EXCALIBUR - 3.8.
Poctivá vynikající energetická čokoláda s historiíPoctivá vynikající energetická čokoláda s historií
KERBEROS - 2.2.

Dánsko pořídí houfnice CAESAR na podvozcích Tatra

 21. 03. 2017      kategorie: Vojenská technika      0 komentářů

Z výběrového řízení na nové houfnice pro dánskou armádu vyšel vítězně typ CAESAR 8x8 na podvozku Tatra z produkce francouzské společnosti NEXTER Systems. Dodávky mají být splněny do konce tohoto desetiletí. Jedná se o první projekt, ve kterém se podvozek Tatra prosadil jako nová zbraňová platforma pro západního člena NATO.

tatracaesar_01
Foto: Houfnice CAESAR na podvozku Tatry

Dánské ministerstvo obrany oznámilo, že v rámci výběrového řízení na nové samohybné houfnice ráže 155 mm NATO, vybralo typ CAESAR 8x8 nabízený francouzskou společností NEXTER Systems. V závěrečné fázi vybíralo mezi houfnicí CAESAR na čtyřnápravovém podvozku Tatra a izraelským typem ATMOS od korporace ELBIT, který může být rovněž umístěn na podvozku Tatra. Objednávka dánské armády činí 15 kusů houfnic s opcí na dalších šest.

Francouzská zbrojovka NEXTER Systems je jedna ze tří největších a nejdůležitějších evropských společností svého druhu. Nejnovější provedení houfnice CAESAR 8x8 ráže 155 mm s podvozkem Tatra oficiálně představila teprve nedávno. „Je to po společně vyvinutém vozidle TITUS další příklad úspěšné spolupráce mezi společností NEXTER Systems a Tatrou," uvedl předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS Petr Rusek. Nejnovější provedení houfnice CAESAR 8x8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady TATRA FORCE a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky. Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů TATRA-NORGREN a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra. Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní.

tatracaesar_02
Foto: Houfnice CAESAR na podvozku Tatry

„Podvozek Tatra díky své nezaměnitelné a výjimečné koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníkům zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využití podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současně lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodující při našem výběru dodavatele podvozků," řekl Alexander Penley, viceprezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

O SAMOHYBNÉ HOUFNICI CAESAR 8x8

Houfnice CAESAR 8x8 má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží a disponuje poloautomatickým nabíjecím systémem. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra. Rychlost střelby činí v ustáleném režimu 6 ran za 45 s, přičemž standardní dostřel se pohybuje na úrovni 30 km. Houfnice je však uzpůsobena i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s prodlouženým doletem a také pomocnými raketovými motory, které dostřel výrazně prodlužují.

Kapacita vezené munice dosahuje tří desítek dělostřeleckých granátů. Díky celé škále druhů munice, včetně přesně naváděné, může houfnice vést přímou i nepřímou palbu a působit plošně proti živé síle protivníka nebo ničit obrněná vozidla či zodolněné úkryty a opěrné body. Hmotnost nejnovějšího provedení houfnice CAESAR 8x8 se pohybuje okolo 30 tun a je přepravitelná vzduchem letouny velikosti A-400, C-17 nebo Il-76.

Dánská armáda se stane celkově šestým uživatelem houfnic CAESAR a prvním, který pro ně zvolil podvozek Tatra. Houfnice CAESAR slouží v různých provedeních a na různých podvozcích v ozbrojených silách Francie, Saúdské Arábie, Thajska, Indonésie. V této souvislosti není bez zajímavosti i ohlášený záměr Armády České republiky pořídit vedle zamýšlené modernizace houfnic DANA i nové dělostřelecké systémy ráže 155 mm NATO, jež by byly umístěny rovněž na podvozcích Tatra.

 autor: TATRA trucks

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

BODY ID