EXCALIBUR
CZUB
CZUB

DECON - Nový dekontaminační speciál na podvozku Tatra

 28. 05. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Šternberský podnik Excalibur Army za poslední roky představil řadu novinek v oblasti vojenských a speciálních vozidel. Minulý rok to byl například mostní automobil AM-70 EX nebo obrněné vozidlo Patriot II 4x4, včetně jeho požární průzkumné verze Triton. Další aktuální novinkou je dekontaminační vozidlo DECON na podvozku Tatra Force.

dec
Foto: Nový dekontaminační speciál DECON | archiv Excalibur Army 

DECON je speciální vozidlo pro rychlou dekontaminaci a dezinfekci různých povrchů, osob i techniky a budov, které najde uplatnění při ochraně proti následkům použití zbraní hromadného ničení, při likvidaci průmyslových a ekologických havárií, ale i při výskytu epidemií či v situacích přinášejících ohrožení zdraví a životů obyvatelstva. Excalibur Army vyrábí vozidlo ve vojenské i civilní verzi, své místo tak bude mít jak u ozbrojených složek, tak také u hasičů a dalších záchranářských složek, ale například i v chemickém průmyslu.

Psali jsme: Transportérem do města

Univerzální dezinfekční a dekontaminační platforma

Dekontaminační automobil DECON je určen k provádění dekontaminace osob, zbraní, vybavení a výstroje, vnějších povrchů vojenských vozidel, včetně velmi rozměrné techniky, menších a středních letadel nebo budov, ale také interiérů, silnic, letištních ploch atd., a to mimo jiné i díky pracovní plošině instalované na nástavbě vozidla. DECON může operovat samostatně, z většího počtu vozidel lze vytvářet dekontaminační linky s velkou kapacitou. Výbava vozidla umožňuje ruční nebo strojní dekontaminaci za pomoci otočné rozstřikové lišty na plošině a přídi vozidla nebo rozstřikového rámu.

Dekontaminační rám
Foto: Dekontaminační rám | archiv Excalibur Army

Do nástavby konstruktéři Excalibur Army zahrnuli hydraulický systém, systém sání vody s nádržemi, výložník s plošinou, nástroje pro dekontaminaci a také příslušenství a vybavení pro hašení požárů. Součástí vybavení DECONu je například integrovaná dekontaminační jednotka s různými aplikačními tlakovými vodními pistolemi, prostředky osobní dekontaminace pro jednotlivce, dekontaminační sprcha, parní komora pro dekontaminaci zařízení a nástrojů, dále stacionární dekontaminační rám s příslušenstvím, který umožňuje dekontaminaci boků a střech vozidel během jejich pomalého průjezdu pod ním, rozprašovací lišta montovaná na plošinu anebo samostojná nádrž na znečištěnou vodu.

Psali jsme: První sériové vrtulníky Mi-28NM pro ruské vojenské letectvo

DECON disponuje třemi nádržemi s akumulovanou kapacitou 2400 l. Jedna nádrž pojme 1000 l vody, další dvě po 700 l, přičemž chemická činidla se míchají s vodou samostatně podle aktuální potřeby. Vozidlo má k dispozici také plovoucí čerpadlo. Základem dekontaminačního systému je výkonná jednotka Atila. Osádka vozidla může dekontaminaci provádět pomocí ručních pistolí, stacionárně strojně pomocí dekontaminačního rámu, nebo za pohybu pomocí rozstřikovacích lišt instalovaných na přídi vozidla nebo teleskopické plošině. Vozidlo pracuje v několika provozních režimech, konkrétně jde o vysokotlakou aplikaci studené nebo horké vody, rozstřik teplé vody pod nízkým tlakem, dekontaminace pomocí páry a dekontaminace kapalnou nebo práškovou směsí. Dekontaminační jednotka však může fungovat také jako nezávislý pomocný zdroj elektrické energie.

Tatra Force DECON (8)
Foto: Nový dekontaminační speciál DECON | archiv Excalibur Army

Teleskopická plošina rozšiřuje možnosti

Oproti jiným dekontaminačním vozidlům, jako je například v Armádě České republiky používaný typ ACHR-90, DECON disponuje plošinou na teleskopickém výložníku, která výraznou měrou zvyšuje účinnost a použitelnost celého systému. Díky ní může osádka dekontaminovat i rozměrná vozidla, nebo dokonce velká letadla či budovy. Výškový dosah plošiny vozidla DECON na podvozku Tatra Force 4x4 činí 12 m, boční je pak 7 m, v případě delší podvozkové platformy tyto parametry narostou. Nosnost plošiny přesahuje 200 kg, přičemž osádka ji ovládá pomocí dvou řídících konzolí, jedna je umístěna přímo na plošině, druhá na boku vozidla. 

Tatra Force DECON (5)
Foto: Nový dekontaminační speciál DECON | archiv Excalibur Army

Na spodní okraj plošiny lze připevnit postřikovou lištu. Osádka tak může používat plošinu jako postřikové teleskopické rameno a upravovat výšku a úhel postřiku pomocí ovládacích prvků plošiny například při průjezdu vozidel pod ní. Postřikovou lištu lze instalovat i na přední nárazník vozu, v této konfiguraci je DECON určen k dekontaminaci vozovek, letištních ploch a pojezdových drah či prostorů pro rozvinutí dekontaminačních pracovišť, ale také k dohašování požářišť. Dekontaminační systém DECONu není limitován použitím konkrétních typů látek, může pracovat s jakýmikoliv směsmi pro ošetření povrchů. Navíc také dokáže hasit požáry nebo odčerpávat vodu ze zaplavených prostor, jeho použití je tedy široké a své schopnosti uplatní vedle ozbrojených složek i u jednotek integrovaného záchranného systému či civilní ochrany. 

Tatra Force DECON ER (1)
Foto: Nový dekontaminační speciál DECON | archiv Excalibur Army

DECON ve stávající verzi stojí na osvědčené platformě Tatra Force 4x4, která je již zavedena ve výzbroji Armády České republiky. Využívá tedy unikátní koncept podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením, díky kterému vůz disponuje výbornými jízdními vlastnostmi v těžkém terénu i na silnici a vysokou průchodivostí a mobilitou. Systém vzduchového odpružení umožňuje řidiči za jízdy přímo z kabiny zvýšit světlou výšku vozu o 70 mm nebo ji snížit o 100 mm. Maximální hmotnost automobilu činí 19 t, na délku i se složenou plošinou měří 9,1 m, je tedy snadno přepravitelný transportním letadlem. 

Video: Nový dekontaminační speciál DECON v akci | YouTube

Excalibur Army nabízí vozidlo DECON nebo jeho civilní verzi i na podvozku Tatra Force 6x6, který přináší například vyšší kapacitu nádrží, větší výkon celého systému nebo dosah teleskopické plošiny. Je také možné volit mezi standardní kabinou pro osádku nebo pancéřovanou s různými stupni odolnosti. Výrobce rovněž může nástavbu a její rozvržení i vybavení uzpůsobit podle požadavků zákazníka. K pohonu slouží osmiválcový vzduchem přímo chlazený vznětový motor Tatra T3C-928.81 o maximální výkonu 270 kW při 1800 ot/min, se kterým vůz dosahuje rychlosti až 115 km/h, s omezovačem pak 90 km/h, dojezd činí až 1000 km.

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (570)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací