EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Hodnota ukořistěného vojenského materiálu Tálibánem odpovídá rozpočtu ČR na příští rok

 06. 09. 2021      kategorie: Události      65 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Takhle rychlý postup Tálibánu Afghánistánem, jaký jsme v posledních týdnech mohli sledovat, očekával jen málokdo. Naděje vkládané do ANA (Afghánská Národní Armáda) se rozplynuly z několika zásadních důvodů. O nich však tento článek nebude, níže se spíše zaměříme na přehled, co všechno Tálibán během svého postupu získal. 

Podle posledních zpráv ukořistil Tálibán vojenské vybavení v hodnotě téměř 2 biliony korun, konkrétně 1 997 800 000 000, což je jen o málo více, než je rozpočet České republiky na rok 2022, ten má hodnotu 1 875 696 075 118 korun.

Tálibán ukořistil přibližně 550 000 ručních zbraní, z toho 358 530 pušek, 126 295 pistolí a 64 363 kulometů.
Před pár měsíci jsme psali o dodávkách 640 obrněných vozidel Afghánským silám, v současné době díky rozpadu ANA provozuje Tálibán již 22 174 vozidel Humvee, což je ohromné číslo.  Kromě nich také provozuje všech 517 vozidel MSFV (Mobile Strike Force Vehicle), což jsou kolové obrněné transportéry vycházející z amerického obrněnce M1117 Guardian, které vyvíjela společnost Textron Marine & Land Systems speciálně pro afghánskou armádu.

vozidla_01Foto: Vozidla Humvee, které obdržel Afghánistán darem od USA v dubnu tohoto roku. | Afgánské ministerstvo obrany

Prvních 18 vozidel ve třech konfiguracích (obrněný transportér, kolové bojové vozidlo pěchoty, obrněná ambulance) bylo do Afghánistánu dodáno již v listopadu 2011. Vozidla sloužila v jednotkách velmi rychlé reakce Kandak. Verze bojového vozidla pěchoty je vybavena plně otočnou věží se 40mm automatickým kanónem a lafetovaným kulometem ráže 12,7mm, obrněný transportér má místo otočné věže plně otočné otevřené střeliště OGPK, známé například z vozidel Humvee. Ambulance je neozbrojena, má ovšem zvýšenou výšku. Afghánistán obdržel celkem 352 KBVP, 142 OT a 23 ambulancí.

Tálibán ukořistil také 155 moderních vozidel MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – obrněné vozidlo se zvýšenou odolností proti minám), konkrétně se jedná o vozidla International MaxxPro amerického výrobce Navistar Defence MaxxPro Dash. Vozidla International MaxxPro také využívali čeští vojáci v Afghánistánu. Jedná se o ta ikonická vozidla s českou vlajkou na chladiči motoru. Z pásových obrněnců Tálibán ukořistil 169 dnes již poměrně zastarávajících pásových transportérů M113.

Kromě toho Tálibán ukořistil také 42 000 osobních automobilů, pick-upů a SUV, 8 000 nákladních automobilů, více než 16 000 kompletů nočního vidění, 162 kusů rádiové techniky a 176 kusů dělostřelectva.

Tálibán obnovil také své letectvo, ukořistil totiž zhruba 200 kusů letecké techniky. Mezi nimi více než 100 vrtulníků, z toho spolehlivě víme, že Tálibán provozuje 33 transportních vrtulníků Mi-17, 33 transportních vrtulníků UH-60 Blackhawk a 43 lehkých víceúčelových vrtulníků McDonnell Douglas MD 500 Defender. Tálibán má nyní také silné transportní letectvo sestávající ze čtyř čtyřmotorových transportních letounů C-130 Hercules a 28 lehkých užitkových letounů Cessna 208 Caravan. Bojové letectvo  zahrnuje 10 lehkých bojových letounů Cessna AC-208 Combat Caravan Light Attack Aircraft a 23 turbovrtulových bojových letounů Embraer EMB 314 Super Tucano.

A-29_Over_AfghanistanFoto: A-29 Super Tucano Afghánského letectva | U.S. Air Force photo / Staff Sgt. Larry E. Reid Jr. / Public domain

Významnou kořistí je také několik přístrojů ke zjištění biometrických údajů afghánských spolupracovníků se zahraničními silami, což může být fatální pro tisíce lidí.

Zdroj: NBC News, France24, the Wall Street Journal

 Autor: Tomáš Svoboda

CENOVÉ BOMBY 600)

Komentáře

Czert

11. 09. 2021

Karlik
"Podívej se na mapu na ostatní,... ostatní stříleli.Tohle srabáctví už nikdo neomluví.Všichni v Evropě se aktivně bránili i to nejmenší Lucembursko pár hodin,"

Ostatni byly napadeni kretene. Nebo napis odkaz kde ze to nemci vyjednavali s lucemburskem ci jinymy staty jestli bojovat nebo obsadit bez boje.

Czert

11. 09. 2021

Ivan
Nad karlikem se nema smysl rozcilovat, je to slovansky nacek, ktery si mysli ze kdyz poleze germanum do analu, tak ho mezi sebe prijmou, ale pri sve omezene mozkove kapacite nikdy neuvidi, ze pro ne by byl prinejlepsim 4 rady nemec, nebo jeste spis slovansky povl a luza.

Czert

11. 09. 2021

Karlik
Tvoje znalisti sou mizerne, skutecne si je zopakni.

"Neexistuje žádný dokument, který by něco takového potvrzoval. "francie ktera doslova rekla" "
Skutecne ne? A rika ti neco slovo mnichov? A oficialni diplomaticka konference ktera ji predchazela?

A k tem ceskym stavum, hahahaha, vtipne, proti jajemu jrali ceske stavy ses schopen najit, ale kdo byl kralem ceskych stavu uz ne?
Hodne selektivni umeni vyhledavani. Ano pisu vyhledevani, protoze bez guglu by si to nevedel.

karel3

09. 09. 2021

ivan
"a jeden hňup zde napadá Beneše, že ustoupil Hitlerovi.... doporučuji mu se aspoň podívat na mapu Evropy, Frantici byli cca 10x větší a vzdali se za necelé dva měsíce..."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fńuky, fňuky,.... :joy:
Podívej se na mapu na ostatní,... ostatní stříleli.
Tohle srabáctví už nikdo neomluví.
Všichni v Evropě se aktivně bránili i to nejmenší Lucembursko pár hodin, jenom slovanský průjem to vzdal předem, aby mohl kňourat u piva a nakonec nazval největšího zbabělce, zloděje a ruského patolízala "prezidentem osvoboditelem". :joy:
Ty kopyta za 5 měsícu nezničili ani náboj, ani tkaničku od bot a jako tupé muly s úklonou všechno předali Wehrmachtu. Němci museli asi čumět na "vojáky". :joy:

ivan

09. 09. 2021

klídek, zbraně nejsou v plném rozsahu pro Taliban, ale USA potřebuje dodat "nenápadně" zbraně někomu jinému a Talibové potřebují peníze, tak to prodají.... USA se bude křižovat, že tam by přeci oni mírotvorci zbraně nikdy nedodali, Talibové budou dál financováni patřičnými tajnými službami a komu se mělo "nenápadně" dodat vojenský materiál.... tomu se dodal.
a my budeme dál číst nesmysly v hlavních zprávách.
a jeden hňup zde napadá Beneše, že ustoupil Hitlerovi.... doporučuji mu se aspoň podívat na mapu Evropy, Frantici byli cca 10x větší a vzdali se za necelé dva měsíce a to měli cca 300tis britských vojáků plně vyzbrojených a nestihli se ani evakuovat jak je Hitler hnal. Takže Beneš uhrál neskutečně dobře karetní hru s neskutečně špatnými kartami. A kdyby se ten inteligent podíval kolem nás.... Němci 1/3 hranic, Rakousko, Polsko s neskutečně špatnou armádou (za 14 dní padla) a pak zbývá fašistické Maďarsko a hranice se SSSR bych neomentoval. A pevnosti postavené z 1/100. Tomu se mělo bránit? s pátou kolonou Němců v pohraničí??

karel3

08. 09. 2021

Ondra
"Díky Karle, už aspoň chápu tvůj nadřazený postoj. Slované se prostě s pouliční směsí nemůžou rovnat :thumbsup:"
----------------------------------------------------------
Hlavně, abys tím Slovanem skutečně byl. :slight_smile:
Nemám pocit nadřazenosti, jenom mě "štve" to věčné lhaní, fňukání, chování podsvinčat a řeznických psů. :slight_smile:

Vinaři dobře vědí co dělají, když ladí cuvée. :slight_smile:

Ondra

07. 09. 2021

Díky Karle, už aspoň chápu tvůj nadřazený postoj. Slované se prostě s pouliční směsí nemůžou rovnat :thumbsup:

karel3

07. 09. 2021

Ondra
"Karle3, i přesto všechno co jsi tady napsal se nestydím za to,že jsem slovan."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Určitě jsem horší než vy. Čteš přece ty moje drzosti každý den.

A skutečně jsi, nebo si to jenom myslíš ?
Volils MZ, protože se chová "lidově", jako mužik, jako ty ....? :smile:
Kdyby ses za to nestyděl, tak to slovo napíšeš s velkým S, podle pravidel českého pravopisu. :slight_smile:Vlastně ne, kašleš na to jako správný Slovan. :smile:
Já jsem z matčiny i tátovy strany velký mix. Většina genů je germánských a trochu keltských zhruba v poměru 4/2 ze severozápadní Evropy, z asi 16% Slovan z jihu Evropy od Středozemního moře a nějaký procenta od Mrtvého moře a Skandinávie.
Osobně si myslím, že je to hodně daný výchovou.
Když někdo chce žít jako Rus a i se tak chová, tak je to jeho problém (vizitka).
I vzdělaný distingovaný profesor, může být geneticky většinový Slovan... Z distingovaných profesorů ovšem není populace ČR. Docela třeba zírám, jak toho někteří jedinci vědí málo o zemi, kde se narodili a kde žijí....
Čekám, kdy od genetiky přejdeme k technice a technologiím...

Ondra

07. 09. 2021

Karle3, i přesto všechno co jsi tady napsal se nestydím za to,že jsem slovan. Tak řekni co jsi zač, nebo se stydíš ? Notak Karlíku, přece nemůžeš být horší než my ne. Tak s pravdou ven, ty modele dokonalýho člověka :face_with_raised_eyebrow:

karel3

07. 09. 2021

Czert
"Vtipne, vzdyt to byla prave francie ktera doslova rekla, ze se cesi branit nesmi."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Neexistuje žádný dokument, který by něco takového potvrzoval. "francie ktera doslova rekla" bude asi vymyšlená mantra. I kdyby, tak každý dospělý má svůj rozum a hrdost. Armáda stála mobilizovaná na hranicích....
Zbabělí oslíci si samozřejmě nechají nakukat cokoli, hlavně, když budou moci dále chodit bez námahy na pivo. :smile:
Jak se říkalo na konci roku 1938: "Beneš měl svůj tajný plán - eroplán."
Škoda, že se nenašel na poslední schůzi GŠ žádný voják, který by E.B. na místě zrady odprásknul.
Nebyl tam žádný Voják.

"A k te tvoji bile hore, v te dobe bylo vzdy zvykem ze vojska platil kral."
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jasně slovanský chytrolíne.
Máte zvlláštní zvyky a mentální pochody.
"Čeští stavové" povstali proti králi Matyáši Habsburskému a král jim bude platit vojáky a armádu (ze zvyku). :smile: Vy Slované na to chytráctví máte nějakou speciální VŠ? Něco jako VUML? :laughing:

Jura

07. 09. 2021

Moc náhod najednou není náhoda.

Czert

07. 09. 2021

Karlik
"Možná bys po létech mohl konečně pochopit historická fakta, že ČSR měla smlouvu o pomoci pouze a jenom s Francií z roku 1926. Francouzi měli přijít Československu na pomoc, pokud se bude bránit. Ne, pokud se bude válet u piva a fňukat."

Vtipne, vzdyt to byla prave francie ktera doslova rekla, ze se cesi branit nesmi.
A k te tvoji bile hore, v te dobe bylo vzdy zvykem ze vojska platil kral.

Czert

07. 09. 2021

Karlik
Jenze sranda je v tom ze v 38 ci 39 zadny stat si z chovani cechu srandu nedelal, kdezto z vypraskani usa v afg si dela srandu skoro cely svet.
I v usa pisi, ze odesli jak zpraskani psi.

Btw, jak ze to dlouho meli v ndr nacky a komunisty?

Czert

07. 09. 2021

Mark.
"Jo a stestom bez sebe určitě nebudu když cina ovládne svet.Od toho tu máme USA"

Uz nemame. Podivej se jak po traparne a debaklu v afg, tchajwan a jine zeme pacifiku prehodocuju svoji politiku vuci usa a cine, kdy se pred cinou zacinaji sklanet.

Czert

07. 09. 2021

Mark
A pokud bys nahodou chtel argumentovat ze tech 13 amiku nezabil tsliban, ale isis-k, tak to jde brat jako prime poruseni trumpovy smlouvy o tom, ze taliban nebude tolerovat teroristy, nijak proti ni dodnes nezasahl, ani nepredal informace amikum.
Kde mas trestne bombardovani?

Czert

07. 09. 2021

Mark
"Přece bombardování jako pomoc Afghánské armádě v boji s Tálibánem v době kdy se USA s Tálibánem dohodli na nějaké dohodě nemůže být stejné jako když US letectvo udělá pár leteckých úderů na pozemní cíle Tálibánů v době kdy Tálibán bude prokazatelně na svém území podporovat teroristické buňky třeba IS a tím poruší dohodu dojednanou s Trumpem."

Taliban porusil trumpovu dohodu 1 srpna kdy zacal s utoky a obsazovanim uzemi.
Tecka.
Tak kde sou ty tvoje trestne udery?
Dodnes nic.
A to,
ze taliban na svem uzemi toleruje bunky al kajdy a isis je taky prokazane, na beton.
Jestli s nimi primo spoluoracuje se jeste nevi.
Kde sou tvoje trestne vzdusne udery?

Míra

07. 09. 2021

opakování matka moudrosti (neplatí pro ignoranta karel3)

faktory, které zabránily Benešovi rozhodnout se pro boj s Hitlerem, byly všechny velice vážné. Tak především pomoc bolševické Moskvy by potvrzovala západní propagandu, která z Beneše dělala spojence SSSR. Dále československá buržoazie a bankéři dali prezidentu republiky jasně najevo, že dohoda s Hitlerem je jim milejší než pomoc Stalina. Tedy, že mu na válku s Německem nedají peníze.

Republika s nedobudovaným opevněním, obklíčená ze tří stran nacistickými nebo profašistickými státy (včetně Polska a Maďarska), která měla velice nestabilní pozici i na Slovensku, taková země měla jen velice malou naději na úspěšnou obranu.

Československo mělo být sice chráněno smlouvou o vzájemné pomoci s Francií. Ale ta pomoc byla podmíněna účastí Velké Británie. Jenomže v krizových chvílích hraje každý stát jen na sebe a smlouvy přestávají mít cenu i toho papíru, na kterém byly napsány. Zvláštní, že současné české politické reprezentace po takových historických zkušenostech věří právě těm, kteří už důvěru zklamali.

Kdyby Beneš využil nabídky SSSR, ostatně nereálné, Velká Británie i Francie by dostaly argument, který potřebovaly k tomu, aby se od Československa odvrátily. Odvrátily se stejně, ale za cenu zostuzení. To si ovšem uvědomovala jen malá část politiků. Většina vnímala opuštění Československa jako „rozumný postup“. Když se po obsazení českých zemí i Polska formulovala zahraniční vláda, neměl Beneš situaci vůbec usnadněnou nějakým pocitem špatného svědomí Velké Británie, ani Francie. Nikdo se příliš nehrnul opuštěným a obětovaným Čechům pomáhat. Ostatně Francie padla krátce po Polsku jako další z Hitlerových obětí. A propos, Češi, kteří přišli vytvořit v Polsku nové legie, jako jediní cizinci skutečně zasáhli do bojů Poláků proti Hitlerovi. Ty boje ale trvaly velice krátce.

Maršál Keitel - na Norimberském procesu na otázku, zda by Němci zahájili válku v případě, že by Prahu západní mocnosti podpořili, odpověděl a řekl jasně: „Ne. Z vojenského hlediska jsme nebyli dostatečně silní. Cílem Mnichovské dohody bylo vytlačit Rusko z Evropy a dokončit vyzbrojení Německa.“

Omny

07. 09. 2021

Radek Panchartek
to se totiž sčítá - tzn. to co tam US dodali plus to co tam US sami zanechali....

Ondra

07. 09. 2021

Karle3, až nepíšeš tvůj etnickej původ, tak se můžem dál bavit. Kdybys mluvil jen k tématu, tak by mi to bylo jedno, ale když to pořád srovnáváš se slovany, tak by mě zajimalo i srovnáni s tvým etnikem.

Radek Panchartek

07. 09. 2021

Zajímavé, že UH-60 provozují víc než jich tam Amíci diodali :D :D

karel3

07. 09. 2021

Ondra
Máš potřebu řídit život druhým? To sis asi spletl dobu. :slight_smile:
Pokud ti to tady patří, tak mě zablokuj. V opačném případě piš co uznáš za vhodný.
Nemám potřebu dělat věci hezčí, než ve skutečnosti byly a jsou. Proč ?
Rád pokecám o technice, ale zdejší 4/5 netechnického důchoďáku tady šíříi politiku, tak proč nenapsat svůj názor. :slight_smile:

Ondra

06. 09. 2021

Karle3, evidentně nás slovanský zbabělce moc nemusíš, tak proč nejdeš na stránky s jinou doménou ? Nebo aspon prozraď tvůj etnickej původ, ať víme s jakým borcem máme vlastně tu čest.
Jinak neříkám, že máš špatný názory, ale nemusíš je podávat jak zakomplexovanej dvanáctiletej smrad.

karel3

06. 09. 2021

Míro
Co kdybychom si někdy taky pokecali o technice. Ta politika je celkem nuda.
Co je tvoje hobby? Motory, letadla, tanky, materiály, konstrukce, technologie zpracování, ...
Politicky jsi pro mě nestravitelně před rokem 1989, ale technicky tě vůbec neznám.
Co ty a třeba Tu-128 ? Myslíš si, že na 1 tunu paliva doletěl dál než MiG-31, nebo ne ?
Která myslíš, že jsou pravdivější technická data? U Migu-31, nebo Tu-128?

karel3

06. 09. 2021

Míra
"Všichni víme (až na karla3), že Beneš byl v pasti díky "spojencům" Anglii, Francii a Polsku, a nemohl nic jiného udělat než se vzdát."
--------------------------------------------------
Nekonečné, děděné trapné výmluvy. :smile:
Beneš nebyl v žádné pasti.
Byla to zbabělá, slovanská, bezpáteřní krysa, která to dopracovala na zloděje, diktátora a ruského slouhu. Doufám, že ho dodnes "za živa" topinkují na rozpálené pryskyřici v pekle.:slight_smile:

Možná bys po létech mohl konečně pochopit historická fakta, že ČSR měla smlouvu o pomoci pouze a jenom s Francií z roku 1926. Francouzi měli přijít Československu na pomoc, pokud se bude bránit. Ne, pokud se bude válet u piva a fňukat.
Ona se ta zbabělost táhne minimálně už od Bílé hory, kdy domorodci též nenastoupili proti nepřátelům, ale "najali si", ovšem nezaplatili. Jak už bývá v těchto končinách zvykem.... :laughing:

karel3

06. 09. 2021

Czert
"Takze karliku, ty si vlastne stezujes ze cesi dodrzeli psane.
Nwmas nahodou schyzu?"
----------------------------------------------------------------------------
Ty někde vidíš, že bych si stěžoval?
Mám ze Slovanů legraci a tahám vás tady za ucho, jak na USA chytračíte a přitom historicky jste na tom mnohem hůře. :smile:
USA také dodržely Trumpovu dohodu, tak o co umaštěným Slovanům s máslem na hlavách jde?
Málokteré etnikum má za sebou dvě kapitulace armády bez jediného výstřelu, bezproblémové odevzdání materiálu a dohromady 50 let dobrovolné aktivní spolupráce s nacistickou a bolševickou totalitou. :laughing:

P.S. (Tvůj pravopis se rapidně zhoršuje. Začni na sobě pracovat. Já se také snažím.:slight_smile:)

Míra

06. 09. 2021

Všichni víme (až na karla3), že Beneš byl v pasti díky "spojencům" Anglii, Francii a Polsku, a nemohl nic jiného udělat než se vzdát.

A co se týče Afghánistánu - zajímavý článek o tom, jak si USA hrají na neviňátko a jak korporátní média ovládáná USA ohlupují lidi, že jim jde jen a jen o mír a demokracii na celém světě:
7 lží o Afghánistánu

originál: https://www.voltairenet.org/article213772.html
překlad: http://www.zvedavec.org/komentare/2021/09/8837-7-lzi-o-afghanistanu.htm

Khan

06. 09. 2021

Mohloi tam amíci nechat taky nějaký atomovky třeba tak 200 ks s 0,5MT silou.
Spíš mě to připadá , že to snad udělali schválně-kdo normální by nechal tolik arzenálu v cizí zemi
napospas těm nejhorším ´´lidem´´
Kdyby američani nebyli daleko za mořem , tak tohle nedopustili.
Vypadá to , že chtějí rozvrátit všechný okolní země.
Toto je tipický příklad jejich boje.
Dejte šílencům zadara zbraně - ti pak budou rozsévat zlo za ně samotný.

Mark

06. 09. 2021

czert

Jo a stestom bez sebe určitě nebudu když cina ovládne svet.
Od toho tu máme USA:grin:

Mark

06. 09. 2021

czert
"A to posledni, hahahahaha, ze by amici meli vybombardovat taliban b52, tomahawky a jinak... Si pobavil, zvlast kdyz ty sam si obhajoval stazeni veskere vzdusne podpory z afg.
V cem je tohle odlisne?
Uder ze vzduchu je uder ze vzduchu."


Czerte s tebou to fakt není jednoduché, buď jsi slovíčkař nebo máš i rozlišovací problémy. Přece bombardování jako pomoc Afghánské armádě v boji s Tálibánem v době kdy se USA s Tálibánem dohodli na nějaké dohodě nemůže být stejné jako když US letectvo udělá pár leteckých úderů na pozemní cíle Tálibánů v době kdy Tálibán bude prokazatelně na svém území podporovat teroristické buňky třeba IS a tím poruší dohodu dojednanou s Trumpem.
Přece musí být rozdíl, když ti dám facku, protože jsi mi kradl ovoce na zahradě, anebo když ti jí dám jen za blbé kecy a přiblblý výraz.

Czert

06. 09. 2021

Karlik
"Československá armáda dobrovolně (na rozkaz prezidenta osvoboditele E.Beneše) 1.října 1938 vyklidila během 24 hodin Sudety a 15. března 1939 přenechala kompletní výzbroj a výstroj Wehrmachtu do poslední tkaničky od bot, aniž by se pokusila za 5 měsíců cokoliv zničit."

Zcela v souladu s tim jak to zapad nadiktoval v mnichove a pak oslavil v 39, kdyz proti nemecke akci nijak neprotestoval.

Takze karliku, ty si vlastne stezujes ze cesi dodrzeli psane.
Nwmas nahodou schyzu?

Czert

06. 09. 2021

Mark
Jo, jeste sem zapomel, budes stestom bez sebe, az zeme pacifiku po amickem debaklu v afg, se rozhodnou ze na usa se nejde spolwhat ze je pred cinou skloni, zvlast kdyz za bidena proticinsky postoj notne ochabl?
A ze je na cse se cine sklonit?

Cina tim padem ovladne cely pacifik, a bude otazkou kdy ovladne zbytek sveta.

Uz aby ses zacal ucit cinsky pro lepsi socialni kredit.

Czert

06. 09. 2021

Soudruzi
Kdyz se tady tak zamyslite nad tim kdo bude servisovat techniku talibanu, odpoved je jednoducha, cina, tak dlouho dokud budou talibanci platit.

Prece jenom vyrabet dily pro 22k humwee se uz vyplati, stejne tak stovky jine techniky.

Czert

06. 09. 2021

Glock
Jasne, kdo tu neleze usa do zadku je debil.

Czert

06. 09. 2021

Mark
"Už jsem tě jednou žádal nemíchej jablka s hruškama. Nemůžeš srovnávat změny v dohodách kde neumírají US vojáci s těmi kde ano. Tvé uvedené země můžou být pro USA hrozby, ale nevedou s nimi válku kde jsou obětí na životech, kdy už i veřejnost volá o ukončení války."

Ano, sem si jisty ze ty budes velmi rad oslavovat az se rusko s nemeckem dohodne na novem deleni evropy, iran da atomku teroristum ci ji bude vydirat svet, budes oslavovat.
Vzdyt pri zadne z teto akci neumre jediny amicky vojak.


A plny souhlas, je daleko lepsi ukoncit valku kde umiraji amici a to takovym zpusobem kdy oni teroristi budou mocnejsi nez kdy drive, nez tam jeste pobyt, s minimalnimi ztratamy, s tim ze tam teroristi vkadnout nebudou.
Tech 13 mrtvych amiku... Byla nejvetsi amika katastrofa od 2011. Popremyslej o to. A ze ty mrtvy jdou na neschopneho bidena je jasne.

A ze trump se chlubil cizim perim? Schvalne kdy?
Navic uved podobny pripad kd, trump se necim chlubil a z te same mince hazel vymluvy a problemy na nekoho jineho.

A to posledni, hahahahaha, ze by amici meli vybombardovat taliban b52, tomahawky a jinak... Si pobavil, zvlast kdyz ty sam si obhajoval stazeni veskere vzdusne podpory z afg.
V cem je tohle odlisne?
Uder ze vzduchu je uder ze vzduchu.

Czert

06. 09. 2021

Slovan karlik
"Co kdyby ses jednou choval normálně, jako člověk a přestal vymýšlet, jak s někým vyje*at.Zvláštní je, že vy Slovani se stále "staráte" o cizí majetky."

Co rikas na amicky serial posfukari?
Dokonali slovane, zejo.

Martin

06. 09. 2021

Vždyť ty počty techniky zahrnují i ty kusy, které přelétly do zahraničí nebo které byly zničeny americkými vojáky před odchodem z Kabulského letiště.
Jak pak lze věřit zbytku tech počtů?

karel3

06. 09. 2021

Tomáš Vybíral má pravdu.
Afghánská armáda se učila z československé historie.
"Ale nikdo nic neukořistil, prostě mu to přenechali."
----------------------------------------------------------------------------
Všichni přece známe "československý postup" z dějepisu.
Československá armáda dobrovolně (na rozkaz prezidenta osvoboditele E.Beneše) 1.října 1938 vyklidila během 24 hodin Sudety a 15. března 1939 přenechala kompletní výzbroj a výstroj Wehrmachtu do poslední tkaničky od bot, aniž by se pokusila za 5 měsíců cokoliv zničit. Obě předání proběhla spořádaně, bez jediného výstřelu. :slight_smile:

Tomáš Vybíral

06. 09. 2021

Ale nikdo nic neukořistil, prostě mu to přenechali.

Omny

06. 09. 2021

nemohu si pomoci, ale stejnak mne zaráží ta vojenská neschopnost US. Měli tam totální vojenskou převahu jak ze země, tak především ve vzduchu. Vojáci tam bojující si mohli kdykoliv zavolat vzdušnou podporu...Taliban neměl nic moderního páč mu to nikdo nedodával narozdíl od války s Ruskem, kde mu moderní zbraně dodávalo US.
A ted ten výsledek srovnejme - když odešli Rusové trovalo roky, než se Taliban dostal k moci, když udešli US, byla to otázka 2 týdnů.....to nelze nazvat jinak než totální debakl a ještě s ostudou, kde nyní po internetu kolují fotky vojáků talibanu s US technikou......

Mark

06. 09. 2021

Glock
Je tu ještě i možná spolupráce s Čínou, co se týče vojenské techniky. Mám na mysli nákup čínské v pozdější době třeba za suroviny.
Samozřejmě Rusko momentálně bude nejspíš nejbližší spolupraconík ve vojenské oblastí s touto teroristickou organizací.
Sehnat díly do Tucana bude opravdu problém a taky technický personál.
Vše se bude odvíjet od toho, jakou politiku nakonec zvolí.

karel3

06. 09. 2021

Problém bych viděl v tom, že se část moderní americké techniky dostane do rukou čínských kopírek a ruských troubelínů, takže uvidí věci o kterých se jim ani nezdálo a postoupí ve vývoji bez námahy o 50 let kupředu.
Naštěstí neměla armáda Afghánistánu ve výzbroji žádné Abramsy, F-22 ani F-35, takže nehrozí, že by troubelíni z RF v dohledné době dokončili vývoj a rozjeli výrobu Armat a Su-57. :laughing:

Příště by měla US Army najmout "československé" experty na odsun.
Nikdo na světě nemá takové bohaté a letité zkušenosti s odsunem a předáváním moci okupantům. Škoda, že nikdo nefilmoval (možná Němci), bezhlavý útěk ze Sudet 1.října 1938, když to museli civilisté a armáda stihnout za 24 hodin. :laughing:
Asi to byl takový kvapík, že nikdo nestihal pořídit dokumentaci. :laughing:

Mark

06. 09. 2021

Karel3 :thumbsup:
Glock:thumbsup:

Glock

06. 09. 2021

P.S. Co jste provedli czertovi, že se tady chová jako debil? :scream:

Glock

06. 09. 2021

Bude zajímavé sledovat, jak dlouho jim to letectvo vydrží. U ruských Mi-17 to nebude žádný problém, Rusové rádi prodají náhradní díly za tvrdou měnu. A když ne, tak je tady černý trh.

Super Tucano - nevím, kolik kusů mají Tálibové a s kolika odletěli piloti ANA na sever. Náhradní díly budou, resp. nebudou k sehnání. U Blackhawků, Defenderů a Herkulesů díly mohou sehnat, v Perském zálivu je více arabských zemí, které je provozují. Někdo ale ta letadla musí kontrolovat, vyměňovat, seřizovat... a to nafoukaní Arabové ze Zálivu přenechávají západním firmám, které jim udržují/servisují výzbroj jejich armád. Tady budou chybět vyškolení lidé (ti ale chyběli i ANA, tekže pozemní údržbu jim tam dělaly... západní firmy).

Co se týče Cessen, těžko soudit. Původem civilní letadla jsou postavena na tom, že mají snadno dostupné náhradní díly.

Z těch impozatních počtů v článku uvedených bude do roka letuschopná cca jedna desetina, u ruských strojů odhaduji, že třetina bude letuschopných. Zbytek bude kanibalizován z důvodu nedostatku náhradních dílů.

Co se týče obrněné techniky, tak ta jim vydrží déle. Nejdřív odejde elektronika, potom mechanické části. Za pár let to bude než další pick-upová armáda. To na udržení vnitřního pořádku stačit bude.

Mark

06. 09. 2021

czert
"Co na tom, ze nedodrzel trumpovu politiku vuci cine, iranu, rusku a jinym diktatorum, kterym nabizi uplatky misto ukazky sily."

Už jsem tě jednou žádal nemíchej jablka s hruškama. Nemůžeš srovnávat změny v dohodách kde neumírají US vojáci s těmi kde ano. Tvé uvedené země můžou být pro USA hrozby, ale nevedou s nimi válku kde jsou obětí na životech, kdy už i veřejnost volá o ukončení války.

"Tady jde videt obrovska slizkost bidena, narokuje si ukonceni valky a chce za to plusove body, a za zmrveny odchod hazi chybu na trumpa."

Ale ty jeden komiku:smile:, to je politika. Ta je vždy špinavá. Každý politik si rád připisuje různé bodíky oblíbenosti. I ten tvůj tebou vychvalovaný Trump rád dělal totéž.
A aby bylo mezi námi jasno jak Biden, tak Trump nepatří mezi mé oblíbence.
Když už tak to byli F D. Roosevelt, D.D.Eisenhower nebo hlavně R.Reagan.

"A nadeje ze se taliban umoudri sou liche"

To je jasné, Tálibáncům se nedá věřit. A proto jestli nedodrží dohodu a na svém území budou jakkoli podporovat, tolerovat... teroristy ohrožující USA, v té chvílí poruší dohodu a myslím, že bych se nedivil USA když do Afghánu sem tam pošlou B-52, F-35 nebo Tomahawky.

"Prosim te, vic premyslej"
"mamlasi "

:grin::grin:toto mě vždy pobaví.
Nikdy bych o sobě netvrdil,že jsem neomylný a proto takto někoho titulovat musí znamenat,že dotyční ví vše a jen oni mají pravdu. Závidím vám vaši vševědomost, přece jen jsem obyčejný strojař i ve své práci, která mě živí někdy udělám chybu:grin:

karel3

06. 09. 2021

Czert
"Mas recht, cesi by meli zalozit nejakou islamakou teroristckou bunku, to by je pak amici hned moderne vybavili jako isis nebo taliban."
-----------------------------------------------------------------
Co kdyby ses jednou choval normálně, jako člověk a přestal vymýšlet, jak s někým vyje*at.
Zvláštní je, že vy Slovani se stále "staráte" o cizí majetky. Co kdo kde zapomněl, co se kde rozdává, co se dá ukrást, čím by vás kdo měl zadarmo obdarovat,......
To není normální chování.

Czert

06. 09. 2021

Radek
Ze v afg technika po 10 letech nefunguje?
Cece, jak to teda ta acr dela, ze provozuje jeste techniku z dob komunismu, to same rusko, cina....
V cem je afg takova cerna dira na zivotnost techniky?

Czert

06. 09. 2021

Petr
Co pises by bylo logicke, ale proste tu je a byl zamer vyzbrojit taliby vsemoznou technikou.
Po padu mazare sharif, kde mela ana leteckou techniku, ktera padla neporusena do rukou talibanu, tak byly do vzduchu vypraveny dve b52 s raketami, aby veskerou ukoristenou leteckou techniku znicily.
Ale jejich mise byla zrusena.
Sam sebe se ptej proc.
A talibove ted tu leteckou techniku vesele pouzivaji k teroru sve vlady.

Czert

06. 09. 2021

Mark
Prosim te, vic premyslej.

Biden chtel z afg odejit asi tak jako obama, co sliboval ze tam snizi pocet vpjaku na polovinu pred volbami, aby pak po volbach tam pocet vojaku zdvojnasobil.

A k trumpove dohode.
Tady jde videt obrovska slizkost bidena, narokuje si ukonceni valky a chce za to plusove body, a za zmrveny odchod hazi chybu na trumpa.
Co na tom, ze nedodrzel nic z trumpova planu, ani puvodni cas, ani jeho plan.

Proste biden termin prodlouzil, sby mel photo op k ukonceni 11 zari, coz se mu vymstilo.


Navic, trumpova dohoda obsahovala jednoduchou polozku, a to tu, ze taliban musi sekat latinu, jinak dohoda o odchodu pada.
A talibove ukazali ze latinu sekat nebudou.
Cili ano, amici mohli vesele bombardovat taliby do doby kamene bez jakehokoliv poruseni dohody.
A je velmi ironicke ze spousta zadtancu bidena rve ze joe musel tuhle trumpovu smouvu dodrzet.
Co na tom, ze nedodrzel trumpovu politiku vuci cine, iranu, rusku a jinym diktatorum, kterym nabizi uplatky misto ukazky sily.

A nadeje ze se taliban umoudri sou liche,
coz dokazali nejen tim ze pri oslave zdrhnuti amiku litali s blakhovkem a na provazu vystavovali obesence - nepritele talibanu.

Czert

06. 09. 2021

Karlik
"Zas tak moderně AČR vyzbrojená není."

Mas recht, cesi by meli zalozit nejakou islamakou teroristckou bunku, to by je pak amici hned moderne vybavili jako isis nebo taliban.

Mark

06. 09. 2021

Radek

Souhlas, to bude ten jejích problém, udržet tu techniku vůbec v provozu. Spousty lidí vidí jen názvy a čísla, ale asi nemají potuchy co to vše obnáší okolo. Evropské země, USA i Rusko mají přece jen více prostředků i odborníků, kteří jsou schopní udržovat vojenskou techniku v provozu a přesto jsou nemalé problémy jí udržovat v co největším provozuschopném stavu a co teprve Afghánistán potažmo Tálibán.

Omny

06. 09. 2021

Radek
jsi slepý nebo jenom blbý? Na obrázku máš napsané, že se vozidla jsou z dubna letošního roku, utočné pušky a další zbraně, noční vidění atd. atd, je teda podle tebe rozbité, to samé vrtulníky, které vydrží desítky let? Vždycky můžeš servisovat tak, že budeš kanibalizovat z jiného kusu atd.

karel3

06. 09. 2021

Petr
"Když nestihaly stáhnout všechny jednotky tak měli říct ostatním státum ať si je klidně veznou zdarma..."
-------------------------------------------------
To nebylo o stíhání US Army.
To je vybavení armády Afghánistánu se kterým měla bojovat proti Talibanu a hájit svůj stát, politické zřízení se zvolenou vládou... :slight_smile:
(Asi jako Československo 1938, 1939.):smile:

Omny

06. 09. 2021

Mark
mamlasi zapomněl jsi na jednu malou věc, že především US boj s Talibánem prohráli.....byli tam 20 let, bojovali proti němu, chtěli ho porazit, nakonec podepsali dohodu o zdrhnutí a přenechali jim vojenskou techniku...a US trotl tady kecá, že US jenom dodržují smlouvu o))

Radek

06. 09. 2021

Ten výpis je nesmyslný. Polovina letectva uletěla do okolních zemí, vpodstatě to bylo asi 90% toho, co mohlo uletět. Technika dovezená v roce 2011 je teď už nefunkční, opotřebovaná nebo rozkradená/rozebraná na náhradní díly. Blackhawky a Super Tucana budou schopni provozovat, jen dokud nedojdou náhradní díly, kdo ví, kolik mechaniků mají.

Petr

06. 09. 2021

Když nestihaly stáhnout všechny jednotky tak měli říct ostatním státum ať si je klidně veznou zdarma. Myslím si, že by se určitě vyplatilo, kdyby si tam nějakej evropskej stát zaletěl s nákladním letadlem a vzal co může. Lepší než jim to tam nechat.

karel3

06. 09. 2021

Mark :thumbsup:

Mark

06. 09. 2021

US army se měla do předem daného termínu stáhnout z Afghánistánu, taková byla dohoda mezi Trumpem a Tálibánem. Nakonec se to ještě protáhlo o pár měsíců déle než byla původní dohoda.
Biden už za Obamovi administrativy se nikdy netajil tím, že chce, aby US vojáci odešli z Afghánu.
Nemá cenu se dál vměšovat do této země, která sama nemá zájem se zbavit Tálibánu a ještě jim dokonce ochotně předají své zbraně i své služby. Jestli nastane problém z této země s Al-Kajdou nebo IS, v té chvílí by mělo zakročit už jen letectvo nebo tam poslat pár Tomahawku.

"ale pokud by ponechal letectvo a jinou podoru, ana se nemusela zhroutit.."

Jak by si to někdo asi představoval? Porušit třeba smlouvu, kterou podepsal Trump? Kterou nakonec zrealizoval Biden? To je ten problém, někteří by rádi porušovali smlouvy, dohody a přitom ať klidně umírá tisíce dalších civilistů. Jedno se nedá té slavné Afghánské armádě popřít, díky jejích srábkovství, nebo neochotě bojovat za zkorumpovanou vládu je v Afghánu relativní klid a obětí bylo víceméně pomálu. Kdyby bojovali, obětí by bylo násobně více.
Uvidí se jak bude ještě Tálibán zvládat i ekonomiku země, to už je jiná liga, aby zabránili dalšímu kolu občanské války.

karel3

06. 09. 2021

Afghánci a jejich armáda si vzala příklad z historie Československa - 1938, 1939, 1968.
Škoda, že nacisté nepořídili dostatečnou fotodokumentaci "výřadu" ukořistěné techniky a výstroje. Rusáci v 68 jeli prakticky "do svého". Jejich soudruzi (stále a průběžně 2 mil. členů KSČ) je po chvilkovém zaváhání uvítali a pro jinak smýšlející obyvatele utáhli šrouby sovětského koncentračního tábora - "Československá socialistická republike".

karel3

06. 09. 2021

vastar
"...a tento vojenský majetek zaplatili všichni daňový poplatníci jejichž státy jsou členy NATO !!! i daňový poplatníci ČR"
----------------------------------
Pokud nejsi občan USA a tedy i daňový poplatník USA, tak máš úplně zbytečné starosti.
AČR toho v Afghánistánu mnoho nezanechala. Zřejmě techniku na odpis. Zas tak moderně AČR vyzbrojená není. :slight_smile:
Škoda, že rovnou také nespočítáš, kolik toho daňoví poplatníci bývalého Československa zaplatili za 44 let Sovětskému svazu, včetně ukradení 1/7 území Podkarpatské Rusi, po válce odvezeného vybavení továren, zásoby uranu z Jáchymovska...., aby bylo nějaké srovnání.
Můžeš k tomu připočítat i M.Zemanem odpuštění 2/3 dluhu Rusku z doby Sovětského svazu.
Když už chceš opravdu litovat daňové poplatníky ČR. :slight_smile:

Tomáš

06. 09. 2021

Podivná ulitba ponechání výzbroje a výstroje USarmy Talibanu, převratem se stal Afghánistán výborně vyzbrojenou bojovou silou vteto oblasti, specialiste afghánské armády už létají s Black Hawk. To nemá v dějinách vojenství obdobu. Snad jen rumunska armáda za II světové valky předvedla takový obrát.A má poměrně vysoké hodnocení bojeschopnosti,nenapadnost to je vnitřní síla. I ve VS měla rumunska armáda postavení, které hodnotili i ruští marsalove.Afghánistán má silné bojové ozbrojené síly to je nepřehlédnutelné.

Omny

06. 09. 2021

US neuvěřitelní matláci, pokazili tam co mohli a ještě se mstí, že tam například přestala fungovat jejich pobočka banky

Czert

06. 09. 2021

Par veci, ohledne ukoristehe, resp odevzdaneho, majetu pro taliban, se jde setkat s cisly mezi 84 az 86 mld usd, ale to neni podstatne.
Podstatne je, ze ta tenhle debakl muze jen joe b.
Nejvyznamejsi je ztata pristroju nocniho vybaveni, to davalo amikum navrh v bojich, kdy si vybirali noci k boji.
To, ze tyto nvg se uz ted nachazeji v cine, rusku a jinde je jasne.
Stejne tak jina amicka techika.

A ze ana padne bylo mozna prekvapeni pro administrativu joea, pro nikoho jineho, uz pred rokwm byly clanky ze afg padne bez amicke podpory.
Sleepy j mohl stahnout vojaky, ale pokud by ponechal letectvo a jinou podoru, ana se nemusela zhroutit..
A co je nejlwpsi, nebo nejvic vypividajici, joe si chce pripsat kredit za stazeni amiku a ukonceni nejdelsi valky, ale debakl odchodu hazi na trumpa.
Neco tu nestymuje.

A jedna novinka zbojiste, onen legendarni posledni utociste pandzisr, tak to uz vyjednava s talibem o podminkach primeri.
A to tu nedavno byly ckanky, jaka to bude nedobytna pevnost.

vastar

06. 09. 2021

...a tento vojenský majetek zaplatili všichni daňový poplatníci jejichž státy jsou členy NATO !!! i daňový poplatníci ČR

Babu

06. 09. 2021

Ta MRAP patřila ANA? O tom jsem nevěděl. Myslel jsem, že tato vozidla provozují jen armády nato

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací