EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ejection Tie Club: Exkluzivní klub pro ty, kteří přežili svou vlastní smrt

 07. 11. 2020      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Když dnes člověk slyší spojení ,,exkluzivní klub", vyvolává to smíšené pocity. Někomu se vybaví striptýzový klub pro bohatou klientelu z vyšších tříd společnosti, jinému zase pánský klub, jaké čas od času vídáme v zahraničních filmech. Takové kluby se vyznačují exkluzivním členstvím, pro které musí žadatel splnit různé kritéria. Pro zajímavost, první takový klub nevznikl nikde jinde než v Anglii. Jmenoval se White’s a byl založen  na ulici Chesterfield Street v londýnském West Endu. Jeho zakladatelem byl s trochou ironie italský imigrant  (Francesco Bianco), který jej v roce 1693 původně založil jako prodejnu čokolády. Netrvalo však dlouho a  White’s se proměnil v soukromý pánský klub, který mimochodem funguje dodnes. 

Dnes se budeme však bavit o trochu jiném klubu, do kterého se nedostanete nijak jinak, než že ,,přežijete vlastní smrt". Bavíme se zde o exkluzivním Ejection Tie Clubu, který provozuje společnost Martin-Baker.

W8svQInTPuL6cDXMQ-vkQ31ng8TtUa_QqwCWmhgOAxw
Foto: Letoun Harrier GR9 ZG478 z 1. perutě RAF pilotovaný Martinem Pertem během katapultáže | realmofhistory.com

Psali jsme: Indická armáda plánuje modernizovat vozidla BMP-2

Společnost Martin-Baker je přední světový výrobce vystřelovacích sedadel do bojových letadel a protože jejich výrobky zachránily už stovky životů, provozují mimo jiné i exkluzivní klub, který sdružuje všechny piloty, jejichž životy křesla Martin-Baker pomohly zachránit. Členství v Ejection Tie Club je tak vyhrazeno jen a pouze těm, kteří se nouzově ,,katapultovali" z letadla pomocí vystřelovacího sedadla Martin-Baker.

PochetteFoto: Dárková plaketa s kravatou | realmofhistory.com

Pojďme si popsat jeden příběh pilota, který takto přežil svou vlastní smrt.14. května 2009, Harrier GR9 ZG478 z 1. perutě RAF pilotovaný Martinem Pertem dosedá kolem 10:30 dopoledne na letištní dráhu na letišti v Kandaharu, při dosednutí se však zhroutí podvozek a Harrier končí v plamenech. Pilot však nadále zůstává v letadle, jelikož se letoun řítí do přichystaného komerčního letadla plného cestujících, které čeká na povolení ke vzletu. Ze všech sil se snaží hořící vrak odvrátit od srážky s civilním letadlem a po dlouhých vteřinách se nakonec vystřelí z kokpitu. Harrier nakonec díky jeho odvaze míjí civilní letadlo pouze o 30 stop (něco málo přes 9 metrů).

Psali jsme: Česká armáda do roku 2023 nakoupí americké vrtulníky Venom a Viper

Pilot sice ztratil svůj letoun, ale získal exkluzivní kravatu, kterou uděluje společnost Martin Baker, výrobce vystřelovacích sedadel. Výše uvedený dárek náleží pouze pilotům, kteří museli využít jejich výrobky. Pilot se díky svému činu také samozřejmě dostal do exkluzivního Ejection Tie Club, který má zhruba 5800 členů. Vystřelovací sedadla firmy Martin Baker celkově zachránily více jak 7600 životů.

Martin Pert je dnes velitelem Red Arrows, akrobatického teamu Royal Air Force.

Video: Jak se stát členem Ejection Tie Clubu / YouTube

CENOVÉ BOMBY (406)

Komentáře

Cateye

07. 11. 2020

Prásknul s tím tak že zkolaboval podvozek a pak už bylo jen otázkou štěstí jestli je trefí nebo ne protože směrovka těžko něco zmůže proti tření trupu o zem. Paradoxně by z Harrieru odešel po svých, ale ono se to kecá :)

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací