EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Rafwaffe – britská letka, která testovala kořistní letouny

 30. 06. 2023      kategorie: Vojenská historie      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

V září 1942 si Rachel a Eddie Jonesovi užívali teplého počasí ve svém domě nedaleko anglického Romsey. Rachel se díky tomu, že byla Světluškou (součást skautského hnutí), živě zajímala o rozpoznávání letadel. Oba si hráli, když zaslechli na obloze neznámý zvuk. Ke svému zděšení Rachel rozpoznala obrysy nepřátelských letadel: Heinkel He 111, Junkers Ju 88 a Messerschmitt Bf 110. Krve by se v ní nedořezal. Jak se ale letouny blížily, bylo zřejmé, že mají znaky Královského letectva (RAF) a že je doprovází Supermarine Spitfire.

Rachel vběhla do domu, řekla matce, co viděla, a byla poslána do postele dřív bez večeře za to, že si vymýšlí. Měla ale naprostou pravdu. Nešlo tedy o maskovaného nepřítele, ale ve skutečnosti viděla letadla patřící k 1426. letce RAF – přezdívané "Rafwaffe".

CH_015610Foto: Focke-Wulf Fw 190A-5/U8 a Junkers Ju 88S-1 na základně Collyweston v britském markingu | Wikimedia Commons / Public domain

Rafwaffe byla zformována na základně RAF Duxford v Cambridgeshire 21. listopadu 1941. Účelem bylo přebírat ukořistěné a do letuschopného stavu uvedené nepřátelské letouny, vyhodnotit je a předvést jejich schopnosti spojeneckým letcům. Umožnit jim lépe přivyknout jejich vzhledu, výkonům a dokonce i zvuku, a tím jim nabídnout výhodu pro situace, kdy se nimi setkají na nebi nad Evropou.

Ti, kdo byli pověřeni létáním s nepřátelskými letadly, byli zkušební piloti u 41. skupiny RAF, kteří byli krátce předtím přiděleni k Air Fighting Development Unit. Prvními letouny přidělenými k Rafwaffe byly dvoumotorový střední bombardovací Heinkel He 111, stíhací Messerschmitt Bf 109 a střední bombardovací Junkers Ju 88. V průběhu druhé světové války přišlo postupně mnohem více různých typů, a nejen německé provenience. V britských rukách dostaly nová sériová čísla a byly na ně aplikovány znaky RAF, což letounům dodalo velmi charakteristický až výstřední vzhled. Rafwaffe spolupracovala s filmovou produkční jednotkou RAF, která ukořistěné nepřátelské letouny používala ve svých produkcích – v takovém případě letouny opět dostávaly německé či italské výsostné znaky i kamufláž. Rafwaffe také spolupracovala s Air Fighting Development Unit, která se věnovala testování schopností nepřátelských letadel a vývoji taktiky boje proti nim, což bylo velice důležité.

V průběhu války byly některé letouny, které již byly důkladně testovány ve Velké Británii, odeslány do Spojených států k dalšímu zkoumání. Jiné byly ztraceny – některé v důsledku havárií, jiné byly kanibalizovány na náhradní díly, kterých se přirozeně nedostávalo. To bylo jedním z problémů, který 1426. letku RAF a podobné jednotky trápil. Řešení spočívalo ve využití částí jinak zničených sestřelených letadel a dokonce i vlastní výrobu náhradních dílů. V březnu 1943 se Rafwaffe přesunula na základnu RAF Collyweston v Lincolnshire. Potřebnost a přínos jednotky však klesala úměrně tomu, jak klesala síla nepřátelského letectva. V lednu 1945 letka ukončila činnost a k 31. prosinci byla rozpuštěna.

V průběhu druhé světové války Rafwaffe provozovala celkem osm typů letounů, přičemž celkem 21 z nich neslo kulatý znak RAF. Jako první se jim dostal do rukou zmíněný Heinkel He 111 H, který havaroval ve Skotsku po zásahu Spitfirem v roce 1940, obávaný stíhací Messerschmitt Bf 109E-3 stíhací eskadry 76 ukořistěný Francouzi v roce 1939, a Junkers Ju88A-5, který kvůli navigačním potížím přistál u RAF Chivenor.

Po těchto prvních letounech následovalo šest dalších Messerschmittů Bf 109 (verze E-4/B od JG 51, F-2 a F-4/B od JG 26, G-2/Trop od JG 27 ukořistěná v Libyi, G-6/U2 od JG 301, jejíž pilot omylem přistál v noci na britském letišti v červenci 1944 a G-6/Trop, která padla do rukou Britů na Blízkém východě),  čtyři Junkersy Ju 88 (bombardovací verze A-4, A-5, stíhací G-1 a R-1, a rychlý bombardér S-1), čtyři progresívní stíhací Focke-Wulfy Fw 190 (verze A-3 od JG 2, A-5/U8 a dva A-4/U8, všechny od SKG 10, které všechny přistály v omylem či pro nedostatek paliva na jaře 1943 v Británii), které při prvních setkáních se stíhači RAF zle zatápěly soudobým verzím Spitfiru, těžký stíhací Messerschmitt Bf 110 C-4, nepříliš podařený bitevní Henschel Hs 129 B-1, vzácný a nepříliš nebezpečný těžký stíhací Messerschmitt Me 410 A-3 Hornisse, a také italský stíhací dvouplošník Fiat CR.42 Falco, jehož výzkum ale mnoho důležitých poznatků přinést nemohl. Ten přistál s poškozeným motorem v Oxford Ness během jednoho z útoků italského letectva na Anglii v listopadu 1940.

Za zmínku stojí Junkers Ju 88A-4, který se objevil ve filmu The Adventures of Tartu z roku 1943. Stejně tak se v britských muzeích dochovaly čtyři letouny provozované Rafwaffe, včetně dvou Bf 109, Ju 88 a Fiatu CR.42.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Karel Čížek

01. 07. 2023, 10:07

Gustav. Testování nejen spojenecké letecké techniky ( i té vlastní) probíhalo v Německu permanentně v rámci výzkumného a testovacího střediska v Rechlinu ( Erprobungsstelle der Deutschen Luftwaffe Rechlin ). Jestli zde přímo sídlila k tomu to účelu vyčleněná testovací jednotka Luftwaffe nevím a když tak prosím další diskutující o doplnění. Vámi uvedená jednotka KG 200 byla především jednotkou operační a i když prováděla i testování kořistní techniky bylo to spíše primárně v souladu s jejími danými úkoly ,kterými byly tajné speciální úkoly v rámci většinou náročných průzkumných ,transportních a rizikových bombardovacích akcí při kterých velmi často používala právě tuto kořistní leteckou techniku.

Vaclav Flek

30. 06. 2023, 23:40

Clanek je pretizen udaji o typech nemeckych letounu, ktere britska jednotka s podivnym (temer nechutnym) hybridnim nazvem Rafwaffe testovala. Pritom zcela opomiji, ze nemecti piloti meli mnohem vice moznosti testovat britske letouny, ukoristene v Norsku, Francii, Recku nebo v severni Africe, jinymi slovy, znalosti obou stran o strojich protivnika tak byly prakticky nejmene vyrovnane (osobne se domnivam, ze na nemecke strane lepsi).

Skoda, ze se autor clanku nepokusil vysvetlit, proc nemecky pilot pristal se svym letadlem na britske pude, misto aby v teto situaci vyskocil padakem a nechal svuj stroj rozbit o zem ?

gustav

30. 06. 2023, 20:11

to dělali všchny země za války,že měli special testující letky s letadly protivníka jako asi luftwaffe 200 či jak se značili...standard normal klasika