EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Elektrický bezpilotní letoun Tiger

 15. 05. 2013      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Elektrický pohon je budoucnost. Dokazují to nejen elektrická auta, motorky, ale nově i letadla. V poslední době se elektřina prosazuje i do vojenských bezpilotních letadel. Dokazují to inženýři z Námořních výzkumných laboratoří NRL (US Naval Research Laboratory), kteří úspěšně vyzkoušeli elektrický bezpilotní letoun Tiger.

Tiger UAV
Foto: Vodíkové letadlo Tiger. Snad se nebude opakovat zkáza Hindenburgu... / NRL

O pohon letounu Tiger se stará elektrický motor napájený z palivových článků. Palivem pro články je tekutý vodík, uložený v kryogenních nádržích vyvinutých v NRL. Elektrická energie, vzniklá elektrochemickou reakci v článku, dokázala stroj pohánět 48 hodin.

Poslední let tak překonal předchozí pokus z roku 2009, kdy stejné letadlo vydrželo ve vzduchu 26 hodin. Tehdy byl ale použit plynný vodík stlačený pod tlakem 35 MPa. Tlak odpovídá závaží o hmotnosti 350 kilogramů, které působí na plochu 1 cm2. Kapalný vodík má však třikrát větší hustotu než plynný vodík o tlaku 35 MPa.

"Kapalný vodík spolu s palivovými články má potenciál rozšířit možnosti malých bezpilotních systémů. Výrazně prodlužuje vytrvalost v letu a zároveň poskytuje všechny výhody elektrického pohonu," říká Dr. Karen Swider-Lyons, inženýrka v NRL. Mezi výhody elektrického pohonu v letadlech můžeme zmínit – nízký hluk a vibrace, absence převodovky a transmise, jednoduchost a odolnost proti poruchám.

Samozřejmě existují i bezpilotní letouny s dlouhou výdrží, které používají spalovací nebo proudový motor. Avšak použití spalovacích motorů u malých bezpilotních letadel je problematické – spalovací motory jsou hlučné, nespolehlivé a neefektivní. Stejně tak však použití klasických li-ion baterií omezuje vytrvalost elektrických letadel jen na několik hodin.

Řešení může být právě použití palivových článků, kde vzniká elektrická energie díky elektrochemické reakci vodíku a okysličovadla. Vodík lze pak vyrábět několika způsoby. Nejlevnější je zatím výroba ze zemního plynu. Pokud máme ale dostatek energie, můžeme pomocí elektrolýzy vyrobit vodík i z vody.

Zdroj: Defense Update

 Autor: Jan Grohmann

Komentáře