EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nizozemská vláda rozhodla připravit prvních 18 stíhaček F-16 k dodání na Ukrajinu

 26. 12. 2023      kategorie: Události      42 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Předseda vlády Nizozemska Mark Rutte 22. prosince prohlásil: „Dnes jsem informoval prezidenta Zelenského o rozhodnutí naší vlády připravit prvních 18 stíhaček F-16 k dodání na Ukrajinu. Dodávka letounů F-16 je jedním z nejdůležitějších prvků dohod o vojenské podpoře Ukrajiny.“ 

f16_usafFoto: F-16A / USAF

Nizozemsko a Dánsko byly prvními, kdo souhlasil s poskytnutím stíhaček F-16 Ukrajině. Bílý dům, který na celou akci dohlíží potvrdil, že Ukrajina obdrží bojová letadla ze třetích zemí, jakmile její piloti dokončí výcvik. Nizozemská ministryně obrany Kaisa Ollongrenová dříve uvedla, že Haag očekává vyslání prvních stíhaček F-16 do Kyjeva v roce 2024. Oznámila také, že Nizozemsko má v úmyslu poslat 12 až 18 takových stíhaček do výcvikového střediska pro ukrajinské piloty v Rumunsku.

Mezi tím západní experti píší o naprosté nevhodnosti ukrajinských drah pro stíhačky F-16. Rozmarná americká letadla vyžadují dobře připravené, dokonale hladké čisté plochy.

Výzkumný pracovník Washington Stimson Center Kelly Grieco připomíná, že původní sovětské vojenské vybavení na které jsou Ukrajinci zvyklí, bylo navrženo tak, aby fungovalo v těch nejdrsnějších podmínkách. Je rozhodně méně vrtošivé než to americké, a to pochopitelně platí i pro letadla.

MiGy-29 mají speciální závěsy, které uzavírají hlavní přívody vzduchu, aby zabránily motorům nasávat hrubé nečistoty, když se letadlo pohybuje po zemi. Letoun F-16 žádnou takovou ochranu nemá, není vůbec navržen pro použití v drsných polních podmínkách.

„F-16 je cenné letadlo, ale je křehké,“ uvádí Grieco v rozhovoru pro Reuters. Letecký analytik Justin Bronk z Royal United Services Institute (RUSI) také uvádí, že F-16 má podvozek extrémně náchylný na nerovnosti a nečistoty na dráze. Letadlo F-16 potřebuje rovnou a čistou dráhu. Před každým letem tak bude muset podpůrný personál na ukrajinských letištích pečlivě vyčistit betonové vzletové/přistávací dráhy, což bude v daných podmínkách dost náročné. 

F-16 jsou velmi vrtošivé nejen z hlediska podmínek vzletu a přistání, ale také z hlediska údržby. Ukrajinský podpůrný personál je v současné době v Dánsku a Rumunsku teprve v prvních fázích výcviku. Pro piloty bude seznámení se stíhačkou na zemi trvat asi měsíc.

Poté bude následovat škola pilotáže ve dne, v noci, za špatného počasí. Následovat bude imitace vzdušných soubojů (1,5 až 2 měsíce), vzlety a přistání (další 2 měsíce). Po absolvování základního výcviku se vojenští piloti USA a NATO další měsíce učí vykonávat specializované mise.

Americká letadla vyžadují dobře vycvičené posádky a pozemní personál. Soren Sorenson, bývalý dánský pilot F-16, v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl, že každá F-16 vyžaduje mezi jednotlivými lety asi 20 hodin údržby. 
Ukrajinci považují veškerá varování před problémy s F-16 za proruskou rétoriku.

Zdroj: Reuters

Komentáře

Pepík Knedlík

28. 12. 2023, 20:00

Je fajn vyzkoušet NATO páteřní letoun F 16 v soubojích, ale to platí i pro Rusko. V podstatě o nic zásadního nejde a na výsledku nic nezmění. Možná by ukrajinští veteráni, penzisté i rodiny brali konec války, který je v nedohlednu nez6 nějaký F 16.

MiraH

27. 12. 2023, 00:05

Rutte, není to snad ten co prohrál volby a už by o ničem důležitém, zvlášť co by mohlo rozšířit válku po Evropě neměl rozhodovat? Ale chápu, proválečné figurky se drží při fungování co nejdéle ikdyby to porušovalo zavedená pravidla.

Czertik

27. 12. 2023, 10:17

miro, miro, prozrad mi, kdo je horsi ?
clovek co rozsiri valku nebo ten co ji zacne ?

Martin23 .

26. 12. 2023, 23:43

Po tolika letech byl nejvyšší čas. I tak patří dík nizozemské vládě.

Slavoslav

27. 12. 2023, 06:30

co sa tyka F16 tak ratam, ze sa o nich dozvieme az ked tam budu ak tam uz aj nie su. Takych prikladov bolo viac

Slavoslav

26. 12. 2023, 18:51

pripadne sa vatnici vysmievali, ze zpadne hufnice treba posielat na udrzbu a rusacke nie. Co nespomenu je fakt, ze v tych rusackych nefunguje polovica veci a po 4roch vystreloch je posadka pridusena lebo okrem nabijacieho mechanizmu im tam nefunguje ani odvetravanie spalin. Ten clanok kde dobrovolnik na zaciatku vojny co sa dostal k tankistom popisoval stav techniky s ktorou bojuju stal za to

Zdeněk

26. 12. 2023, 18:23

Pánové,

samozřejmě nelze předpokládat, že F-16 zcela změní průběh bojů a lze očekávat i nějaké problémy, nicméně například Izrael je využívá z letišť v poušti a to i v konfliktech vyšší intenzity a nezdá se, že by selhávaly, naopak představují páteř letectva IDF.
Nejpodstatnější je, že Ukrajina teď bude moci využívat moderní západní střely v plném rozsahu a ne v různých nouzových konfiguracích, kdy byly jejich možnosti pouze omezené ...

p.s.
Mimochodem, doufám, že už jste viděli lehce škráblou Novocherkassk
https://x.com/GloOouD/status/1739659832519434359?s=20

Šebesta

26. 12. 2023, 18:45

Zdenek. Řekni nám ty chytrá hlavo, už dávno jsi měl dělat poradce Zelenskému,kdy Ukrajina dobude vítězství., když bude moct využivat západní střely v plném rozsahu ? Možná tomu nevěříš ale já fandím Ukrajině,čili kdby jsi šel Zelenskemu dělat poradce a vytlačil by jsi Rusy máš mé sympatie. To řikám férově jenže ono to je scifi. Ty jsi jen takový teoretický kecal.

Zdeněk

26. 12. 2023, 18:50

Chcimír Šebesta,

už sis zjistil konečně, co říkají sami ruSSove, jaké jsou výsledky průzkumů v ruSSku a v Ukrajině a především, kterou to zemi od roku 2015 nejčastěji odsoudila rezoluce OSN?
Pokud ne, a já samozřejmě vím, že ne, tak jsi pro mě akorát bl*á ruSSká filcka...

Šebesta

26. 12. 2023, 19:18

Zdenku. Gaučový válečníku. Diskutovat spolu my dva nemůžeme. Nicméně já bych se rád s tebou vsadil,jak skončí válka na Ukrajině ? Blíží konec roku 2023. Můj typ je,že někdy nevím přesně kdy nejsem jasnovidec dojde k tomu že obě strany si sednou ke stolu a uzavře se nějaký kompromisní mír. Je to ovlivněno jistě i mnoha jinými faktory, na Ukrajině se bude volit president v Rusku i v USA. Dříve nebo později se stane to co píšu já. O co jde tobě a tobě podobným nechápu,vy chcete válčit třeba 5 let ještě a s polehat,že Ukrajina vyhraje ? Jen takové decentní upozornění v celé EU už se zvedají hlasy proti tomu ale pokud jde o naší republiku za 22 měsíců budou volby a vsadím boty že pokud do té doby válka neskončí bude právě ona ústředním tematem voleb a současná pětikolka to prohraje na celé čáře. Takže česká podpora Ukrajině skončí podobně jako na Slovensku,když bude jen humanitární. Jinak si přeji do nového roku to co většina normálních lidí u nás a je nás většina , aby ta válka skončila co nejdřív.

Zdeněk

26. 12. 2023, 19:28

Chcimír Šebesta,

blbě nezvaň a odpověz na tři jednoduché otázky
1) co říkají sami ruSSove
2) jaké jsou výsledky průzkumů v ruSSku a v Ukrajině
3) především, kterou to zemi od roku 2015 nejčastěji odsoudila rezoluce OSN

Na to nemusíš být jasnovidec, to lze provést naprosto exaktně, tak se snaž, ruSSka filcko

p.s. až odpovíš, tak to ten titul upravím.

Slavoslav

26. 12. 2023, 19:45

Zdenek

si nedas povedat, ze toho tupca co zasadne prispieva mimo temu a len copy paste chcimirske navrhy kde ma mier zabezpecit napadnuta strana tym, ze sa vzda najviac vytocis ako takeho cerveneho kliesta tym, ze ho budes ignorovat?

Zdeněk

26. 12. 2023, 19:54

Slavoslave,

co na to mám říct, trochu doufám, že by mohl alespoň zvládnout odpovědět na otázky, které stačí v angličtině zadat do Google ...
Ale asi máš pravdu, je to marný, je to marný, je to marný... :person_shrugging:

Slavoslav

26. 12. 2023, 19:58

Zdenek

to by na druhej strane musel byt niekto iny ako prorusky troll. A to este z tych jednoduchsich co je tak blby, ze to robi z presvedcenia. Uz sa ti niekedy stalo, ze by odpovedal na tvoju otazku niecim relevantnym? alebo len vyuziva odpovede smerom na teba, aby sem spamoval "ukrajina sa ma vzdat"?

Šebesta

26. 12. 2023, 22:29

Dobře NATOVSKÁ FILCKO, MAL SEHEN !

Šebesta

26. 12. 2023, 22:34

Opakuji se ale s PRIMITIVEM tvého typu nelze jednat i když se třeba v Koreji 1953 přece dohlodli na zastavení bojů a to byly komunistické HOVADA za SSSR a KLDR !

Martin23 .

26. 12. 2023, 23:47

Šebesta je zlo. Rád by rozdával z cizího aby mohl topit na maximum a přitom větrat uprostřed zimy.

Slavoslav

27. 12. 2023, 06:09

Martin

a to sa pleties. To je len argument ktorym mieri na jednoduchsich jedincov kedze najvyssie ceny plynu na trhoch boli rok pred vojnou kde ich do vysiin vyhnal rusak. Jemu ide len a len o to, aby rusak ziskal na ukrajine maxximum a cela mierova snaha ma sluzit len k tomu, aby rusak Ukrajinu lahsie porazil.

Slavoslav

26. 12. 2023, 18:48

to o zlozitosti a narocnosti zapadnej techniky su vsetko len urban legend. Ta rusacka bola totiz daleko castejsie stavana na hranu a bezudrzbova bola len preto, lebo sa s jej udrzbou nepocitalo ked branic skapu spolu so znicenou masinou. K takej T-72 sa vyrabali rovno 4 motorove jednotky. Zivotnost ich leteckych motorov bola tiez nasobne mensia proti zapadnym atd.

Takze kym zapadna "na udrzbu narocna" technika fungovala stale s tym istym motorom rusak uz vymenil 3

Zdeněk

26. 12. 2023, 18:56

Slavoslave,

tak ono je v tom článku (zřejmě úmyslně, pokud se nejedná o pouhý překlad bez autorských zásahů) několik zavádějících informací - například těch 20 hodin údržby, jedná se samozřejmě o osobohodiny a v mírových podmínkách.

A samozřejmě máš pravdu, že vzhledem ke známým problémům s životností motorů MiG29 se Ukrajincům spíše uleví.

Roman

26. 12. 2023, 15:59

Jo , ty si myslíš .
Spíš přeješ , ne ?
To je dost velkej rozdíl .
Zatím nám Ukrajina dva roky jasně dokazuje že i přes nepatrné množství dodané západní techniky , drží i díky ní ruSSkýho medvěda pevně za varlata a pořádně s nima kroutí . A to i přes její provozní "křehkost" .

Šebesta

26. 12. 2023, 18:06

Roman. No jistě ale až na to,že se dovídáme aspoň já tu zrprávu slyším poprvé,že mnozí Ukrajinci nechtějí už bojovat. O Rusech jsem to z našich " ferových " medii slyšel už před rokem o Ukrajiních poprvé. Jistě chápu,že Ukrajinci byli napadeni,jenže válka trvá skoro dva roky,šance na konečné vítězství jak Ukrajinců tak Rusů je minimální tak proč umírat ? To se jistě ptají nejen ruští ale i ukrajinští vojáci ? Není lepší sednout a rokovat o nějakém kompromisu ? Vám gaučovým válečníkům se to dobře mluví z tepla domova.

Zdeněk

26. 12. 2023, 18:26

Chcimír Šebesta,

proč umírat? Protože ruSSove vyhlásili deukrajinizaci a z těchto svých cílů zatím nijak neslevili - a pokud to nevíš, tak jsi buď ruSSka hnida nebo d*bil - já osobně sázím na možnost number two ...

Martin23 .

26. 12. 2023, 23:53

Šebesta:

to je právě to, čemu nerozumíte. To není zbytečné umírání. Russnáci si připravují prostor pro další invazi. Jestli věříte nějaké písemné dohodě od rusáků, kde se zaváží respektovat hranice svého ukrajinského souseda, tak jsem hodně naivní člověk. :)

Ne vážně myslíte si že další papír rusákům zabrání v dalším útoku?

Czertik

26. 12. 2023, 13:05

neda me to, abych nevzpomel knihu pilotem viperu kde autor pise o zazitcich v egypte, kdy egypsti piloti kteri byly zvykli letat na mizich a potom presly na F16, ze vysouvaly podvozk stylem ktery u F16 vedl k jeho poskozovani (a u migu onen styl nevadil)

a myslim, ze az ukrajinci je zacnou provozovat tak zjisti, ze krehkost F16 na provoz bude realita a ve vysledku bojeschopnost F16 bude nizka, spolu s nizkym vysledekem na vedeni bojovaych operaci.

proste jak uz bylo jinde casto receno, konflikt na ukrajine ukazal ze velka cast zapadni techniky neni navrzena na vedeni intenzivnich operaci.

Slavoslav

26. 12. 2023, 16:05

je zábavné ako tu operuješ tým aká je západná technika nevhodná na boj, ale zdroje tie to nejak chýbajú. A realita bojiska je, že tie západné stroje Ukrajina prevádzkuje a neustále nasadzuje.

ako ten šplech naposledy, ze Ukrajinci nedokazu prevádzkovať tanky, lebo si ich nenechaju nicit v kolonach ako rusaci pri Avdiivke

Šebesta

26. 12. 2023, 18:11

Ty Slavoslav jak já čtu ty tvoje komentáře tak ty jsi mnohdy chytřejší než renomování fachmani co se pohybují v armádě. Když si tak skvělý přihlas se Zelenskému jako poradce do ukrajinské armády. Fachmany nyní Zelensky potřebuje jako sůl,když ta vojna zamrzla a ani jedna strana není s to udělat rozhodujicí krok k výhře. Čili buď si jen takový kecal na hubě,nebo tě Zelensky odmítl ? Myslím,že první varianta je správně.

Zdeněk

26. 12. 2023, 18:14

Chcimír Šebesta, už jsi byl demonstrovat za mír před ruSSkou ambasádu? Ne? Tak si jdi dojíst rybičku a salátek, je to dobré na hlavičku ...

Czertik

27. 12. 2023, 10:35

slavoslav

tu knizku pilotem vieru si muze precist kazdy, tam mas ty problemy s podvozkem (a nejen ony) u f16 u egyptskeho letectva krasne popsany.

to je zdroj ktery si muzes velmi jedoducho overit a precist.

nikde sem netvrdi ze ukrajina nedokaze zapadni techniku provozovat, jen to, ze zaadni technika kolikat nesplnila ocekavani.at uz provozuschopnosti ci bojovymy vykony.

vzpominas si na leopardy2 a na to, jak si nejen ty, ale i jiny slibovaly jaky ze to prinese prulom na bojisti ?
a realita ? po tom co jich par ukrajinci ztratily je ted pouzivaji jako samohybne delostrelectvo a prulom, na zadne casti fronty nenastal, natoz zlom v valce co si prorokovval.

Slavoslav

27. 12. 2023, 10:40

Czertik

západnú techniku ako superzbraň vykresľuje práve rusácka propaganda, aby ju potom s velkou slávou mohla znicit. Ak si fakt očakával , ze Leopardy sa v tých 10 tkach kusov co boli dodané budú valiť ako tankové kliny Wehrmachtu Ukrajinou tak to o mnohom vypovedá, lebo nik relevantný taketo nieco netvrdil. Najviac to vykrikovala ako udajné tvrdenie Ukrajincov prave rusacka propaganda.

Czertik

27. 12. 2023, 10:55

slavoslav
tak to sem skutecne netusil, ze tyto stranky sou rusackou propagandou.
myslim clanky.
cekal sem, ze ukrajina bude nasazovat zapadni techniku stejnym stylem jako tu ruskou.
a ejhle, ono se to potvrdilo, kdyz leo2 se ukazal byt zranitelny a zastavitelny jako kazdy jiny tank.
a to, ze ho ukrajinci ted ukrajinci de fakto stahly z prvolinionove sluzby a nasadily do podpurne role ukazuje dve veci.
1. leo2 neni nijak vyrazne odolnejsi vuci vyrazeni nez ruske tanky (neplest s upnlym znicenim ci zabitim osadky)
2. bud ukrajinci sami nejsou dostatecne vyspeli aby ho nasazovaly spravne nebo ocekavani od nasazeni leo2 byly od zacatku nerealisticke, at uz od rusacke propagandy ci ze strany ukrajinske armady
3.nasazeni jako samohybne delostrelectvo skutecne neni role pro jakykoliv tank.

Slavoslav

27. 12. 2023, 11:22

Czertik

iste nebudeš mať problém dať link na predmetné články kde si prečítaj 5 akonapríklad Leo 2 zmení situáciu na fronte.

a áno, vôbec nie je prekvapivé, že Leo 2 má pásy ktoré mína roztrhne rovnako ako tie ruské. i keď, pre niekoho možno áno

čo sa týka nasadenia tak súhlasím, že to nebola primárna úloha tanku ani na jednej strane. ale realita bojiska pod dohľadom dronov to zmenila a ak niekto od západných tankov čakal veľké tankové útoky bol hlupák.

PS rád si prečítam tie články

Czertik

28. 12. 2023, 10:21

slavoslav

jenze problem je v tom ze leo2 byl i kompletne znicen, nejen ze mu byly pretrzeny pasy.

ale jo, ja te chapu, ty patris mezi lidi kteri potrebuji verit v nadrazenost neceho nad necim, aby se citily dobre, v tomhle pripade o nadrazenosti zapadni techniky.

ja rikam, ze v necem je lepsi, necem horsi a zadny zazrak v jaky doufas nikdy neprinese.

Slavoslav

28. 12. 2023, 11:05

czertik

takže ono niekto dokonca tvrdil, že Leo je nezničiteľný?

tie linky poprosim. a ešte raz to zopakujem. nikto relevantný nikdy netvrdil, že Leo je gamechanger. že je nadradeny rusackym tankom vo sa týka svojich schopností a odolnosti o tom niet síce pochýb, ale to neznamená, že ho ten rusacky tak nemôže znicit

Czertik

30. 12. 2023, 17:09

slavoslav

tady mas link na ukrajisnke ztaty, neverici tomasi

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html

a kdo tvrdil ze leo2 je neznicetlny ? ty si tim svym prispevkem o pretrzenych pasech nazbacoval, ze to je tak jedine co muze leo2 potkat.

Slavoslav

30. 12. 2023, 17:57

Czertik

bavis ma a tak s tebou este chvilu budem stracat cas.
Za prve o zastavitelnosti si pisal ty, za druhe, vacsina tych strat mala jeden a ten isty vzorec, znehybnenie skrz miny a potom sprska dronov ci delostrelectva kde doslo k zniceniu tych tankov casto aj dni potom ako boli opustene posadkami

A je fakt zabavne, ze ked ti tu prave ja cely cas tvrdim, ze Leo 2 nie je ziadny gamechanger ani neznicitelna superzbran tak ty prides s obvinenim ze to tvrdim prave ja. Pricom ides presne podla Kremelskej propagandy ktora sa snazila tvrdit, ze LEO 2 je zapadom prezentovany prave ako superzbran a ako ho oni dokazu bezproblemov nicit.

A este zabavnejsie je, ze ked ta poziadam o tie linky na clanky ktore udajne bolia j na tomto webe tak dokazes dat slovami klasika NULA CELA NULA NIC DO PI*E

Czertik

31. 12. 2023, 03:10

slavoslav

ty me taky dost bavis. prossim, ocituj me, kde sem psal o tom, ze zapdni technika obecne, ci dokonce leo2 sou nejake superzbrane ?

jedine co tu pisu, je to, ze zapadni zbrane kolikrat zklamaly samotne ukrajince, at uz svymy vykony nebo naroky na udrzbu.

no a pokud ma tank roztrzeny pas a je az za nekolik dni znicen drony ci dely, tak brecis na spatnem hrobecku, ja skutecne nemuzu za to, ze ukrajina ma naprosto mizerne tylove sluzby. pokud mas pravdu o jejich likvidaci.

Slavoslav

31. 12. 2023, 05:25

Czertik

isteze bez problemov ti pozadovanu citaciu dam. Predpokladam, ze kontext tejto tvojej reakcie si dokazes najst, ze naco presne si reagoval.
"tak to sem skutecne netusil, ze tyto stranky sou rusackou propagandou.
myslim clanky."

A teda este stale cakam na linky z toohoto webu kde je Leo 2 popisovany ako superzbran.

Ze si nepochopil ani zvysok a zas reagujes odveci nie je moj problem, zjavne mas problem ked tak pozeram pochopit aj cesky pisane prispevky, lebo si casto melies svoje bez toho, aby si pochopil co ti pise oponent.
A tak snad uz len naposledy zdoraznim, ze Leo 2 nik relevantny a ani Ukrajinci nepovazovali za gamechanger ktory im umozni beztrestne tankove prielomy. Ak si to ty co tvrdi opak tak v slusnej spolocnosti by si pre svoje tvrdenie mal priniest dokaz. A ako pisem, tento dojem sa snazila vyvolat najma rusacka propaganda

Zykloned

26. 12. 2023, 16:44

Opravdu by mě zajímalo jak lze vysunout podvozek stylem který vede k poškození - https://chucksguides.com/aircraft/dcs/f-16cm/#%5B13,%22XYZ%22,-8e-06,540,1%5D
To jako na tu páku místo rukou dupali nohama? (strana 33).
Je jedno, že to pdf se týká simulátoru DCS - kokpit F-16 je identický.

A poškození podvozku skutečně hrozí. Nikoliv však při jeho vysouvání, ale při vzletu pokud se nezasune při rychlosti nižší než 300 uzlů.

Czertik

27. 12. 2023, 10:44

zykloned

kdyby sis precetl onu knizku, vedel by si jak je to mozne.
a ne, sktece to neni tim, ze by dupaly na onu paku, s tou pakou to nema nic spolecneho.
jedna se o zpusob jakym ho vysuvali ne zpusob jakym manipulovaly s pakou vysouvai podvozku, to sou dve ruzne veci.

a skutecne poskozeni podvozku pri vysouvani hrozi.
chces napovedu ? kazdy letoun ma letovou a pprovozni obalku, nejen celkove, ale i pro jedotlive systemy.
a hadej co se stane kdyz se budes chovat jinak nez mas ?

Zykloned

29. 12. 2023, 17:04

Tak škoda, že jediný způsob jak u F-16 vysunout/zasunout podvozek je právě použití zmíněné páky.
Při vysouvání vás to upozorní, že letíte moc rychle a vysunout to tak lze pouze cíleně - víte, že letíte moc rychle a hrozí poškození.

Czertik

30. 12. 2023, 17:01

zykloned
vis, ono jde stahnout trnky taky jen jednim smerem, ale to v jakem stavu je stahnes zalezi na jinych vecich.