EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Indové jsou zklamáni z letounu Rafale a pokukují po ruském MiG-35

 06. 05. 2020      kategorie: Vojenská technika      15 komentářů

Indií otřásá nové kolo skandálu kolem výsledků výběrového řízení na nákup „nejlepších stíhaček“. Francouzský stroj čtvrté generace Rafale byl označen za nejlepší. Současně bylo koupeno 36 strojů za takovou cenu, že v srpnu loňského roku vyvolala opozice protikorupční vyšetřování. 

Rafale.India.Dassault.airwai1.FU
Foto: Francouzský víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale B indického letectva | Dassault

Nákup letounů Rafale je velmi předražený, jak i dokládají ceny za podobná letadla. Americký stíhač páté generace F-22 stojí přibližně 150 milionů dolarů. Před indickým skandálem byl nejdražším bojovým letounem na světě. F-35, také teoreticky spadající do páté generace, stojí asi 100 milionů dolarů. Ruská stíhačka generace 4 ++ Su-35S přijde zákazníky na 75 milionů EUR. A Rafale, který provedl svůj první let před 35 lety? Ten přišel Indii na 218 milionů EUR. To odporuje nejen zdravému rozumu, ale také indickému právu.

Psali jsme: Britové odhalili stíhačku budoucnosti. Jmenuje se Tempest a má se vyrovnat americké F-35

Francouzi zpočátku nabízeli své letadlo za docela rozumnou cenu. V době podpisu smlouvy však tato cena závratně stoupla. Francouzi na to pochopitelně mají své vysvětlení. Vysoká cena je způsobena tím, že Indové kupují velmi malou šarži - 36 letadel. Kdyby byla objednávka dvakrát až třikrát větší, cena by se výrazně snížila. Tomu mohou však věřit pouze naivní lidé. Výroba Rafale probíhá, francouzskému letectvu bylo dodáno na 150 letadel a další budou ještě dodávány. Společnost Dassault Aviation staví navíc 36 dalších letadel pro Katar, takže stroje pro Indii nejsou žádná malovýroba, ani obnovená výroba po přerušení, která by ospravedlňovala obrovskou cenu. 

Video: Francouzský víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale B v akci / YouTube

Podle indických pilotů, kteří začali létat na francouzských letadlech Rafale, stroje nejsou tak dobré, jak se původně zdálo. Navzdory skutečnosti, že Rafale byl vytvořen pro vybojování převahy ve vzduchu, jeho letové vlastnosti jsou ve srovnání s letadly stejné třídy průměrné. Podle Indů je maximální rychlost ve velké výšce pouze 1,8 M, v nízké nadmořské výšce 1,1 M. Poloměr otáčení nelze vůbec nazvat malým a vysoká manévrovatelnost je pouze zbožným přáním. 

Psali jsme: Železný prcek Terrier: Pane, půjdeme si hrát?

Jako nejvhodnější alternativu k Rafele uvádějí indičtí piloti ruský víceúčelový bojový letoun MiG-35. Rozdíl mezi těmito letouny je především koncepční. Rafale byl původně čistokrevný stíhač, který získal víceúčelovost modernizací. MiG-35 je naproti tomu víceúčelové letadlo od narození a všechny jeho vlastnosti a schopnosti jsou vyvážené.

Dalším důležitým argumentem proč nahradit Rafale letounem MiG-35 je cena. Ruské letadlo stojí jen 45 milionů EUR. A je tu ještě další podstatný důvod. Spolu s nákupem moderního vojenského vybavení se Indie snaží získat technologii a realizovat princip „Made in India“. A nejde o prázdný slogan, ale o název jednoho z nejdůležitějších indických státních programů.

MiG-35.Alexandr.Ermakov.CC BY-SA.4.0
Foto: Zatím poslední představené provedení MiG-35 | archiv A. Ermakov / CC BY-SA 4.0

Před podpisem kupní smlouvy na 36 strojů Rafale zkontrolovali indický letecký průmysl specialisté ze společnosti Dassault Aviation. Když pak byla smlouva podepsána, Francouzi konstatovali, že Indie nemá potřebnou produkční kulturu, a proto nemůže být francouzská technologie převedena. Pokud by v Indii postavené stroje Rafale začaly padat nebo explodovat při vzletu, způsobilo by to ničivou ránu pověsti renomované společnosti.
Rusko je dnes naopak zcela bez předsudků připraveno zahájit výrobu svých nejnovějších letadel v továrnách indické korporace Hindustan Aeronautics Limited (HAL). 

Indie má stále šanci učinit správné rozhodnutí. Skutečnost je taková, že bylo otevřeno nové kolo výběrového řízení na letadla, které trvá již 18 let. Nyní bude Indie rozhodovat o nákupu 114 bojových letadel jejichž celková cena by neměly přesáhnout 10 miliard dolarů. Uchazeči jsou stále stejní: americký F-16V Viper a F/A-18E/F Super Hornet, evropský Typhoon, švédský JAS-39E/F Gripen, ruský MiG-35 a kupodivu i nechtěný francouzský Rafale. 
Švédský Gripen má šance minimální. Toto letadlo patří do třídy lehkých stíhaček a Indie má v úmyslu brzy přijmout svůj vlastní stíhač Tejas, který je také lehký.

mig35
Foto: Ruský víceúčelový stíhací letoun MiG-35 | uacrussia.ru

Pokud bude Indie pevně trvat na principu „Made in India“, mohly by vypadnout i obě americká letadla, protože Američané nepředají Indům celou svou technologii – jsou to jejich neotřesitelné principy.

V souboji tak zůstane evropský Typhoon a ruský MiG-35. Ruské letadlo je zcela nové, je o 16 let mladší a patří do generace 4 ++. Ruská stíhačka má nejnovější avioniku a některé její systémy jsou na úrovni páté generace. Například má ochranný systém G-Force, který automaticky zabraňuje letounu vstoupit do režimů, které by mohly vést k nehodě. Pouze stroj F-35, který je považován za letadlo se „silnou umělou inteligencí“, má obdobný systém. Letadla Typhoon a MiG-35 jsou si parametry velmi blízká. Typhoon má o něco větší tah motorů, bojový poloměr a dostup, ale menší rychlost stoupání. MiG-35 má větší manévrovatelnost – typickou vlastnost všech ruských stíhaček. Ta může být navíc podpořena instalací jednotek s měnitelným vektorem tahu.

V Indii jsou v každém výběru techniky možné i ty nejneočekávanější zvraty a pozorovatel by neměl být nikdy zásadně překvapen. Skutečnost, že indický tisk ocenil vlastnosti ruských letadel, však zvyšuje jejich šanci na výhru.

CENOVÉ BOMBY (421)

Komentáře

Omny

12. 05. 2020

PIRIS
opravdu jen teoreticky, základní vlastnost supercruise totiž ta tvoje F-35 nemá
porovnávat MIg-29 A s MIg-35 může jenom člověk, který tomu nerozumí

Farniente
jak to víš, že Mig-29K už indové nechtějí? Spíše to bude hlavní favorit a bude to určitě zase vylepšené letadlo

Farniente

07. 05. 2020

Pokud je mi známo, koupili Indové Rafaly jako námořní letouny pro své letadlové lodě. Tady by jim byl MiG-35 málo platný, protože v námořní verzi neexistuje. A námořní MiG-29KR/KUBR byl vyroben pouze v počtu 24 kusů ze kterých už dva havarovaly při výcviku. Ten ale, kvůli problémům s nosičem Admirál Kuzněcov probíhá na suchu. Předchozí modifikaci MiG-29 K/KUB Indové před časem nakoupili, dokonce si platili i celý vývoj a zřejmě to už nehodlají opakovat. Proč asi?
A ukázka, jak je MiG-35 "hotový" a "připravený" je to, že na výstavě MAKS 2019 v srpnu MiG představil - opět zcela modernizovaný a vylepšený stroj.

Martin23

07. 05. 2020

Speedy: Tak proč to Rusko neustále řešíte, když nic neumí a když jim nic nefunguje? Já myslím, že lidi tvého druhu mají trošičku schizofrenní sklony

Speedy

07. 05. 2020

Z Ruska někdy něco fungovalo? Neumí vyrobit ani slušnej mobil, o autě nemluvě, jejich jediná letadlovka je v podstatě nepojízdnej parník a někdo jim bude věřit, že zvládnou postavit funční stíhačku. :-) Zdroj je asi aeronet neboi podobná slátanina :-)

Jan

06. 05. 2020

Docela me Indiani neprekvapuji. Na jednu stranu se clanek dosti priklani k Migu 35, coz je evoluce letadka z konce sedmdesatych let..... To ten Rafale je tedy mladsi nez puvodni Mig 29 a pochybuji, ze verze Rafale z roku 2020 je na urovni Rafale z 90tych let..... Miminalne tam problehl upgrade jako u Mig 29. Dale...Indie je velmi nespokojena s provozem mig 29k a Mig 35 z nej a z Mig 29sm vychazi. A ty blaboly ohledbe transferu americkych technologii... respektive nemoznosti transferu......Indie nakoupila AH-64E a bude vyrabet draky jako jedinny dodavatel na svete..... F-16 se v Indii take muze vyrabet, neni to nova konstrukce a pro US je ted prednejsi nastupce f16... A to F35..... Takle postavi Indum linku na starsi pro US neperspektivni stroje a jeate na tom vydelaji

Jookee

06. 05. 2020

Vzhledem k tomu, že Indie je členem Šanghajská organizace pro spolupráci (což je něco mezi NATO a EU), tak se divím, že nešli po něčem ruském nebo čínském rovnou. My bychom taky nedělali tak důležité akvizice mimo NATO nebo EU...
Navíc čumím, že Mig 35 je uváděn jako "od narození" víceúčelový, když přímo vychází z Mig 29, který by asi těžko určil někdo jinak, než jako "pro vybojování vzdušné nadvlády", minimálně v době vzniku (přestože mohl nést bomby)..

Jirka_26

06. 05. 2020

Hm, proti tomu je náš pronájem Gripenů fraška... :-)

trio1957

06. 05. 2020

přesně tak rusove když chtěji tak uměji vybudovat a nebo vyrobit to co potřebuji za rok a zapad to same ani za deset let nevybuduje a nevyrobi
,ale jenom když chtěji !

Piris

06. 05. 2020

No to je zase clanek :-D F-35 spada do 5te generace jen teoreticky jo? ;-) Ochrany system g-force? Vzdyt to ma snad kazdy modernejsi stihac, ze si hlida letovou obalku a nedovoli prekroceni. Obecne proti obsahu clanku nic nemam, ale tech nepresnosti je tam hodne. Indove jsou obecne znami svou "schopnosti" poradat vyberova rizeni, takze kolikrat sami ani nevedi co by presne chteli, ale chteji to rychle a hned a jeste s tim ze by se jim prevedlo cele know how.

cyklista

06. 05. 2020

ááá, trapas, sorry

Petr

06. 05. 2020

Cyklista - Možná by chtělo dříve pozorněji číst, než psát komentáře. Článek není o Su-35, ale o MiG-35.
A to je asi jako holky a vdolky.

Martin23

06. 05. 2020

Osobně vidím problém s dotažením vývoje ruských letadel (respektive v jejich zavedení do armády) kde jinde než v penězích.
V současné době RF prioritně buduje pozemní PVO systémy a modernizuje raketová vojska, aby za rozumné peníze zabezpečila nutnou a efektivní obranu svého území.
Proto Su 57 a Mig 35 jsou dnes na druhé koleji stejně jako Armata.

Martin23

06. 05. 2020

Asi nemá smysl navazovat na diskuzi a článek ve chvíli, kdy mám s tímto textem zásadní problém.
Jestli hledáte víceúčelový moderní stíhač ruské výroby, tak je to Su 35.
Mig 35 je v Rusku vyvíjen jako frontový stíhač k vybudování vzdušné nadvlády, který má především plnit úkoly PVO.

Další moderní víceúčelovou stíhačkou je F 18 SH. Ale je to všechno o penězích.

cyklista

06. 05. 2020

Tvl, opět vyšší level propagandy. SU 35 je ořezaný méně výkonný model na export, takže Rusko ho nechce, navíc čeká na SU 57, v cizině ho snad kromě Indonesie zatím nikdo neobjednal a Indie by za nevyzkoušené letadlo rusákům utrhla ruce?

Omny

06. 05. 2020

Petr Kavan
pouze ty vymýšlíš problém, který není. MIg35 není žádná maketá lítá už několik let, právě končí zkoušky, prakticky už je to hotové letadlo. V současné době ruská armáda provozuje 6 těchto letadel a dokonce i indičtí piloti měli možnost si letadlo vyzkoušet.
Pokud by ses chtěl poučit a neblamovat se tu tak si přečti tento článek
https://www.armyweb.cz/clanek/rusove-zverejnili-informace-o-novem-letounu-mig-35

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací