EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Šestnáct slovenských 155mm houfnic Zuzana 2 již řádí na Ukrajině

 06. 01. 2024      kategorie: Události      56 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Za pomoci slovenské vlády je nyní ukrajinská armáda vybavena celkem šestnácti samohybnými kolovými houfnicemi Zuzana 2 ráže 155 mm, čímž je naplňována vzájemná dohoda mezi oběma zeměmi, oznámená během summitu v červenci 2023 slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou a ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským.

Zuzana 2 je modernizovaná verze samohybné houfnice Zuzana 155 mm s délkou hlavně 45 ráží, jež je variantou původní samohybné houfnice DANA 8x8 152 mm. Dělo Zuzana navrhla a vyrábí slovenská společnost KONŠTRUKTA-Defence a od roku 2021 je ve výzbroji slovenské armády. Zuzana 2 je vyzbrojena novým kanónem ráže 155 mm s délkou hlavně 52 ráží. Má moderní palebné schopnosti umožňující postřelování cílů se současným dopadem střel (MRSI). Poprvé byla Zuzana 2 veřejnosti předvedena v květnu 2013 na obranné výstavě IDET v České republice a v květnu 2014 na obranné výstavě IDEB v Bratislavě na Slovensku.

zuzana_houfniceFoto: Slovenská houfnice Zuzana 2 při cvičných palbách v Polsku v roce 2021 | Pfc. Jacob Bradford / Public domain

V prosinci 2018 slovenská vláda schválila nákup 25 kolových samohybných houfnic Zuzana 2 ráže 155 mm vyvinutých společností KONŠTRUKTA-Defence a vyráběných společností ZTS-ŠPECIÁL v celkové hodnotě 175 milionů eur. V červenci 2021 vydalo slovenské ministerstvo obrany prohlášení, v němž oznámilo dodání prvních osmi 155mm houfnic Zuzana slovenské armádě. V červnu 2022 slovenský ministr obrany Jaroslav Naď potvrdil, že Slovensko dodá Ukrajině osm kolových samohybných houfnic Zuzana 2 ráže 155 mm.

Dne 13. srpna 2022 slovenské ministerstvo obrany potvrdilo dodávku čtyř 155mm kolových houfnic Zuzana 2 na Ukrajinu a 18. září 2022 bylo na Twitteru zveřejněno video, na kterém jsou houfnice Zuzana 2 používány ukrajinskými ozbrojenými silami. V říjnu 2022 pak oznámily webové stránky "The Local Denmark", že Německo, Dánsko a Norsko dodají Ukrajině celkem šestnáct samohybných houfnic Zuzana 2 8x8. Německo, Dánsko a Norsko se dohodly na společném financování nákupu dělostřeleckých systémů Zuzana 2 slovenské výroby; 18. listopadu 2022 oznámil ministr obrany Slovenské republiky Jaro Naď dodání sedmé houfnice Zuzana 2 na Ukrajinu. V lednu 2023 byl dodán osmý kus, čímž byla završena původní první objednávka. V červenci 2023 byl oznámen záměr zvýšit celkový počet těchto děl na 24. Podle serveru Oryx, resp. twitterového účtu Ukraine Weapons Tracker, byla jedna Zuzana 2 zničena na frontě, což bylo oznámeno v listopadu 2022.

Hlavní výzbroj kolové samohybné houfnice Zuzana 8x8 tvoří dělo ráže 155 mm/52. Vozidlo je vybaveno automatickým nabíjecím systémem, který umožňuje v automatickém režimu vypálení 5 ran za minutu. Má rovněž schopnost vystřelit 2 náboje za minutu v manuálním režimu. Uveze celkem 40 projektilů a náloží. Ze 40 nesených nábojů je 30 v automatickém zásobníku a 10 v pevném zásobníku. Manipulace s municí je plně automatická.

Zuzana 2 má minimální dostřel 5 km a maximální dostřel 41,5 km, a to s municí ERFB-BB (Extended Range Full Bore - Base Bleed propellant), dělostřeleckou municí s prodlouženým dostřelem. V přední části věže jsou na každé straně namontovány čtyři výmetnice dýmových granátů. Může střílet veškerou standardní 155mm municí NATO a disponuje možností přímé i nepřímé střelby. Věž má rozsah otáčení 360°, ale pouze 60° pro střelbu, s elevací zbraně od -3,3° do +70°. Sekundární výzbroj Zuzany 2 zahrnuje jeden 12,7mm těžký kulomet namontovaný na pravé straně střechy věže. V palebné poloze je vozidlo stabilizováno třemi hydraulickými zvedáky. Ty jsou spuštěny na zem, jeden vzadu a na obou stranách mezi druhou a třetí nápravou.

Kolová 155mm samohybná houfnice Zuzana 2 8x8 je postavena na podvozku nákladního automobilu 8x8, který vyvinula česká společnost TATRA. Zuzana 2 je vybavena vznětovým přeplňovaným motorem TATRA T-3B-928.70 V8 o výkonu 442 koní spojeným s převodovkou TATRA 10 TS 180. Dosahuje maximální rychlosti 80 km/h a maximálního dojezdu 600 km. Tato kombinace mobility a palebné síly je základem její efektivity na bojišti.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Pepík Knedlík

07. 01. 2024, 11:22

Trochu mě mrzí, že autor neuvedl kolik po kolika výstřel se musí u Zuzany měnit hlaveň kanonu. U některých houfnic se výměna provádí po 600 stech. Houfnice PzH 2000 měla problém již po 300stech výstřelech, protože osádky byli schopný tolikrát vystřelit za den. Pokud bych matematicky počítal 16 houfnic x 300 nábojů = 4 800 nábojů za den. To je ovšem nereálný číslo, protože fungovat Zuzan bude sotva třetina pro nedostatek nahradnich hlavní i nábojů. To je ovšem problem všech dodaných zbraní na Ukrajinu.
Závěr je jednoduchý. Ukrajinci nejsou schopny opravovat desitky typů výzbroje nejen pro nedostatek náhradních dílů, ale i pro technickou neznalost.

zip

07. 01. 2024, 14:17

Zmínil jste správné téma. Životnost hlavně je velký problém. Parametry udávané výrobcem (dostřel a přesnost) jsou garantovány jen pro jednotky stovek výstřelů. Nevím jak u Zuzany 2, ale u podobné zbraně s délkou hlavně 52 ráží je to kolem 200-600 výstřelů (závisí na spoustě parametrů). Naštěstí to není tak, že by po vystřílení 400 projektilů přestala střílet. "Pouze" klesá dostřel a přesnost, ale funguje dál. Pokud bude při používání houfnic někdo myslet a houfnice rotovat (starší používat na kratší vzdálenost), lze počítat až s 1500 výstřely. Ovšem i 1500 ran lze vystřílet za jeden den :-(

Czertik

07. 01. 2024, 23:02

nedostatek nahradnich dilu u zapadni techniky je hlavne u te, co se uz nevyrabi (leo 1 apod) nebo u te, u nichz pozadavky na vyrobu vysoce prekrcuji soucasne moznosti (leo 2 apod).
cili jde rict, ze az na par vyjimek, u vsech :)))))).

Slavoslav

08. 01. 2024, 09:55

Czertik

ak si dobre spominam tak v suvislosti s hufnicami sa v europe spominal najma nedostatok vykovkov pre hlavne. Dubnica mala svojho casu vlastnu zlievaren kde si robili odliatky a vykovky od nuly, ale nie som si isty ci este funguje po tych rokoch

Czertik

10. 01. 2024, 04:11

slavoslav
tak ono je celkem jedno, jestli ti chyba 90 nahradnich dilu nebo jen 1. kdyz ti u auta chyby volan, tak si roste nezajezdis i kdyz vse ostatni mas a je funkcni.

a ty houfnice bych pocital mezi ty vyjimky, kdy chyby skutecne vemi maly pocet nahradnich dilu.
dokonaly priklad toho kdy ti chyby sousta druhu nahradnich dilu sou lepardy 2, kdy ukrajina dnes jich ma provozuschonych naproste minmum, protoze naprosta vetsina jich je v dilnach po bojovych poskozenich, kde cekaji na nahradni dily a kanibalizovat neni prakticky co (chyby porad ony stejne dily).

Slavoslav

10. 01. 2024, 08:32

samozrejme a ono je ta hlaven aj dost klucova suciastka hufnice ktora potrebuje pravidelnu vymenu.

Monarchista

06. 01. 2024, 21:54

Je to nechutné. Mně se nelíbní podpora "mrtvé" války na Ukrajině. Zbrojařská závody v Čechách i na Slovensku za těžké peníze vyváží smrt. Nějak jsme zapomněli kdo bojoval s námi v SNP. Nějak jsme zapomněli na těch 144000 mrtvých vojáků Rudé armády, kteří zahynuli při osvobozování Českoslovenka. Snad bych dokázal pochopit proč ta válka či správně tažení na Ukrajinu začalo, ale taková nenávist prosti všemu ruskému a neznalost historie to mi připomíná tisk z doby Protentokrátu. Nebo zde žiji jen potomci zrádce Čurdy??

Zdeněk

06. 01. 2024, 22:06

mě zase připadá nechutné být na straně agresora, který veřejně a nepokrytě vyhlašuje své záměry s dobytou Ukrajinou a podrobenými Ukrajinci.
Dokonce se domnívám, že podobný duševní mrzák by měl být urychleně vyhoštěn do východní země zaslíbené, aby si Russkiy Mir užil do sytosti.

Pepík Knedlík

07. 01. 2024, 11:44

Zajímavá úvaha. A teď mi napiš, proč se podobně nezachovala Evropa když bylo napadený a bombardovany Srbsko. Nikde nevisely Srbsky vlajky a žádný Srb neměl vyhody běžence.
Taková je politika .....

Bombero

07. 01. 2024, 12:28

PK- tčeba proto, že srbsko bylo agresor, co zabijel civilisty po desetitisících?Stejně jako dnes russák?

Zdeněk

07. 01. 2024, 12:48

Knedlík,

Srbsko bylo jednoznačný agresor, navíc mělo za sebou tři války, které vyprovokovalo, a které měly více než 100 tisíc obětí, a pokud to chceš popřít, tak jsi idiot.

Zdeněk

07. 01. 2024, 12:58

Bombero,

myslíš, že má smysl jim říkat, že Srbsko se chtělo už v roce 2003 přidat k NATO a USA a zapojit se mimo jiné do operací v Afghánistánu, navázat rozsáhlou vojenskou spolupráci a že se snažilo skutečně normalizovat vztahy se Západem a následně vstoupit do EU a teprve rozsáhlé vlivové operace jisté nejmenované země vedly k vítězství nejrůznějších populistů a těžkých alkoholiků, kteří si vzpomněli na "nespravedlnosti" a údajnou "agresi" NATO (podobnost s ČR a SK čistě náhodná). Asi ne, co? :wink:

Slavoslav

07. 01. 2024, 15:14

Knedliku

hehehe, sa stavim, ze ako spravny rusofil a vseslovan ani netusis co stalo za rozpadom Juhoslavie a tym, ze zo Srbmi nik nevydrzal v jednom state. Pocnuc blokovanim federalnej rady a rotacie premiera tak, aby zostal pri moci srb a konciac vykradnutim federalneho rozpoctu zo strany srbov. Detaily o etnickom cisteni srbskych uzemi snad ani nemusim spominat, o tom netusis tiez nic

Šebesta

07. 01. 2024, 16:03

Bombero. Jen tak mimochodem můžu prosit o název té země ,kterou Srbsko napadlo ? Větší bludy jsem ještě v životě neslyšel. Paraguay to ale nebyla.Ale beru fascinujeme mne jak vy si navzájem dávate plusy v tom lhaní.To jste lepší jak komouši.

Šebesta

07. 01. 2024, 16:06

Zdeňku.Idiot jsi sám ve svém lhaní,jmenuj mi zem jež Srsko napadlo ? Tedy vůči niž se dopustilo agrese ?

Zdeněk

07. 01. 2024, 17:12

Šebesta,

s hlupákem a veřejným schvalovačem genocidy (ať už ji prováděli Srbové nebo ji teď zkoušejí provádět ruSSove v Ukrajině) jako jsi ty, není o čem diskutovat, kromě jediného:
Už konečně víš, který to stát byl od roku 2015 nejčastěji odsouzen rezolucí OSN?

Bombero

07. 01. 2024, 19:10

šebesta- to, že tradičně nic nevíte a nic neznáte ještě neznamená, že se to nestaloA kecy o tom, že to  srbsko nebylo, ale jugoslávie si nechte do diskuze na sputniku...
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1lka_v_Jugosl%C3%A1vii

Bombero

07. 01. 2024, 19:16

Zděněk- russofans tady budou pořád dokola omílat ty svý kecy, který vydávají za pravdu. A největší sranda je, že kolikrát i v rozporu s tím, co tvrdí kreml. Asi starý noty....A šebesta je už zase nemocnej z bodování. Já mu snad začnu dávat kladný body, když do ted je mi nějaký hlasování u zádele...

Czertik

07. 01. 2024, 23:08

pepik
proc se evropa v pripade srbska nezachovala stejne ?
treba proto ze to byla evropa cco bombardoval srby ?

Czertik

07. 01. 2024, 23:12

bombero

neni to tak snadne rict ze srbsko bylo agresor, nejen albanci v te dobe zabijeli tisice srbskych civilistu.
ano, milosevic byl magor, ale to neznamena ze druha strana byla svata.

podivej se na dnesni kosovo - jak ti po svem vyhlaseni nezavyslosti pomoci nejen nasily vyhnali kazdeho kdo nepatri do spravne skupiny obyvatelstva.

Czertik

07. 01. 2024, 23:16

zdenek

kdyz se porad ptas ktery stat je nejvic odsuzovany rezoluci osn po 2015, neda me to, abych se nezetal kdo je druhy ?
neni to nahodou izrael ?

Zdeněk

08. 01. 2024, 00:37

Czertik, jsi na správné stopě, nicméně se výrazně pleteš, první je především právě ten Izrael, který byl odsouzen nějakou rezolucí více než 100x, Rusko je až daleko daleko druhé s nějakýma asi 20 odsuzujícími rezolucemi a třetí jsou tuším USA s 9.
Ovšem asi se shodneme, že i když Izrael jistě není svatý, tak je to zdaleka nejlepší země k životu v celém regionu a celkem spokojeně tam žijí židé, křesťané i muslimové a příslušníci dalších desítek odnoží jednotlivých náboženství, kteří jsou jinak prakticky všude v arabském světě pronásledováni.

OSN, na kterou se Šebesta tak rád odvolává je dnes víceméně nefunkční organizace, kterou sice většinově platí Západ, nebo ještě přesněji USA, přesto její kredit je v současné době naprosto minimální, jediné k čemu ještě jakž takž slouží je možnost komunikovat i s protivníkem na neutrální půdě.

p.s. mimochodem, jistě si uvědomuješ, že kdyby Srbsko nespáchalo v letech 1990-1997 skutečně rozsáhlé válečné zločiny (byť pochopitelně nebylo jediné, v určité míře se jich dopouštěly o další strany, nicméně bylo to takových 80%) a Evropa a USA nebyly oprávněně kritizování za nečinnost, tak by v roce 1999 nejspíš postupovali naprosto jinak. Ovšem jak mohli jednat jinak, když vyšetřovatelé tahali z hromadných hrobů tisíce mrtvých a současně Rusko a Čína tam pumpovali zbraně pod tlakem a oběma stranám. Jak by ses s danými informacemi rozhodl ty?
Útok na Srbsko nebyl zdaleka dokonalý a především počítal s velmi krátkým intenzivním bombardováním, které přinutí Miloševiče ustoupit a stáhnout armádu a především srbské polovojenské jednotky z Kosova s tím, že budou nahrazeny jednotkami OSN a vrátit se k jednání. To se ovšem naplnilo až po bezmála třech měsících.

Pepík Knedlík

08. 01. 2024, 07:44

Cz
Vidim to jinak. Teroristicka UCK podporovana hlavně Nemeckem vyprovokovala obcanskou válku. Kosovo bylo součástí Srbska. NATO vojensky napadlo suvereni stát. Vlastně to "humanitární" pomoc.
Velice se divim, že NATO nehodla "humanitarne" pomoc i Palestincům.

Slavoslav

08. 01. 2024, 08:27

Knedliku

opominas fakty, ze predtym Srbi svojvolne de facto zrusili autonomiu Kosova (cim zabolkovali federativnu radu skade vypadlo Kosovo). Ze tam boli problemy, aj zo strany kosovskych albancov je ale fakt.

A srbi si nedaju pokoj ani teraz a momentalne usiluju o dalsiu obciansku vojnu v Bosne a Hercegovine

Šebesta

08. 01. 2024, 08:58

Zdenek. Na rozdíl od tebe a Viritas Vincit,který prokazatelně schvaloval vraždění Srbu vojsky NATO já žádnou genocidu a zabijení neschvaluji.Pouze nyní v Izraeli souhlasím s Izraelci a jejich tvrdším postupem.Ale nedostal jsem odpověď , kterou zemi že to Srbové napadli ? Mimochodem počátkem 70.let provedli Britové několk brutálních akci v S.Irsku a pozabíjeli mnoho Irů,kteří chtěli připojit k Irsku. Ale to je jistě ok.Když vraždí Amicí,Turci,Britové je to gut. Když to dělají druzí je to genocida nebo vraždění. Tvoji zvrácenou spravedlnost znám. Mimochodem často poslouchám tvého oblibeného politologa a diplomata Druláka a většinou se s ním shodnu na mezinárodní politiku ale někdy taky ne,třeba v konfliktu v Izraeli tak se zcela rozcházíme.To jen dokláda to co ti tvrdím,už dlouho,že svět není černobilý. Ale hlupákovi tvého kalibru něco vysvětlovat je zbytečné.

Šebesta

08. 01. 2024, 09:01

Bombero. Postrádám stále to který stát Srbové v roce 1999 napadli ? Buď nerozumíte česky, nebo že by lžete ? Druhá varianta je v richtiku sicher !

Zdeněk

08. 01. 2024, 09:27

Šebesta,

máš něco i konkrétního nebo jenom obecné kecy?
Se schvalovačem a podporovatelem genocidy se nemám o čem bavit ...

p.s. nebo už jsi alespoň zaslal kolkovanou žádost na ruSSkou ambasádu, aby vypadali z území Ukrajiny?

Šebesta

08. 01. 2024, 09:34

Komunistický demagog se nezapře místo konkrétních odpovědí lži a kecy. To odpovída tvému intelektu. Zakuklený komunista,s jedinou pravdou na světě. Ale jedno ti musím uznat Zdeňku se soudružkou Konečnou a soudruhem Skálou by jste si náramně rozuměli. Oni taky znají jen jedinou pravdu světa,tu svou.

Zdeněk

08. 01. 2024, 09:39

Šebesta,

takže zase jenom velký hnědý ... co taky od schvalovače genocidy a chcimíra čekat jiného, že...

p.s. když už jsme ti s Czertikem prozradili to sladké tajemství, tak by sis už mohl vyhledat alespoň ty průzkumy v Ukrajině a v ruSSku, co říkáš?

Slavoslav

08. 01. 2024, 09:40

Zdenek

ten debil co inych obvinuje, ze nedokazu pochopit psiany text si ani nevsimol, ze v tvojom prispevku ziadny napadnuty stat v suvislosti s rokom 1999 nespominas ani ty ani Bombero. Len agresiu a rozputane vojny. A je tak tupucky, ze sa v tom este aj sam vyvala, aby dokazal, ze nedokaze pochopit ani text na ktory reaguje.

Ale to mas preto, ze sa s nim este stale tahas a na jeho halucnujuce bludy reagujes ;)

Zdeněk

08. 01. 2024, 09:49

Slavoslave,

máš pravdu, chce to maximálně dvě výměny, protože pak se už hádají blbci dva... :laughing::joy::rofl:

Bombero

08. 01. 2024, 10:56

šebesta- není můj problém, že nejste schopný si přečíst odkaz. Nebudu sem kvůli vám zbytečně kopírovat celé články odjinud
A nejde o to,koho napadli v 99, ale koho napadli před tím. Nebo to se nepočítá?Koukám u prorusských kolaborantů asi ne
Ale rok jste v prvním příspěvku nepsal, to až ted, když se vám to nehodí

Bombero

08. 01. 2024, 10:58

Slavo- kolaborantům se nesmí ustoupit, nebo těma blábolama zasviní celý net...a pravda se jim pořád musí omlátit o hlavu...

Slavoslav

08. 01. 2024, 11:15

Bombero

Lenze Sebesta nie je len kolaboratn, on je troll co pleveli diskusiu a nikdy ti aj tak nic zmysluplne neodpovie a bude robit nezmyselne odbocky. Najviac by si ho vytrestal totalnou ignoraciou. Diskutovat sa ma s tymi co diskutovat chcu aj realne. Nie s copy paste trollom

Šebesta

08. 01. 2024, 11:16

Bombero.No jste z jednoho komunistického vrhu jak vidím. Zdenek,vy a ještě tu chybí V.V. Nejenom že lžete ale navíc dokazujete svůj primitivismus.Na můj jednoduchý dotaz, koho napaddlo Srbsko v roce 1999 , by stačila odpověď jednoslovní. A to název konkrétní země jež byla Srbskem napadena. Ale protože oba víme že taková země neexistuje , tak píšete lži,bludy a plno keců okolo.A jen pro upřesnění když se chcete bavit o faktech. Války mezi národy Jugoslávie probíhaly v létech 1991-1995 byly krvavé a pramenily ze složité minulosti která sahá hluboko do minulých let. Určitě do druhé světové války. Kdy chorvatští Ustašovci nemilosrdně vraždili Srby i ostatní národy v Jugoslávii. Ale uznavám,že to není jen tato záležistost ale celý komplex vzájemncně se propletajicích vztahů. V létech 1998-1999 šlo v Srsku už o něco zcela jiného,o albánskou menšinu v Kosovu. Srbové nedělali nic horšího než Turci s Kurdy dělají už celá desetilétí nebo Britové v Severním Irsku dělali ještě v 70. letech. Ale oni mohou druzí nesmí. Proto NATO bez mandátu OSN Srbsko napadlo a povraždilo na 1500-2000 civilistů. Toť fakta. No a popírat můžete cokoli a jste stejní úplně 100 % jako kdysi komouši a dodnes Konečná nebo Skála když tvrdí,že válku v Koreji začali Jihokorejci ale celý svět ví že to bylo přesně naopak.Lhát můžete sobě navzájem ale ne každý vám to uvěři.

Šebesta

08. 01. 2024, 11:19

Totálnou ignoracio já vytrestám těba ! a Troll jsi sám.

Šebesta

08. 01. 2024, 11:20

Slavoslav

Bombero

08. 01. 2024, 11:42

šebesta- když nemáte IQ na to si přečíst odkaz na wiki, kde to máte přesně, tak co s vámi. A od adoranta russka jiným nadávat do komunistů je hodně velké chucpe
-----Války mezi národy Jugoslávie-----Právě, ale hlavní agresor bylo vždy srbové s miloševičem v čele. At už si říkali jugoslávie, nebo srbská republika----
......NATO bez mandátu OSN Srbsko napadlo a povraždilo na 1500-2000 civilistů.....to srbové zvládli v 1/4 vesnice...a proč nebyl mandát osn?protože vraždění cililistů nevadilo russku a ti to vetovali

Šebesta

08. 01. 2024, 12:00

Bombero.Trapné kecy o ničem. Mimochodem nikdy jsem nebyl rusofil jsem odjakživa germanofil,ale na rozdíl od vás nejsem člověk komunistického typu. Já taky nepopírám,že Rusko je agresor. Ale fakta vás přece nezajimají,vy máte svou pravdu a svoje fakta. Kdo byl jasný agresor je třeba Turecko, 1974 napadlo Severní Kypr, bez mandátu OSN a dokonce i státy NATO s tím moc nesouhlasily ale Turci jsou v NATO a NATO může všechno,mandát nemandát jako USA 2003 v Iráku nebo opakověně Turecko vpadlo do Iráku tu do Sýrie aby likvidovali Kurdy. Když budu korektní což na rozdíl od vás jsem tak agrese USA do Iráku 2003,turecké agrese mnou popsané i ruská agrese na Ukrajinu bylo všechno bez mandátu OSN a tudíž nesprávné. Opět tolik fakta,která by nikdo seriózní neměl zpochybnit ale ta vaše grupa a seriozní ? Vy si můžete opravdu notovat s Konečnou a se Skalou a to není urážka to je čistá pravda vy a oni máte opravdu jen tu svou pravdu.

Bombero

08. 01. 2024, 13:09

šebesta- na srbsko jsem vám dal odkaz. Jestli dle vás wiki prolhaná, tak asi věříte jen rusským vebům.A když se vám info z wiki nelíbí, tak sem zatáhnete turecko,irsko atd. Skončíte kde? U slavníkovců?Nebo dokonce keltů?Jediný, kdo tady popírá fakta, předhatzuje jen svoje dojmy a jede tvrdě stranickou linii jste vy. A to německo vám věřím. Výdyt spolu s russkem stojé za 2WW
Momochodem, má ted russko mandát OSN ke zvláštní vojenské operaci na ukrajině, když se tím pořád tak oháníte?

Šebesta

08. 01. 2024, 14:51

Diskuse s vámi je zbytečná ! Já nepotřebuji nic hledat na odkazech . Srbsko se žádne agrese nedopustilo . Agrese se naopak dopustilo Turecko opakovaně i USA v roce 2003 v Iráku a také NATO v roce 1999 v Srbsku a uznavám i Rusko v roce 2022. To jsou opět holá fakta. Všechno bez mandátu OSN.Pokud někdo jiný tvrdí něco jiného lže ! Jám mám rad fakta a nikoli odkazy na vymýsly a nesmysly.

Zdeněk

08. 01. 2024, 15:07

Chcimír a podporovatel genocidy Šebesta,

nějak nám ztrácíš barvu a glanc ... :laughing::joy::rofl:. To, že tady budeš hystericky ječet, to z těch tvých blábolů pravdu neudělá, zvykni si na to :thumbsup:

p.s. kdy konečně sem hodíš nějaké to konkrétní factum? Zatím se ti to nikdy nepovedlo. Ale je taky možné, že vlastně nevíš, co to je, tak tady máš definici ...
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Fakt

p.p.s. myslíš, že Izrael má mandát OSN k zásahu na území pásma Gazy? Nejedná náhodou proti rezolucím OSN?
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/osn-rezoluce-hamas-gaza-palestina-primeri-cesko-odmitnuti_2312122255_har

Šebesta

08. 01. 2024, 15:46

Pro Bombero. Wikipedii o jugoválkách jsem mimochodem četl ale třeba Zdenek i V.V. mi loni napsali při nějaké výměně názorů že je wikipedie nezajímá.Asi tak.

Czertik

10. 01. 2024, 04:02

zdenek
to, ze osn je nefunkcni organizace ktera slouzi uplne jinym cium nez pro jake byla zalozena se shodneme.
to, ze polyka penize ktere by sly vyuzit daleko ucelneji, je taky jasne.

v souvislosti s izraelem je k zamysleni, jak je mozne ze po com co izrael vpadl fo gazy v ramci sebeobrany se temer nikdo neozval a neodsodil protizidovske protesty co vypuky v cele zapadni evrope.
nikdo se nezamyslel nad tim, jak je mozne ze behem doslova par dni se z obeti stal utocnik a z utocnika obet.

ano, evropa a usa byly oprvnene kritizovany za necinost, ale to nemeni nic na tom, ze jejich reakce byla zcela jedostrana.
ano, vysetrovatele vytahly z hrobu tisice obeti jiz povazdily srbove, ale uz malo kdo se pta, proc nejeli 20 km vedle, kde by nopak v hrobech lezeli po tisicich srbove.
zapad proste reagoval tak, aby si udobril muslimy.to, ze o 2 roky pozdeji se ukazalo, ze vyjit s nimi neni jedoduche je uz takova ironie.

staci se podivat na dnesek, kdy ve zpravach mas poustu reportazi o tom, jak chudaci paletsinci trpi po izraelcich utocich a nikde ani zminka o tom, ze si za to muzou palestinci sami tim zee si zvolili a podporuji hamas ktery to zacal.
zive si dokazu predstavit ze by ty same media delaly uplne same reportaze o tom, jak sou spojenci zli ze bombarduji nemecka mesta a jak nemci trpi, a uz by nerekli jakee ze to nemcpi pachaji zlociny a ze to byly oni kdo zacal druhou svetovou.

a jak bych se rozhodl v 99 ja ? srovnal bych do late uplne vsechny strany, neejen srby.

JanČejka

11. 01. 2024, 13:22

Šebesta

Ohledně těch mrtvých civilistů, obecně se udává 489 - 529 mrtvých civilistů.
Srbové samozřejmě udávají číslo vyšší (to které jste uvedl) 1200 - 2500 mrtvých (sami se na tom neshodnou) a kolem 5 tisíc zraněných. Což je podle mě spíše záměrné a nedůvěryhodné aby tak tradičně zdůraznili váhu zločinů aliance. Avšak většina obětí náletů byla zasažena omylem, nikoliv cíleně (byli ve špatnou dobu na špatném místě)... Je to samozřejmě jen můj názor, třeba mají Srbové pravdu, ale spíše si myslím, že obětí bylo méně, než udávají.

zip

07. 01. 2024, 13:56

Když už zmiňujete vojáky Rudé armády za druhé světové války. Víte, jak druhá světová válka začala? Začala tím, že Německo a Sovětský svaz společně napadli Polsko. Kdyby na začátku války nebyl Sovětský svaz spojenec Německa, třeba by  válka ani nezačala, kdoví.

Pepík Knedlík

07. 01. 2024, 20:01

Zip
Druhá valka začala v Asii kdy Japonský císařství chtělo ovládnou nejen Čínu. Jak to skončilo vime. Wehrmacht napadl Rakousko, Česko-moravu a pak se otocil na západ uz s jednotkami SS. Smlouva mezi Nemeckem a Svazem mongolů byla o něčem jiným.

Slavoslav

08. 01. 2024, 08:37

Knedlik

sice niektory historici za zaciatok vojny povazuju uz Spanielsku obciansku vojnu kde sa angazoval aj rusak aj Nemci tak som este nepocul, aby za jej zaciatok niekto oznacil Japonske vyboje v Azii.

Ale ono to bude podobne kvalitne info ako ked si medzi tazenim do zapadnej europy (na zaklade vojnoveho stavy vyhlaseneho GB a FRA) vynechal porcovanie Polska co ci dohodli Nemci a rusaci a cim de facto premenili konflikt na celoeuropski a odstartovali druhu svetovu aj oficialne

Pepík Knedlík

08. 01. 2024, 11:19

Slavomíre
Španělskoobcanskou valku bych nebral jako zacatek druhý valky. To bychom mohli brat Ceskoslovenske boje s Polaky a s Maďary před Spanelskem, ale...... Japonsko regulerne napadlo Činu.Sovětsko - Japonskou bitvu Chasan asi znáš. Že se valcilo pozdeji v Evropě a bereme to ja zacatek druhý valky je  Evropský problém.

Slavoslav

08. 01. 2024, 11:25

Knedlik

no vsak neber, ja to hovorim co tvrdi par historikov. A ano, bola vojna v Azii, ale spajanie ju s druhou svetovou ktora vypukla v Europe je hlupost a nerobi to snad nikto okrem teba.
PS: k tomu Polsku co si minule vynechal, aj teraz i zrejme omylom vypadla reakcia ked si chcel vysvetlit pakt medzi Hitlerom a Josifom

Pepík Knedlík

08. 01. 2024, 12:23

Co bylo mezi Adolfem a Josifem oba vime i proč k tomu doslo. Polsko jsem zapomněl zminit, ale oba víme.
Evropani naprosto sobecky přívlastnuji zacatek valky, ale Asiaté to vidí jinak a s nimi souhlasím.

Pepík Knedlík

08. 01. 2024, 12:32

Jen na závěr. Koupil jsem knihu: Pravda o válce v Pacifiku 1931-1945 aneb Japonsko, USA, Čína 1. díl

Slavoslav

08. 01. 2024, 12:38

Knedlik

takymto stylom druhu svetovu prepojis s prvou, ale OK, mne je lauter jedno kde vnimas zaciatok druhej svetovej a ci ju rozputalo nacisticke nemecko, alebo nie.

Czertik

07. 01. 2024, 23:06

monarchisto
prokazujes absolutni neznalost reality a predvdis dokonale pokrytectvi a farizejctvi.
pokud nedodame zbrane ukrajine my, doda je nekdo jiny a bude z toho tezit on a my budem susit hubu a chudnout.

ne nezapomeli sme kdo bojoval spolu s cechoslovaky v snp,ale taky sme nezapomely kdo nam ukradl zakaarpatskou ukrajinu, unasel lidi do sssr kde je cekala hruzna smrt.
jediny kdo muze rychle ukoncit konflikt na ukrajine je putin/rusko, nikdo jiny.
ukonceni valky stylem ze ukrajina prohraje by bylo katastofou pro celou evropu.

Mark

06. 01. 2024, 08:45

Nástupem Fica se praktický nic nezměnilo ohledně dodávek zbraní na Ukrajinu. Jenom obyčejně změnil rétoriku z "Ukrajina nedostane žádné zbraně, ani kulku." na po volbách „nedodáme zbraně, které jsou na skladě“. Soukromé Slovenské firmy, ale budou nadále plnit závazky vůči Ukrajině. Jen třeba výrobů munice 152mm a 155mm má v plánů do konce roku 2025 navýšit z cca 50.000 na 150.000 ks ročně, no a přitom velká část této munice půjde na Ukrajinu. Společný projekt "Bohdana" taky bude nadále pokračovat, no a Constructor Defence, která vyrabí Zuzany 2 rozhodně pozadu nebude. Pro tuto firmu a i jiné slovenské zbrojařské i subdodavatelské firmy, ať to zní bohužel jakkoli cynický je válka na Ukrajině doslova živou vodou a všichni to vědí a to včetně Fica.

Slavoslav

06. 01. 2024, 14:38

Naviac vojensky popdoruje UA stranu aj nova Ficova vlada z coho dezolatom ide prasknut zilka. Teda nedodavaju sa zbrane a municia zo skladov nasej armady, ale nedavno sa podpisalo darovanie niekolkych odminovacich kompletov na naklady SR. Cim neobhajujem Fica, je to sprosty klamar, ale aj on vie, ze Ukrajina nesmie prehrat.

Ako bonus k Zuzanam 2, je ironiou osudu, ze rychla a prakticky okamzita dodavka prvych kusov bola mozna vdaka Dankovej objednavke pre armadu SR ktora ich vtedy ani nechcela a ani nepotrebovala a tak sa pre nu rozpracovane kusy poslali hned na UA. Z coho z rusackej prdele trciacemu Dankovi skoro praskla zilka a bol to pekny pohlad.