EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Eurofighter Typhoon: Vítězství na nových trzích, nebo další drahá slepá ulička

 02. 09. 2025      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Polsko a Turecko jsou označovány jako nejpravděpodobnější trhy, kam se podaří evropskému Eurofighteru prorazit. Jsou však prodejní vyhlídky realistické a jaké faktory jsou ve hře?

AFCENT_tanker_refuels_Eurofighter_Typhoons_over_USCENTCOM_AOR_(8875971)Foto: Eurofighter Typhoon italksého letectva | Wikimedia Commons / Public domain

Eurofighter Typhoon je bezesporu působivým kusem letecké techniky. Má skvělý poměr tahu ke hmotnosti, což je klíčový faktor každého bojového letadla, disponuje též úctyhodnou rychlostí, dobrým doletem a na svou velikost skvělou obratností. Radar ECRS Mk 2 a modernizovaný systém elektronického boje jsou považovány za jedny z nejlepších. Na druhou stranu je letoun velký a drahý na pořízení i provoz, existuje velké množství verzí a tranche, má rozdělenou podpůrnou a provozní skupinu a nabízí omezenou realistickou exportní průmyslovou spolupráci. Nicméně mnoho těchto nevýhod se dá aplikovat i na konkurenční letouny.

Gripen E/F je novější, snáze se udržuje a disponuje obdobnými palubními systémy, výkonnostně ovšem zaostává. F-35 – pokud by se Block 4 dostal na export – nabídne lepší palubní systémy, nižší radarovou stopu a vnitřní nesení zbraní, na druhou stranu je výkonnostně slabší a na provoz výrazně dražší. Francouzský Rafale a nově verze amerických F-16 se nacházejí, stejně jako Eurofighter, někde uprostřed pomyslného grafu moderních bojových letounů. Je potřeba brát v úvahu ovšem i nadcházející šestou generaci letounů: americký F-47, anglo-italsko-japonský GCAP a francouzsko-německo-španělsko-belgický SCAF.

Nicméně každá další generace, jak už se mnohokrát ověřilo, přichází se zpožděním a výrazně překračuje původní rozpočet. Proto například Spojené státy na počátku tohoto roku nakoupily další letouny F-15EX Eagle II a jejich celkový počet v amerických ozbrojených silách stoupne na 129 kusů. A pro jednou se nejedná o politické rozhodnutí. Konstrukce letounu je osvědčená a má výkon a užitečné zatížení, které oceňují velitelé i piloti. Rodokmen je tedy u letounu důležitý a zde má Eurofighter Typhoon poměrně velkou výhodu.

IMG-TAI-TFXFoto: Turecký letoun Tai Kaan | Wikimedia Commons / Public domain

Státy Perského zálivu jsou dlouho považovány za zlatý důl v oblasti vývozu obranných prostředků. Zadávání veřejných zakázek je téměř výhradně politické, rozpočet je prakticky bezedný. A zde má Eurofighter Typhoon skvělou reputaci. Eurofighter zde silně odstartoval s objednávkou 72 letadel pro Saúdskou Arábii, o chvíli později následovaly Kuvajt, Katar a Omán. Kromě opakovaných zakázek ze Saúdské Arábie se v mediálních článcích často zmiňují Polsko a Turecko jako potenciální exportní příležitosti. Obě země jsou vysoce postavenými členy NATO s početnými ozbrojenými silami, ale hlavně s chutí výrazně modernizovat svůj vojenský inventář.

Polsko i Turecko jsou loajálními americkými zákazníky, ačkoliv po vyřazení Turecka z programu F-35 jsou vztahy napjaté. Obě země také disponují početným a moderním letectvem, Polsko do výzbroje zařadí americké letouny F-35, Turecko zase vyvíjí vlastní letoun TAI Kaan. Navzdory tomu se o Turecku i Polsku stále více mluví jako o budoucích uživatelích letounů Eurofighter Typhoon. Ale proč?

Pokud vezmeme Polsko jako první, tak mu chybí silný domácí letecký průmysl, ale čelí přímé hrozbě v podobě Ruska a sousedního Běloruska. Polsko tedy potřebuje co nejvíce zbraní. A s obranným rozpočtem ve výši 5 % HDP se nejedná o malý investiční fond. Nicméně obavy z Trumpovy zahraniční politiky poněkud mění politicky orientované zakázky. To je jeden z důvodů, proč je Eurofighter spojován s Polskem.

Druhým důvodem je, že letouny F-16 a F-35 nejsou vhodné pro všechny role a Polsku bude chybět těžká bojová stíhačka. A Varšava má zjevnou potřebu něčeho, co se dokáže velmi rychle dostat vysoko a zároveň s sebou nést těžký náklad.

Role, kterou izraelské stíhací letouny F-15 hrály v ničení íránských raket a dronů, sice není tím, co Polsko požaduje, nicméně se ukázalo, jakou roli těžké a rychlé stíhací letouny budou mít. Velké užitné zatížení a vysoká rychlost se v leteckém boji vzduch-vzduch ukazují jako klíčové. Vzhledem k současné politice je pravděpodobné, že evropští partneři Eurofighteru Polsku nabídnou konkurenceschopné ceny, podporu a průmyslovou angažovanost. Pokud se tedy Polsko vydá cestou těžších letadel a zároveň usiluje o užší evropskou spolupráci, zbývá mu jen jedna možnost.

Pokud si přiblížíme Turecko, tak pak již v minulosti mělo o Eurofighter zájem, primárně ovšem o jeho motory EJ200 pro letouny Kaan. Nakonec, a to především z důvodů duševního vlastnictví, byl místo toho vybrán General Electric F110. Vzhledem k tomu, že stejný motor využívá i F-16, jedná se o efektivní a prověřený motor, jehož konstrukce je ovšem již zastaralá.

Nicméně Kaan je letounem střední kategorie a podobá se jihokorejskému letounu KF-21. Soul se však opírá také o silnou flotilu F-15K, což Turecku chybí. Orientace na Spojené státy se také zmenšuje, vzhledem k Trumpově nevyzpytatelnému chování. Nedávno, 24. července, bylo podepsáno memorandum o porozumění mezi Tureckem a Spojeným královstvím, které bylo označeno za „velký krok“ k potenciálnímu prodeji Eurofighterů do Turecka.

Tyto trhy pro Eurofighter Typhoon nejsou jen ty, které si může dovolit ztratit, ale spíše ty, které si potřebuje získat. Politika a průmyslové aspekty budou pravděpodobně hlavními hnacími silami pro či proti takové dohodě.

Zdroj: Shephard Media

 Autor: Tomáš Svoboda

BRAVO SIX

Komentáře

POPUP