EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

České houfnice a tatrovky pro Ukrajinu

 29. 05. 2021      kategorie: Vojenská technika      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V minulých týdnech ukrajinská armáda testovala během ostrých zkoušek českou samohybnou kanonovou houfnici DANA M2 na podvozku Tatra. Stalo se tak v rámci příprav nákupu více než dvou desítek těchto dělostřeleckých systémů pro ukrajinské ozbrojené síly.

Společnost Excalibur Army z holdingu Czechoslovak Group (CSG) a automobilka Tatra Trucks se stávají významnými partnery ukrajinských ozbrojených sil. Již dříve se Excalibur Army podílela na dodávkách vojenského materiálu na Ukrajinu, současné projekty znamenají rozšíření spolupráce s ukrajinskou stranou. Podniky holdingu CSG tak navíc posilují spojení Ukrajiny s NATO a Evropskou unii, jichž je Česko členem, což má pro tuto zemi strategický význam. 

DANA M2 (5)Foto: Ukrajina plánuje vybavit svou armádu 26 zcela novými a moderními houfnicemi DANA M2 | Excalibur Army / CC BY-NC-ND

Ukrajina plánuje vybavit svou armádu 26 zcela novými a moderními houfnicemi DANA M2. Během nedávných testů na Ukrajině se tento dělostřelecký systém ukázal ve velmi dobrém světle. Dana M2 úspěšně absolvovala armádní zkoušky a splnila všech 18 testů, a to včetně ostrých střeleb. Ukrajinská armáda měla také poprvé možnost oficiálně otestovat nový zbraňový systém vyvinutý a vyrobený v některé ze zemí Evropské unie. Absolvování testů bylo předpokladem, a také podmínkou ukrajinské strany, pro zahájení jednání o smlouvě na dodání houfnic pro tamní ozbrojené síly, které nutně potřebují nahradit výzbroj pamatující ještě sovětské časy. 

Excalibur Army také vyjde vstříc ukrajinským partnerům v otázkách výroby nových houfnic a zajištění servisních služeb. Ukrajinské podniky se totiž budou podílet na výrobě některých komponent houfnic a dojde k lokalizaci servisního zázemí na Ukrajině. Země si tedy bude schopna zajistit provoz houfnic z vlastních zdrojů. Excalibur Army je první firmou v oblasti obranného průmyslu ze zemí EU, která takovýto rozsah spolupráce Ukrajině nabízí. Ukrajinské podniky se budou moci zapojit do mezinárodního projektu, což jim pomůže zvýšit výrobní a technologické schopnosti a může otevřít dveře k dalším kontaktům a spolupráci s evropskými partnery.

„Spolupracovat s ozbrojenými silami Ukrajiny na projektu DANA je pro nás velká příležitost. Naše vztahy trvají už léta a máme dobré zkušenosti. V předchozích letech jsme například dodali na Ukrajinu některá vozidla, zařízení a komponenty. Je to ale poprvé, co můžeme nabídnout zcela nový hotový produkt. Je to výsledek naší tvrdé práce, kterého jsme nedosáhli ze dne na den. Nyní ale můžeme ukrajinským partnerům nabídnout moderní houfnici a měli jsme také možnost předvést její schopnosti a výkony přímo na Ukrajině," uvedl Richard Kuběna, obchodní ředitel společnosti Excalibur Army.

DANA M2 (1)Foto: I jedna houfnice DANA M2 tak dokáže účinně a s velkou přesností působit na vybrané cíle. | Excalibur Army / CC BY-NC-ND

Houfnice DANA M2 je pro ukrajinskou armádu přínosnou součástí modernizačních plánů. Získá v ní totiž moderní dělostřeleckou zbraň se špičkovými elektronickými systémy a schopnostmi přesné palby, zároveň však nebude muset nakupovat novou munici. Ukrajinská armáda totiž má ve skladech velké zásoby střeliva ráže 152 mm, pro které je zbraň houfnice DANA M2 konstruována. DANA M2 svými bojovými výkony a díky modernímu vybavení výrazně překonává schopnosti současné dělostřelecké výzbroje ukrajinské armády, například v rychlosti a přesnosti palby, dostřelu nebo automatizaci činnosti atd. 

Během testů ukrajinští vojáci kvitovali schopnost české houfnice operovat koordinovaně v rámci palebné baterie vícero houfnic, ale také zcela samostatně, a to díky digitálnímu systému řízení palby a dalším elektronickým systémům. I jedna houfnice DANA M2 tak dokáže účinně a s velkou přesností působit na vybrané cíle. Během hodnocení také vyzdvihovali rychlost nasazení houfnice. Čas, který uběhl od jejího zastavení do zahájení palby, podle měření ukrajinských pozorovatelů nepřekročil 40 s, od ukončení palby do opuštění stanoviště pak uplynulo přibližně stejné množství času. To jsou hodnoty, jež jsou životně důležité v bojovém nasazení.

Specialisté ukrajinské armády byly spokojeni jak s výkony zbraňového systému, tak se schopnostmi, které DANA M2 předváděla při jízdách v těžkém terénu. Ty jsou dány tím, že houfnice využívá modernizovaný podvozek Tatra, jenž je vybaven vylepšeným vzduchem přímo chlazeným dvanáctiválcem rovněž značky Tatra o výkonu 265 kW. Podle vyjádření ukrajinských vojáků jsou kvality tatrováckého podvozku na vysoké úrovni, což očekávali, vozy Tatra totiž nejsou na Ukrajině neznámé. Koncepce houfnice DANA M2 je podle nich pro ukrajinskou armádu navíc výhodná v tom, že k přepravě zbraňového systému na bojiště není potřeba žádné další vozidlo, jako je tomu v případě tažených houfnic, které ukrajinská armáda dosud používá a které by měla DANA M2 nahradit.

V současné době ve spolupráci s ukrajinským partnerem Ukrinnmaš už probíhají první dodávky celé flotily vozů Tatra pro ukrajinské ozbrojené síly v rámci prvních objednávek pro projekt Neptun a další. Vedle toho Tatra Trucks společně s Ukrinnmaš připravují další projekty, do kterých budou zapojeni různí ukrajinští výrobci speciálních nástaveb. Na kopřivnické podvozky Ukrajina údajně plánuje umístit například raketové systémy Vilcha, Vilcha-M, Hrim-2 a jiné.

V této souvislosti můžeme zmínit i zprávy, které se v posledních měsících objevují v ukrajinských médiích. Týkají se plánů ukrajinské armády sjednotit podvozkové kolové platformy pro různé bojové i nebojové použití a vozy Tatra byly označovány jako horký kandidát modernizace ukrajinských pozemních sil. Koncem minulého roku na Ukrajině také proběhly armádní testy raketových dělostřeleckých prostředků ukrajinské výroby. Společným jmenovatelem bylo právě použití podvozků Tatra.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czert

11. 06. 2021, 02:24

Karlik
Opet si minul jadro pudla.
To bylo o tom, jestli se tatrocka bez cezara podiva do sveta, nebo ne.

Takze to, jake melo delo razi na kypru je nepodstatne, kdyz podvozek je v obou pripadech stejny.
A vyborne, nasel si ze polaci maji svuj podvozek, ale plati to i pro ostatni? Ses si jisty ze maji svoje verze a ne izraelskou tatrovku?

Takze stale si selhal v obhajobe toho ze s cesarem se tatrovka podiva do sveta (jo, hlanev acr, ze jo) a bez nej jen do dubnice nad vahom.

Badysak

08. 06. 2021, 02:00

Karel3
Proč já jsem tak blbej znova a znova se srážím s trolly, když to tak bolí.

czert

07. 06. 2021, 22:53

Ochlasta karlik
A vysvetli proc by to mela byt udajna licencni vyroba a ne oficialni ?

A co s tim ma co spolecneho vlastenectvi ?
Nejak sem si nevsim ze bys kopal do germanu ze se wv vyrabii mimo rajch.

A jiste sis u atmosu vsiml, ze je nabizen i ve vicero delkach nez jen v 52 razi.
Cimpak to asi bude ze izraelci nepovauuji 52 za svaty gral a ve vsem nejlepsi a vse ostatni horsi, jak ses nas snazil presvedcit u cezaru ?

A snad me nechces tvrdit ze zabozrouti maji vice bojovych zkusenosti nez izraelci.

czert

07. 06. 2021, 22:35

Ozrala karlik
Skutecne prestan chlastat, pokud si nejsi schopen najit ze atmos se vozi na tatrovce, tak ti neni pomoci.
Btw na kypr a kavjaz se podivala dana, ne stmos, ale se nedivim, ze si to nebyl schopen rozlusit.

Priste vic hledani a min ideologicke slepoty.

Czert

07. 06. 2021, 04:56

Politruk kaja
Skutecne bys mel prestat chlastat, abys neplacal hovadiny.
Protoze se tatrovka podiva do sveta i bez necteru a cesara.
Na cem ze se to vozi atmos?
Jake ze to dela ma ve vyzbroji kypr ci azerbadzan ci nove ukrajina?

Skutecne tva potreba lezt vsemozne zapadu do zadku jde srovnat jedine s potrebou jinych lezt do zadku sssr.
Jak rikam, myslenim si dokonaly komunisticky slovan.

Czert

06. 06. 2021, 18:08

Bady
Budes se divit, ale chapu rozdil mez transportnim vrtulnikem s bitevnimi schopnostmi a ryze bitevnim vrtulnikem.

A muzem debatovat o tom, jak sou supermoderni ci superkvalitni.
Proc je ma jen usmc a pak my a nikdo jiny?
Proc jine staty kdyz chteji bitevnika koupily drashiho apace ci levnejsiho evropana?( ve srovnani s apacem).

Skutecne rozeber jake ze to schopnosti z nej delaji 4x vetsiho zabijaka... A proc by nesly levneji udelat u hindu.

A k tomu porizovani dalsich... aha,
takze aby ve vysledku acr zaplatila 3x tolik nezbyl puvodni rozpocet na jejich nahradu?
A takhle se jen celkova cena salamuje?

A pak me zkus vysvetlit proc acr ci csla nikdy nemela ryze bitevni vrtulniky, ale ted je jiso jiste nutne potrebuje.

Czert

06. 06. 2021, 17:51

Politruk kaja
Tak najednou nic TY dokazovat nemusis, ale po jinych to porad zadas. Inu, dokonaly komunisticky pokrytec.

Jaka lez?
Ze si nic takeveho nepsal? A todle - n0avic s cesarem se dostane do sveta - napsal kdo? Tvuj ozraly bracha? Nebo ses schyzofrenik?

Boze, ty ses retard, jasne ze cesara vyrabeji zabozrouti, temi belgicany s cesarem sem samozrejme myslel belgickou armadu co se rozjodla pro cesary, ale schopnost myslet asi nemas.

Schvalne se zamysly proc belgicane koupily tatrovacke podvozky a nenemecke ci francouzke.

A pak takove nacky jako ty zboznuju, kdyz jde o ledwinku, ferdu mravence, teda porsheho, tak rvete jaci ze to byly getmani a ne cesi (prestoze tu zily), ale jakmilejde o 45, taknajednou to nebyly germani, ale obcane csr. Schyza co?

Ano, slovani skutecne byly vdecni v 45, za ty statisice mrtvych, miliony zotrocenych a nucene nasazenych.
Spis si mel hans stezovat jeho soukmenovcum ze zacali a prohrali valku, ne cechum kteri jednaly na zaklade prubehu a konci valky.
Holt v 45 si vsichni cesi pamatovaly jaky osud pro ne skopcaci planovaly.

Pokud nevis gugluj, a jako malou napovedu si najdi procje 17 listopad mezinarodnim dnem studentsva.

Badysak

05. 06. 2021, 16:36

Czert s člověke nechápající rozdíl mezi bitevním vrtulníkem a dopravním s výzbrojí je těžké diskutovat. A ano 4 supermoderní bitevní vrtulníky jsou více než adekvátní náhrada všech Mi 35 co máme.
A počet vy víte kolik jich bude pořízeno dohromady? 4 jsou akorát pro výcvik a nacvik novích taktik.

czert

05. 06. 2021, 12:48

Politruk kaja
Abych tebe predvedl - dej me dukazy, dokumenty ze by zabozrouti calovali vic duro nez slovaci.

A skutecne rozeber, jak ze to tatrovacky podvozek u cesara zvysi prodeje tatrovek do zahranici.
Kupodivu jak belgicane s cesarem, tak i izraelci s atmosem se rozhodly pro tatrovky predtim, nez acr vypsala vyberove rizeni.
Kdyz chces kopat do slovanu, tak se napred ujisti ze nejsi uplne bosi a jen se neztrapnis.

czert

05. 06. 2021, 12:43

Bady
Pokud ti jde 155 nato...tak holt by se koupila zuzana ci jina verze v one razi.

A k vrtulnikum....absolutne nechapu tvoji pointu.
Pokud nepozadujes strilet protitankove rakety, tak by jakykoliv evropan prevysoval amiky vd vsech ohledech a byl by to adekvatni nastupce, bez omezeni expedice nato.

Pokud ti jde o odpalovani at raket pro pripadnou ruskou invazi....pripada ti 5x mensi pocet vrtulniku s onou schopnosti jako adekvatni nahrada ?

czert

05. 06. 2021, 12:37

Bady
L159 byl pruser ne proto, ze by to bylo spatne leradlo, ale kvuli sazce na amiky. Narvala se amicka avionika tam, kde to nebylo treba, a pak se cesi divili kam ty exporty l159 amici zarizly, kvuli jejich avionice - technologii. Evropani ci izraelci by takove obstrukce a zariznuti nedelali.

Ano, bren 1 byl katastrofa, ale jeho zafinancovani umoznilo vyvoj brenu 2 ktery sklizi mezinarodni uspechy, jak u armad, tak i civilu.

Badysak

04. 06. 2021, 23:51

Co je státu do zisků soukromé firmy? Zase máme vyhazovat miliardy do pochybných nevyzkoušených projektů jako bylý L159, jako platíme za Breny. Občané cálují a soukromníci se chechtají.
A stále vám nedochází, že Dany m2 jsou 152mm tedy nejsou kompatibilní s NATO.
PS Eurocopter mezinárodní je lehký bitevník bez panceřových skel a Ital je ten druhý

Czert

04. 06. 2021, 17:45

Bady
V cem by byl vetsi pri os pro prumysl cr kdyz by koupila danu, byt se dela vyrabi na slovensku?
Nevim, treba v tom, ze by se tim zvysila atraktivita dany ci jeji odvozenin v zahranici? A tudiz most vice zakazek ?

Jak se pdalo u cesara, ten by byval na tatrovackem podvozku i bez vyhrani v cesku.
To dokazuje i atmos, co je taky na tatrovkach, misto manu, mercedesu ci jinych.

Jak sem psal, je milejsi spoluprace se slovaky, nez s zabozrouty.

A co se tyka vrtulniku, tak se zvazolo vic nez jen 1 evropan.

Badysak

04. 06. 2021, 16:44

Proč jsme vyřadily raketomety? Protože volíme čuráky.

Badysak

04. 06. 2021, 16:42

Czert
vy máte dost děla a rakety se doplňují.
Jaký domácí průmysl děla se vyrábějí na slovensku, elektronika v zahraničí jedinné co by z té vaší Dany bylo české by byl Tatrovácký podvozek jako u Ceazara otevřete oči proboha.
Jaké evropské vrtulníky Eurocopter je lovec tanků na velké vzdálenosti německá verze ani nemá kanon navíc je nikdo nechce i ti Australané se jich zbavují a italové civilní vrtulník bez certifikací pro zbraně.

Czert

04. 06. 2021, 10:19

Bady
Dovolim si heretickou myslenku, k cemu potrebuje acr sniperske dlouhonosne delvo?
Vyjma expedice pro nato, ktere obranyschopnosti acr k obrane uzemi nijak nepomuzou.

K zastaveni ruske invaze, by byly daleko vhodnejsi raketomety, nejen diky vetsi nicive sile, ale treba i schopnosti pokladat minove pole.
Ale ty acr bez nahrady vyradila. Proc asi?

Vitezstvi cesara je jen vitezstvi uplatku pro uredniky, nad zajmy cesko - sloveskeho prumyslu. Cesky prumysl by daleko vice prosperoval z nove dany ci jeji odvozeniny, nez z cesara.
Vitezstvi vrtulniku je taky dokonalym prikladem korupce nad zajmy acr.
Evropse vrtulniky splnovaly pozadavky acr daleko lepe.
Ale holt babis musel uspokojit svoje ego, aby se setkal s prezidentem usa a mel tak vabnicku na volice v cr.

Badysak

02. 06. 2021, 19:02

K čemu je dostřel na úrovni Ceasara, když se bez koncového navedení netrefí na požadovanou plochu s menším účinkem a za mnohem vetší cenu než s klasickýmy granáty Ceasara?
https://www.czdefence.cz/clanek/munice-nejen-pro-caesar

V praxi se ukázalo, že raketový motor zkracuje prostor pro trhavinu ve střele a rovněž vznikaly problémy s přesností střelby. V současnosti probíhá v USA vývoj střely XM1113 s raketovým motorem. Nevýhodu nižší přesnosti granátraket lze odstranit jejich vybavením řídicími ploškami a elektronickým systémem stabilizace. To však zvýší cenu finálního výrobku.

Czert

02. 06. 2021, 00:31

Politruk kaja
Tak davat sem reflex, ktery je odbornosti na urovni cnn - clowns new network, vypovida hodne.
A schvalne sem si prosel i jine jeho clanky, a ano, skutecne nenavidi benese a dava mu za vinu vse. Kdyby v 35-48 vypukla v csr epidemie moru ci cehokoliv, taky by to byla dle neho jeho vina.
A klasika, dava spoustu narazek, ale absolutne nic nevysvetli.
Jak a cim, benes presvedcil henlainovce - dle neho - aby dali prazdne listecky, kdyz henlainovci benese uz v 35 otevrene nemeli radi?
Proc nekandidoval kramar ktery byl daleko popularnejsi nez nemec? Ktery byl navic v te dobe relativne nevyznamny a neznami?
Ale hlavne, proc nemec oznamil 24 pred volbou konec?
Ale hlavne co nijak nevysvetlil, byt se v predchozi casti o to hrozne snazil, aby udelal z benese kupce a manipulanta, tim jak uplacel komunisty a henlainovce.
A kdyz se pak clovek pidival na konecne cisla, tak by benes byl pohodlne zvolen i bez hlasu komunistu a i kdyby henlainovci volili pro nekoho jineho.
Jak si benes koupil ony hlasy?
Karliku, ja uz jen cekam, kdy sem zacnas davat linky na landmasaft abys poplival benese.

Czert

02. 06. 2021, 00:16

Badyshak
Moje pointa o raketove munici byla ta, ze dokaze zdvojnasobit dostrel a dana by pak mela srovnatelny dostrel s cesarem.

A ano, mas naprostou pravdu, amici u paladinu prodluzuji hlaven k dosazeni vetsi presnosti pri dalkove palbe, at uz klasickou ci raketovou ci s koncovym navedenim munici.
Ne ke zvyseni dostrelu, ktery je zanedbatelny.

Badysak

01. 06. 2021, 18:46

Czert

To myslíte raketouvou munici XM1113 pro paladiny, které skutečně zvojnásobí dostřel krátké hlavně a má být zavedena možná v roce 2023 co ta má společného s klasickou municí, se kterou se oháníte u Dany.
Navíc délka hlavně stabilizuje střelu tedy dost pochybuji, že starý Paladin s touto mu municí bude stejně přesný na max dostřel jako Paladin s dlouhou hlavní aniž by použil koncové navedení.

Badysak

01. 06. 2021, 18:28

Czert

To těžko, když Dana m2 má s dostřel s klasickou dálkovou municí DN1CZ 25,5 km
https://www.valka.cz/CZE-DANA-M2-152mm-samohybna-kanonova-houfnice-t205936
https://explosia.cz/produkty/modularni-naplne/

a ceasar má s klasickou dálkovou municí ERFB-BB dostřel 43 km a s raketovou 55 km
https://www.valka.cz/CZE-FRA-CAESAR-8x8-t233537

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwia6MPk5vbwAhWNKewKHeCAAoEQFjAKegQIBhAD&url=https%3A%2F%2Fwww.stvgroup.cz%2Ffile%2F119417510675f09b2f217a3f8ca98879%2F1554%2F155mm.pdf&usg=AOvVaw14-PjwV9FWI-hN-yUEqTtI

Takže znova na stejně krátkou vzdálenost muže být přesnost podobná, ale mi nekupujeme děla na blízkou podporu.

Czert

01. 06. 2021, 18:21

Karliku
Skutecne by si mel prestat chlastat, skleroza ti leze na mozek.
Jedine co sem tvrdil, je ze pri strelbe stejnou munici maji zuzana a cesar stejny dostrel.
Tvoje masturbace s udavanim kratsiho dostrelu dany je irelevantni.
Proc?
Slysel si nekdy o m109 paladin?
A vygugli si - protoze pochybuji ze to vis - jakou ze to magii amici zdvojnasobili jeho dostrel PRI STEJNE DELCE HLAVNE.
A jak ho chteji zvetsit prodlouzenim hlavne.
A vysvetli, proc by stejna magie neska u dany. Kdyz sam sebe pasujes na experta.

A ta bolsevicka likvidace bytu nenastala kdyby sem skopcaci ktere milujes je sem nefotahly.

Czert

31. 05. 2021, 21:18

Polituk kaja

Kde tvrdis ze dana nemuze strilet raketovou munici? Ty, tim ze tu mastrurbujes ze zuzana ma dostrel jen 20km, a vic ne, coz plati jen pro klasicke granaty.
Btw, jaky ze to dostrel cesar klasickymy granaty? Ne, tech 40 km to neni.

Kde se ohanis presnosti? No prave v tom, co si napsal.
A ta tvoje logika je chybna.
Urcite znas onen priklad o atletovy a zelve co ma naskok 100m a atlet ji logicky nikdy nedobehne.
Proto chci po tobe relevantni technicke udaje, kterymy se tu velmi rad ohanis, mistoo tvych dojmu a chybne logiky.

Badyshak
Tvuj argument o delce hlavne a analogii ostrelovacu je spravny, ale zaver chybny protoze nove dany meli mit delsi hlavne, takze by mely +-1km stejny dostrel jako cesar pri stejnemunici.

Badysak

31. 05. 2021, 20:49

A o tom to je na dvacet kilometrů může být přesnost Dany a Ceasara podobná, ale my nekupujeme nové děla pro střelbu na krátkou vzdálenost.
Ceasar nejenomže má dostřel dvakrát větší, ale na tuto vzdálenost je i dostatečně přesný.
Proč asi mají pušky odstřelovačú dlouhé hlavně Ceasar 155/52 vs Dana 152/37. A s municí s koncovým navedením ani nemluvě.
A to je podle mě i důvod proč není problém s vetší osádkou Ceasara. Na plochu kterou pokryje palbou ceasar je potřeba dvě Dany.

Aja

31. 05. 2021, 16:58

"Když použiju jenom selský rozum, který tobě evidentně chybí, tak který "stroj" bude asi přesnější, ten s výkonem za hranicí svých technických možností, nebo ten co to dává na 50%?"

Z těch faktorů, které jsme schopni porovnávat (přesnost vykování hlavně k nim nepatří), je daná přesnost převážně délkou letu a schopností změřit okolní podmínky (a to včetně rychlosti opuštění hlavně, teploty a vlhkosti vzduchu po celé dráze, rychlosti větru a tlaku, ...) Pak je irelevantní zda dělo střílí s plnou složí, nebo jen s poloviční, přesnost bude stejná. U toho děla, co snese větší tlaky, tzn. má větší dostřel tu dráhu letu nesnížíte, snad jedině, že byste s dělostřelectvm střílel na přímo:-)

Czert

31. 05. 2021, 13:39

Politruk kaja
Kdyz uz tady dacas ty citace, tak me rekni, jak si prisel na to ze dana nemuze strildt raketovou munici?
V cem ze neni kompatilni se systemy nato? - system neznamena munici.
A co se tyka jine armady nato.... Hmmmm... v jakem ze to natu je atmos ci onen african?
Aha?

A kdyz ses takovy expert, tak semdej cip pro danu a cesara na 20km, kdyz uz se ohanis presnosti.
Ukaz se jakej ses expert.

Co se tyka minimalniho dostrelu.. Holt to je cana za to ze posadka je v pancerovem bezpeci a delo taky chranene.

A kdyz uz tu tak rad zvatlas o ruznorodosti munice, tak pro tebe jiste nebude problem napsat jakou ze to munici dana strilet nemuze a jak casto - v % - byla pouzita za poslednich 20 let v konfliktech.

A co se tyka tveho kafrani o pouziti v boji... Cim vysvetlis ze nato/amici zadaly po cesich do jakekoliv expedice - vyjma iraku 1991 - po cesich jen maso - pesaky do situaci kfe sou ohrozeni na zivote a tam, kde je to zcela bezpecne, jako treba delostrelectvo, cechy nechtely, to si nechali pro sebe.

Martin23

31. 05. 2021, 08:42

Když tady čtu odborníka Karla (přestože tedy třeba já tady k tématu sdělil pouze názor odborné veřejnosti a nikoliv svůj), tak si říkám, co udělali na Ukrajině za chybu, že nekoupili Caesary a pořídili DANY, jejichž technické možnosti jsou podle Karla tristní?


A tady si dovolím říct svůj názor:
Možná, že tam hraje roli to, že jimi koupené zbraně se mohou také účastnit reálných bojů a nikoliv jen přehlídek a kafárenských debat o větším dostřelu.

Tomáš

30. 05. 2021, 14:27

S Ukrajinou obchodovat to je dávat jim zboží zadarmo. Je pravda, že Slováci to s nimi umí, pracoval jsem v jednom strojírenské podniku a ten měl pohledávky na Ukrajině za stovky milionů, tyto pohledávky byly označeny za nedobitne. Podnik byl prodán byl koupen jednou slovenskou firmou za určitou částku, která byla nižší jak nedobitne pohledávky. Někteří experti prodávali tyto pohledávky za min. cenu. Ta Slovenska firma zrealizovala tyto pohledavky a za deset let odešla z firmy, kterou prodala Číňanů se ziskem i takto se dá obchodovat.

czert

30. 05. 2021, 13:31

Politruk kaja
Oooo, kdyz ses takovej superprofik, tak jake ze to ma cesar lepsi technicke parametry palby ?
Jo, a srovnavej trvalou palbu, ne narazovku. A dostrel u stejnych granatu.

Btw kolik ze to 155mm granatu ma cesko na sklade ?
Aha...hm...

czert

30. 05. 2021, 13:24

Bombero
Je ti jasne ze srovnas raketove a klasicke granaty ze jo ?
Z fyzikalniho principu raketove granaty pro danu a cesara musi mit +- par 100m stejny dostrel.
Rychlost na silnici - nepodstatne. Podivej jak dopadli nasi hrdini panduri.

Ano, v terenu je slabsi, ale uz neni uvadeno v jak tezkem terenu to bylo dosazeno, apod. Rozdil ve vykonu mototu na tunu u cesara neni dvojnasobny, aby vysvetlil papirove 2x vetsi rychlost v terenu.

A ta cena ? Po poslednim zdrazeni se velmi blizi dane.
Ktera je sice stale drszsi, ale ma vyssi trvalou rychlost palby, posadka nemusi opouste vozidlo, diky stavbe veze je delo bezpecne ulozene, ne jak u cezara kdy zaver dela je zadni naraznik, kdy mensi naraz muze cele delo vyradit..atd.

Vyjma mensi ceny skutecne nevidim jefine pozitivum u cesara.

Martin23

30. 05. 2021, 12:52

1. A pak aby se někdo divil, že Rusko podporuje povstalce.


2. Nedávno jsem zde odkazovla na článek, který jasně vysvětloval, že dostřel houfnice není úplně nejdůležitější faktor. Takže znovu:

https://www.armadninoviny.cz/nova-dela-pro-armadu-ceske-republiky-zuzana-2-vs-caesar.html
https://www.armadninoviny.cz/houfnice-caesar-pouhy-dostrel-nestaci.html


Jaká je spotřeba standardního HE střeliva na vedení palebné podpory, ilustrují příklady. Základem přímé palebné podpory je umlčování nekryté živé síly. Při dálce střelby 10 km je třeba vypálit 35 ran/ha, při dálce 15 km 45 ran/ha a dálce 20 km nejméně 65 ran/ha. Na opěrný bod je norma spotřeby minimálně 130 ran/ha, takže při rozměrech opěrného bodu 400 x 400 m bude třeba k jeho umlčení vypálit více než 2000 ran, tj. více než činí pohyblivá zásoba střeliva oddílu, která je 1440 ran. K umlčení dělostřelecké baterie samohybných děl třeba vypálit až 3000 ran (na cíl dopadne 132 tun střel) při dálce střelby 10 km.

Jinak řečeno, čím dále od cíle, tím je efektivita střelby nižší.

potass

30. 05. 2021, 11:00

Je to hamba, když se kupují zbraně a není na chleba. Země je zkorumpovaná, chudá,muži odjíždějí za práíci do zahraničí, aby rodina neumřela hlady. a my se snažíme natom vydělat.Obyčejní lidé oplákavají mrtvé a ti bohatí počítají dolary, míto toho aby šli bojovat sami. Američané vyvolali konflikt ,který je v jejích zájmu a Ukrajinci zato platí.

Ornyl

30. 05. 2021, 10:53

A naši či slovenští bolševici mají opět své starosti, nechejte si je pro sebe rudí smraďoši..Dobře dělají, Ukrajina se musí proti Rusku dozbrojit už jen kvůli odstrašení agresora.

alexa123

30. 05. 2021, 09:01

karel3
... Placení? Zbytečné starosti starobních bolševiků.Excalibur je soukromá firma.

Čo si tým chcel povedať? Že ak krachne súkromná firma tak sa ťa to netýka? Tak to si na veľkom omyle kámo - šeredne sa ťa to týka či chceš alebo nechceš.

bombero

29. 05. 2021, 22:28

banik- nebojte, tím civilní letadlo nesestřelí...

banik

29. 05. 2021, 20:11

Zase špína,je to hnus .

banik

29. 05. 2021, 20:09

Zbraně na Ukrajinu? Nedávno všichni tvrdili,že zbraně nevyvážíme

bombero

29. 05. 2021, 19:34

Czert- třeba dostřel 40/25km?rychlost silnice 100/80, terén50/25?
https://www.armyweb.cz/clanek/moderni-ceska-kolova-samohybna-houfnice-dana-m2
https://cs.wikipedia.org/wiki/CAESAR
https://www.valka.cz/CAESAR-mobilni-kanonova-houfnice-t11886
Tím neříkám, že s nákupem 100% souhlasím(hlavně cena), ale cezar je prostě o trochu lepší

czert

29. 05. 2021, 18:54

Kfyz se tak divam, jak dana a jeji odvozeniny sklizeji uspechy v zahranici a zajem na vystavach, tak se jen musim podivovat nad tim, jak mohl cesar vyhrat pro acr, zvlast kdyz nic lepsiho nenabizi.

MXM

29. 05. 2021, 17:04

na jednu stranu úspěch ovšem jak píše pisatel níže, otázka placení je velmi aktuální. U malé série to nebude problém ale dál ano. A je taky možnost že se ukrajinci mohou pokusit o "čínský postup".

bombero

29. 05. 2021, 15:57

astor -lepší sirky, než zelený mužíčky a BUK. S ničím jiným na ukrajině problém nemají

astor

29. 05. 2021, 14:02

Alexa 123
Ami zatáhnou... Vždy když můžou někde založit požár, tak tam okamžitě začnou stříkat benzín a dodávat sirky.

Ztak

29. 05. 2021, 11:51

Ukrajinská společnost AvtoKrAZ získala zakázku na dodávku americké armády do těžkých užitkových vozidel krážem
https://militaryleak.com/2021/05/21/ukraine-company-avtokraz-awarded-contract-to-supply-us-army-with-kraz-heavy-duty-vehicles/

bombero

29. 05. 2021, 11:35

Alexa- myslím, že vzhledem k tomu, že ukrajina zbraně potřebuje,tak spíš bude dlužit někomu jinému za nějakou jinou komoditu. Kdyby se rozkřklo, že nezaplatili, tak by asi měli všude utrum a to si nemůžou dovolit

alexa123

29. 05. 2021, 08:23

Mám k tomu iba jednu jedinú otázku - ako to bude s poctivosťou platby "podvyživenej" Ukrajiny Tatrovakom.