Eurofighter Typhoon: Vítězství na nových trzích, nebo další drahá slepá ulička
Polsko a Turecko jsou označovány jako nejpravděpodobnější trhy, kam se podaří evropskému Eurofighteru prorazit. Jsou však prodejní vyhlídky realistické a jaké faktory jsou ve hře?
Foto: Eurofighter Typhoon italksého letectva | Wikimedia Commons / Public domain
Eurofighter Typhoon je bezesporu působivým kusem letecké techniky. Má skvělý poměr tahu ke hmotnosti, což je klíčový faktor každého bojového letadla, disponuje též úctyhodnou rychlostí, dobrým doletem a na svou velikost skvělou obratností. Radar ECRS Mk 2 a modernizovaný systém elektronického boje jsou považovány za jedny z nejlepších. Na druhou stranu je letoun velký a drahý na pořízení i provoz, existuje velké množství verzí a tranche, má rozdělenou podpůrnou a provozní skupinu a nabízí omezenou realistickou exportní průmyslovou spolupráci. Nicméně mnoho těchto nevýhod se dá aplikovat i na konkurenční letouny.
Gripen E/F je novější, snáze se udržuje a disponuje obdobnými palubními systémy, výkonnostně ovšem zaostává. F-35 – pokud by se Block 4 dostal na export – nabídne lepší palubní systémy, nižší radarovou stopu a vnitřní nesení zbraní, na druhou stranu je výkonnostně slabší a na provoz výrazně dražší. Francouzský Rafale a nově verze amerických F-16 se nacházejí, stejně jako Eurofighter, někde uprostřed pomyslného grafu moderních bojových letounů. Je potřeba brát v úvahu ovšem i nadcházející šestou generaci letounů: americký F-47, anglo-italsko-japonský GCAP a francouzsko-německo-španělsko-belgický SCAF.
Nicméně každá další generace, jak už se mnohokrát ověřilo, přichází se zpožděním a výrazně překračuje původní rozpočet. Proto například Spojené státy na počátku tohoto roku nakoupily další letouny F-15EX Eagle II a jejich celkový počet v amerických ozbrojených silách stoupne na 129 kusů. A pro jednou se nejedná o politické rozhodnutí. Konstrukce letounu je osvědčená a má výkon a užitečné zatížení, které oceňují velitelé i piloti. Rodokmen je tedy u letounu důležitý a zde má Eurofighter Typhoon poměrně velkou výhodu.
Foto: Turecký letoun Tai Kaan | Wikimedia Commons / Public domain
Státy Perského zálivu jsou dlouho považovány za zlatý důl v oblasti vývozu obranných prostředků. Zadávání veřejných zakázek je téměř výhradně politické, rozpočet je prakticky bezedný. A zde má Eurofighter Typhoon skvělou reputaci. Eurofighter zde silně odstartoval s objednávkou 72 letadel pro Saúdskou Arábii, o chvíli později následovaly Kuvajt, Katar a Omán. Kromě opakovaných zakázek ze Saúdské Arábie se v mediálních článcích často zmiňují Polsko a Turecko jako potenciální exportní příležitosti. Obě země jsou vysoce postavenými členy NATO s početnými ozbrojenými silami, ale hlavně s chutí výrazně modernizovat svůj vojenský inventář.
Polsko i Turecko jsou loajálními americkými zákazníky, ačkoliv po vyřazení Turecka z programu F-35 jsou vztahy napjaté. Obě země také disponují početným a moderním letectvem, Polsko do výzbroje zařadí americké letouny F-35, Turecko zase vyvíjí vlastní letoun TAI Kaan. Navzdory tomu se o Turecku i Polsku stále více mluví jako o budoucích uživatelích letounů Eurofighter Typhoon. Ale proč?
Pokud vezmeme Polsko jako první, tak mu chybí silný domácí letecký průmysl, ale čelí přímé hrozbě v podobě Ruska a sousedního Běloruska. Polsko tedy potřebuje co nejvíce zbraní. A s obranným rozpočtem ve výši 5 % HDP se nejedná o malý investiční fond. Nicméně obavy z Trumpovy zahraniční politiky poněkud mění politicky orientované zakázky. To je jeden z důvodů, proč je Eurofighter spojován s Polskem.
Druhým důvodem je, že letouny F-16 a F-35 nejsou vhodné pro všechny role a Polsku bude chybět těžká bojová stíhačka. A Varšava má zjevnou potřebu něčeho, co se dokáže velmi rychle dostat vysoko a zároveň s sebou nést těžký náklad.
Role, kterou izraelské stíhací letouny F-15 hrály v ničení íránských raket a dronů, sice není tím, co Polsko požaduje, nicméně se ukázalo, jakou roli těžké a rychlé stíhací letouny budou mít. Velké užitné zatížení a vysoká rychlost se v leteckém boji vzduch-vzduch ukazují jako klíčové. Vzhledem k současné politice je pravděpodobné, že evropští partneři Eurofighteru Polsku nabídnou konkurenceschopné ceny, podporu a průmyslovou angažovanost. Pokud se tedy Polsko vydá cestou těžších letadel a zároveň usiluje o užší evropskou spolupráci, zbývá mu jen jedna možnost.
Pokud si přiblížíme Turecko, tak pak již v minulosti mělo o Eurofighter zájem, primárně ovšem o jeho motory EJ200 pro letouny Kaan. Nakonec, a to především z důvodů duševního vlastnictví, byl místo toho vybrán General Electric F110. Vzhledem k tomu, že stejný motor využívá i F-16, jedná se o efektivní a prověřený motor, jehož konstrukce je ovšem již zastaralá.
Nicméně Kaan je letounem střední kategorie a podobá se jihokorejskému letounu KF-21. Soul se však opírá také o silnou flotilu F-15K, což Turecku chybí. Orientace na Spojené státy se také zmenšuje, vzhledem k Trumpově nevyzpytatelnému chování. Nedávno, 24. července, bylo podepsáno memorandum o porozumění mezi Tureckem a Spojeným královstvím, které bylo označeno za „velký krok“ k potenciálnímu prodeji Eurofighterů do Turecka.
Tyto trhy pro Eurofighter Typhoon nejsou jen ty, které si může dovolit ztratit, ale spíše ty, které si potřebuje získat. Politika a průmyslové aspekty budou pravděpodobně hlavními hnacími silami pro či proti takové dohodě.
Zdroj: Shephard Media
Komentáře
Slavoslav
03. 09. 2025, 11:13"Pokud se tedy Polsko vydá cestou těžších letadel a zároveň usiluje o užší evropskou spolupráci, zbývá mu jen jedna možnost."
Frantici s ich Rafale co je mimochodom tiez skvela masina by zrejme nesuhlasili a vdaka vacsiemu dorazu na stealth v konstrukcii proti EF mozno aj lepsia
Marty
03. 09. 2025, 19:53Slavoslav
minimálně srovnatelná platforma, konec konců původní vývoj byl společný a pokud se nepletu na prvopočátku snad dokonce i s Gripeny? jen se každý vydal trochu jinou cestou, mít peněz jak Saudové, bral bych do letectva všechny tři soběžně v řádech vyžších desítek kusů
Slavoslav
04. 09. 2025, 05:57nechce sa mi to hladat, ale Gripen nie, Svedi (a celkovo Europa) len mali radi delta kridla. A v neprospech Svedov hovori zavislost na americkych technologiach ak sa bavime o tom, ze by nakupom tychto lietadiel chcel znizit zavislost prave na USA
Marty
04. 09. 2025, 14:31Slavoslav
tak u švédů to bylo už trochu tradiční s wigenem a drakenem nebo jak že se ten druhý model menoval, áha, no schválně pokud budu mít chvilku tak se na to zkusím podívat, měl sem za to že grippen puvodně vyšel z projektu ze kterého odstoupili tak jako Francouzi, ale faktické americké (tuším že motor a čert ví co eště) díly vyrábí licenčně Saab/subdodavatelé nebo ne?
Slavoslav
04. 09. 2025, 14:44Marty
Frantici vyvinuli alternativny motor ktory sa zvazoval do Gripenov, ale eurokridlo boli tazke stihacky kde Svedi neboli zapojeny. Co sa tyka motorov, myslim, ze pre verziu E/F uz beru z USA a licencncna vyroba isla do EúF kde to mas jedno. Aj nad licencnou verziou maju USA nejaku kontrolu a vedia zablokovat napriklad predaj tretej strane
Czertik
03. 09. 2025, 22:38slava
problem je v tom ze rafale ma posramocounou povest diky indickemu nezdaru, coz eurokridlo nema.
Slavoslav
04. 09. 2025, 05:56Czertik
rafale ma posramotenu povest u hlupakov co Polske aramdne velenie rozhodne nie je
Marty
04. 09. 2025, 18:03Slavoslav
armádní velení ne, jen mám trochu obavy o Polského prezidenta, to je eště lepší exot než náš Turek od okurek...
Czertik
04. 09. 2025, 19:02slava
takye onen sestrel dle tebe byl hlavne diky amaterismu indu a letoun je bez problemu ?
Slavoslav
04. 09. 2025, 19:18czertik
netusim, uz od minula od teba cakam popis tej sitiacie kedze v tom mas tak jasno a kde nic tu nic
Marty
04. 09. 2025, 19:22Czertik
o proesionalitě Indů bych si nedělal přílišné iluze, to už předvedli mnohokrát, zatímco co profesionalitu Pákistánců bych na druhý straně nepodceňoval, navíc i s horším vybavením se dá připravit vhodná léčka, tak že bych to nepřipisoval primárně nízké kvalitě Francozského stroje, ne nadarmo v 90tkách trrréovali Američané proti Francouzům než se jim povedlo na X-tý pokus prolomit elektronický boj Francouzských Mirragů, což by v reálném střetu znamenalo potopení hned několika jejich lodí, teprve poté se postavili Iráku kteýr měl z předchozího období mimo jiné Fancouzské vybavení
Czertik
05. 09. 2025, 22:44slava
co chces prsne rozebirat ? rafale sel k zemi nad uzemim indie, cili muzem vyloucit ze by pakistanci nachystaly past na nej nad svym uzemim.
ano, mohla selhat indicka vzdusna kontrole, ale nema snad mit rafale uzasnou elektroniku ktera by mela schopna napravit takoveto chyby ?
Czertik
05. 09. 2025, 22:46marty
jasne ze pakistanci maji profesionalneji vedenou armadu nez indove, to indove dokonce ukazaly v jednom svojem filmu.
a vhodna lecka ? ano, dokazu si ji predstavit nad vlastnim uzemim, ale nad cizim ? to by pakistanci museli byt mistri a indove dosahovat urovne rexika.
Slavoslav
06. 09. 2025, 04:08czertik
ako vravim, nastastie Polske MO nie je plne hlupakov
Marty
08. 09. 2025, 10:23Czertik
vzhledem k tomu jak se ten fašoun Módí znovu lísá k autorovi toho chatbota rexika bych řek že tam zásadní rozdíl nebude, no on dosah ne jen střel ale předevšim vybavení toho "miniawacsu" od SAABu je docela dost slušnej, tak že neni až takovej problém to zorganiztovat za své hranice
Pepík Knedlík
02. 09. 2025, 20:29A točíme se v kruhu co je výhodou a co ne. Predrazeny sroty nebo snadný servis ...
Podporovat bankrotaře není zrovna skvělá myšlenka.
Czertik
02. 09. 2025, 22:24knede ss
u rusu je to snadne, predrazeny srot a otresny servis.
Pepík Knedlík
05. 09. 2025, 00:59Czertik z popelnice
Tvá dyslexie a dysgrafie se dá léčit. Jenže ty líný Čechácek to nedáš :smile:
Rusko určitě nekoupí Saab nebo Rafale.
Pro český nebe jednoznačně Saab.
Czertik
05. 09. 2025, 22:47knedle ss
radsi liny chechacek nez pilny nacek jako ty.
Czertik
05. 09. 2025, 22:49knedle ss
a je jasne ze rusove nikdy nekoupi saab nebo rafale. protoze by ho nikdy neokazaly orovozovat, protoze jejich udrzba a ovladani je o 50 let pred myslenim vychlastanych ruskych muziku.
kdyz das opici psaci stroj, tak ti shakespeara skutecne nenapise.
Pepík Knedlík
08. 09. 2025, 06:57Czertik ADHD
Dyslexie je porucha, která souvisí se čtením. Jedná se o nejčastější poruchu specifického učení, postižený není schopný číst souvisle text, písmenka mu skáčí a u některých neví jak se čtou či co znamenají. Dyslexie bývá často provázena špatným psaním a špatným pravopisem. Czertik má problém s rozlišováním hlásek, nechce číst nahlas a čtený text si ukazuje prstem.
Dysortografie u Czertika:
Dysortografie je porucha pravopisu. Dítě se vykreslováním tvarů písmen vyčerpá natolik, že už si nedokáže ohlídat čárky a háčky, natož aby mělo čas na odůvodňování tvrdého a měkkého i.