trupy ponorky a její oprava bude poněkud náročnější a dlouhodobější, než se původně zdálo. Oprava již není v silách žádné výjezdní skupiny ruských specialistů, jako tomu bylo v jiných dřívějších případech.

Chakra-II.Indian.NavyGODLFoto: INS Chakra II | Indian Navy (Indické námořnictvo) / GODL / CC BY-NC-ND

Zdroj z ruského VPK pro agenturu TASS uvedl, že výbuch vysokotlakého vzduchového válce na ponorce INS Chakra II (v ruském námořnictvu nese tato ponorka jméno Nerpa a označení K-152) nastal na jaře roku 2020 během plavby ponorky. Výbuch poškodil lehký i odolný trup jaderné ponorky. Vysokotlaký vzduchový válec je umístěn v prostoru mezi lehkým a odolným trupem a kromě jejich poškození byly poškozeny i některé elektronické systémy a hydroakustická zařízení.

Indičtí techničtí specialisté provedli pouze nouzovou opravu obou trupů ponorky, a to tak, aby byla ponorka schopna samostatné plavby do Ruska ve vynořené poloze.

Indický deník Hindustan Times s odvoláním na své zdroje uvedl, že ponorka INS Chakra II, která byla v Indii v desetiletém pronájmu od roku 2012, se vrací do Vladivostoku. Podle deníku je návrat ponorky spojen s blížícím se vypršením pronájmu.

Podle indického televizního kanálu NDTV je předčasný návrat ponorky způsoben problémy s její údržbou, včetně pohonné soustavy. Podle výše uvedeného zdroje zamířila ponorka s indickou posádkou na palubě přes Singapur do Vladivostoku v doprovodu lodí z Ruska a Indie. Tisková služba ruské tichomořské flotily k tomu oznámila, že do Singapuru byla vyslána skupina lodí, kterou tvoří velká protiponorková loď Admirál Tribuc  a námořní remorkér Kalar.

Ponorka Nerpa byla postavena pro ruské vojenské námořnictvo v letech 1993 až 2009. Dostavba ponorky byla částečně sponzorována Indií. V roce 2011 byla uzavřena rusko-indická dohoda o jejím desetiletém pronájmu indickému vojenskému námořnictvu. Indické vojenské námořnictvo ponorku zařadilo do služby dne 4. dubna 2012 pod jménem INS Chakra II.

Indie již v letech 1988 až 1991 měla pronajatu sovětskou jadernou ponorku K-43 Projektu 670 (třída Charlie) . Tato ponorka nesla v sestavě jejího námořnictva jméno INS Chakra.

Jaderná útočná ponorka INS Chakra II má délku 108 metrů, šířku 13,5 metrů a výtlak pod hladinou 7 900 tun. Při plavbě na hladině dosahuje maximální rychlost cca 20 uzlů (37 km/h), pod hladinou až 35 uzlů (65 km/h). Je vybavena čtyřmi torpédomety kalibru 533 mm a čtyřmi torpédomety kalibru 650 mm.

Komentáře

Václav Sellner

07. 02. 2022, 10:47

Pozdě ale přece:https://www.thehindu.com/news/national/ins-arihant-left-crippled-after-accident-10-months-ago/article22392049.ece#:~:text=Indigenous%20nuclear%20submarine,was%20at%20harbour.
Inspirace Ruským vzorem je patrná, proto asi záměna s Chakrou. Také jsem měl v podvědomí, že to byl pronajatý kus.

Cruton

18. 06. 2021, 20:27

Pro karel3:
===
Ad "Crouton, nebo kruton ?"
Hm, velmi sofistikovaná odpověď. A co ještě umíš?

Cruton

18. 06. 2021, 19:39

Pro karel3:
===
Ad "Perte se a žerte se Slovani".
Co tím chceš říci, prosťáčku?

Cruton

18. 06. 2021, 16:32

Pro žvanila Cateye:
====
Klidně hledej - když nemám pravdu, nemám problém se omluvit.

Cateye

18. 06. 2021, 16:28

Takže přistoupím na to že doložím číslo i ročník ATM kde byla tato informace zmíněna. Možná se mi to povede najít za pár hodin, možná za pár měsíců. A to všechno navzdory vědomí, že se od hulváta dočkám jen toho, že si změní nick aby se tady jako Cruton už nikdy neukázal a nemusel se omlouvat... Beztak tuším odkud vítr fouká...

Cruton

18. 06. 2021, 15:29

Pro drzého žvanila Cateye:
===
Svým tvrzením děláš z Indů pitomce a přitom jej nejsi schopen dokázat.
A bez důkazu dělat z lidí pitomce - to pokládáš za vychovanost?

Cateye

18. 06. 2021, 15:00

...zmíněný (píšu na mobilu)

Cateye

18. 06. 2021, 14:58

Možná jsem jednodušší, ale vy jste zase nevychovaný a útočný jak výše zmiňený, když mě hned ve druhém příspěvku začnete napadat.
Takže mi vysvětlete proč bych měl trávit svůj volný čas hledáním v archivech, jen proto abych své trzení doložil někomu podobnému?

Cruton

18. 06. 2021, 13:29

Pro žvanila Cateye:
===
Jasně. Nikde na internetu to není a na celém světě to zveřejnil pouze ATM. Nepamatuješ si sice ročník, číslo ani stranu, ale to je evidentně můj problém - mám si zajít do vědecké knihovny, tam se prolistovat stovkami stránek a pokud to nenajdu, tak jsem určitě špatně hledal...

Ty seš spolu s karel3 taky poněkud jednodušší.

Cateye

18. 06. 2021, 12:27

Zdroj jsem uvedl. Časopis ATM je dostupný ve veřejných a vědeckých knihovnách. Tudíž si tuto zprávu lze dohledat.

Cruton

18. 06. 2021, 09:44

Pro žvanila Cateye:
====

Na internetu lze pouze nalézt (např. [1]), že u dané ponorky Indové jednou nabourali příď. Nenašel jsem tam jedinou zprávu, že by se s ní Indové potápěli bez uzavřeného přístupového poklopu.

Důkaz pro své tvrzení jsi neuvedl, takže tě zařazuji do kategorie "Salónní žvanil".

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_submarine_Nerpa_(K-152)

Cateye

17. 06. 2021, 22:06

Cruton: Asi tak dva roky zpátky to psali v ATM...

Cruton

17. 06. 2021, 16:58

Pro Cateye:
Můžeš dát odkaz na incident "že se Indům na této ponorce povedlo poškodit řadu citlivých přístrojů a systémů, když zapomněli při jednom z ponorů zavřít hlavní vlez..."?

Czert

17. 06. 2021, 10:19

Martin
A jakou mas souvislost mezi tim ze rusove nepotrebuji blbuvzdorne ponorky s tim, ze je neumi vyrobit pro cizaky?

Martin23

17. 06. 2021, 07:11

​Czert


Jedním z důvodů je to, že v roce 2019 vydali Rusové na zbrojení 48 miliard a USA 726 miliard.
To pak souvisí i s tím, že pro Rusy není prioritou stavět platformy pro rakety, když mohou vyrábět jen rakety. to má samozřejmě souvislost i s polohou a rozlohou Ruska.
Zkrátka ponorky dnes nejsou pro Rusko prioritou v jejich omezeném rozpočtu.

Smyslem raketových ponorek jsou dvě věci.
1. V případě preventivního úderu dostat se co nejblíže k cíly.
2. V opačném případě pak zaručit jistotu odvetného úderu.

No a prostě fakt je ten, že tyhle věci lze řešit mnohem levněji.

czert

16. 06. 2021, 23:51

Kocicak
No, jak vidno tak eusove maji problem vymyslet blbuvzdirnou ponorku.

A kdyz si u tech indu a stezovani si...nejak sem. Si nevsim ze by rusove pely na migy ody, teda pokud je provozuji, ne prodavaji.

czert

16. 06. 2021, 23:47

Bombero
Ano, taky si me to ted pripomel
Vynasim po kuse kus....

OBOR

16. 06. 2021, 22:17

Spindiro slovane Kadliku, jen z tveho komentu je jasna nevedomost a tva neznalost....indove si totiz nic nekoupili....stale ti to rikan, cti a vzdelavej se. Jinak totiz porad vypadas jak hlupak :) Dokonce to mas napsane i v tom clanku ;)

Cateye

16. 06. 2021, 20:02

Také mohlo zaznít, že se Indům na této ponorce povedlo poškodit řadu citlivých přístrojů a systémů, když zapomněli při jednom z ponorů zavřít hlavní vlez... Toliko k jejich věčným vymluvám na problémy s údržbou za kterou si, stejně jako u Su-30MKI a MiG-29K, z valné většiny můžou sami...

bombero

16. 06. 2021, 19:37

czert- nevím proč, ale vzpomněl jsem si na Vyčítalův cadilac....:upside_down:

Czert

16. 06. 2021, 12:00

To ze tu ponorku rusove staveli 15 let necos naznacuje a nic dobreho.