EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Americký cílový letoun 5. generace 5GAT

 25. 03. 2019      kategorie: Vojenská technika      2 komentáře

Tisková služba společnosti Sierra Technical Services oznámila podepsání smlouvy s americkým ministerstvem obrany o stavbě druhého prototypu vzdušného cíle 5GAT (5th Generation Aerial Target) imitujícího letouny páté generace.

V roce 2003 americké vojenské letectvo vzneslo požadavek na vývoj cílového letadla používajícího technologie stealth. Dřívější americká cílová letadla byla běžně vytvářena úpravou starších bojových letadel. Vznikl tak např. cíl QF-4 vytvořený na základě stíhacího bombardéru F-4, nebo QF-16 na bázi stíhačky F-16.

Vzhledem k vysokým nákladům na letouny páté generace bylo od této praxe upuštěno. O možnost vývoje a stavby speciálního levnějšího cílového letounu se začala zajímat americká letecká akademie. Kadeti představili své první práce v roce 2008. V roce 2011 byl studentský projekt letounu představen na konferenci AIAA a podařilo se mu získat financování amerického ministerstva obrany.

Psali jsme: Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

5GAT.cílový.letoun.defpost.FU
Foto: 5GAT | Sierra Technical Services / defpost.com / FU

Letadlo bylo pojmenováno 5GAT. Vyznačuje se poměrně jednoduchým tvarem a hmotností pouze 5450 kg. Model letounu v plné velikosti byl testován v aerodynamickém tunelu a dosáhl vynikajících výsledků. Profesor Stephen Brandt, který je vedoucím oddělení pro leteckou techniku ​​americké letecké akademie, uvedl, že v poslední fázi vývoje 5GAT se zúčastnilo i několik lidí podílejících se dříve na projektu stíhačky F-22 Raptor.

Podle Brandta je síla dvou použitých starých motorů J85 dostačující na to, aby byl cílový letoun v rychlosti a manévrovatelnosti stejně dobrý nebo dokonce lepší než moderní bojové stroje.

Psali jsme: Německo modernizuje obrněné síly Kataru

V roce 2017 předalo americké ministerstvo obrany projekt 5GAT společnosti Sierra Technical Services a nařídilo stavbu prvního prototypu. Za pomoci využití dílů z jiných dostupných letadel (především T-38 a F-5) se podařilo udržet cenu na necelých šestnácti milionech dolarů.

5GAT.cílový.letoun.twitt.AirPower.FU
Foto: Porovnání 5GAT a stíhačky F-16 | twitt AirPower / FU

 

První prototyp nového cílového letounu 5GAT má být připraven k testům do konce letošního roku, druhý prototyp na který byla nyní uzavřena smlouva, má být dodán v příštím roce.

Cílové letouny slouží k výcviku pilotů i operátorů protivzdušné obrany.

5gatFoto: Koncept  prototypu vzdušného cíle 5GAT | printscreen z YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, YouTube

CENOVÉ BOMBY (872)

Komentáře

Delta

26. 03. 2019

Studentský projekt nepotřebuje řešit evropské směrnice skleníkových plynů (EEA)
Emise z letecké a vodní dopravy
Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) nedávno zveřejnila svoji výroční zprávu o vlivu dopravy na životní prostřední (TERM), která se pro tento rok zaměřila na leteckou a vodní dopravu. Obě odvětví rychle rostou, což má vliv i na životní prostředí, zejména pak emise. Požádali jsme odbornici na znečišťování ovzduší z agentury EEA paní Anke Lükewille, aby objasnila klíčové body letošní zprávy TERM. V rámci naší zprávy TERMen jsme se rozhodli se zdůraznit leteckou a vodní dopravu, abychom poukázali na společné problémy, které tato dvě odvětví vyvolávají v souvislosti s emisemi skleníkových plynů a znečišťováním ovzduší. Činnosti v oblasti letecké dopravy, tedy letecký provoz, ale i samotná letiště, mají řadu negativních dopadů na životní prostředí. Jedná se mimo jiné o emise skleníkových plynů, emise znečišťujících látek do ovzduší, hlukové znečištění, spotřebu vody a produkci odpadu. Kromě toho se od roku 1990 emise skleníkových plynů z mezinárodní letecké dopravy v EU více než zdvojnásobily.
https://www.eea.europa.eu/cs/articles/emise-z-letecke-a-vodni-dopravy

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací