EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americké letectvo otestuje první dva bojeschopné B-21 Raider. Ponesou i nové průrazné pumy

 19. 07. 2025      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Americké letectvo potvrdilo, že ve fiskálním roce 2026 budou létat nejméně dva stealth strategické bombardéry B-21 Raider. Tyto letouny, ačkoli jsou konfigurovány pro testování, jsou konstrukčně v souladu s výrobními standardy a lze je přeměnit pro bojové použití.

B-21_Raider_front_highFoto: První exemplář B-21 Raider v hangáru | ech. Sgt. William OBrien, 94th Airlift Wing photographer / Public domain

Americké letectvo znovu potvrdilo, že program B-21 byl od počátku koncipován tak, aby vyráběl zkušební letouny, které se co nejvíce blíží operační konfiguraci a zachovávají si tak svou použitelnost v případě nouze. Tento koncept byl zaveden již v roce 2015, kdy byla společnost Northrop Grumman pověřena výrobou dálkových bombardérů, přičemž letectvo uvedlo, že první letouny B-21 budou „použitelným majetkem“. Klasifikace, zda tyto letouny v testovací konfiguraci představují počáteční operační schopnost platformy, zůstává nevyřešena, protože toto rozhodnutí je v kompetenci Global Strike Command letectva, které nezveřejnilo konkrétní kritéria. 

Rozpočet ministerstva letectva na fiskální rok 2026 přiděluje programu B-21 Raider 10,3 miliardy dolarů v kategoriích nákup, výzkum a vývoj, modernizace a vojenská výstavba. Nákup činí celkem 5,41 miliardy dolarů, z toho 3,31 miliardy dolarů z volných prostředků a 2,09 miliardy dolarů z povinných prostředků, přičemž 862 milionů dolarů je přiděleno na předběžné nákupní aktivity související s komponenty s dlouhou dodací lhůtou a podporou výroby. Financování vývoje činí 3,98 miliardy dolarů, z toho 1,59 miliardy dolarů z volných prostředků a 2,39 miliardy dolarů z prostředků na vyrovnání, které budou použity na pokračování výroby zkušebních letadel, rozšiřování infrastruktury a integrační práce. Samostatná modernizační linka obdrží 757 milionů dolarů z volných prostředků, což představuje nárůst o 369 milionů dolarů oproti fiskálnímu roku 2025. Tyto prostředky jsou určeny na snižování rizik, jadernou certifikaci, integraci senzorů a strukturální aktualizace pro budoucí konfigurace. Program B-21 je realizován pod dohledem programu Special Access Program a americké letectvo potvrdilo, že dlouhodobým cílem je pořízení nejméně stovky letadel, která mají nahradit flotily B-1 a B-2 do počátku 30. let 21. století. Letecká základna Ellsworth je určena jako místo pro počáteční výcvik i první operační základna, přičemž související vojenské stavby probíhají od roku 2022.

Northrop Grumman vyrábí letouny B-21 v závodě Air Force Plant 42 v Palmdale v Kalifornii, kde využívá zařízení původně postavená pro program B-2. Podle letectva lze plánované zvýšení výroby zajistit v tomto závodě a v několika závodech dodavatelů první úrovně. Mezi ně patří BAE Systems v Nashua v New Hampshire, Collins Aerospace v Cedar Rapids v Iowě, GKN Aerospace v St. Louis v Missouri, Janicki Industries v Sedro-Woolley ve Washingtonu a Spirit AeroSystems ve Wichitě v Kansasu. Motory pro B-21 vyrábí Pratt & Whitney, divize společnosti RTX. Společnost Northrop Grumman na začátku roku 2025 vynaložila 477 milionů dolarů na zavedení změny výrobního procesu, která umožní vyšší tempo výroby. 

Tento nárůst nákladů odráží širší kumulativní ztrátu ve výši 2 miliardy dolarů, která vznikla v rámci pevné cenové struktury programu. Reakce letectva naznačují, že rozšíření programu nevyžaduje výstavbu nových továren, ale zaměří se na investice do nástrojů, pracovní síly a stávající infrastruktury. Výrobní kapacita se odhaduje na 7 až 8 letadel ročně. Rozpočet neuvádí, jak brzy se výroba zvýší ani na jaké roční množství. Navzdory připravenosti průmyslu na rozšíření výroby letectvo neposkytlo podrobný harmonogram ani cíle pro výrobu nad rámec současné úrovně.

Letové a pozemní zkoušky letounu B-21 probíhají na letecké základně Edwards pod vedením 412. testovacího křídla a testovacího centra letectva. Na začátku roku 2025 se testovací kampaně účastní tři letouny, z nichž jeden provádí pravidelné letové operace a dva podporují pozemní hodnocení konstrukční výkonnosti a integrace systémů. V blízké budoucnosti se k testování připojí další letouny. Letectvo potvrdilo, že testovací letouny jsou sériovými kusy, nikoli prototypy, a po dokončení hodnocení budou převedeny do operačního provozu. Program dosáhl v roce 2023 milníku C, který povoluje zahájení malosériové výroby. Společnost Northrop Grumman oznámila pokrok ve vývoji schopností a přípravách na udržitelnost, včetně zavedení výcvikových systémů a plánování modernizace. Letové zkoušky byly zahájeny s prvním letounem 10. listopadu 2023 a následné zkoušky pokračují podle plánu. Společnost nezveřejnila počet absolvovaných zkušebních letů, ale potvrdila snahu o ověření výkonnosti letounu a shromáždění provozních údajů. Tyto činnosti jsou v souladu s přechodem z fáze vývoje, výroby a vývoje do fáze přípravy na počáteční operační schopnosti.

Strategická dokumentace zdůrazňuje roli B-21 Raider jako platformy s dvojí schopností, která je určena k nasazení konvenční a jaderné munice a podporuje jak úderné mise na dlouhé vzdálenosti, tak odstrašující mise. Jeho otevřená systémová architektura má usnadnit postupné upgrady a integraci systémů. V červnu 2025 navrhla administrativa prezidenta Trumpa pro fiskální rok 2026 rozpočet ve výši 5,4 miliardy dolarů, čímž se financování programu B-21 posunulo o nejméně dva roky oproti plánům předchozí administrativy. Tato částka představuje 38% nárůst oproti původně plánované částce a vyrovnává nebo dokonce převyšuje nedávné roční nákupy letounů F-35A. 

Nezávislé komentáře naznačují, že zatímco letectvo zůstává odhodláno pořídit alespoň 100 letadel, některé interní odhady doporučují flotilu 145 až 200 letadel Raiders, které by nahradily jak B-1, tak B-2. Náčelník štábu letectva generál David W. Allvin v červnu 2025 uvedl, že letectvo by se mělo vyvarovat nadměrného zrychlování výroby a že budoucí investice by mohly upřednostnit systémy nové generace po dokončení cíle 100 letadel. Tom Jones, viceprezident leteckého sektoru společnosti Northrop, zdůraznil, že budoucí rozšíření výroby závisí na nástrojích, výrobních prostorách a připravenosti dodavatelského řetězce, ale poznamenal, že současné smluvní podmínky neumožňují zahrnout do cen náhlý nárůst výrobních nákladů. Zohlednění těchto nákladů by mohlo změnit přístup průmyslu k expanzi.

Raider bude také sloužit jako primární platforma pro dodávky Next Generation Penetrator (NGP). Letectvo zahájilo tento program s cílem nahradit GBU-57 Massive Ordnance Penetrator po prvním bojovém použití této munice během operace Midnight Hammer v červnu 2025. Během této operace bombardéry B-2 svrhly 14 GBU-57 na íránská jaderná zařízení ve Fordow a Natanz. Počáteční hodnocení bojových škod naznačilo, že část infrastruktury mohla přežít, což vedlo k obnovenému důrazu na zlepšení navádění, hlavic a penetrační schopnosti. 

NGP je navrhován tak, aby byl kompatibilní s vnitřním prostorem B-21 a může zahrnovat schopnost dálkového odpálení, vylepšenou autonomní navigaci v prostředí bez GPS a pokročilé rozbušky s detekcí prázdného prostoru. Tyto specifikace mají za cíl zlepšit přesnost a přizpůsobivost proti tvrzeným cílům, přičemž se očekává, že systém dosáhne TRL 5 až 6 do konce fáze prototypu. Plán nákupu letectva počítá s dodáním až pěti prototypů v plném měřítku a deseti testovacích modelů v menším měřítku do dvou let od zadání zakázky. NGP je vyvíjen v rámci širší architektury Long Range Strike, která zahrnuje B-21, raketu AGM-181A Long-Range Stand-Off a budoucí konvenční zbraně.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

20. 07. 2025, 00:53

Petr Zak

Z clanku jsem se prlis nepoucil. Obsahuje v jedne vete dva podminovaci obraty - "naznacilo" a "mohla prezit" - takze vim po procteni asi tolik, kolik jsem vedel predtim- Take jsem presne nepochopil, zda nove pumy proti podzemnim cilum budou mit vetsi penetraci.