EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Japonské ozbrojené síly by měly dostat nové typy vozidel

 15. 06. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Japonská výzbrojní agentura ATLA oznámila, že společnost Mitsubishi Heavy Industries obdržela finanční prostředky ve výši 2,35 miliardy jenů (JPY) na vývoj tří nových verzí kolového bojového vozidla MCV (Maneuver Combat Vehicle ) Type 16. Půjde o kolové bojové vozidlo pěchoty, průzkumné bojové vozidlo a samohybný 120mm minomet (dříve se uvažovalo i o stíhači tanků vyzbrojeném 120mm kanónem).

Podle smlouvy uzavřené koncem minulého roku by měl být vývoj vozidel všech tří verzí dokončen do března roku 2022. Všechny uvedené verze budou mít podvozek MCV 8x8, velmi podobné vnější rozměry i podobnou hmotnost do 26 tun. 

MCV.Type.16.wi.JGSDF.CC BY_1
Foto: Kolové bojové vozidlo MCV Type 16 | JGSDF / CC BY

Psali jsme: V extrémně chladných podmínkách ve Švédsku proběhly testy obrněného vozidla Ajax

První oficiální informace o novém japonském kolovém obrněnci MCV se objevily v roce 2004 v dokumentu Japonských sil sebeobrany (JSDF), který představoval další směry vývoje. V následujících letech byl definován základní koncept vozidla, a v roce 2007 byl v Institutu technického výzkumu a vývoje TRDI (Technical Research & Development Institute) zahájen přímý vývoj. Japonské ministerstvo obrany vyčlenilo na projekt 2,6 miliardy jenů (25 milonů dolarů). MCV mělo být podle schváleného konceptu pancéřovaným vozidlem s kolovým podvozkem, palebnou silou téměř na úrovni hlavních bojových tanků, ale nižší hmotností a větší rychlostí na silnicích a polních cestách. 
První prototyp vozidla MCV byl oficiálně představen 9. října 2013 ve středisku TRDI ve městě Sagamihara v prefektuře Kanagawa.

Obrněnec MCV používá podvozek s osmi koly, která jsou všechna poháněná. K řízení jsou používána kola prvních dvou náprav. Pohon vozidla zajišťuje turbodieselový čtyřválec Mitsubishi o výkonu 425 kW umístěný v levé přední části korby. Jde asi o polovinu osmiválce používaného v tancích Type 10.

Vpravo od pohonné jednotky se nachází místo řidiče. To je pro pozorování vybaveno třemi hranolovými periskopy, přičemž ten prostřední lze nahradit pasivním systémem nočního vidění. Velitel, střelec a nabíječ mají svá místa v nízké otáčivé bojové věži. V levé části věže sedí nabíječ, v pravé pak střelec a velitel vozidla. Je zajímavé, že se Japonci rozhodli u tohoto obrněnce pro manuální nabíjení kanónu a nespoléhají na automat, ač třeba v jejich tanku Type 10 se automatické nabíjení objevuje.

Psali jsme: Netopýří křídla pro roboty

MCV.Type.16.wi.Rikujojieitai.Boueisho.CC BY-SA_1
Foto: Kolové bojové vozidlo MCV Type 16 | Rikujojieitai Boueisho / CC BY-SA

Obrněnec MCV má na pohled celkem jednoduché tvary a dosti nízkou siluetu, což může být projevem snahy učinit jej obtížněji zjistitelným pro optické a radiolokační pozorovací prostředky.

O pancéřování MCV je známo málo. Skládá se z několika vrstev oceli a chrání vozidlo na nejvíce exponovaných místech před střelivem do ráže 14,5 mm. Na věž i korbu lze však doplnit moduly přídavného pancéřování, jež má vzdorovat kumulativním hlavicím pancéřovek RPG a efektům výbušných nástrah (IED). Je možné, že k výrobě pancíře vozidla MCV byla použita shodná technologie jako u tanku Type 10, tedy tzv. nano-krystalická ocel s mimořádně hustou krystalovou mřížkou, ve které jsou zakomponovány též nekovové prvky, čímž v podstatě vzniká cosi mezi slitinou a kompozitem.

Hlavní palebnou sílu MCV představuje kanón ráže 105 mm s hlavní s drážkovaným vývrtem a délkou 52 ráží. Jedná se o zdokonalený derivát britského kanónu L7, jehož jedna verze byla použita již v japonském tanku Type 74. Kanón na obrněnci MCV má tepelnou ochranu, plynový ejektor a úsťovou brzdu s velkým počtem malých spirálovitě umístěných otvorů (toto řešení má pravděpodobně omezit víření prachu při střelbě). K dispozici jsou protipancéřové náboje typů APDS-T a HESH-T, a i další typy munice.

Vedle kanónu je nainstalován doplňkový koaxiální 7,62mm kulomet, kdežto na stropě věže před příklopem velitele se nachází ručně ovládaný těžký kulomet M2HB ráže 12,7 mm.

Vozidlo je vybaveno velice sofistikovaným systémem řízení palby, pravděpodobně odvozeným od systému tanku Type 10. Velitel vozidla má k dispozici věžičku se soustavou hranolových periskopů a panoramatický pozorovací a zaměřovací přístroj umístěný na levé straně věže nad prostorem nabíječe. Střelec je vybaven pozorovacím a zaměřovacím přístrojem se samostatným denním a termovizním kanálem, laserovým dálkoměrem a záložním teleskopickým zaměřovačem.

Video: Kolové bojové vozidlo MCV Type 16 v akci / YouTube

V základní podobě dosahuje bojová hmotnost vozidla MCV hodnoty 26 tun, což odpovídá i nosnosti japonského taktického transportního letadla Kawasaki C-2 při působení z krátkých vzletových drah, tzn. kratších než 1000 m. To podporuje myšlenku, že MCV může být využíváno i k expedičním operacím.

Celkové uspořádání MCV dává velmi dobré předpoklady pro vznik nových, výše uvedených verzí. Pro průzkumnou verzi a verzi samohybného minometu s věžovým uspořádáním může současná korba zůstat teoreticky bez větších zásahů. Pro verzi BVP lze předpokládat, že korba bude asi zvýšena, aby byl získán dostatečný prostor pro výsadek. 

CENOVÉ BOMBY (570)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací