EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Evropa masivně zbrojí: CV90 se stává novou páteří mechanizovaných sil NATO

 16. 06. 2025      kategorie: Vojenská technika      46 komentářů

Koalice severských členských zemí NATO rozšířila 5. června 2025 svou společnou zakázku na bojové vozidlo CV90, které vyvinula švédská společnost BAE Systems Hägglunds AB, přední evropský výrobce obrněných bojových vozidel. Koalice, která původně sestávala ze čtyř zemí, nyní zahrnuje Norsko, Finsko, Švédsko, Estonsko, Litvu a Nizozemsko, což představuje významný pokrok směrem k vytvoření jednotných mechanizovaných sil v severní Evropě. Tato spolupráce, o které informovalo několik ministerstev obrany během zasedání ministrů obrany NATO v Bruselu, představuje milník v evropské obranné spolupráci v kontextu přetrvávajících bezpečnostních výzev na kontinentu.

cv9035nlFoto: Nizozemské CV9035NL | Markus Rauchenberger / Public domain

CV90 je pásové bojové vozidlo pěchoty, které spadá do kategorie moderních obrněných bojových systémů. Je navrženo tak, aby zvýšilo šance na přežití, mobilitu a palebnou sílu pěchotních jednotek a zároveň poskytovalo vynikající ochranu proti balistickým a výbušným hrozbám. CV90, které v současné době zařadilo nebo zařazuje do výzbroje 11 evropských zemí, včetně České republiky a Slovenska, nabízí modularitu a přizpůsobivost a je schopno plnit širokou škálu úkolů na bojišti, včetně přepravy vojáků, přímé palebné podpory, průzkumu a evakuace raněných. Nový společný plán nákupu počítá nejen s pořízením bojových vozidel, ale také integrovaných výcvikových systémů, munice a náhradních dílů.

Švédsko nasazuje 499 vozidel v různých variantách (a pět desítek poslalo na Ukrajinu a objednalo výrobu stejného počtu pro vlastní armádu), Finsko má 102 vozidel CV9030FIN, Nizozemsko 128 CV9035NL, stejná vozidla vlastní také Estonsko, které koupilo 44 kusů od Nizozemska (a nadále je označuje jako CV9035EE). Dánsko má 45 vozidel ve variantě CV9035DK (a objednalo 115 dalších ve verzi CV9035 MkIIIC), Norsko 104 CV9030N. Kromě severských zemí provozuje 186 CV9030CH Švýcarsko a 50 zmíněných kusů Ukrajina. Česká republika pořídila 246 kusů CV9030 MkIV, Slovensko 152 kusů CV9035 MkIV a Litva přibližně 100 kusů.

CV90, původně vyvinuté v 90. letech a od té doby neustále modernizované, se osvědčilo v náročných operačních podmínkách, včetně Afghánistánu, kde prokázalo vysokou mobilitu a vynikající ochranu osádky v komplexním prostředí. Nejnovější verze, jako je CV90 MkIV, se vyznačují vylepšenou digitalizací, pokročilými systémy řízení bojiště a zvýšenou účinností díky 35mm nebo 40mm automatickému kanónu (Česká republika zvolila 30mm zbraň). Dlouhodobý vývoj podtrhuje přizpůsobivost CV90 moderním požadavkům válčení a silnou průmyslovou podporu ze strany švédské společnosti BAE Systems Hägglunds AB.

Ve srovnání s jinými platformami stejné třídy, jako je německé BPV Puma nebo americké M2 Bradley, vyniká CV90 vyvážeností mobility, ochrany a univerzálnosti. Vynikající přizpůsobivost vozidla různým profilům misí, společné prvky u více uživatelských zemí a otevřená architektura pro budoucí modernizace poskytují rozhodující operační výhody. Standardizací na CV90 dosáhnou koaliční země bezkonkurenční interoperability, sníží logistickou složitost a dosáhnou významných úspor nákladů, zejména v oblasti společného výcviku a údržby.

Strategické dopady této zakázky jsou značné. Z geopolitického hlediska posiluje severní křídlo NATO a signalizuje společné úsilí Evropy o vytvoření interoperabilních sil schopných rychlého společného nasazení. Z vojenského hlediska posiluje odstrašující postoj států přímo sousedících s Ruskem nasazením soudržných a modernizovaných mechanizovaných pěších formací. Dohoda také odráží širší snahu NATO, inspirovanou poučením z války na Ukrajině, harmonizovat vojenské vybavení mezi spojenci s cílem maximalizovat operační synergii a udržitelnost v bojových podmínkách. Norsko má v rámci této dohody zakoupit přibližně 80 nových vozidel CV90, zatímco Finsko, Švédsko, Litva, Estonsko a Nizozemsko připravují podobné akvizice, což z této zakázky činí jednu z největších v oblasti obrněné techniky v Evropě v poslední době.

Tato prohlubující se iniciativa v oblasti společných zakázek představuje klíčový moment pro evropskou obranu. Je nejen příkladem účinné mezinárodní spolupráce v reakci na měnící se bezpečnostní hrozby, ale také vytváří precedens pro budoucí společné projekty v rámci NATO. Sjednocením svých obrněných vozidel na bojově prověřené platformě CV90 budují severské země soudržnou a odolnou strukturu sil, která posílí kolektivní obranu na dlouhá léta.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Martin F.

17. 06. 2025, 07:47

Pepíku, zatáhnout F 35 do článku o CV 90 ukazuje na tvoje komplexy z tohoto úspěšného letounu. Žádná F35 samozřejmě sestřelena nebyla, naopak Iránskou armádu F 35 rozkládá na čety a roty.

https://www.armadninoviny.cz/izraelska-f-35i-adir-ovladla-nebe-nad-iranem.html

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 18:38

Množí se správy o sestřelů F 35, ale Izrael rozumně vše popírá.
https://thecradle.co/articles-id/31370

https://www.samaa.tv/2087334943-israeli-f-35-jets-shot-down-by-iran-latest-reports-updates

A dokonce už armádní noviny sice z rozpaky, ale informuji :thumbsup:

Slavoslav

16. 06. 2025, 18:47

hej, vcera sa mnozili spravy ako Iran v priebehu hodiny zostrelil 10 Izraelskych lietadiel nad vlastnym uzemim.

len mi je divne, ze preco sa trotli ako ty a cokel pri takom mnozstve zostrelov stale musite odvolavat na fake zabery

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 18:54

Ty jsi nás chtěl nakazil jako nosič trotlovskych virů. Nepovedlo se Slavoslave.
Já píšu o třech a ty o 10. Kdo víc lže.

Slavoslav

16. 06. 2025, 19:10

knedlík

ty píšeš o troch f35 ktore iran nedokazal nijak dolozit a ja som ti dal dalsi priklad bachoriek z Iranu kde vcera tvrdili, ze za hodinu zostrelili 10 lietadiel, nikde som nespecifikoval model. ze nerozumies textu nie je moj problém


https://topwar.ru/266336-sluhi-o-polnom-podavlenii-iranskoj-pvo-silno-preuvelicheny-iranskoe-komandovanie-utverzhdaet-chto-za-chas-sbity-10-samoletov-vvs-izrailja.html

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 19:17

Já taky nepsal, že sundali 10 F35. Ty jsi napsal 10. To, že neumíš česky tě neomlouvá.
Ten odkaz znám.

Slavoslav

16. 06. 2025, 19:21

knedlik

kedze si predtym implicitnendefinoval v diskusii, ze hovoris o f35 tak ten co nevie citat a nechape zaklady logiky si tu ty. a stale netrpezlivo cakam na tie tvoje fotky zostrelenej F35.


inak, paci sa mi ako to tu hras na tajomneho po tom co si zistil, ze si ako inteligencna subnorma naletel ocividnemu fake a teraz nevies ako z toho von. pritom by na to stacil link na ten udajny zaber aby si ma znemoznil a nebol za neschpneho debila

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 10:42

Taky se stahují mracna nad F 35 v Unii?
Jak moc je F 35 "neviditelná", že Írán už tři stroje poslal k zemi. Poslední "neviditelny" F35 pilotovala žena.
Stojí vůbec za to?
CV 90 sice neletá, ale je velice povedený.

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 10:43

To vše nad Íránem.

Slavoslav

16. 06. 2025, 10:49

Knedlik

vies co je na tom sranda? ze Iran tu deklaruje desiatky zostrelenych lietadiel nad Iranom, zajatych pilotov a podobne a jediny dokaz ktory k tomu zatial dokazal ddaj je AI fake. Ci to nesotreluje tak ako rusak co sa chvali, ze zostrelil vyse 600 UA lietadiel

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 11:37

Hmm to je mi celkem jedno kolik letadel spadlo na východě. To je nezajímavý boj Slovanů, ale bohužel ty prasata z UA si žerou u nás z koryta hojnosti.
Podstatný je, že si Donald s Vladimirem domluvili priority ohledně války mezi Izraelem a Íránem.
Trump řekl zmíněné korespondentce ABC, že by byl otevřený tomu, aby se ruský prezident Vladimir Putin stal mediátorem v konfliktu Izraele a Íránu. Trump řekl, že Putin je připraven. "Zavolal mi ohledně toho. Dlouho jsme o tom mluvili,“ řekl americký prezident."
O UA ani slovo.
A tři F 35 zřejmě platí.

Slavoslav

16. 06. 2025, 11:50

Knedlik

podstatne je, ze tu zas onanujes nad zdrojmi z dezole webov kde je prianie otcom myslienky, lebo keby na uzemi Iranu padla F-35 ci ine Izraelske lietadlo zaplavia nas fotkami v ramci propagandy. Ze sme mali moznost zatial vidiet len svkosty ako toto hovori za vsetko

https://bsky.app/profile/deblasco.bsky.social/post/3lro477rgg22a

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 12:04

Slavo
Ano, zprávy z SSA jsou dezolátni, protože Donald mluví s Vladimirem :rofl:

Slavoslav

16. 06. 2025, 12:08

Knedlik

ale mna nezaujima tvoj odklon od temy, ja sa drzim tvojho blabolu z dezowebov o poctoch a druchoch zotrelenych Izraelskych lietadiel nad Iranom.

Ze uz aj tebe doslo, ze si tam za debila a teraz sa utekas skryt za Donika ktory mna vobec nezaujima, toho uz maju na haku vsetci co sa tyka jeho vyjadreni ktore sa menia 5x za den nie je moj problem. Kludne nech ta hreje mierotvorca Vovka pri srdiecku a uz vidime tie mierove rozhovory v moskve

Czertik

16. 06. 2025, 12:16

knedle ss

a kdy nam iranci ukazou zajate amicke piloty ? nebo iranci sou takovi retardi ze je nedokazali zajmout ?

Czertik

16. 06. 2025, 12:21

knedle ss

radsi budu zivit ukrajince nez rusa.

putin jako mediator ? hahahaha, clovek co zacina valku a vede ji a nechce ji ukoncit, ma ukoncit jinou valku ?

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 12:22

Napsal jsem a finito.
Když nevěříš hledej.

Slavoslav

16. 06. 2025, 12:32

Knedlik

Vovka je rpetilian co pracuje pre americku vladu ktoru tvoria iluminati a v rusakove vytvoril nacisticky rezim a napadol demokraticku Ukrajinu, aby v spolupraci s USA znicil slaviansky rusacky nador.

napsal jsem a finito
Když nevěříš hledej.

A ak nenajdes je to dokaz, ze si ouca ktoru uz dostali. Tolko k tvojim blabolom ktore nedokazes dolozit

Azor

16. 06. 2025, 15:13

Czertik.
"putin jako mediator ? hahahaha, clovek co zacina valku a vede ji a nechce ji ukoncit, ma ukoncit jinou valku ?"

Toto řekněte Doníkovi.Asi by jen tak nesouhlasil s tím přostředkováním.Proč???

Kdo by se teď bavil s někým, který podporuje agresora????

A jinak už proběhl telefonát Putina s vedoucími jak Izraele tak i Iránu.

A uvidíme zda nastane to(práce GP,který v tomto stojí za Putinem) - být rozhodčí Izrael,Irán,jak ohleně konfliktu Indie Pakistán.

"Je lepší mlčet,a být považovaný za hlupáka,než promluvit a odstranit všechny pochybnosti"

Salut.

Czertik

16. 06. 2025, 18:06

rexik

a jak gp yaridil ye bude prostrednik putin ? dokayes to ? nebo yase jen stekas ?

aport a haf.

Azor

16. 06. 2025, 19:11

Czertik.
"a jak gp yaridil ye bude prostrednik putin ? dokayes to ? nebo yase jen stekas ?"

Praxe je kriterium pravdy ! ! !

Souhlasil Doník?? A uvidíme jak se vyjádří Izrael a Irán. Putin tam telefonoval, že nemá co na práci???

Salut.

Czertik

16. 06. 2025, 21:26

rexik

ano, putin nema co na praci, na ukrajine pravidelne dostva pres hubu, kdy zisky uzemi se poctikaji na kilometry za mesic.

a to tvoje kriterium pravdy se ma ukazat kdy ? u toho ze rusko zvitezi kazdym tydnem, jak tu pises polsedni 3 roky ?

diky ze potvrzujes ze si lhar.

aport a haf.

Czertik

16. 06. 2025, 12:15

knedle ss

a mas jedinou fotku sestrelene f35 ?
a co rikas na ruske su57 proc ty ani nevzletaji ?

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 12:52

Czertik
Mám F35 s Davidovou hvězdou "odpocivajici" na zemi s ještě zhavou rourou. Celkem dva piloti jsou v zajeti a z toho jedna ženská a záleží jak budou sdilny k informacím.
V článku se uvádí, že celkem zachovany vrak poslouží logicky k výzkumu i předání info pro Činu a Rusko.
PVO Bavar 373 je zřejmě funkční velmi dobře a jiný stroje by asi měli velký potíže.

Slavoslav

16. 06. 2025, 13:19

ta s tou zhavou rurou je ta co je aj v odkaze co som ti poslal? ta bola obzvlast nezbedna, ta sa cestou skrizila s F16 ci s niecm podobnym. Mal by tu pracu AI cka niekto kontrolovat v centrale propagandy, lebo takto ste za debilov

Slavoslav

16. 06. 2025, 13:22

Knedlik

to bude tato vsak?
https://bsky.app/profile/deblasco.bsky.social/post/3lro477rgg22a

ako chapem, pre debilov a vatnikov dobre, ale ak si niekto pozrie ako ma smerovku umiestnenu F-35 tak mu dojde, ze ho ojebavaju a to nepekne

Slavoslav

16. 06. 2025, 13:34

musis rozkliknut fotky, druha v poradi bude ta o ktorej snivas

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 13:37

Proč sem dáváš fejk? Oni jsou reálný fotky bez ia:rofl:

Slavoslav

16. 06. 2025, 13:42

Knedlik

lebo marne cakam na to kedy ich sem nalinkujes a kde nic tu nic

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 13:52

A proč?
Nejsem tvůj privátní Google ..
Pamatuješ :rofl:

Slavoslav

16. 06. 2025, 13:54

Knedlik

lebo trepes picoviny a ty to dobre vies :)
Ako som napisal, keby tie masiny spadli na uzemi Iranu je toho plny internet, nie, ze o tom vie nejaky Knedlik ktoremu toz rejme do posty samotny vovka s Donikom poslali

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 14:01

Vážně? :rofl: A taky jsou fotky skutečných F 35 na netu.

Slavoslav

16. 06. 2025, 14:25

ano Knedlik, na nete je kopa fotiek skutocnych F-35 o tom nepochybujem.

Ale skratim to, nie je tam zatial ziadna kde by ola F-35 zostrelena v Irane a kedze inokedy nemas problem svoje zdroje zmienit to ako sa tomu vyhybas v tomto pripade o mnoho svedci. A som ochotny sa stavit, ze tu s dymiacou rurov si myslel presne tu ktoru som ti aj nalinkoval, len ako spravny vatnik si dovtedy ani nevedel, ze si sa nechal ojebat a zral si to seno ktorym ta krmi propaganda

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 14:28

S tou rourou jsem si ten vrak "vylepšil" sestreleny stroj je v noci a kolem běhají Iracani

Slavoslav

16. 06. 2025, 14:34

a je ten zostreleny stroj teraz s tebou v miestnosti?

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 14:43

Ano je a štěká :thumbsup:

Slavoslav

16. 06. 2025, 14:49

tak, ze Cokla pozdravujem a nezabudni ho vyvenčiť, dnes som ho tu ani nevidel. co ti ostal topanky tak si ho nepustil k netu?

Pepík Knedlík

16. 06. 2025, 14:52

Má svoji wifi i obojek. :rofl:
Už jsi našel F35?
Military Watch Magazine
https://militarywatchmagazine.com
Iran Shoots Down Third F-35 Fighter, Captures Second Pilot: What Are the ...

Azor

16. 06. 2025, 15:27

Czertik

Pepík Knedlík
"Czertik
Mám F35 s Davidovou hvězdou "odpocivajici" na zemi s ještě zhavou rourou.

https://www.pokec24.cz/wp-content/uploads/2025/06/F-16--800x445.jpg


Jiný pohled,než ten váš -
https://simplicius76.substack.com/p/true-promise-3-iran-responds-with

Na co že to taky stříleli Izraelci v Iránu??

https://cz24.news/wp-content/uploads/2025/06/scale_1200-16.jpeg

100 psů,zajícova smrt.
https://southfront.press/israel-attempted-to-assassinate-senior-houthi-leader-group-hit-back/

Salut.

Slavoslav

16. 06. 2025, 15:37

Knedlik

takze sa odvolavas na clanok ktory sa odvolava na Iranske zdroje a ktory je bez jedineho dôkazu? pricom aj autor clanku voli slova tak, aby bolo jasne, ze ide o iranske tvrdwnie bwz dokazu?

TVaxCZEU

16. 06. 2025, 16:22

Azor
ten 1. odkaz?
Myslíš to foto stíhačky, který má čumák od F22, tělo po F-22, motor po F-16, Davidovu hvězdu, která má být u kokpitu má u motoru. Levé křídlo jako by bylo sundáno a né odtrhnuto, kokpit vypadá nedotčen, ocasní křídlo vypadá, jako by bylo přilepeno herkulesem a zase. Bylo sundáno, neodtrženo po nárazu?
To berete jako super zdroj?
Pokud by F35 byla sestřelena
a) takhle v „relativně“ vpohodě stavu by nepřistála a určitě by hořela
b) ty kusy kolem draku by byly rozházené hodně daleko od sebe a né, že budou do 1m u té stíhačřky.
Samotné záběry, kde prolétávali Izralelské F-16I a bez probému pobláznily Íránskou PVO tomu taky nedodávaj moc

Azor

16. 06. 2025, 17:47

TVaxCZEU

Nejsem expert přes letadla, zda ten zdroj,Martjanov, si vymýšlí,tak to nemohu posoudit,zda to je F35,či něco jiného.
Ale pokud se nemýlím,tak USA nikomu neprodalo F 22.

Slavoslav

16. 06. 2025, 18:03

ano cokel, ten zdroj je podcod pre debilov co si ani nie su schopny pozriet fotku F-35 a skocia na kazdu blbosť. takze pre teba

Czertik

16. 06. 2025, 18:08

knedle

a muzes me vyvseetlit jak ta roura muze byt jeste zhava , kdyz je letoun sestreleny ?
aaaa, uz viiiiiiiim, fotili to termalni kamerou, ze jo ?

a kdyz maji zajete piloty, proc je nikde neukazaly ani nerrkly jejich jmena ?

Czertik

16. 06. 2025, 19:06

rexik

ta tvoje prvni fotka..to f-35 prefikla koho ve vzduchu ze se narodilo tohle ?

rexiku, rexiku, nikdo nerikal ze iran nestrilel rakety na izrael, ci  nemel zasahy, ale jen to ze iran bojuje jako rusko - utoci na velke plosne cile, protoze nema presne rakety na bodove zasahy, narozdil od izraele.

to, ze iranci obcas trefi dulezity cil je logicke, pri poctu raket co pali...rozbite hodinky taky 2x denne ukazuji spravny cas.

a ty oji hutove? niceho nedosahly, takze tak.
aport a haf.

Slavoslav

16. 06. 2025, 09:00

sorry za OT, minule som tu vieol debatu o EU SAM systemoch. Zdroj je sice z rusakova, ale velmi zaujimavy a topwar ked clovek odfiltruje propagandu o uspechoch rusackej armady kde bez hanby kazdy den obsadzuju tu istu dedinu je vcelku hodnotny informacny zdroj

https://en.topwar.ru/262567-mest-danii-trampu-sampt-vmesto-patriot.html