EXCALIBUR
CZUB
CZUB

KrAZ-255: Gigantický sovětský terénní automobil pro extrémní provoz

 12. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      19 komentářů
Přidat na Seznam.cz

KrAZ-255 je terénní vůz 6x6 pro extrémní provoz. Byl vyroben v závodě KrAZ. Premiérovým rokem KrAZu 255 byl rok 1967, výroba skončila po více než třiceti letech. V naší armádě hrál pouze okrajovou roli, vzhledem k masovému rozšíření tatrovek. Základní verze byla valníková, ale existují i návěsové tahače, rýpadla, nosiče pontonů či cisterny.

Video: KrAZ v akci / YouTube

KrAZ-255 je těžký sovětský terénní automobil s pohonem všech kol, který byl vyráběn od roku 1967. Kromě samotného Sovětského svazu byl KrAZ využíván v mnoha dalších zemích, ve vojenské i civilní oblasti.

KrAZ-255 je model, který vychází z předchozího modelu KrAZ-214, který byl vyráběn do roku 1967. Nákladní automobil je vybaven vodou chlazeným dieselovým motorem typu JaMZ-238, který se také používá u mnoha dalších nákladních vozidel, traktorů, cisteren atd. Velký motor JaMZ-238 (Jaroslawski Motorny Zawod) má 176,5 kW při objemu 14 860 cm³. Všechny tři nápravy jsou uzamykatelné.

V roce 1979 byly všechny nákladní automobily KrAZ přepracovány a bylo zavedeno mnoho změn. Hlavním vylepšením je dvouokruhový brzdový systém.

KrAZ byl vyráběn také ve speciálních variantách, jako jsou mobilní jeřáby, bagry, cisterny apod. Nástupce modelu KrAZ-255 byl KrAZ-260, který se využíval až do roku 1993. Od roku 1994 byl pak zaveden KrAZ-6322.

1280px-OpenWater2017qualifying-29Foto: KrAZ-255B | Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený vznětový vidlicový osmiválec JaMZ-238 s přímým vstřikem
Zdvihový objem: 14 860 cm³
Výkon: 240 k (176 kW) při 2100/min
Točivý moment:    883 Nm při 1600/min
Převodovka: pětistupňová manuální se synchronizací II. až V. stupně a redukcí.
Délka/šířka/výška: 8645 × 2750 × 3170 mm
Rádius: 26 m
Hmotnost: cca 11 950 kg
Nosnost: 7 500 kg
Přípustná celková hmotnost: 19,675 kg
Zatížení přívěsu (ulice): 30 000 kg
Zatížení přívěsu (zatížení): 10 000 kg
Velikost pneumatik: 1 300 × 530-533
Nejvyšší rychlost: 70 km/h
Spotřeba: 42 l/100 km

Zdroj: autobible.euro.czmortarinvestments.eu

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (267)

Komentáře

Jura

14. 07. 2021

Jestli to nemá nápravové uzávěrky by mně zas tak netrápilo. obvykle když se začne jedna strana bořit díky uzávěrce sednou obě, na bočním svahu diky nim jen ujede zadek, na firemním autě jde extra uzavřít předek což je v bahně a na svahu super a alespoň to donutí jet auto tak njak kam má, ale to má málo které auto. Jedinkrát mně štvalo že nezabírá celý zadek ale to bylo ne V3sce když jsem vyvážel bahno z rybníka s prdlou poloosou. Kraz je typický ruský bahňák a divit se že papírově uveze "tak málo" jen prozradí totální neznalost. Že to něco neprojelo obvykle zapříčiní takový mezikus co je mezi pedály a volantem.

lemmone

14. 07. 2021

No, moc to takhle nevypadá, tedy k příspěvku "V3S na steroidech", mám 168 cm a když jsem jen nepatrně sklonil hlavu, pohodlně jsem "vešel" pod přední nárazník. První schod do dřevěné kabiny jsem měl těsně nad pupkem. Lezl jsem do toho jak šimpanz na mamuta.

jarda

14. 07. 2021

Pánové, nic proti, ale všichni jste vedle.Pokuď jste se řádně starali, neskutečná stoupavost, neskutečná brodivost a fajn Výkon. Vytahoval jsem s ním tanky.

Czert

14. 07. 2021

Nerady
Pekny pribeh, diky za nej.

vemm

14. 07. 2021

Petr Znojemský
12. 07. 2021
Nosnost pouze 7 500 kg ???!!!??? (trambuska uvezla více)

V terénu???

ombre

13. 07. 2021

Já teda nevím, ale přijde mi to jako V3S trošku na steroidech a asi 30let po nás.. Rusko no..

nerady

13. 07. 2021

Náš podnik měl 4 tyto náklaďáky a ještě dva předešlé (u nich byl dvoudobý naftový motor ty ředitel obstaral na náhradní díly). Vozy byly v Sovětské armádě určeny hlavně k tahání velkých houfnic, s dostřelem až 20 km. Prioritně byla korba určena pro obsluhu houfnice a náboje. Naše firma je získala z nějakého veletrhu a byly přestavěny na rozmetadla chlévské mrvy. Jelikož šířka byla větší než 2,5 m nechtěl nám schválit příslušný dopraví inspektorát provoz na pozemních komunikacích. To náš náměstek vyřešil v Praze a byl nám schválen provoz. Vozy jsem jen opravoval ale průchodnost v terénu byla neskutečná. Řidiči za pár měsícu s tím jezdili bez zábran. Jejich hlavní zábavou bylo, že když na okrení silnici proti nim jel osobák tak jeli proti němu a těsně před ním odbočili přes příkop a za ním zpátky na silnici. Jelikož se snimi dělaly psí kusy a nákladalo se jim až 14 tun, praskal rám za kabinou, to se spravovalo přeplátováním. Dokonce žije ještě řidič který se s ním kutálel u Božího Daru po sjezdovce. Nic se mu nestalo, jen kabina byla plná vazelíny A 00. Odřízla se střecha a navařila z těch na náhradní díly. Při jízdě po rozbahněném poli se za ním mohlo v kolejích pokládat rovnou kanalizační potrubí. Náš podnik měl souběžně také první Tatry 815 ale ty takovou průchodnost terénam jako tyto vozy neměly. Píšu tady o první polovině 80 let. Náhradní díly jsme "nakupovali" v Milovicích za koberce a porcelán.

smash

13. 07. 2021

S těmi uzávěrkami si nejsem tedy vůbec jist.. Kdykoliv jsem toto ikonické monstrum v terénu viděl (reál i videa), vždy se mu nějaké kolo zastavilo a dál to nejelo. Tak buď to mají všichni vždy nějaké rozbité, nebo tam ta plná uzávěrka na všechny kola není.

Karel

12. 07. 2021

Kraz 255 nemá závěry diferencialů!

Miro

12. 07. 2021

Na vojně po skončení cvišení Kraz nemohl do mírného travnatého kopce vytáhnout generátor od radaru. Přijela čtyřkolka TATRA 815, uzavřela všechny uzávěrky a generátor vytáhla na silnici. Rusáci jenom čuměli.

Czert

12. 07. 2021

Pospa
Jenze o tom to je, to ze dnes podobne rozmery ma kazdy nakladak.. . kolik jich melo srivnatwlne pred 50 lety?

Kdyz se podivas na jakykoliv obobak co jezdil pred 80 lety, tak bude z dnesniho pohledu trpaslik.

Petr Znojemský

12. 07. 2021

Nosnost pouze 7 500 kg ???!!!??? (trambuska uvezla více)

dinous

12. 07. 2021

povrchni clanek jako vetsina kraz byl uzasny nakladak s unikatnim motorem o tom podstatm se pisatel vubec nezminuje,clanek na urovni 3 tridy(manut byl velky a chlupatý)

ajajajjj

12. 07. 2021

Jakozto v SSSR a dnesnim Rusku maji nadbytek paliva tak se tam na spotrebu nekouka. Jelikoz vetsina te obrovske zeme je nesjizdna tak tento kraz projede vse. s uzaverkou vsech naprav a obrovskyma pneu a velkou svetlosti ma lepsi pruchod terenem nez Tatra.

Libor

12. 07. 2021

@Pospa - nic ve zlém, ale měli jsme ho na vojně. Bylo to fakt neskutečné a nepraktické hovado. Řidič neviděl na zem na nějakých 10 - 15 m a jeli s tím na technickou od nás z jižní Moravy přes Bratislavu na prapor na technickou kontrolu a Bratislavě zastavili na křižovatce na červenou a po naskočení zelené musek spolujezdec (velitel vozu) vyskočit na stupátko a blatník, aby se podíval, že nikdo už před autem nejde po přechodu. Když mi to říkali nevěřil jsem, tak mne posadili za volant a fakt jech clapa stojícího 2 m před autem vůbec neviděl.

Pospa

12. 07. 2021

Pane Žáku, nic ve zlém, jen prosím nepište "gigantický". Vždyť je to v podstatě dobově srovnatelné s "obyčejnou" Tatrou 138/148, ze které našinec nějak neomdlévá... KrAZ má jen trochu větší kola, světlost a je o 1/4 metru širší. Už skoro 30 let má velmi podobné parametry každá běžná terénní dvounápravová 18ti tuna na stavbu, které si nikdo ani nevšimne (má tedy jen o tu 1 nápravu míň). Jinak se mějte.

David

12. 07. 2021

A nyní jeho výrobce, ukrajinská firma KrAZ, skončila. Přiznám se, je to pro mě určité zklamání. Čekal jsem, že ukrajinská vláda ten podnik zachrání, že třeba zanikne značka, ale společnost jako takovou převezme Ukroboronprom. Škoda podniku, který měl stále potenciál

C. V. Doin

12. 07. 2021

Neskutečný sovetsky vehikl, dřevěná bouda kabina řidiče, zpuchrele pneu.

Czert

12. 07. 2021

Pekny vehikl

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací