EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Firma Suchoj zahájila vývoj nové modifikace ruského letounu Su-30SM

 16. 07. 2019      kategorie: Vojenská technika      11 komentářů

Podle ruské agentury Interfax, která se odvolává na své zdroje v leteckém průmyslu, zahájila společnost Suchoj ve spolupráci s výrobní firmou Irkut vývoj nové pokročilejší modifikace víceúčelového bojového letounu Suchoj Su-30SM.

Nová modifikace má nést označení Su-30SMD (D = dorabotannyj / upravený) a má se vyznačovat především instalací novějších motorů Saturn Al-41F-1S, které jsou v současnosti montovány do jednomístných strojů Su-35S generace 4++.

Zkušební lety prototypového letounu modifikace Su-30SMD jsou naplánovány na příští rok. Pokud budou při zkouškách naplněna všechna očekávání, tak budou motory Al-41F-1S postupně namontovány do všech vyrobených Su-30SM.

Psali jsme: IS-3: sovětský těžký tank, který již nestihl zasáhnout do bojů 2. světové války

Su-30MS.mil.ru.CC BY.4.0
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | mil.ru, CC BY 4.0

Letouny Su-30SMD budou pochopitelně spolu s novými motory vybaveny i novějšími palubními systémy, čímž se celkově svými schopnostmi výrazně přiblíží typu Su-35S. Sjednocení většiny použité techniky u typů Su-30SM a Su-35S je dlouhodobým záměrem ruského letectva, který má přinést finanční úspory. 

Motory Saturn Al-41F-1S (známé též jako izd.117S) jsou jednotky s řízeným vektorem tahu. Maximální tah těchto jednotek v režimu s přídavným spalováním může krátkodobě přesahovat 142 kN. 

Psali jsme: Nové ruské bojové vozidlo 2S38

Suchoj Su-30 (kód NATO „Flanker-C“) je ruský víceúčelový bojový letoun. Jedná se o další vývoj typu Suchoj Su-27 s cílem vyrobit víceúčelový letoun, schopný na rozdíl od Su-27 i plnohodnotné role stíhacího bombardéru.

Air-to-air_with_a_Russian_Air_Force_Sukhoi_Su-30SM
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | Wikimedia Commons

Důraz úprav byl především kladen na prodloužení doletu a použití široké palety protizemní výzbroje. Tento vysoce ceněný bojový stroj je díky použití nových technologií a materiálů schopný ničit vzdušné i pozemní cíle širokou škálou řízené i neřízené výzbroje za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci i během vedení intenzivního radioelektronického boje. Některé varianty Su-30 zvyšují manévrovatelnost použitím měnitelného vektoru tahu výstupních trysek motorů a tím zlepšují manévrovací schopnosti letadla.

První dva sériové Su-30SM (Flanker H) (v.č. 10MK5 1001 a 1002 / černá 01 a 02) se od vzletové dráhy poprvé odlepily dne 21. a 25. září roku 2012. VVS oba zmíněné stroje převzalo dne 22. listopadu 2012. Jejich provozovatelem se stalo 929. GLIC (Státní letecké zkušební středisko) z Achtubinska. Tomu dne 19. prosince toho samého roku následoval podpis objednávky na dalších 30 sériových strojů. 

Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM v akci / YouTube

Prvních pět letounů typu Su-30SM (Flanker H) si Ruské VMF objednalo v prosinci roku 2013. Přestože byl termín předání těchto strojů stanoven na rok 2015, první tři z nich (10MK5 1002 / modrá 35, 10MK5 1003 / modrá 36 a 10MK5 1004 / modrá 37) se do oblak poprvé vydaly již dne 30. května, 31. května a 15. června roku 2014. Důvodem tak rychlého plnění zmíněné zakázky se stal značný spěch VMF na přeškolení personálu 43. OMŠAP (samostatný pluk námořních útočných letounů) Černomořské flotily, který tehdy provozoval již ne zcela vyhovující nadzvukové taktické bombardovací letouny typu Su-24M (Fencer D), na tento typ.

Sukhoi_Su-30SM_in_flight_2014
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | Wikimedia Commons

30. září 2015 začalo Rusko v Sýrii letecké operace proti ozbrojeným odpůrcům režimu Bašára al-Assada. Vedle bojových letadel Su-25SM, Su-24M a Su-34 se poprvé do bojových operací zapojily i stroje Su-30SM, které jim poskytují vzdušné krytí. V listopadu, kdy se do bombardování zapojily i strategické bombardéry, poskytovaly Su-30SM doprovod také letadlům Tu-160.

Původně se na letecké základně u města Latakia nacházely 4 stíhačky Su-30SM, avšak do prosince jejich počet vzrostl až na 16 kusů. Letadla Su-30SM jsou vyzbrojena protiletadlovými střelami s infračervenou naváděcí hlavicí R-73 a protiletadlovými střelami s poloaktivním radiolokačním naváděním R-27R/ER. Na některých záběrech ze syrské základny jsou tato víceúčelová letadla vybavena i železnými pumami FAB-250. Dá se tedy předpokládat, že se kromě vzdušného krytí účastní útoků proti pozemním cílům.

CENOVÉ BOMBY (3143)

Komentáře

Omny

23. 07. 2019

Cyklista - je vidět, že tomu zhola nerozumíš. I současný SU-30 je moderní, konkurence schopný stíhač. Plánovaná modernizace se týká, že dostane komponenty využívající nyní SU-35, které už také pár let lítá....takže tvůj příspěvek je pouhá demagogie nic jiného. SU-30 je zastaralý asi jako F-15E.

cyklista

19. 07. 2019

Mílý Jíro, jedině idiot by rušil velmi ziskovou a perspektivní výrobu. Mimochodem, co myslíš, kde platí škodovka daně? A ještě, copak je škodovka jediná firma u nás?

Jíra

18. 07. 2019

Hm, prosím pěkně a komu že ta zmiňovaná Škodovka patří ? Stačí lusknuti prstů vlastníků a výroba se zruší, přesunem, či přeruší. A vlastník je kdo....? Tak se mi zdá, že zůstaneme u té montovny, že ?:relaxed:

cyklista

18. 07. 2019

Jíro, žádnou montovnou nejsme, ty lidi jinak zaměstnat nejde, aspoň nevím o tom, že by tam musel jít pracoval nějaký atomový vědec, nebo jiný vzdělaný člověk. To je zas propaganda. Mimochodem, jak se třeba škodovka liší od libovolné obrovské fabriky za komančů? Nápověda: vyrobí 10x víc aut s prakticky stejným počtem lidí.

Jíra

18. 07. 2019

Rád čtu zdejší články ale i komentáře. Vždy by pro nás mělo být na prvním místě Česko. Velmoci ať už Rusko nebo USA si budou dělat co chtějí bez ohledu na veřejné mínění. A k tomu patří i propaganda. Vždy záleží v jaké sféře vlivu se ten který stát právě nachází. Bohužel vstupem do EU jsme se vzdali jisté části státní svébytnosti a naše zahraniční politika nemůže vydělávat na tom, že díky naši minulosti jsme byly zadobře jak s Palistinci, Sýrii, Íránem, Lybii, Severní Koreu a podobně. A vzhledem ke změně politiky od roku 1989 pro změnu se západním světem. Tento kapitál jsme bohužel promrhali a stali se montážní dílnou bez vlivu na dění ve světě. A tak si každý může svobodně vybrat jestli chce jít směrem na vychod či západ a nebo svým vlastním. Já vždy beru ten vlastní a kdybych neměl na výběr tak vždy je lepší být v zajetí na Floridě než na Sibiři

cyklista

18. 07. 2019

Milý Olegu, existuje pořekadlo: když má něco zobák jako kachna, když to něco kváká jako kachna, tak to nespíš bude kachna.
Když tady tapetuješ bolševickou propagandu, tak můžeš přísahat na svatého Ježíše nebo svatého Stalina, nebo klidně svatého Hitlera, ti dva poslední se vůbec nelišili, že nejsi komunista, to je úplně jedno.
V Londýně jezdí metro od roku 1863 dodnes, a bez komunistů. V Rakousku vystavěli spoustu přehrad a kupodivu bez komunistů, v západním Německu postavili za stejné období poměrně víc a větších bytů než u nás a taky bez komunistů.
Ty vole, máme spoustu úspěšných firem, které vyváží do celého světa, jen nikdo nepotřebuje kolem toho dělat nějakou propagandu a hlavně to jde daleko lépe bez zasahování nějakého idiota s rudou knížkou.
V roce 1947 jsme pořádali sbírku na válkou zbídačelé Rakousko, v roce 1989 po otevření zadrátované hranice jsme se jezdili dívat, jak moc nás za těch 40 let komunistického ráje předběhli.
Působíš dost zapškle. Ale nech kozy sousedů na pokoji, když tobě zřejmě už dávno chcípla.

cyklista

17. 07. 2019

Omny, pokud umím číst, tak v článku se mluví o zásadní modernizaci letadla, nových motorech. Zastaralé původní letadlo samozřejmě lítá, pouze ten skvělý plánovaný konkurenceschopný stíhač je teprve někde ve hvězdách.
Olegu, nevím čím, to je,ale v tom emerickém strašném nepřátelském zdravotním systému žijí lidi průměrně tak o 15 let déle než v Rusku. Nechceš se nad tím zamyslet? Třeba přestaneš ze sebe dělat troubu.

Omny

17. 07. 2019

je to logický krok, že se tyto moderní letadla nadále modernizují. Kansan: můžeš vysvětlit co ti na té větě připadá tak vtipné? Nějak jsem nepochopil a myslím, že nejsem sám...
Cyklista: letadlo na obrázku lítá už několik let pro tvojí informaci, nasutduj si jak dlouho lítají SMčka -než plácat hovadiny

cyklista

17. 07. 2019

Víš, milý Olegu, já Rusku vůbec nepřeju, že nejste schopni vyrábět konkurenceschopné výrobky a musíte to dohánět propagandou, že se třeba zdravotnictví dosud nevyškrabalo z komunistického svrabu, že diktátorský systém mezitím plynule přešel do systému oligarchie s šílenými sociálními rozdíly.
Ale za to nemůžu já, za to můžou lidi jako ty.

cyklista

16. 07. 2019

Drobné upozornění pro djaďu ada: letadlo je zatím na obrázku a nelítá. A vzhledem k tomu, že modernější letadlo SU 57 je o generaci pozadu za us a nato konkurencí, není pochyb, že tohle bude zaostalé ještě více (až a pokud vůbec bude létat).

Uncle Hell

16. 07. 2019

... krásná mašina! v rukou ruských pilotů jde o velice slušný nástroj vzdušného boje lehce držící krok s us a noto konkurencí ...

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací