EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Francouzský senior se omylem katapultoval během letu ve stíhačce

 04. 05. 2020      kategorie: Události      1 komentář

Čtyřiašedesátiletý senior dostal od svých kolegů k narozeninám let stíhacím letounem. Před letem ovšem došlo k mnoha bezpečnostním pochybením a nebohému seniorovi se tak podařilo se ze stíhačky katapultovat. Naštěstí vše dobře skončilo.

obr_01
Foto: Senior se omylem katapultoval ze stíhačky během vyhlídkového letu (ilustrační foto) | Wikimedia Commons

Vyšetřovací kancelář francouzského úřadu pro bezpečnost státního letectví (BEA-E) před nedávnem zveřejnila případ velmi neobvyklého incidentu, který se odehrál loni 20. března. Čtyřiašedesátiletý muž dostal od svých kolegů ze zbrojařské firmy netradiční dárek k narozeninám – let stíhacím letounem Dassault Rafale B. Dárek zařizoval jeho kolega, bývalý pilot letectva.

Psali jsme: Military camp PROSEČ 2018

Ve Francii jsou „zážitkové lety“ ve stíhačce celkem běžné, zvláště pak pro významné osobnosti. Podle předpisů musí každý civilista projit detailní lékařskou prohlídkou nejméně 4 dny před letem, aby následně měl dostatek času pro fyzickou i psychickou přípravu. V tomto případě se ovšem na předpisy nehledělo, jelikož vše zařídil bývalý pilot z řad kolegů. 

obr_02
Foto: Katapultovaný důchodce bezpečně dosedl na zem | screenshot YouTube

Jako první se tedy podcenila lékařská prohlídka, která proběhla zběžně a jen několik hodin před letem. Doktor seniorovi let povolil, nesměl se však vystavit negativnímu přetížení. Další chyba následovala, když se tuto informaci od doktora nikdo nenamáhal říct pilotovi stíhačky. Poté následovalo další pochybení, kdy senior nebyl proškolen, jakým způsobem funguje jeho výstroj a nikdo mu ani nepomohl usednout do stíhačky. 

Psali jsme: Vojenský pochod 2014 s podporou AČR

Důchodce neměl správně nasazené anti-G kalhoty, neměl připevněnou helmu, kyslíková maska nebyla připojena k systémům letounu a neměl dotažené bezpečnostní pásy na sedačce. Nutno podotknout, že se nejednalo o běžný zážitkový let s civilistou, naopak se pilot spolu se seniorem zúčastnili běžného cvičení. Po startu začal pilot stoupat v úhlu 47° v rychlosti kolem 500 km/h, při čemž došlo k přetížení +4G. Následně pilot stroj vyrovnal, díky čemuž byli oba muži ve stíhačce vystavení negativnímu přetížení -0,6G. Senior začal být velmi nervózní a začal panikařit. Instinktivně se tak pokusil chytit nejbližší věci po ruce. K jeho smůle to byla páka katapultu.

obr_03
Foto: Stíhací letoun Dassault Rafale B, který je používán letectvem i námořnictvem Francie | Wikimedia Commons

Okamžitě po zatažení páky došlo k odstřelení krytu kokpitu a senior byl vystřelen ze stíhačky. Zde se objevila první závada. Po vystřelení sedačky by se totiž měl nafouknout plovák. To se ovšem nestalo. Naštěstí byl muž katapultován nad pevninou, ovšem okamžitě po vystřelení muž ztratil neupevněnou helmu i s maskou.

Další technická závada zachránila pilota i celý letoun. Během katapultu by totiž měli být vystřelení oba členové posádky. To se naštěstí nestalo. Zkušený pilot tak s narušenou aerodynamikou a vychýleným těžištěm dokázal letět dál. Nahlásil incident a nad neobydlenou oblastí se vrátil zpět na základnu. Bezpečnostní panel v tu dobu hlásil snad všechny závady. Se strojem pak pilot úspěšně přistál a urychleně stroj opustil. Hrozilo totiž, že jeho sedadlo bude opožděně vystřeleno.

Vše nakonec dobře dopadlo a senior utrpěl jen několik lehkých zranění. Muž tedy nakonec dostal dva dárky – let stíhacím letounem a seskok padákem. Budiž tato událost poučením pro příště, že bezpečnostní opatření by se neměly obcházet. BEA-E na základě tohoto incidentu podala návrh, aby vyšetření probíhalo alespoň 10 dní před letem.

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

RiMr71

04. 05. 2020

LOL, vot éto těchnika

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací