EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jak Japonci probudili spícího obra

 19. 07. 2023      kategorie: Vojenská historie      12 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Během druhé světové války bojující země zvýšily své výrobní úsilí na dosud nevídanou úroveň. A v tomto úsilí nejvíce vynikaly Spojené státy. Ačkoli se tato země zapojila do války později, rychle zvýšila své úsilí ve všech odvětvích, což umožnilo výrobu dvou třetin vojenského vybavení používaného spojeneckými silami. Slovy autora záměru útoku na Pearl Harbor, japonského admirála Jamamota, byl napadením USA „probuzen spící obr“. Jamamoto předpokládal, že Japonsko bude moci vést ofenzívu proti Spojeným státům a dalším spojencům nejdéle rok. Obrovský průmyslový potenciál USA dobře znal.

Když druhá světová válka začala, Spojené státy neměly v úmyslu se do ní zapojit, protože veřejnost si nemyslela, že je to jejich válka a neviděla důvody pro vstup do konfliktu. Po překonání velké hospodářské krize nebyl průmysl země v nijak ohromující kondici, stejně jako ozbrojené síly. Americké ozbrojené síly, které jsou nyní považovány za nejvýznamnější sílu na světě, byly v roce 1939 co do velikosti teprve na 17. místě.

Airacobra_P39_Assembly_LOC_02902uFoto: Výroba stíhacích letounů P-39, které se uplatnily zejména v Sovětském svazu | Wikimedia Commons / Public domain

USA oficiálně vstoupily do války po japonském útoku na Pearl Harbor. Prezident Franklin D. Roosevelt věděl, že je třeba provést zásadní změny v průmyslových podnicích země, aby byly ozbrojené síly dobře vyzbrojeny a zásobeny. Pro americké továrny stanovil několik ambiciózních cílů. V roce 1942 je požádal, aby vyrobily 60 tisíc letadel, zatímco v následujícím roce byl požadavek více než dvojnásobný – 125 tisíc letadel. V této době měly továrny také za úkol vyrobit 120 tisíc tanků a 55 tisíc protiletadlových děl.

Aby bylo možné splnit požadavky, které na ně kladly USA vstupem do druhé světové války, musely montážní linky provést řadu změn. Před útokem na Pearl Harbor dosahovala nezaměstnanost v zemi 14,9 %. Vzhledem k tomu, že většina mužů, kteří ještě pracovali v továrnách, odešla bojovat, bylo třeba je nahradit, i když jen dočasně.
To se nakonec pozitivně projevilo na statistikách nezaměstnanosti a procento nezaměstnaných Američanů kleslo do roku 1945 na 1,9 procenta. Lidé, kteří nahradili nasazené vojáky, byli především ženy a lidé jiné barvy pleti a také ti, kteří byli považováni za neschopné služby, ať už kvůli zdravotnímu stavu, nebo z jiných důvodů.
Ačkoli to Roosevelt ve svých cílech výslovně nezmínil, montážní linky v průběhu druhé světové války rovněž samozřejmě zvýšily výrobu námořních plavidel. Loděnice vyráběly lodě tak rychle, že do roku 1943 jejich počet překonal počet spojeneckých lodí potopených od začátku konfliktu.

V této době se vyráběla celá řada plavidel. Jedním z prvních realizovaných výrobních opatření byl nouzový program stavby lodí z roku 1940, který byl zaveden za účelem rychlé stavby nákladních lodí, které by přepravovaly americký materiál a vojáky do zámoří. Do září 1945 bylo v rámci tohoto programu vyrobeno téměř šest tisíc plavidel. Ačkoli se stavěly především nákladní lodě, byl program v průběhu války rozšířen o tankery, fregaty a výsadková plavidla.
Společnost Higgins Industries také vyrobila mnoho vyloďovacích plavidel použitých v den D, která patřila k nejdůležitějším součástem americké námořní výroby během druhé světové války. Ve skutečnosti byly pro válečné úsilí tak důležité, že generál Dwight Eisenhower řekl: "Kdyby Higgins nenavrhl a nevyrobil tyto LCVP, nikdy bychom se nemohli vylodit na otevřené pláži. Celá strategie války by byla jiná."

Úsilí vynaložené v oblasti výroby letadel bylo přinejmenším impozantní. Během pěti let se z 41. nejproduktivnějšího odvětví v zemi stalo první. Pro představu: v roce 1939 sjelo z montážní linky pouhých tři tisíce letadel, zatímco do konce druhé světové války jich bylo pro válečné úsilí vyrobeno přibližně 300 tisíc kusů. Na rozdíl od mnoha jiných amerických průmyslových odvětví se výroba letadel rozběhla ještě před vstupem země do války. Ačkoli byly USA v prvních letech války neutrální zemí, byly motivovány ke zvýšení výroby na základě poptávky ze strany Velké Británie a Francie. Obě země vyráběly vlastní letadla, ale chtěly americké dodávky pro posílení své výzbroje.

Protože tato dohoda neporušovala neutralitu země, vládní úředníci souhlasili. Zákon o neutralitě z roku 1939 umožňoval ostatním zemím nakupovat od nich výzbroj, pokud platily v hotovosti a přepravovaly své nákupy bez americké pomoci. Když USA oficiálně vstoupily do války, mnoho společností přešlo na výrobu letadel. Významné automobilky, jako General Motors, Chrysler a Rolls-Royce, začaly vyrábět různé součásti letadel.

V rámci americké výroby během druhé světové války vzniklo mnoho různých zbraní, včetně různých typů děl. Spolu s přesunem výroby na součásti letadel se automobilový průmysl výrazně zapojil také do výroby protiletadlových děl. Stejně jako mnoho jiných továren přešly na výrobu zbraní také společnosti Mattatuck Manufacturing Company, American Brass Company a Chase Brass and Copper Company. Mattatuck vyráběl zásobníky na náboje pro pušky Springfield, zatímco Chase Brass vyrobil neuvěřitelných 50 milionů minometných nábojů a nábojnic a miliardu menších nábojů.

Spojené státy utratily za výrobu munice nejvíce peněz než kterákoli jiná země během války. V letech 1939–44 bylo vyrobeno munice v hodnotě zhruba 106,3 miliardy dolarů, což představovalo polovinu všech výdajů Spojenců.
Celkově byl výkon válečného průmyslu impozantní. I když se čísla o tom, kolik lodí, tanků, zbraní a letadel americké továrny během konfliktu vyrobily, různí, úsilí vynaložené průmyslovými podniky i civilisty bylo klíčem k tomu, že montážní linky byly takovou silou, jakou byly. Nezpochybnitelně se řadí mezi nejvýznamnější předpoklady konečného úspěchu, nejsou-li přímo tím prvním.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Šebesta

21. 07. 2023, 18:52

Pro V.V. S tebou je diskuse o ničem. Všechno překroutiš i jasná fakta. Jsi jako komunista. Když vraždili Amici ve Vietnamu byli to vrazi. Když Rusové v Maďarsku u nás ale hlavně v Afganistánu byla to internacinální pomoc. Když dnes vraždi Rusové jsou to vrazi když Amici (Srbsko,Irák) je to ok. A ten Mnichov krásně umíš lhát a fabulovat jako komouši soudruhu. Západ nás tehdy zradil 2x jak jsem ti dokázal a nějaké bráněni nebo ne s tím nesouvisí. Sami pak VB a Francie porušili MD. Byli jejimi garanty.Mimochodem VB a Francie tlačili na čs.vládu aby do války nešla v zájmu zachování míru. Poláci se bránili v roce 1939 a VB se na ně vybodla ač měli smlouvu tak tu blbě nemel nesmysly a neomlouvej západ tím že blbí Češi se nebránili. No a pkud jde o tu současnou vojnu proč to Biden Putinovi nenabídl jednání na půdorysu Rusko-Ukrajina-NATO ? Vždycky je lepší se pokusit o dohodu jenže západ neměl zájem , tedy USA oni tu vojnu chtěli jinak si to vysvětlit nejde. Čili fakta si upravuješ jak se ti hodí a hraješ si na moudrého a přitom jsi obyčejný dezolát řečeno slovy dnešních vládních válečníků jako Lipavský či madam Černoch

Vaclav Flek

20. 07. 2023, 23:14

Jen bych dodal to, co tu mozna jeste nezaznelo : Japonsko bylo pred utokem na Pearl Harbor jiz trochu zady ke zdi, pritlacene americkymi sankcemi zastavujicimi zemi dodavky ropy i dalsich komodit. Zruseni sankci bylo ze strany USA podmineno prerusenim valky v Cine a stazenim japonskych sil ze zeme, coz bylo pro cisarskou risi neprijatelne. Vzhledem k tomu, ze bylo zrejme, ze se situace Japonska bude stale zhorsovat, bylo rozhodnuto zautocit co nejdrive. Hlavnim cilem byla neutralizace americke vojenske pritomnosti v Pacifiku (Japonci predpokladali, ze se po prvnich porazkach Americane stahnout zpet k zapadnimu pobrezi USA) a tim ziskani volne ruky k obsazeni Holandske vychodni Indie (Indonesie) s jejimi rozsahlymi ropnymi poli. Ta druha cast japonskeho planu vysla.

Jinymi slovy, "probuzeni spiciho obra" lze ze strany Japonska hodnotit jako cin zoufalstvi a je  otazkou, zda tomu mohla americka diplomacie jeste predejit. Takto se obe pacificke velmoci ritily do celniho stretu, asi jako se o par mesicu drive ritily proti sobe Treti rise a SSSR. Anglicane pro to maji uslovi : "It takes two to dance a tango..."

Marty

21. 07. 2023, 10:23

Vaclav Flek:
krásně řečeno, jen bych dodal že USA měli logické duvody se zdráhat co se diplomatických ústupků týče, rozpínavost Japonska byla zjevná a pokud by se USA stáhly výhradně na své západní pobřeží, zustala by jejich pevnina prakticky nechráněná, s vojensky se rozpínajícím se sousedem za vodou, zjevně nechtěli dopustit aby jim císařské Japonsko přerostlo přes hlavu a tak zvolili diplomaticko hospodářský nátlak, vzhledem k reakci Japonců zřejmě situaci odhadli dobře, v ohrožení by dříve či později byli

Vaclav Flek

22. 07. 2023, 00:38

pro Marty :

Diky za reakci, ovsem v ni neresite problem, ktery jsem popsal. Japonci rozhodne nechteli valku s USA a zcela urcite se nechystali napadnout americky kontinent. Slo jim primarne o pouze valku v Cine. K jejimu vedeni ovsem potrebovali ropu, a pokud na jeji dodavky vyhlasily USA embargo, musely jako alternativu rozhodnout o invazit do Holandske vychodni Indie. To ale muselo by predstavitelum Rooseveltovy administrativy od pocatku jasne. Jedinou variantou japonskeho postupu mohl byt utok na ropna naleziste na Sibiri, tedy valka se Sovetskym svazem. V zaveru roku 1941, kdy se wehrmacht blizil k Moskve, se zdala tato alternativa celkem smysluplna, nicmene japonske veleni se rozhodlo pro "jizni variantu", ackoliv to predpokladalo konfrontaci s americkym pacificifickym lodstvem.

RomiK

25. 07. 2023, 21:16

Matně si vzpomínám, že Hubáček v knize Pacifik v plamenech uváděl, že americké ultimátum o stažení japonských vojsk z Číny, Japonci pochopili jako stažení se i z již roky okupovaného Mandžuska, jehož dobytí zaplatili výraznými ztrátami.
Ovšem Američané Mandžusko na mysli neměli.
A tak startérem války byl diplomatický omyl.
To je můj slabý příspěvek k diskusi.:-)

Vaclav Flek

26. 07. 2023, 22:22

pro RomiK :

Diky za nazor. Knihu Milose Hubacka jsem kdysi cetl, ale nemam ji ted po ruce, a tak nemohu konkretne hodnotit. Nicmene se domnivam, ze se postupne dostavame k pointe. Americky pozadavek na japonske stazeni z Ciny byl v dane podobe pro Tokio proste neprijatelny, a bylo zrejme, ze nekompromisni trvani na jeho uplnem dodrzeni pozene obe zeme proti sobe. Nic v dejinach ovsem neni cernobile. Nemohu se zbavit dojmu, ze konfliktu slo jeste za pet minut dvanact diplomatickym usilim zabranit, mozna to chtelo vice usili pri pochopeni predstav te druhe strany (i kdyz bych to asi nenazval "diplomaticky omyl"). Jinak s domnivam, ze Japonci pi obsazeni Mandzuska pilis nekrvaceli a jejich zajem o tento region vyplyval predevsim z toho, ze slo o nejbohatsi oblast cele Ciny.

Petr Hejna

19. 07. 2023, 20:32

Jamamoto sice prohlásil, že probudili spícího obra, ale ten již dávno nespal. Spojené státy již dva roky rozjížděli válečnou výrobu hlavně pro podporu Velké Británie. Např. "Smlouva o půjčce a pronájmu" byla podepsána na jaře 1941, někdy půl roku před Pearl Harborem. Ve vlastních ozbrojených silách to zatím vidět nebylo, ale hospodářství už jelo na válečnou výrobu, projekční kanceláře naplno, stavěly se nové montážní linky a nakupovaly stroje na výrobu zbraní, zvyšovala výroba v dolech, ..... Rok po Harboru si už mohly USA dovolit ten přepych, že bylo ustaveno Atlantské a Pacifické loďstvo a dvě samostatné armády.
Nevím, jestli někdy v dějinách vedla nějaká země válku na dvou frontách a obě vyhrála.

Karel Čížek

20. 07. 2023, 11:42

- Jen pro zajímavost - Zrovna nedávno jsem četl článek ve kterém byl přetištěný novinový článek z The Commercial and Financial Chronicle ( vol.150, Part 2/1940) a ten uváděl : Rozhodnutí ministerstva války ve Washingtonu z 10. dubna 1940 umožní Velké Británii a Francii zakoupit zde trojici nejmodernějších stavěných vojenských letadel. Ministerstvo informovalo výrobce ,že mohou sjednávat zahraniční smlouvy na (typy) Lockheed P-38 , Bell P-39 a Curtiss P-40. Z dochovaných veřejných záznamů je to jeden z prvních , možná i první(!!) o tom to rozhodnutí.

Vaclav Flek

20. 07. 2023, 23:35

pro Petr Hejna

Pane Hejno, libi se mi vas prispevek a zcela s nim souhlasim.

K polemice je pouze vase posledni veta : "Nevím, jestli někdy v dějinách vedla nějaká země válku na dvou frontách a obě vyhrála." Myslim, ze takove pripady byly. Zkusim se nad tim zamyslet a, pokud na neco prijdu, ozvu se.

RomiK

26. 07. 2023, 01:00

Řím možná.

Vaclav Flek

26. 07. 2023, 22:07

pro RomiK :

Myslim, ze tech historickych prikladu, kdy nektera zeme vedla naraz dve valky, a obe vyhrala, by se naslo asi vice. Rim je jiste skvelym prikladem, ale pred nim to mohli byt treba Asyrane nebo Persane. Po padu Rimske rise vedl Karel Veliky celou radu tazeni, a prakticky vsechny vitezne, jde jenom o to, srovnat jejich data, zrejme se mnoha tazeni prekryvala. Urcite vedl vice viteznych valek naraz Cingischan a jeho nastupci, a pote, o 150 let pozdeji, moralni dedic jeho odkazu - Tamerlan. Na vice viteznych frontach bojovalo pravdepodobne Spanelsko v 16. stoleti a bezesporu take Anglie 19. stoleti v cele rade tazeni, pro ktera se vzil nazev "viktorianske valky". Ale souhlasim s tim, ze priklad USA je tim "nejcistsim", kdy jedna svetova mocnost dokazala zaroven porazit dve dalsi svetove mocnosti

Šebesta

19. 07. 2023, 08:42

Autor popsal vše velmi podrobně ale mám jednu připomínku ale pokud se nepletu z dokumentů o válce mezi USA a Japonskem tak Jamamoto řekl že Japonci musí srazit Amiki do 6 měsíců jinak není schopen zaručit úspěch. Můj názor je že samozřejmě válka byla pro Japonce prohrána hned od počátku stejně jako pro Německo když napadlo říší zla (SSSR). Obě země jak Japonsko tak Německo podcenili sílu USA a to se jim nakonec nevyplatilo.Jen pro připomenutí USA byly do konce 30.let silně pacifistické a když se podepisoval Mnichov v roce 1938 tak Amerika usty velvyslance Kennedho v Londýně souhlasila s britskou politikou Chamberleina. To vše se zásadně změnilo po útoku na Pearl Harbor a druhý významný moment byl když Hitler po japonském útoku 7.12.1941 vyhlásil USA válku. Myslím že tím si obě spojenecké země Osy zpečetily svůj osud. Jejich porážka byla jen otázkou času.